Jump to content

Aarding


Douma
 Share

Recommended Posts

Ik ben van plan om zeer binnenkort de wandcontactdozen in mijn computer- en luisterkamer te gaan aarden. In de eerste plaats doe ik dit omdat het toch wel erg verstandig is om je computer geaard te hebben. Minder problemen met isdn- en netwerkkaarten en isdn gaat sneller. Nu zat ik te denken.... als ik richting mijn audiofiele geneugten denk, is het dan zinvol om hiervoor een aparte aardpen te slaan? Of is dit gewoon te veel werk voor het resultaat wat je krijgt?

 

groeten,

 

Rienk.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Douma:

I Minder problemen met isdn- en netwerkkaarten en isdn gaat sneller.

groeten,

 

Rienk.

 

Rienk,

 

kun je dit deel eventjes verhelderen ?

ben hiernaar zeer benieuwd.

 

Groet Jitze

Link to comment
Share on other sites

Ha die Jitze,

 

Verhelderen, zeg je. Ik zou het graag willen maar ik kan het niet. Wat voor technisch verhaal er achter steekt zou ik niet weten. Ik heb het bij vrienden van mij gezien, wat een verschil het kan maken. Zij hebben namelijk een thuis netwerkje met een gedeelde isdn verbinding. Ze hadden veel problemen toen het netwerk nog niet geaard was. Netwerkkaarten die opeens niks meer deden, rare foutmeldingen en isdn was niet zo snel als het zou moeten zijn.

Na het aarden van het netwerk waren alle problemen voorbij. zij kwamen hierop door een of ander artikel op het internet. Misschien zou jwe daar eens even moeten gaan zoeken. Ik zal zelf ook wel even kijken. Of misschien is er een ander forumlid die ons hier meer over kan vertellen.

 

groeten,

 

Rienk.

Link to comment
Share on other sites

Even een gokje.... door de aarding kan de (statische)electriteit afvloeien die zich ophoopt in je computerapparatuur (door bewegende delen in je computer??)??? De chips in je computerapparatuur zullen dit denk ik prettig vinden. Maar goed, ik ben niet technisch, ik heb alleen een rijkelijke fantasie.

 

Mvrgr

 

John

Link to comment
Share on other sites

Een schakelende voeding heeft een assymetrische belasting van 't net. Hier door ontstaat er een spanning tov de aarde.

Deze kan 'flinke' (mA) stromen veroorzaken naar aarde als de pc niet geaard is, en een ander apparaat wel. De stroom zal dan van dat geaarde apparaat lopen. Dit kan je kabel aansluiting zijn via de video via je aan gesloten versterker naar de pc.

Dit bromt als een gek.

De stroom die door je netwerkkabel loopt kan dus ook je netwerk vervuilen.

 

groeten

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ik heb zelf overal randaarde en surge protectors, en ook vanwege ISDN.

 

Om te precies te zijn, in een schakelkast van de PTT is ooit de bliksem ingeslagen waarna mijn NT1 kastje en ISDN kaart in rook opgingen. :(

 

Een partij surge protectors gekocht, bleken randaarde nodig te hebben, en toen maar aangelegd. :)

 

Geen idee of het helpt mbt geluid, ik gebruik ze om mijn apparatuur te beschermen. Ik ben weliswaar gedekt tegen allerhande rampen, maar het vervangen van een surge protector gaat toch iets makkelijker dan het vervangen van een receiver o.i.d.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Douma:

Maar hoe zit het nou met het audio gedeelte? In hoeverre heeft aarding van je apparatuur invloed op het geluid?

 

groet,

 

Rienk.

 

Aarding wordt gedaan uit het oogpunt van veiligheid (buizenversterkers en andere apparatuur waarvan de kast in contact kan komen met de fase). De meeste audioapparatuur is dubbel geisoleerd, heeft zo

Link to comment
Share on other sites

Aarding komt zelden de klank ten goede, en introduceert als je niet oplet een brom (aardlus). Indien aarding electrisch niet noodzakelijk is zou ik zeer goed uitkijken voordat ik iets ging aarden.  

 

Klopt! Heb zelfde ervaring. :)

 

gr.

 

Marjor

Link to comment
Share on other sites

Ik heb inmiddels mijn kamer geaard. Mijn audio apparatuur heb ik niet geaard. Wel heb ik een afgeschermd netsnoer gebouwd, die ik gebruik voor mijn versterker. Verder gebruik ik de aarding niet voor mijn apparatuur. Mijn computer heb ik natuurlijk wel geaard. En het klopt; mijn ISDN verbinding is 1,5 keer zo snel geworden.

 

groet,

 

Rienk.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ik begrijp trouwens helemaal niets van de audio-installaties die af en toe op dit forum worden beschreven.

Waar zit ins hemelsnaam de afscherming van de netkabel aan als de audioapp. niet is geaard ??

 

Hoe kan je nou verwachten van een keurig ontworpen versterker dat hij goed klinkt

als er een aantal magnetrons naast staan die als een gek staan te stralen.

Of die magnetron nou PC, beeldscherm, GSM, CD-speler of magnetron heet maakt natuurlijk niets uit.

Ze produceren allemaal een hoop hoogfrequent rommel die of wordt opgevangen dwars door de niet-geaarde (voor)versterkerkast brandt of via (net)kabels binnendringen.

 

Als je je PC'tje middels een passief netfilter aansluit scheelt dat een hoop hoogfrequent rommel op je eigen netspanning (zie mijn devies) en kost een paar tientjes.

Als je ook nog de audio aansluit op dezelfde groep als de PC dan vraag je om problemen.

Als je een audioset niet geaard aansluit komt er uiteraard een hoop hoogfrequent rommel binnen.

Elk ander kabeltje, stekkertje of transistortje pakt dat anders op en kan dus om die reden anders klinken.

 

Elke versterker met een netsteker met twee pootjes is wat dit betreft dus slecht.

Als er maar twee pootjes aanzitten dan maak je er dus gewoon een derde bij (de aarde).

Er is altijd wel een schroefje te vinden op het apparaat waar je dat aarddraadje aan vast kan knopen.

 

Dat draadje kost een dubbeltje de meter.

Als je dus aan al je zeven audioapparaten zeven aarddraadjes zitten dan gaan ze daarna naar

Link to comment
Share on other sites

Blijft kwestie van proberen, maar als er geen aanleiding is om te aarden dan kun je het net zo goed laten. Aarding is vanuit EMC-oogpunt zeker niet noodzakelijk, alles draait om de systeemreferentie en de stoorspanningen die t.o.v. deze referentie ontstaan, dat laatste dien je te minimaliseren en dat gebeurt niet automatisch door iets aan aarde te hangen. Een sateliet hangt immers ook niet aan aarde. Verder leg je door te aarden verbinding met andere aan de aarde aangesloten apparatuur hetgeen een bron van storingen kan zijn.

 

M.vr.gr. :)

 

Marjor

Link to comment
Share on other sites

De opmerking dat een sateliet niet aan aarde hangt is echt flauwekul.

We hebben het hier over stromen en niet over electromagnetisch golven.

mvg

Gert

 

Ik denk dat Marjor met zijn opmerking bedoelde dat een sateliet die bomvol met de gevoeligste elektronica zit voor een storingsvrije werking niet geaard hoeft te zijn, sterker nog, het kan niet. :)

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat Marjor bedoelde dat aarding iets anders is dan afscherming en daar heeft hij gelijk in.

 

Afscherming hoeft niet geaard te zijn om effect te hebben. Want we hebben het hier niet over stromen (hoe komen die er dan) maar over afscherming tegen EMC.

 

Maarten

Link to comment
Share on other sites

Aarding en afscherming zijn inderdaad twee heel verschillende dingen.

AARDING is het verbinden van installaties en apparatuur aan een NUL punt. Dit om te zorgen dat lekstromen worden afgevoerd naar een centraal NUL punt.

AFSCHERMING is het construeren van apparaten en kabels zodat EMI (Electro Magnetic Interference) geen invoed heeft op de signalen die in een apparaat of kabel worden opgewekt of getransporteerd.

Een computer behuizing bijv. is van metaal en vormt een kooi van faraday. Storing welke wordt opgewekt in de kast komt er nauwelijks uit en externe storing komt er nauwelijks in.

Een magnetron heeft een metalen gaas door het ruitje geweven en is verder rondom van metaal. Zonder het metalen gaasje in het ruitje zouden de beentjes van mevr. de vrouw die ervoor staat te doen pretig worden geroostert. Er treed nauwelijks straling uit het apparaat door de afscherming.

 

De aarding aan apparaten zorgt ervoor dat lekspanningen welke op bijna iedere behuizing voorkomen af te vloeien naar een NUL punt. De aarde is dus een referentie punt met waarde NUL en meer niet. Door een apparaat aan aarde te hangen ontstaat dus een lekstroom vanuit het apparaat naar aarde. Deze stroom zou, wanneer we over audio apparatuur praten, via de afscherming van een interlink of via de retour geleider in een ander apparaat terecht kunnen komen. Aangezien alle apparaten in een keten op de voorversterker worden aangesloten is dit dus het meeste kwetsbare punt in een audioset. Een electrische stroom kan niet vloeien als er geen spanningsverschil is. Zouden alle apparaten een gelijk potentiaal hebben dan zouden er geen lekspanningen zijn en dus ook geen lekstromen en dus geen reden om te aarden. Door aarding kan een set compleet verlost worden van lekspanningen, omdat de set gelijk wordt gesteld aan het referentiepunt AARDE. Theoretisch zou het probleem van de lekstromen dus wegzijn, omdat er geen spanningsverschil meer is tussen verschillende apparaten. Waarom kiezen sommige fabrikanten ervoor om hun apparaat niet te aarden? Wanneer je een apparaat zodanig ontwerpt dat lekspanningen niet kunnen voorkomen hoef je geen aarding toe te passen en dus ook het risico niet te lopen dat er via de aarddraad storing te introduceren. Door een apparaat geheel gescheiden te ontwerpen, zodat signaal aarding en voedings aarding niet worden gecombineerd en ook niet aan het chassis worden verbonden is het ook niet mogelijk om lekspanningen op het chassis te krijgen. Hiermee wordt ook het brommen voorkomen doordat er geen stromen tussenn cd speler en versterker gaan lopen. Wanneer de cd speler wel wordt geaard of volgens hetzelfde principe wordt gebouwd is het dus onmogelijk om brommen oid. te krijgen. Problemen kunnen echter wel optreden wanneer apparaten als VCR's, TV's en computers met de audio set worden verbonden.

Ik heb onlangs een situatie gehad waar iemand al enkele jaren een computer op de audio set had aangesloten. Tijdens een ritje kabels switchen blies de ongelukkige eigenaar zijn geluidskaart in de pc op alsmede het source selector ic in zijn receiver. De oorzaak hiervan bleek een spanningsverschil van ongeveer 150 tot 200 volt tussen de versterker en de computer. Zolang alles uit stond was er geen risico, maar zodra bijde apparaten ingeschakeld werden werd het link. Oplossing de pc aan aarde hangen en de audioset op dezelfde groep hangen. Probleem opgelost, niet ideaal, maar het betreft geen high-end set, dus vrede. Na enkele maanden werd er kabel internet aangelegd. De Centrale Antenne werd via een kabelmodem en een UTP kabel met de pc verbonden en er was een aardlus. De pc scheiden van de audioset met een scheidingstrafo hielp niet, de centrale antenne installatie scheiden met een trafo gaf een aanzienlijk beter beeld op de tv, maar de brom bleef. De versterker aan aarde gehangen loste het probleem op. Ik heb thuis een vergelijkbare situatie met een computer welke via een 96KHz. digitale verbinding op mijn Denon AVC-A1SE is aangesloten. Ik heb een apparte groep voor mijn audioset en ook een apparte voor de computer, beide groepen zijn geaard. De versterker hangt met een Van den Hul Mainstream powerblock en powercable aan het geaarde stopcontact. De versterker is het laatste apparaat in het stekkerblok, de tv en video de eerste, gevolgd door de dvd en cd speler. De voedingskabel is gelast omdat er ook een sub in mijn woning staat. Deze staat echter dermate ver van mijn set dat een gewone lange voedingskabel niet haalbaar is. De sub is ook geaard en via een WBT signal kabel op de audio set aangesloten. De versterker is via een Audio Agile powercable op het stekkerblock aangesloten, maar is niet geaard. Denon vind dit blijkbaar niet noodzakelijk. De REL Strata III is wel geaard en is daardoor het enige apparaat dat geaard is. Alle lekstromen zouden dus door de interlink naar de sub vloeien en vandaar naar aarde hetgeen een brom tot gevolg zou moeten hebben. Op de een of andere manier is er echter geen brom en klinkt alles zeer goed. Stilte is ook echt stil en de computer, koelkast, magnetron, wasmachine en weet ik veel wat nog meer zijn niet to horen. Alles aarden is dus niet altijd noodzakelijk. Een goede stroomvoorziening is vaak al meer dan genoeg.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat Marjor met zijn opmerking bedoelde dat een sateliet die bomvol met de gevoeligste elektronica zit voor een storingsvrije werking niet geaard hoeft te zijn, sterker nog, het kan niet.

 

Da's wat ik bedoelde. En Jeroen vult het verder prima aan. (wanneer komt je eerste boekje uit? ;) )

 

groeten,

 

Marjor

Link to comment
Share on other sites

Gaan we klagen!

Ik weet bij de heilige heer niet hoe ik dit verhaal zodaning kan samenvatten dat A iedereen het begrijpt en B het dezelfde inhoud heeft.

Het zal wel iets korter kunnen, maar die 4 jaar MTS en 2 jaar HTS electronica kan ik echt niet in 5 zinnen samenvatten.

 

p.s. Ik heb geen ambities een boek te schrijven, ik blijf de HD's van de hear webserver wel vervuilen met mijn meningen, opvattingen en weinige kennis.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Mijn pc was niet geaard,voordat ik er een andere videokaart erin wilde proppen raakte met een simpele spanningzoeker de kast aan waardoor deze spontaan oplichtte.

Ik had echter geen geaard stopcontakt dus heb ik een draadje verbonden aan mijn radiateur waardoor het hele spul nu geaard is.

Nu echter begint mijn versterker te brommen ook als de pc uitstaat,deze is wel verbonden met een kabelmodem welke naar een versterker gaat evenals de tv.

Zou dit een oorzaak kunnen zijn?

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Ome Henk:

Maak die draad naar de radiateur maar eens los en je weet het zeker.

 

Ik zou de draad maar weer los halen van je

radiator deze aardig kan je nog wel eens je apparatuur kosten het kan namelijk voor komen bij combi cv" dat er een groten lekspanning/stroom gaat lopen als je pomp stuk raakt of je drieweg klep de geest geeft [ pomp ] woord door je cv water gekoeld

en in de wat ouder huizen voor 2000 zit de cv niet op een aardlek groep aangesloten

er zal dus een wat groter stroom moeten lopen voor de zekering in de ketel het begeeft

tegen die tijd is je versterker/PC al overleden ;)

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door tover:

De combiketel in mijn woning dateert van 1994 en is aangesloten op en aardlek schakelaar,maar als ik die draad dan weer verwijder van de radiateur hoe verkrijg ik dan aarde op de pc?   :( Er is geen stopcontakt met aarde in de buurt.   eek.gif

 

Je PC doet het toch ook wel zonder aarde? De mijne tenminste al meer dan 2 jaar zonder problemen. Ik zit namelijk met hetzelfde 'probleem' als jij. Ik heb ook nergens randaarde. Dan krijg je idd een spanning op je kast van je PC en je moet dan ook niet je PC vastpakken en tegelijk de verwarming aanraken want dan krijg je een flinke opdonder te verwerken (al voel je die voornamelijk in je vingers en is het niet schadelijk, alleen wel irritant). Maar een probleem hoeft dat volgens mij niet te zijn.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door tover:

De combiketel in mijn woning dateert van 1994 en is aangesloten op en aardlek schakelaar,maar als ik die draad dan weer verwijder van de radiateur hoe verkrijg ik dan aarde op de pc?    :( Er is geen stopcontakt met aarde in de buurt.    eek.gif

 

Die zul je dan toch uit de meterkast moeten halen een aardig behoord daar van Daan te komen en niet van een Cv of zoek een geaard stopcontact en trek daar een aarden uit van Daan desnoods achter een plint langs dat is wel veilig kun je niet onder ge kruipruimten

door

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...