Jump to content

Virtuele massa (o)

Sebastiaan de vries
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Bese,

De schema's van de Gainclone doen het niet meer    :(.

Daarom hier de link

http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjmaud...dio/diy_gc.html

Lees dan gaarne nog even mijn bijhorend verhaal terug, wat ik bedoelde als vergelijking met de schema's.

Groeten,

Bas

Ja en confused.gif

De - van de positieve voeding en de + van de negatieve voeding zitten daar toch gewoon aan elkaar geknoopt op het massapunt?

Meneer Ultranaloog begon over dB's en ik wist dat een halve verzwakking gelijk staat met 6 dB.  :D Dus wist daarom al dat die 3 dB. niet kon kloppen.

Maar bij een halvering van vermogen kom je op -3dB uit. Pak je rekenmasjien er maar bij. Wat moeten we nu met ohms confused.gif

Geplaatst door Pjotr:

Ja en   confused.gif

De - van de positieve voeding en de + van de negatieve voeding zitten daar toch gewoon aan elkaar geknoopt op het massapunt?

Beste Peter,

Wrrrrrrrrrrrrrrrrgggggr. Waarom begrijpt toch niemand wat ik bedoel. :D Ik gaf jusit dat voorbeeld, omdat het daar conventioneel zit, en gaf daarbij mijn idee om het anders te doen. Dat is soms zo klote van internet, dan kan ik niet effe iets teken ofzo :D.

Ik zal mezelf nog een keer quoten bij mijn post, bij de schema's.

Ik zal hier een voorbeeld geven van wat ik bedoel, mischien maak ik mezelf dan wat duidelijker

Hier dus een simpel schema van en gainclone als voorbeeld. Ik vond dit voorbeeld zo mooi omdat met name de LM poweramps zo mooi symetrisch gevoed kunnen worden.

Waar wil ik heen. Ze hebben hier de positieve en negatieve voedingspanning gerefeerd aan de nul.

De gebruikte trafo heft dus 4 secundaire windingen waarvan je twee keer een potentiaalverschil hebt van 23 volt.

naar mijn (correct me if i'm wrong) mening zal je de trafo dus veel effiecienter kunnen maken door de twee positieve en negatieve aders parrallel te zetten. Zo verdubbel je de current en halveer je uitgangsimpedantie. je hebt dan alleen geen nul punt meer, maar zoals Ultraanaloog ook al aangaf heb je die alleen voor de poweramps niet nodig.

Zit ik nou helemaal verkeerd?

Groeten,

Bas

Beste Frank,

We nemen een trafo met 4 wikkelingen.

2x 22 volt en 2x 0 volt.

Je bedoeld dus twee wikkelingen.

Op het voorbeeld in het schema zetten ze van het eerste paar de 22 volt aan positief en de o aan massa. Van het tweede paar zetten ze de 22 volt aan massa en de 0 aan negatief.

Dit is dus de 'standaard' symmetrische voeding met middentak

Mijn idee is. je zette de 2x 22 volt parrallel aan de positief van de brugcel. en de 2x 0 volt parrallel aan de negatief van de brugcel.

2 x 0 Volt parallel?

Nou word ik wel erg benieuwd naar die schema's die ik nog steeds niet zie.

Ergens in een PDF van Amplimo geven ze ook aan dat hun trafo's zo te gebruiken zijn voor een verdubbelde stroom capaciteit. Echter hoe het dan zit met de midden aftakking hebben ze het niet over.

Zie je de schema's al?

Groeten,

Bas[/QB]

Als je die amplimo's parallel zet dan heb je effectief nog 1 trafo wikkeling over.

Met een dubbele stroom capaciteit.

Het punt van de impedantie.

Denk even na over hoe ook al weer een trafo brugcel elco voeding werkt.

Een groot deel van de tijd staan de diodes in sper en dan hangt de trafowikkeling dus niet parallel aan de voedingselco's.

Dan kun je trafowikkelingen parallel zetten zoveel als je wilt maar dat maakt voor de inwendige weerstand van de voeding niet veel uit.

Het grootste deel van de tijd bepalen de elco's de inwendige weerstand van de voeding die de versterker ziet.

100 keer per seconde word de trafowikkeling heel kort over de elco('s) gehangen als de brugdiodes in geleiding gaan.

Het maakt geen fluit uit of je wikkelingen parallel of in serie ( of beide ;) ) zet.

Het enige waar je je echt druk om moet maken is of de voedingspanning gehaald word bij de maximaal benodigde stroom.

Bij een volledige symmetrische brugversterker configuratie maakt het niet uit of er wel of niet een midden aftakking aanwezig is. In deze versterker configuratie lopen er namelijk geen grote stromen in of uit dat punt.

Frank

Die gainclone voeding is inefficient.

Er zitten twee overbodige diode overgangen in dus er word 0.7 volt aan uitsturing headroom verspild.

Ze hadden gewoon twee wikkelingen in serie kunnen gebruiken, met middenaftakking , met een (1) brugcel.

Wat jij nou bedoeld word me eigenlijk steeds minder duidelijk...

Frank

Beste,

Ok das duidelijk :D. maar dan zit ik nog steeds met de Vraag, waarom heeft Crown en Vm dat toen op die manieer gedaan? Direct bipolaire elco tussen de twee voedingspanningen, zonder aftakking aan nul? Beide versterkers kenmerkte zich ook door een gortdroog strak laag, en Crown had daar toen zelfs pattend op.

????

Groeten,

Bas

Geplaatst door FrankD:

Als je die amplimo's parallel zet dan heb je effectief nog 1 trafo wikkeling over.

Met een dubbele stroom capaciteit.

Het punt van de impedantie.

Denk even na over hoe ook al weer een trafo brugcel elco voeding werkt.

Een groot deel van de tijd staan de diodes in sper en dan hangt de trafowikkeling dus niet parallel aan de voedingselco's.

Dan kun je trafowikkelingen parallel zetten zoveel als je wilt maar dat maakt voor de inwendige weerstand van de voeding niet veel uit.

Het grootste deel van de tijd bepalen de elco's de inwendige weerstand van de voeding die de versterker ziet.

100 keer per seconde word de trafowikkeling heel kort over de elco('s) gehangen als de brugdiodes in geleiding gaan.

Het maakt geen fluit uit of je wikkelingen parallel of in serie ( of beide   ;) ) zet.

Het enige waar je je echt druk om moet maken is of de voedingspanning gehaald word bij de maximaal benodigde stroom.

Bij een volledige symmetrische brugversterker configuratie maakt het niet uit of er wel of niet een midden aftakking aanwezig is. In deze versterker configuratie lopen er namelijk geen grote stromen in of uit dat punt.

Frank

Beste Frank,

Toch blijf ik eigenwijs, en lijkt mij hoe lager de inwendige weerstand van de Trafo, hoe beter.

Ik had eens een ontwerp van MBL gezien, en die maakte zich echt durk om een lage voedingsimpedantie. Daar hadden ze (qua voeding) het eindtrap gedeelte in 3 stukken gedeelt. Per 1/3 deel eigen trafo met eingen brugcel en eigen elco's. Dan wordt de current verdeeld over deze drie voedingen, en hebben de diodes het veel minder zwaar. Heel erg stoer vond ik dat :D.

Spectral zet ook achter elke tor eigen brugcel en een bipolaire elco. Volgens mij wel gevoed met een trafo. Maarja, het mocht allemaal niet baten. Spectral weliswaar ontzettend snel, en zou mijn klank nooit worden.

Ik ga weer ontopic :D.

Groeten,

Bas

Geplaatst door FrankD:

Waarom een bipolaire elco?

Er is een duidelijk   :) spanningsverschil dus  bipolaire elco's zijn een verspilling van ruimte en geld.

Frank

Daarom kon je bij de vM per versterker helft de DC offset van de voedingsingang regelen :D.

Toch jammer dat je er zo snel over oordeeld Frank. vM en ook Crown moeten dat met een rede hebben gedaan. En ik weet nog steeds niet welke reden. Op Internet valt er al helemaal neits te vinden over deze manier van voeden.... :(.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Pjotr:

Niet zeuren over een paar wattjes extra verlies in een extra brugcel Frank   :D

P.s. Bas,

Hier kun je DisgnWorks Lite downloaden:

http://www.capilano.com/html/index_other.shtml

Kun je snel en eenvoudig schema's mee tekenen en online zetten met een screengrabber progje.

cool.gif

Beste Pjotr,

Harstikke bedankt man! ik ga daar zeker gebruik van maken!. Dan kan ik mezelf in de toekomst beter uitdrukken.

Groeten,

Bas

Sterker nog het zijn echte MacHeads daar. En ze weten ook wat een user interface is :) Het is ontwikkeld op de Mac en later ook naar MS Windows geport. Als je een Mac hebt zou ik zeker de Mac versie nemen.

Sterker nog, ik heb de oude 68000 Professional Mac versie en die draai ik onder Windows in een Mac-emulator, Rock solid! :D

Daarom kon je bij de vM per versterker helft de DC offset van de voedingsingang regelen  :D.

Wat heeft dc offset regelen te maken met het feit dat er bipolaire elco's gebruikt worden op een plek waar je met polaire elco's beter en goedkoper af bent?

Toch jammer dat je er zo snel over oordeeld Frank. vM en ook Crown moeten dat met een rede hebben gedaan. En ik weet nog steeds niet welke reden. Op Internet valt er al helemaal neits te vinden over deze manier van voeden....  :(.

Groeten,

Bas

Zonder schema valt er weinig te beredeneren over de reden.

Voorzover ik nu begrepen heb word er ipv een normale elco een bipolaire elco gebruikt in een voeding.

Dat is nogal zinloos.

Frank

Beste,

Pjotr: Je kunt ook gewoon eens een keer een Mac kopen :D.

Frank D.

Over de vM. Er wordt een bipolaire elco gebruikt. direct daarop zit (weet de spanningen niet meer precies, gewoon voorbeeldje) enerzijds + 50 volt anderzijds - 50 volt. zonder referentie aan nul gaat de positieve voeding direct naar de positieve eindtrap, en de negatieve naar de negatieve kant. Toch zullen de twee eindtrappen ergens aan nul moeten referen, maar daat gaat het me nog nieteens om. Elke eindtrap helft werkte op halve voedingspanning. Waarom die Bipolaire elco? .

En reken maar dat ze duur zijn, want ik heb later zo'n grote Philips jongen parrallel gezet. Kostte me geloof ik meer dan fl 130 gulden inkoop. :(:D.

Als iemand een boek of pagina weet over dit soort afwijkende voedingsprincipes graag!.

Met alle respect, maar in het electronica echt niet moeilijk ofzo boek gaan ze deze voedingen echt niet beschrijven.

Groeten,

Bas

Beste Frank,

Toch blijf ik eigenwijs, en lijkt mij hoe lager de inwendige weerstand van de Trafo, hoe beter.

Het nuttige effect is dat de laadtijd van de elco's korter word.

Nogmaals vanuit de versterker gezien is de trafo het grootste deel van de tijd 'niet aangesloten'.

Er is dus weinig effect op de inwendige weerstand van de voeding in de stroomkring.

Daarvoor moet je toch echt het aantal elco's drastisch uitbreiden!

Ik had eens een ontwerp van MBL gezien, en die maakte zich echt durk om een lage  voedingsimpedantie. Daar hadden ze (qua voeding) het eindtrap gedeelte in 3 stukken gedeelt. Per 1/3 deel eigen trafo met eingen brugcel en eigen elco's. Dan wordt de current verdeeld over deze drie voedingen, en hebben de diodes het veel minder zwaar. Heel erg stoer vond ik dat  :D.

Zie boven.

Overigens is er geen garantie dat al die brugcellen op het zelfde moment schakelen.

Dat betekend dat de storing van de voeding zelf kan toenemen.

Mooier is om gewoon dikke industriele gelijkrichters te gebruiken die geen enkele moeite hebben met enige honderden amperes.

Dan zijn er namelijk weinig problemen met de tientallen amperes die er lopen tijdens de laadpieken van de elco batterijen.

Zowiezo beter dan die standaard 10A blokjes die overal inzitten.

Spectral zet ook achter elke tor eigen brugcel en een bipolaire elco. Volgens mij wel gevoed met een trafo. Maarja, het mocht allemaal niet baten. Spectral weliswaar ontzettend snel, en zou mijn klank nooit worden.

Ik ga weer ontopic  :D.

Groeten,

Bas

Spectral gebruikt gewone elco's in de voeding.

De klank word hoofdzakelijk bepaald door de versterker schakeling.

Frank

Hoezo loopt er bijna geen stroom door de massa? muv bridged versterkers loopt de luidspreker stroom altijd terug via de de massa naar de trafo.

De impedantie van de trafo heeft meer effect op je zekkeringen dan op je geluid. Maar een groot blikpakket en dikke draden (hoe kom je anders aan stroom voor je elkos) geven nou eenmaal een lage impedantie. Als je geen buffer elko zou gebruiken dan ben je erg afhankelijk van de impedantie van de trafo.

De lage impedantie heeft ook een effect op de piekstromen in de diodes. Die moet overdreven zwaar zijn in verhouding tot de gemiddelde stroom.

Een dubbele brug gebruiken is idd vermogen verspilling en geeft eerder een onballans in je voedingsspanning dan dat je er iets mee wint. De spanning over de diodes naast de massa geven 2V slappe voeding. Dit wordt wellicht weggewerkt door de ruststroom, maar toch. Dit is niet echt optimaal.

Het plaatje waar 2 losse voedingen gebruikt lijken te worden. Is misleiding. Want de pos return en Neg return worden in de versterker weer aan elkaar geknoopt.

Op deze manier kun je het aardpunt verplaatsen maar of het het gewenste effect heeft? Daar heb ik mijn twijfels over.

Ik zou gewoon 1 brugcel gebruiken en de middelste aansluitingen direct aan elkaar knopen en een dubbele draad gebruiken voor de massa. Als de kabel erg lang is dan heb je volgen de tekening 4 leidings weerstanden en op mijn manier maar 2

Beste,

Pjotr: Je kunt ook gewoon eens een keer een Mac kopen   :D.

Frank D.

Over de vM. Er wordt een bipolaire elco gebruikt. direct daarop zit (weet de spanningen niet meer precies, gewoon voorbeeldje) enerzijds + 50 volt anderzijds - 50 volt. zonder referentie aan nul gaat de positieve voeding direct naar de positieve eindtrap, en de negatieve naar de negatieve kant. Toch zullen de twee eindtrappen ergens aan nul moeten referen, maar daat gaat het me nog nieteens om. Elke eindtrap helft werkte op halve voedingspanning. Waarom die Bipolaire elco? .

En reken maar dat ze duur zijn, want ik heb later zo'n grote Philips jongen parrallel gezet. Kostte me geloof ik meer dan fl 130 gulden inkoop.   :(   :D.

Als iemand een boek of pagina weet over dit soort afwijkende voedingsprincipes graag!.

Met alle respect, maar in het electronica echt niet moeilijk ofzo boek gaan ze deze voedingen echt niet beschrijven.

Groeten,

Bas

Er staat dus 100V over de bipolaire elco.

Dat lukt ook met een normale elco.

Nou begin ik met toch af te vragen of we hetzelfde bedoelen met bipolaire elco...

Frank

Geplaatst door FrankD:

Die gainclone voeding is inefficient.

Er zitten twee overbodige diode overgangen in dus er word 0.7 volt aan uitsturing headroom verspild.

Ze hadden gewoon twee wikkelingen in serie kunnen gebruiken, met middenaftakking , met een (1) brugcel.

Wat jij nou bedoeld word me eigenlijk steeds minder duidelijk...

Frank

Beste Frank,

Laten we het er maar op houden dat ik ook vond dat ze deze voeding in-effiecient gebruikten. En mijn idee was om bij zo'n gainclone ook te voeden met bipolaire elco's. Als we elkaar weer een ontmoeten, en dat gaat zekr toch nog wel gebeuren, dan babbelen we wel.

Wel wil ik het nog wel hebben over de vM techniek :D.

PS: Ze hadden beter 2 wikkelinge parrallel kunnen zetten, en een brugcel. :D

Groeten,

Bas

Geplaatst door seoman:

Hoezo loopt er bijna geen stroom door de massa? muv bridged versterkers loopt de luidspreker stroom altijd terug via de de massa naar de trafo.

We zeggen dus hetzelfde.

De impedantie van de trafo heeft meer effect op je zekkeringen dan op je geluid. Maar een groot blikpakket en dikke draden (hoe kom je anders aan stroom voor je elkos) geven nou eenmaal een lage impedantie. Als je geen buffer elko zou gebruiken dan ben je erg afhankelijk van de impedantie van de trafo.

De lage impedantie heeft ook een effect op de piekstromen in de diodes. Die moet overdreven zwaar zijn in verhouding tot de gemiddelde stroom.

Ok, als de secundaire trafospanning onder de elcospanning is gedaald welke weerstand zie je dan vanuit de versterker als je richting de voeding kijkt?

Kleine hint: de brugdiodes staan in sper...

Wat bepaald dan de impedantie van de voeding?

Een dubbele brug gebruiken is idd vermogen verspilling en geeft eerder een onballans in je voedingsspanning dan dat je er iets mee wint. De spanning over de diodes naast de massa geven 2V slappe voeding. Dit wordt wellicht weggewerkt door de ruststroom, maar toch. Dit is niet echt optimaal.

Wel heel stoer. :)

En leuk voor de verkopers van audiofiele brucellen.

Het plaatje waar 2 losse voedingen gebruikt lijken te worden. Is misleiding. Want de pos return en Neg return worden in de versterker weer aan elkaar geknoopt.

Op deze manier kun je het aardpunt verplaatsen maar of het het gewenste effect heeft? Daar heb ik mijn twijfels over.

Ik zou gewoon 1 brugcel gebruiken en de middelste aansluitingen direct aan elkaar knopen en een dubbele draad gebruiken voor de massa. Als de kabel erg lang is dan heb je volgen de tekening 4 leidings weerstanden en op mijn manier maar 2

Beste allemaal,

Er komt helemaal geen ruzie. Integendeel! ik vind het juist harstikke gezellig worden.

De Bewuste vM versterker heb ik nog een foto van, kan hem hier alleen niet posten. Ik had er wel het e.a. van overgetekend op schema, maar mensen die mij wat langer kennen weten dat ik een extreem warhoofd ben, en dat uiteraard alweer kwijt ben :D :D.

Even wat dingen, zodat ik op alles kan reageren.

Die Gainclone moge duidelijk zijn. Ik vond zoiezo die ontwerpen al niet my cup of tea. Gaan ze zitten pielen met 1000 uf afvlakking. ik zag ergens scope foto's met zware 100 Hz. oscilatie in de sinus bij volle uitsring. hoe zou dat toch komen?:D.

Mensen denken ineens van oh het is een opamp, en die zijn neit gevoelig voor riple, dus hebben we geen grote elco buffers meer nodig. Ik durf te wedden dat dat ding 100x beter klinkt met veel kleine elco's parrallel. Bijv. per kant 25x 470 uF :D.

Ook staan er in de national semiconductors prachtige aplication sheet's met mooie DC servo's gaan ze toch nog een elco in serie met het signaal zetten.

Verder. die industriele brugcellen, dat lijkt me wel wat. Zitten die ook in jou amps Frank?

Terug naar de vM. Het had natuurlijk geen bipolaire elco hoeven zijn, maar die zat er wel in. Maar het gaat me er ook nog steeds om waarom hebben ze deze elco tussen positief en negatief gezet. En niet zoals gebruikelijk positief-ground-negatief (waarbij je dus 2 elco's nodig hebt)?

Groeten,

Bas

Beste Frank,

Laten we het er maar op houden dat ik ook vond dat ze deze voeding in-effiecient gebruikten. En mijn idee was om bij zo'n gainclone ook te voeden met bipolaire elco's. Als we elkaar weer een ontmoeten, en dat gaat zekr toch nog wel gebeuren, dan babbelen we wel.

Wel wil ik het nog wel hebben over de vM techniek   :D.

PS: Ze hadden beter 2 wikkelinge parrallel kunnen zetten, en een brugcel.   :D

Groeten,

Bas

Goed plan, dat babbellen dan.

In het gainclone geval hebben ze dus die middenaftakking wel degelijk nodig omdat het geen brugversterker is.

Dan is er nog een bijkomstigheid.

Zet de wikkelingen parallel en dan halveert de voedingsspanning.

Dus dan moet je weer een trafo kopen met een dubbelle voedingsspanning en die levert dan maar de halve stroomsterkte.

Ben je qua vermogen weer terug bij af...

Frank

Geplaatst door FrankD:

Goed plan, dat babbellen dan.

In het gainclone geval hebben ze dus die middenaftakking wel degelijk nodig omdat het geen brugversterker is.

Das helemaal waar Frank, en daar heb ik niet aan gedacht. In mijn hoofd zie ik de hele tijd een heleboel van die Lm3886 parrallel, en twee van deze trappen gebrugd :D

Jeff Rowland gebruikt de LM3886's ook in brug/parrallel schakeling, alleen dan emt extreme voeding, en dan lullen we wel anders dan met die Gainclone :D

Dan is er nog een bijkomstigheid.

Zet de wikkelingen parallel en dan halveert de voedingsspanning.

Dus dan moet je weer een trafo kopen met een dubbelle voedingsspanning en die levert dan maar de halve stroomsterkte.

Ben je qua vermogen weer terug bij af...

Frank[/qb]

Je das duidelijk. Overigens zijn er heel veel gainclone ontwerpen in omloop. Wees gerust ik wil er echt geen een bouwen. Ik zie veel mooiere mogelijkheden met de LM poweramps. :D.

En de meest bizare dingen halen ze ermee uit. En als je dan ziet hoe ruk en krakkemikkig dat allemaal op een plankje is gebakken, dan zakt je broek af.

Overigens ook absurd dat ze voor de oorspronkelijke Gaingard 5000 eur vragen.!

Groeten,

Bas

[QB]Beste allemaal,

Er komt helemaal geen ruzie. Integendeel! ik vind het juist harstikke gezellig worden.

De Bewuste vM versterker heb ik nog een foto van, kan hem hier alleen niet posten. Ik had er wel het e.a. van overgetekend op schema, maar mensen die mij wat langer kennen weten dat ik een extreem warhoofd ben, en dat uiteraard alweer kwijt ben  :D  :D.

Even wat dingen, zodat ik op alles kan reageren.

Die Gainclone moge duidelijk zijn. Ik vond zoiezo die ontwerpen al niet my cup of tea. Gaan ze zitten pielen met 1000 uf afvlakking. ik zag ergens scope foto's met zware 100 Hz. oscilatie in de sinus bij volle uitsring. hoe zou dat toch komen?:D.

Mensen denken ineens van oh het is een opamp, en die zijn neit gevoelig voor riple, dus hebben we geen grote elco buffers meer nodig. Ik durf te wedden dat dat ding 100x beter klinkt met veel kleine elco's parrallel. Bijv. per kant 25x 470 uF  :D.

Ook staan er in de national semiconductors prachtige aplication sheet's met mooie DC servo's gaan ze toch nog een elco in serie met het signaal zetten.

Ik denk juist dat een aantal audiofielen erg gecharmeerd zijn van de klank omdat er reutels en ratels op het signaal zitten.

Niet dat ze het als zodanig waarnemen.

Ze denken dat het teoegevoegde waarde heeft en noemen het vaak 'emotie' of iets dergelijks.

Zo'n gainclone is prima te voeden met een labvoeding die tegenwoordig voor weinig te koop is bij de electronica boeren.

Verder. die industriele brugcellen, dat lijkt me wel wat. Zitten die ook in jou amps Frank?

Ja, Het zijn van de blokken waarin twee zeer snelle dioden inzitten die over electromotoren staan in thyristor regelingen.

Piekstroom 1500A is geen enkel probleem terwijl 250 Ampere continu met een beetje koelen goed te doen is.

In m'n versterker doen ze hun werk dus op hun dooie gemak.

Terug naar de vM. Het had natuurlijk geen bipolaire elco hoeven zijn, maar die zat er wel in. Maar het gaat me er ook nog steeds om waarom hebben ze deze elco tussen positief en negatief gezet. En niet zoals gebruikelijk positief-ground-negatief (waarbij je dus 2 elco's nodig hebt)?

Groeten,

Bas

Omdat ze een brugversterker configuratie gebruiken. Dan heb je geen 'harde' middenaftakking nodig.

De 0V referentie kun je dan op een andere manier ook voor elkaar krijgen. Voordeel is dan dat er dan geen sprake is van een capacitieve koppelling via de trafo naar het lichtnet.

Frank