Jump to content

Fusion, wie heeft er kennis van deze muziek?


Sebastiaan de vries
 Share

Recommended Posts

Als op het bespreken van ''oudere'' jazzrock/fusion platen een taboe rust waneer begint volgens jullie dan het ''recentere werk'' is dat de jaren ,90 of pas vanaf 2000 tot nu :blink: Maar ja over pakweg 10/15 jaar is alles wat nu ''nieuw'' is inmiddels ook alweer ''oude meuk'' :blink:

 

Nou nou, als jij de fusionkenner bij uitstek bent, kom je daar wel errrrrug laat mee!

Natuurlijk ken ik die plaat (sinds dag 1 dat ie uitkwam, stond een fusion-boer uit Nijmegen met een heel pak in de hand ze als broodjes te verkopen)

Draai het eigenlijk nauwelijks nog, het is niet iets om 20 jaar later nog opgewonden over te raken.

 

Ik heb in geen enkele post geschreven dat ik een ''kenner'' die meer weet dan andere fusion liefhebbers op dit forum. Integendeel in probeer juist zowel NIEUWE maar ook OUDERE platen te leren kennen, of dachten jullie soms dat ik alle duizenden titels die ooit zijn verschenen door de jaren allemaal kon (Als dat zo was dan was ik zeker niet hier aanwezig, want ik wist dan toch alles over fusion)

 

BTW: Ik heb pas sinds 1 jaar internet ,en daar kom ik nu pas veel jazzrock/fusion platen tegen die ik nog nooit in de winkels aangetroffen heb. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

tjonge jong jonge.. packerdgoose, wat wil je nou?

 

Qwert ik ken hem niet, maar ik heb het idee dat jij behoorlijke henderson etc. fan bent. :D

Ik heb weer wat meer geld nu, misschien durf ik weer naar de biobliotheek om mijn boetes af te lossen :D. dan leen ik gelijk "dr. hee"

 

Verder kan ik je wel wat aanraders geven voor nieuwe fusion:

 

'16 man of tain' - Holdsworth (serieus zijn allerbeste vind ik)

'all night long' - Holdsworth

etc....

Maar dat is flauw.

 

Heb je deze nu al?:

 

'temporal analogues of paradise' Hellnorg/Lane/Sipe (geremastered)

 

Wat heb je (of iemand anders) van hun??

 

Game

:ph34r: fusion rulez...

Link to comment
Share on other sites

],7 Dec 2003, 17:16:30] tjonge jong jonge.. packerdgoose, wat wil je nou?

 

Qwert ik ken hem niet, maar ik heb het idee dat jij behoorlijke henderson etc. fan bent. :D

Ik heb weer wat meer geld nu, misschien durf ik weer naar de biobliotheek om mijn boetes af te lossen :D. dan leen ik gelijk "dr. hee"

 

Verder kan ik je wel wat aanraders geven voor nieuwe fusion:

 

'16 man of tain' - Holdsworth (serieus zijn allerbeste vind ik)

'all night long' - Holdsworth

etc....

Maar dat is flauw.

 

Heb je deze nu al?:

 

'temporal analogues of paradise' Hellnorg/Lane/Sipe (geremastered)

 

Wat heb je (of iemand anders) van hun??

 

Game

:ph34r: fusion rulez...

Sorry, die laatste Holdsworth platen zijn okay, maar is ook niet echt fusion.Het is meer een soort electrische jazz.Bij fusion denk ik toch aan een andere sound.

Vital Information,Steps Ahead,Brecker Brothers etc.

Holdsworth zit in geen enkel hokje :D

Link to comment
Share on other sites

Holdsworth zit in geen enkel hokje :D

Holdsworth is zowel voor de jazz als rock liefhebber ''ongrijpbaar'' Hij moet zijn technisch hoogstaande muziek op steeds kleinere labels uitbrengen. De in Calefornie woonachtige Engelsman verdiend dan ook het meeste geld met het ontwerpen van, jawel hoor biertap acceccoires. ;)

 

Bij fusion denk ik toch aan een andere sound.

Vital Information,Steps Ahead,Brecker Brothers etc.

 

Uitgerekend deze fusion artiesen beschouw ik als het meest voor de hand liggende fusion (Heb er zelf ook cd,s van )

 

De beste Brecker Brothers vind ik nog altijd ''straphangin'' 1981 (Arista/Novus Jpn)

 

Qwert ik ken hem niet, maar ik heb het idee dat jij behoorlijke henderson etc. fan bent.

dan leen ik gelijk "dr. hee"

 

Game

fusion rulez...

 

Ik vind de eerste 5 platen (Tot 1993) en ''reality check'' uit 1995 de mooiste Henderson platen. Maar ik ben blij dat ik na 10 jaar weer de (Japanse) cd heb van Velvet Darkness (Allan Holdsworth) De lp had ik 20 jaar geleden gehad ,maar is weggekomen :angry: Ik had destijds de USA persing gahad met klaphoes die op CTI veschenen was. Nu heb ik dan ook de LP op Japanse (enkele hoes) op King Records, maar de persing is stukken beter. :)

 

Ik heb weer wat meer geld nu, misschien durf ik weer naar de biobliotheek om mijn boetes af te lossen . dan leen ik gelijk "dr. hee"

 

Game

fusion rulez...

 

Je bent toch niet het paardemiddel aan het inzetten bij de fonotheek. :lol::P

 

Er is bijna geen fusion meer, want volgens mij is deze muziek op sterven na dood, dus hoop ik dat iemand met tips komt met nieuw materiaal.Met alle respekt hoor maar die oude platen boeien mij niet meer zo, het meeste heb ik al zo vaak gehoord,daarom wil ik nieuw spul,maar geen meuk zoals Marcus Miller en zo, al dat commerciele gefunk, ik heb er niks mee. Dat is ook geen fusion, alleen is het interessant om het zo te noemen.Dat is funk.Of funk-jazz.
Link to comment
Share on other sites

ik denk dat qwert, packerdgoose frank en nog wel meer wel precies begrijpen hoe het zit.

 

Er is gewoonweg ontzettend veel troep gemaakt. En door die troep heeft fusion een slechte naam.

Ik denk aan candy dulfer, spyro gyra. Maar zo zijn er ontzettend veel bands. Het is allemaal drie keer niks.

 

Je hebt wel de jaren 70 dingen van stanley clarke, mahavishnu orchestra, jean luc ponty... etc etc etc. Die muziek is wel goed in mijn oren. Origineel en goed.

 

Wat is er nog meer?

Symfonische rock achtige dingen, zoals brand x, yes, vandergraaf generator etc.

Dat is niet echt mijn stijl. Hoewel ik er wel naar kan luisteren.

 

En natuurlijk jazz. En daar zit wat mij betreft erg veel interesants tussen. Ik hou niet van die gedateerde muziek, alla jaren 30,40,50. Maar 'kind of blue' is natuurlijk super. En zo is er meer jazz. Denk aan allerlei naar klassiek muziek neigende jazzdingen...

 

Mijn voorkeur gaat in elk geval uit naar jazz, jaren 70 fusion.

 

Game

Link to comment
Share on other sites

],7 Dec 2003, 19:19:54] ik denk dat qwert, packerdgoose frank en nog wel meer wel precies begrijpen hoe het zit.

 

Game

 

Jij hebt gelijk de jaren ,70 beschouw ik toch als de beste periode (Mijn eerste jazzrock platen waren uit die tijd) Zelfst nu nog vind ik die periode nog het beste (Is mijn mening dan)

 

Er is gewoonweg ontzettend veel troep gemaakt. En door die troep heeft fusion een slechte naam.

Ik denk aan candy dulfer, spyro gyra. Maar zo zijn er ontzettend veel bands. Het is allemaal drie keer niks.

 

Troep, die uitspraak vind ik wat te voorbarig ,ook deze platen heb ik van alles van. Ik probeer een bredere kijk op fusion te hebben ,en daar horen deze ook bij, maar het zijn niet mijn favorieten. Zeg maar archief materiaal.

 

Je hebt wel de jaren 70 dingen van stanley clarke, mahavishnu orchestra, jean luc ponty... etc etc etc. Die muziek is wel goed in mijn oren. Origineel en goed.

 

 

Game

 

Daarom betaal ik gerust hogere prijzen voor bepaalde ''oudere'' cd,s. Gelukkig zijn deze hierboven genoemde titels vrij gemakkelijk te krijgen op cd.

 

Wat is er nog meer?

Symfonische rock achtige dingen, zoals brand x, yes, vandergraaf generator etc.

Dat is niet echt mijn stijl. Hoewel ik er wel naar kan luisteren.

 

Game

 

De groep Brand X (Met drummer Phill Collins) Vind ik het album ''morrocan roll'' uit 1977 de beste Engelse fusion plaat (Fraaie synthese tussen pop ,sympho en jazz) De platen na ''Masques'' zijn tegenvallend. Maarja Collins had dan ook erg druk met zijn succesvolle solo carriere, waarna in begin jaren ,80 Brand X uiteenviel.

 

En natuurlijk jazz. En daar zit wat mij betreft erg veel interesants tussen. Ik hou niet van die gedateerde muziek, alla jaren 30,40,50. Maar 'kind of blue' is natuurlijk super. En zo is er meer jazz. Denk aan allerlei naar klassiek muziek neigende jazzdingen...

 

Dat is dan ook geen jazzrock en fusion.

 

Mijn voorkeur gaat in elk geval uit naar jazz, jaren 70 fusion.

 

Game

 

Dan kun jij beter blijven zoeken naar ''oudere'' platen. De kans dat jij hier wel goed werk voor jou tussen vind is groter, dan wanneer je naar de nieuwste cd,s gaat luisteren en/of kopen.

 

BTW: Van Scott Henderson vind ik alleen de cd ''Face First'' uit 1993 en de releases op ESC (1999/2002) niet zo geweldig.

Link to comment
Share on other sites

Gezien de smaak die ik constateer bij Game, zou ik als ik hem was JUIST WEL die laatste Scott Henderson cd
Link to comment
Share on other sites

],7 Dec 2003, 21:35:34] jij gaat weer jagen in de jungle die ze fonotheek durven te noemen?? :D

Hoe had jij het dan willen noemen ? :P Als je ziet hoe sommige leden zich gedragen, het lijken wel roofdieren. (Cd hoesjes aangevreten ,verkreukeld , vettig ,) En dan nog maar te zwijgen hoe veel cd,s er zelf nog uitzien :confused:

Link to comment
Share on other sites

],7 Dec 2003, 21:35:34] jij gaat weer jagen in de jungle die ze fonotheek durven te noemen?? :D

Hoe had jij het dan willen noemen ? :P Als je ziet hoe sommige leden zich gedragen, het lijken wel roofdieren. (Cd hoesjes aangevreten ,verkreukeld , vettig ,) En dan nog maar te zwijgen hoe veel cd,s er zelf nog uitzien :confused:

Die Muziekbibliotheek, man wat zijn die gasten duur zeg! 3 euro voor het lenen van een cd-tje, vol met krassen en vette klauwen en het snot van 60 voorgangers er nog aan! En dan al die armoedige stickers die de informatie onleesbaar maken.Welhaast barbaars!Dat zoiets mag met kunst! :blink:

Link to comment
Share on other sites

],7 Dec 2003, 21:35:34] jij gaat weer jagen in de jungle die ze fonotheek durven te noemen?? :D

Hoe had jij het dan willen noemen ? :P Als je ziet hoe sommige leden zich gedragen, het lijken wel roofdieren. (Cd hoesjes aangevreten ,verkreukeld , vettig ,) En dan nog maar te zwijgen hoe veel cd,s er zelf nog uitzien :confused:

Die Muziekbibliotheek, man wat zijn die gasten duur zeg! 3 euro voor het lenen van een cd-tje, vol met krassen en vette klauwen en het snot van 60 voorgangers er nog aan! En dan al die armoedige stickers die de informatie onleesbaar maken.Welhaast barbaars!Dat zoiets mag met kunst! :blink:

Ik dacht dat jij erelid was van die Fonotheek cq Jungle. :P Dus niet. :blink:

 

BTW: Fusion liefhebbers zijn net jagers, waarbij de cd,s dan prooidieren zijn. :D

Link to comment
Share on other sites

vandaag ff 2 afgeprijsde cd's gekocht.

"kind of blue" van miles davis.

en "jaco pastorius" van jaco pastorius.

 

Ik zou de eerste 5 sterren willen geven. De laatste echter 2 sterren. Weliswaar een eerste indruk, maar toch.

 

Kind of blue is gewoon super. Het heeft niet die gedateerde swing van die ouwe jazz, maar het is puur.

Jaco pastorius is een superbassist en een van mn favorieten. Maar ik vermoed dat havona jamm een betere cd van hem is. de cd "jaco pastorius" is ietwat gedateerd. Veel marimba en fluit. Jammer.

 

kind_of_blue.jpg

 

game

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat ik deze quote van Frankie hier maar eens even ga posten ipv het topic '' Welke muziek heb je deze week gekocht''

 

Qwert ik wou je niet kwetsen.

Victor Bailey Bottom

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ik breng dit vergeten fusion topic maar weer eens even onder de aandacht. :D ( Als ik het niet doe ,doet niemand dat hier. Vandaar... ;)

 

 

1) Joe Hubbard ''Vanishing point'' 1992 (CMMR 921)

Stuwende bassfusion in de stijl van Thierry Mineau, Alain Caron ,Laurence Cottle ,etc. Met stevige hoorn blazers sectie.

 

2) The Fents ''First offence'' 1982 (Not Yachting/Ammonia lisamusic 2002)

Eerste album van deze vooruitstrevende keyboard player. No remixing ,No overdubs !! .En dat heb ik geweten ook!! Maakt vanaf de jaren ,90 spannende cd,s met een eigentijdse mix tussen jazz, fusion en pop.

 

3)Dave Larue ''hub city kids'' 1992 (audio image AIR CD 59)

Ex Dixie Dregs bass player.Zijn eerste solo cd is in de stijl van Stuart Hamm, Briam Bromberg,etc. Met Mike Stern ,T Lavits ,Glenn Alexander, ea.

 

4)RMS . Ray Russel ,Mo Foster, Simon Philips, ''Centennial park'' (MMC 004CD)

Heavy fusion met links naar Jeff Beck,stanley Clarke. Drummer Simon Philips laat hier toch horen dat hij meer kan dan wat je van hem bij Toto gewent bent.

 

5) Uzeb ''Noisy night'' 1988 (Cream CR 190 CD)

Canadese band bestaande uit muzikanten van Franse komaf. Bassist Caron en gitarist Cusson geven deze groep een heel eigen geluid. Melodieus ,stevig en zeker niet gladjes!!

 

6) Adam Holzman ''overdrive'' 1994 (Lipstick LIP 89025 CD)

Een Hichtech fusion vlag die zeker de lading dekt!! De titel beloofd wat ze vermeld. Met hiram bullock ,Jimmy Tunnel, Van Romaine. Keyboard player Holzman laat hier toch keyboardwerk horen wat je nog lang zal heugen!!

 

7) Bon Lozaga '' full circle'' 1993 (LoLo AVL 93053)

Schitterende solo gitaar fusion plaat van deze (ex) Gong gitarist. Met Hansford Rowe ,Vic Stevens ,ea. Geslaagde overgang van Gong naar de jaren ,90.

 

8)JK Special ''jk special'' 1992 (Lipstick CD 89014 2)

Verfrissende bassfusion van deze Duitse bassist. Met Dave weckl.

 

9)Rush Hour ''Autobahn'' 1995 (Fahrenheit FR 95504-2)

Funky fusiongroep uit Chicago. Deze in eigen beheer opgenomen (Tweede cd, met DAT recorders) klinkt heel volwassen ,wacht dan ook op hun (Nog beter) derde album.

 

10) Tom Coster ''evory expedition'' 1983 (Fantasy FCD 619 9623)

Tweede soloplaat van deze (ex) Santana keyboard player. Een van mijn ALLERBESTE fusion cd,s die ik heb. Hier zitten alle elementen in waar iedere fusionliefhebber van kan watertanden. Stevig ,afwisselend ,onderhoudend ,vernieuwend ,eigen geluid ,en zeker ONOVERTROFFEN!! Deze Cd krijg bij mij dan ook een ***** beoordeling.

 

11) Didier Lockwood Group ''DLG'' 1990 (JMS 066-2 702066)

Stuwende en stevige fusion onder leiding van deze (Ex) Magma violist ,en denk nou maar niet dat dit kitch of softy overkomt. NEE !! Horen is hebben!!

 

12) Clide Criner ''Behind the sun'' 1987 (Novus 3029-2-N)

Vrij onbekende keyboard player ,maar met grote ondersteuning. Stijl komt enigsinds in de buurt van Mezzo Forte ,Casiopea. Alleen klinkt deze niet zo gladjes en gelikt als eerder genoemde bands, daar zorgt Marcus Miller ,Carlos Santana en Omar Hakim wel voor.... Onderhouden en zeker niet Smooty.

 

13) Gamalon ''aerial view'' 1990 (MCA D -6366)

Hardrock getinte jazzrock/fusion ,maar onder produktie van Jeff Tyzik. Hierdoor klinkt het geheel evenwichteg zonder dat het een Metal plaat gaat worden.

 

14) Jimmy Tunnel ''trilateral commision'' 1992 (101 Records S87 7083)

Gitaar fusion met een echt jaren ,90 geluid. stijl komt enigsinds in de buurt van Scott Henderson, Mitch Watkins en Jeff Richman. Met Omar Hakim ,Jeff Andrews, Rachel Z, Benedik,ea.

 

Zo dat was dan weer een fusion bijdrage van mij. Nu wil ik weer eens wat van jullie fusion LP,s of Cd,s hier besproken zien.

Link to comment
Share on other sites

Ik breng dit vergeten fusion topic maar weer eens even onder de aandacht. :D ( Als ik het niet doe ,doet niemand dat hier. Vandaar... ;)

Qwert, ik moet je teleurstellen.Ik ben hear echt afgehaakt,omdat deze muziek gewoon totaal niet leeft hier (en waar wel?)

Er zijn nauwelijks gegadigden van bijvoorbeeld jouw kaliber als het over deze muziek gaat.

Waar hebben we het dan nog over?

Ik ken alle cd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...