Jump to content

Microscopische kadavers

Henk&audio
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Op deze site web page kwam ik dmv een micorscoop genomen foto's tegen van onder andere vinyl. Heel aardig om te zien is hoe een groef er nou eigenlijk uit ziet. Lang geleden heb ik weleens vage zwart-wit plaatjes gezien, maar dit is wel even anders. Nou is dat wel interessant, maar is het ook nuttig? Wat zou je met dit type microscope kunnen doen? De stylus bekijken/controleren, maar wat nog meer? Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om op deze wijze de staat van 2e-hands vinyl te beoordelen? Of zegt zo'n plaatje iets over de effectiviteit van het reinigen van een LP? Ik weet dat Jitze een dergelijk type microscope heeft. Heb jij iets kunnen waarnemen op dit gebied? Het zou heel mooi zijn als je met zo'n hulpstuk de staat van een LP kan beoordelen.

Ik ben benieuwd.

Groeten,

Henk

Geplaatst door Henk&audio:

Hallo,

Ik weet dat Jitze een dergelijk type microscope heeft. Heb jij iets kunnen waarnemen op dit gebied? Het zou heel mooi zijn als je met zo'n hulpstuk de staat van een LP kan beoordelen.

Ik ben benieuwd.

Groeten,

Henk

Hallo Henk,

naar het oppervlak van platen heb ik niet zitten kijken, schrik ook niet zo van de getoonde plaatjes, zilvervisjes en schimmels was je zonder problemen wel weg, krassen en duidelijke slijtage zijn veel erger.

Dit is zonder microscoop ook wel redelijk te zien.

Alhoewel soms kunnen platen die er droevig afgeleefd uitzien, wel eens heel goed afspeelbaar zijn.

Groet Jitze