Jos Ferwerda Posted 5 april 2003 Report Share Posted 5 april 2003 Ik heb verchillende versterkers met losse transistoren als eindtrap. Ik bezit ook(en gebruik nu) een blaupunkt voor en eindversterker waarvan de eindversterker gestuurd wordt door 2 STK modules (stk 0060II). (ook geinig is de mega grote heatpipe in de eindbak) Nu is mijn vraag wat nou het verschil is tussen deze twee manieren van versterking en of het kwalitatief ook verschillen heeft. Groeten, Jos [Die erg blij is omdat hij vandaag op de rommelmarkt 25 perfect onderhouden platen gekocht heeft van verschillende bands voor maar 1 euro per stuk meer weten?] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 april 2003 Report Share Posted 6 april 2003 In feite zit er in zo'n STK-module ook maar gewoon een transistorversterker. Wat er voor de STK zit is alleen de voortrap en de driver stage. Klankmatig is er wel verschil. Omdat miniaturisatie de klank be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 april 2003 Report Share Posted 6 april 2003 Kopt wat Sodeju zegt. In die modules zit een gewone huis tuin en keuken versterker. Dat ze slechter zouden klinken dan een doorsnee versterker ben ik het niet mee eens. En als dat zo is dat ie minder klinkt dan ligt dat niet aan de miniaturisatie maar aan de gebruikte transistoren en het ontwerp. Het ding is tenslotte intern geheel met losse transistoren en weerstanden opgebouwd. De Gaincard en Gainclone worden juist de hemel in geprezen, juist omdat de signaalweg zo kort is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 april 2003 Report Share Posted 6 april 2003 De in de Gaincard gebruikte opamp (LM3875 of aanverwante) is wel wat anders dan een STK. Een STK is een normale discrete eindtrap, op een aluminiumoxide substraat opgebouwd. Je ziet gewoon de condensatoren, weerstanden en eindtorren zitten. De LM3875 is een silicium chip met daarin de transistoren e.d. ingeetst volgens het "IC-principe". Het komt wel op hetzelfde neer, hoewel in de LM3875 wel wat meer zit dan alleen de eindtrap. Een STK kan verrekte goed klinken. Toch vind ik dat een gelijke eindtrap, discreet gebouwd, beter zal klinken (zelfde onderdelen, maar dan in normaal formaat) BTW: Mijn Gainkloon heeft net de geest gegeven (uitprobeersel) Ik zal 'm ooit nog eens opnieuw bouwen. Ik denk dat dat sneller gaat dan de fout te zoeken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts