Jump to content

kruidvat cd's


gripen
 Share

Recommended Posts

O, waren Dekkersj, Sebas de Vries en S0000000000,0000001 nog maer hear... :(

Mee eens... Als een van de weinigen vrees ik... :(

Die twee buitenste figuren kunnen we missen als kiespijn en als jij ze mist zou je kunnen overwegen om naar eerstgenoemde zijn forum te kunnen verhuizen, daar zul je je echt beter thuisvoelen dan op hear.

Link to comment
Share on other sites

O, waren Dekkersj, Sebas de Vries en S0000000000,0000001 nog maer hear... :(

Mee eens... Als een van de weinigen vrees ik... :(

Die twee buitenste figuren kunnen we missen als kiespijn en als jij ze mist zou je kunnen overwegen om naar eerstgenoemde zijn forum te kunnen verhuizen, daar zul je je echt beter thuisvoelen dan op hear.

Of ik nou hear tussen de ja-knikkers zit of daar, dat maakt ook niet veel uit. Ik vind het jammer dat ze hear niet meer zijn, omdat zij tenminste (vooral die 'twee buitenste figuren') nog wel eens een ander geluid laten horen. En het ging tenminste nog eens over de techniek en hoe die te verbeteren is (of dat die juist al goed genoeg is), in plaats van over 'gehakt', 'trollensnot' en andere wazigheden. Audio is immers niks meer dan elektrotechniek (en akoestiek uiteraard). Een van de weinigen die hear nu nog wel eens iets technisch inhoudelijks plaatst, is Spido. Die is hier gelukkig niet weg te slaan... :D

Link to comment
Share on other sites

(...) "Het Amsterdams Marionetten Theater ging voor haar Nederlandse bewerking van het stuk op zoek naar de oorspronkelijke intimitiet die Mozart destijds voor ogen stond. (...)

 

Beste mumsoft,

 

Zoiets gebeurt mij ook z

Link to comment
Share on other sites

O, waren Dekkersj, Sebas de Vries en S0000000000,0000001 nog maer hear... :(

Mee eens... Als een van de weinigen vrees ik... :(

Die twee buitenste figuren kunnen we missen als kiespijn en als jij ze mist zou je kunnen overwegen om naar eerstgenoemde zijn forum te kunnen verhuizen, daar zul je je echt beter thuisvoelen dan op hear.

Of ik nou hear tussen de ja-knikkers zit of daar, dat maakt ook niet veel uit. Ik vind het jammer dat ze hear niet meer zijn, omdat zij tenminste (vooral die 'twee buitenste figuren') nog wel eens een ander geluid laten horen. En het ging tenminste nog eens over de techniek en hoe die te verbeteren is (of dat die juist al goed genoeg is), in plaats van over 'gehakt', 'trollensnot' en andere wazigheden. Audio is immers niks meer dan elektrotechniek (en akoestiek uiteraard). Een van de weinigen die hear nu nog wel eens iets technisch inhoudelijks plaatst, is Spido. Die is hier gelukkig niet weg te slaan... :D

 

Ja-knikkers? <_< Je maakt jezelf wel populair zeg.

 

Een ander geluid lieten horen? Die twee lieten altijd hetzelfde geluid horen. En altijd maar beter weten. Bah.

Link to comment
Share on other sites

Een ander geluid lieten horen? Die twee lieten altijd hetzelfde geluid horen. En altijd maar beter weten. Bah.

Maar ze lieten wel een ander geluid horen dan de meesten hear... :rolleyes: En altijd maar beter weten is iets wat ze ook onderling wel hadden, want ze waren het ook niet altijd eens. Dekkersj vond dat S00... nog wel eens te kort door de bocht ging. En S00... was het daar uiteraard niet mee eens... :D

Link to comment
Share on other sites

 

(O Erik Klijnsmit, waer bestu doch bliiven?)

 

'k ben ernog steeds waarde Spido!

 

en ja, ook ik heb de Franck CD in mijn kast staan

 

ps: dit jaar ben ik van plan om een verre reis naar het noorden van het land te maken.

de martinikerk in groningen wil ik gaan bezoeken waar Sietse de Vries een concert gaat geven.

als ik lang Appelscha kom zal ik even toeteren.

en misschien rij ik even langs dhr. Feenstra.

voor een goed gesprek en eenbak koffie... :)

Link to comment
Share on other sites

Beste Erik,

 

Fijn om weer eens iets van jou te vernemen! Alles goed?

 

Leuk dat je bij Klaas langs gaat. Dat zal hij zeer op prijs stellen.

Wanneer zal het concert plaatsvinden?

Wellicht wil KF er ook wel naar toe! :)

 

(Als 't maar niet van die a-tonale moderne flauwekul uit de vorige eeuw is...) :o

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Beste Erik,

 

Fijn om weer eens iets van jou te vernemen! Alles goed?

 

Leuk dat je bij Klaas langs gaat. Dat zal hij zeer op prijs stellen.

Wanneer zal het concert plaatsvinden?

Wellicht wil KF er ook wel naar toe! :)

 

(Als 't maar niet van die a-tonale moderne flauwekul uit de vorige eeuw is...) :o

 

Beste Spido,

 

het zal op 15 juni zijn denk ik,

Bij Wim van Beek in de Martinikerk.

 

en tuurlijk kan Klaas mee rijden, ik denk dat het muziek is van minstens 2 eeuwen oud. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

De uitverkoop gaat nog steeds verder!

Onlangs mezelf getrakteerd op:

 

rimsky-may-night.jpg

 

Nikolai Rimsky-Korsakov - "May Night"

 

Het verhaal gaat over de liefde van de jonge kozak Levko, voor de mooie Hanna. Zijn vader heeft ook een oogje op Hanna en verbiedt hem met haar te trouwen. Er ontstaan misverstanden, maar door de bemoeienis van een waternimf en met een vleugje magie zal het recht uiteindelijk zegevieren. Een prachtig verhaal met aangrijpende muziek.

 

Opera in drie aktes

Libretto: door de componist naar het stuk van Nikolai Gogol

 

Uitvoerenden:

 

Vitaly Taraschenko (Levko)

Natalia Erasova (Hanna)

Marina Lapina (Pannochka)

Vyacheslav Pochapsky (The Mayor)

Alexander Arkhipov (The Distiller)

Elena Okolycheva (The Mayor’s Sister-in-Law

Piotr Gluboky (The Clerk)

Nikolai Reshetniak (Kalenik, the Village Drunkard)

 

Sveshnikov Academic Choir (Evgeny Tytianko, chorus master)

 

Bolshoi Theatre Orchestra (Andrey Chistiakov)

 

CD 1:

 

1. Overture (Orchestra) 7’40

 

Act 1

 

2. No.1: Round of the Millet 3’30

3. No.2: Serenade (Levko) 3’10

4. No.3: Duet (Levko/Hanna) 11’10

5. No.4: Tale (Levko) 6’40

6. No.5: Recitative and Spring-Song 3’10

7. No.6: Hopak Scene (Kalenik/Girls) 6’20

8. No.7: Trio (Mayor/Levko/Hanna) 7’40

9. No.8: Recitative and Song about the Mayor 3’40

 

Act 2

 

Scene 1

10. No.9: Trio (Mayor/Distiller/Sister-in-Law) 3’40

11. No.10: Scene with Kalenik and the Distiller’s Tale 6’50

12. No.11: Song about the Mayor, Scene and Trio beginning 1’50

 

Total Time: 65’10

 

CD 2:

 

1. No.11: Song about the Mayor, Scene and Trio conclusion 7’00

 

Scene 2

2. No.12: Finale 6’20

 

Act 3

 

3. No.13: Scene of the Rusalki 33’10

4. No.14: Scene and Ritual Songs 6’20

5. No.15: Finale 5’30

 

Total Time: 58’30

 

Label Brilliant Classics

Componist Rimsky-Korsakov

EAN-Code 5028421940366

Aantal Discs 2

http://klassiekshop.nl/nikolai-rimsky-korsakov-may-night.html

 

 

Prachtige stemmen hebben ze toch, daar in Rusland! Het orkest heeft voluit deel aan de dramatische expressie.

En wat deze componist vóór heeft op veel anderen: ook de stukken tussen de aria's, koren en mooie duetten e.d. in bieden fraaie muziek.

 

strauss-friedenstag.jpg

 

Richard Strauss - "Friedenstag"

 

Opera in één akte

Libretto: Joseph Gregor

 

Uitvoerenden:

 

Albert Dohmen (The Commandant)

Deborah Voigt (Maria, his Wife)

(Alfred Reiter) A Sergeant-Major

Jochem Kupfer (A Corporal)

Tom Martinsen (A Private Soldier)

André Eckert (A Musketeer)

Jürgen Commichau (A Bugler)

Jochem Schmeckenbecher (An Officer)

Matthias Henneberg (A Front-line Officer)

Johan Botha (A Piedmontese)

Attila Jun (The Holsteiner)

Jon Villars (The Mayor)

Sami Luttinen (The Pastor)

Sabine Brohm (A Woman of the People)

Norbert Klesse, Ekkehard Pansa, Rafael Harnisch (Members of the Delegation)

 

Staatsopernchor Dresden (Matthias Brauer, chorus master)

Staatskapelle Dresden (Giuseppe Sinopoli)

 

CD:

 

1. Hast was geseh’n? (Sergeant-Major / Private Soldier) 3’14

2. La rosa, la rosa che un bel fiore (Piedmontese / Corporal … 5’23

3. Hunger! Hunger!…Nur Widerhall (Chorus / Corporal / … 3’17

4. Hunger! Brot! (Chorus / Commandant / Mayor / Delegation … 5’15

5. Mein Commandant!…Rede! (Front-line Officer / Commandant / … 2’48

6. Es sei! Doch hört (Commandant / Chorus / Delegation / Soldiers) 4’35

7. Zu Magdeburg in der Reitschlacht (Commandant / … 4’57

8. Geht, geht alle! (Commandant) 2’02

9. Wie? Niemand hier? (Maria) 8’36

10. Nein, leere Hoffnung alles (Maria / Commandant) 2’38

11. In einer Stunde verschwindet (Commandant / Maria) 3’36

12. Der Kaiser stand im Saal (Commandant / Maria) 5’33

13. Erwünschtes Zeichen! Auf eure Posten! (Commandant / …1’16

14. Nein, nicht Todesnebel (Maria / Sergeant-Major / Corporal / … 2’47

15. Der Feind! Der Feind! Wo steht sein Angriff (Commandant / … 1’22

16. Das Zeichen, das Ihr uns verheißet (Mayor / Pastor / … 4’09

17. Wo ist der Mann (Holsteiner / Commandant / Maria) 3’52

18. Geliebter, nicht das Schwert (Maria / Chorus / Mayor / Pastor) 5’21

19. Warum kämpfen wir Jahre um Jahre (Commandant / … 2’50

20. Wagt es zu denken (Maria / All / Chorus) 2’29

 

Total Time: 76’00

 

Overige informatie:

 

Boekje met uitgebreide documentatie

Extra informatie

Label Brilliant Classics

Componist Strauss

EAN-Code 5029365918527

Uitgave Jewelcase

Aantal Discs 1

http://klassiekshop.nl/strauss-friedenstag.html

 

Hitler probeerde voortdurend Richard Strauss, in wie hij vermoedelijk een reïncarnatie van zijn idool Richard Wagner zag, voor zijn oorlogskarretje te spannen.

Om de Reichskanzler af te schudden, alweer vermoedelijk, componeerde Richard Strauss dit werk in 1938.

Het is gewijd aan vrede en verzoening: de Vrede van Münster (of: van Westfalen: 1648), die voor ons land een einde maakte aan de Tachtigjarige Oorlog met Spanje, en voor Duitsland aan de Dertigjarige Oorlog.

Dat de Nazi's het Strauss onmogelijk hadden gemaakt om zijn samenwerking met de Joodse schrijver/librettist Stefan Zweig voort te zetten, zal ongetwijfeld een rol hebben gespeeld.

(...) The opera thematically expresses anti-war sentiments, which William Mann has described as "a determined counter to the militaristic policies of Nazi Germany".[5] These caused the work to be shelved after the outbreak of World War II. (...)

http://en.wikipedia.org/wiki/Friedenstag

Het werk is m.i. cultuur-historisch van grotere betekenis dan als muzikaal meesterwerk. Naar mijn idee was Richard Strauss in zijn eerste periode op zijn scheppend hoogtepunt.

Link to comment
Share on other sites

51C3-ppSRaL.jpg

 

4 CD box met info en teksten.

Prachtige uitvoeringen, die de vergelijking met beroemde buitenlandse alternatieven met glans doorstaan!

 

CD 1: "Vier Letzte Lieder" & "Orchesterlieder", met Charlotte Margiono, sopraan, en het Radio Filharmonisch Orkest Holland o.l.v. Edo de Waart.

De eerste CD in de box. Waanzinnig mooi gespeeld en gezongen, maar helaas niet goed opgenomen. De opname dateert van 1993 en werd gepleegd in De Doelen te Rotterdam.

Van te grote afstand opgenomen?

Met rondom-gevoelige microfoons, die te veel van de pokke-akoestiek van die rottige dinggg-donggg Doelen laten horen?

't Klinkt alsof je ergens in de foyer staat te luisteren... Heel jammer!

Deze prachtige uitvoering had véél betere geluidskwaliteit verdiend!

 

CD 2: "Also Sprach Zarathustra" & "Metamorphosen", door Nederlands Filharmonisch Orkest o.l.v. Hartmut Haenchen. Opgenomen in het Concertgebouw te Amsterdam.

 

CD 3: "Eine Alpensinfonie", uitvoering etc. dito CD 2.

 

CD 4: "Don Juan", "Tod und Verklärung" & "Die Frau Ohne Schatten", uitvoering etc. dito CD 2, met Olga Martinova, viool.

 

CD's 2 t/m 4 klinken voortreffelijk en de artistieke uitvoering laat eigenlijk niets te wensen over. Enorm veel dynamiek: zowel qua klank als qua artisticiteit. Van aardschokkend ("Sturm und Gewitter" in de "Alpensinfonie") tot een lieflijk Weens schrammel-walsje (in "Das Tanzlied" uit "Also Sprach...") Allemaal heel overtuigend, van binnen-uit - dat wil zeggen vanuit de muziek (en dus niet: vanuit de noten) zèlf gevoeld, beleefd. Ìngeleefd.

 

Haertchen stal mijn hart al eens met zijn integrale uitvoering van de "Ring" van Richard Wagner, in de Stopera.

Maar hij jatte het nòg een keer...

 

Een echte aanrader, die box!

 

(Overigens: andere aanrader... http://www.facebook.com/pages/Nederlands-Philharmonisch-Orkest-Nederlands-Kamerorkest/134154853307553 )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Afgelopen zaterdag, op de Tweedehands Platenmarkt, toch nog weer een Kruidvat-CD gescoord:

opnieuw zo'n prachtige Denon/Nippon Columbia Ltd. Japan productie, gelicenseerd aan Brilliant Classics - destijds het huismerk van Kruidvat.

 

Mocht u hem ook ergens tegenkomen... sla toe!

 

 

$_12.JPG

Link to comment
Share on other sites

Afgelopen zaterdag, op de Tweedehands Platenmarkt, toch nog weer een Kruidvat-CD gescoord:

opnieuw zo'n prachtige Denon/Nippon Columbia Ltd. Japan productie, gelicenseerd aan Brilliant Classics - destijds het huismerk van Kruidvat.

 

Mocht u hem ook ergens tegenkomen... sla toe!

 

 

$_12.JPG

Maar deze had je toch al..?? 

 

Uit de tijd van de hut op kippenpoten van onzer Kermit.

Link to comment
Share on other sites

Beste Hans,

 

"De Hut Op Kippenpoten" (Baba-Yaga) is toch een deel van het oorspronkelijk pianowerk "Schilderijententoonstelling" van Modest Moessorgski?

Ravel heeft de Schilderijententoonstelling wel georkestreerd (net zoals ondermeer Rimski-Korsakov vóór hem en Stokowski ná hem), maar zoals je aan de cover hierboven kunt zien: dat stuk staat niet op deze CD.

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

Het was inderdaad de Ravel uitvoering, en cd 3 uit dat doosje van 4 cd's is de cd die je nu laat zien.

 

Aha! Die CD is dus als apart (los) item op de markt gebracht.

Ik heb de 4-CD box die jij bedoelt gevonden: Brilliant Classics 6430.

Ik ga proberen hem te bemachtigen!

 

Ravel_Brilliant.jpg

Link to comment
Share on other sites

Aha! Die CD is dus als apart (los) item op de markt gebracht.

Ik heb de 4-CD box die jij bedoelt gevonden: Brilliant Classics 6430.

Ik ga proberen hem te bemachtigen!

 

Ravel_Brilliant.jpg

Misschien liggen de andere 3 CD's ook wel bij de kringloop.??

 

Omstreeks 2004 was er "Hear" nogal wat te doen omtrent die box.  Volgens mij had het hele forum die. 

Link to comment
Share on other sites

Spido had geen weet van deze uitvoering. Hij heeft de teistering van forumleden door Kermit c.s. met de Hut op Kippenpoten alleen van lezen zeggen.

Thuis behielp hij zich met uitvoeringen onder leiding van Eugene Ormandy (heel oud) en Herbert von Karajan (tamelijk oud).

 

Nu we toch weer zo lekker bezig zijn, het volgende:

Onlangs beschreef ik in een ander topic het vreugdevolle opnieuw beluisteren van de promotieplaat van Das Alte Werk (Telefunken), met ondermeer het Blokfluitconcert van Sammartini door Frans Brüggen c.s.

Op diezelfde plaat stond ook een uitvoering van het Derde Brandenburgs Concert van Johann Sebastian Bach door Concentus Musicus Wien, o.l.v. Nicolaus Harnoncourt.

Dat was weer even genieten! Een lekkere, pittige, vlotte versie op authentiek instrumentarium.

Meteen even in de platenkast gekeken of ik die uitvoering van de Brandenburgse Concerten ergens had staan.

Helaas... nee.

 

Maar wat ik in mijn kast wèl vond - naast diverse andere versies - was de "Kruidvat" uitgave. En daarop spelen de beste barokspecialisten die ons land - en tevens de rest van de wereld - ooit hoorde, onder leiding van Gustav Leonhardt.*

Wat een prachtig samenspel - de manier waarop de musici elkaar aanvullen en melodie overdragen, bijvoorbeeld. En wat een heerlijke invoeling in de sfeer van ieder apart deel - fris & fruitig, bezonken &  bedaard, snel & swingend, en desgevraagd zelfs boertig.

Hier dus niet een stel musici die allemaal hun eigen partijtje zo goed mogelijk spelen, maar een groep waarbij het totaal veel meer is dan de som van de delen.

 

51qfFgl867L.jpg

 

 

 

De 2-CD box kwam oorspronkelijk uit op het merk Sony Classical Seon. De opnamen (analoog!) dateren van 1976/77 en zijn fabuleus.

* Zie voor de unieke bezetting van het orkest bijvoorbeeld  http://www.arkivmusic.com/classical/album.jsp?album_id=9318 

 

Leonhardt’s mid-Seventies recordings of the Brandenburgs must surely rank among the finest period-instrument versions on the market. They are remarkably free of mannerisms, and convey a freshness and musicality that is life-enhancing. Among the many highlights, I would particularly commend the sprightly recorder-playing in No. 4, and Leonhardt’s dazzling harpsichord cadenza in No. 5. 

-- BBC Music Magazine

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...