Jump to content

PLATENFIEL??

PD
 Share

Recommended Posts

Sinds ik een platenspeler heb ben ik echt zwaar verslaafd geraakt aan muziek draaien/luisteren. Voor deze revolutie luisterde ik ongeveer 1 uur op een dag, maar nu luister ik ongeveer 4 uur per dag. Ik ben er gewoon heilig van overtuigd dat platendraaien veel meer plezier brengt tijdens het luisteren. Natuurlijk zijn er een paar nadelen zoals tikken en soms wat ruis maar dan nog! Wie kan zijn mening hier in vinden confused.gif

Ik denk dat er een heleboel mensen op dit forum zijn die jouw mening delen. En dat tikken en die ruis is toch niet nodig? Ik weet niet wat voor platenspeler jij hebt, maar misschien zou je eens een beter element kunnen proberen. Waarschijnlijk zul je dan minder last hebben van die tikken en de ruis.

Groet,

Rienk.

Ik weet niet wat voor platenspeler jij hebt, maar misschien zou je eens een beter element kunnen proberen.

Vaak ligt het hem in de plaat (in mijn geval). Maar inderdaad ik heb nog geen solid-state platenspeler met top element. Het komt ook maar zelden voor dat men met een Transrotor begint. Voor een beginner en voor mijn leeftijd is het een aardige platenspeler met een redelijk element (dual CS 505-3, ortofoon dn165e).

Als ik ook nog aan platen moet beginnen, is het einde zoek denk ik... Gaat m'n bankrekening niet leuk vinden. Bovendien heb ik werkelijk de balle verstand van platenspelers...

Zelf ben ik 17 jaar en begin nu met platenspelers. Draai nu ongeveer al 1 maand en heb al ongeveer 50 platen. Het is eigenlijk weer een hobby apart. Vrij markten afzoeken om vervolgens platen voor leuke prijzen te scoren hoort er dan ook bij. Maar als ik alles nieuw moest kopen was het weer een verhaal apart. En je hoeft geen verstand van platenspelers te hebben, dat heeft een goede dealer wel (Haudio ;) ).

Geplaatst door PD:

Zelf ben ik 17 jaar en begin nu met platenspelers. Draai nu ongeveer al 1 maand en heb al ongeveer 50 platen. Het is eigenlijk weer een hobby apart. Vrij markten afzoeken om vervolgens platen voor leuke prijzen te scoren hoort er dan ook bij. Maar als ik alles nieuw moest kopen was het weer een verhaal apart. En je hoeft geen verstand van platenspelers te hebben, dat heeft een goede dealer wel (Haudio ;) ).

Ja maar die zit in Sneek (net als jij...) en das een aardig eindje weg als je in Enschede woont en geen auto hebt (en ook geen rijbewijs)...

Nou zit hier ook wel een winkel die wel platenspelers verkoopt, maar dat zijn Project en Transrotor apparaten. Niet echt wat je noemt betaalbaar. En hoewel het best goed zal klinken, ben ik met een cd-speler ook best tevreden. Die zijn meestal een stuk goedkoper en muziek is ook vaak makkelijker te krijgen op cd...

Je kan altijd nog vragen stellen via het forum :D ! En mocht die zaak bij jou in de buurt echt serieus bezig zijn met platenspelers, willen ze jou vast wel helpen.

Nou zit hier ook wel een winkel die wel platenspelers verkoopt, maar dat zijn Project en Transrotor apparaten. Niet echt wat je noemt betaalbaar.

Waarom geen 2e hands (thorens,dual enz.)?

En hoewel het best goed zal klinken, ben ik met een cd-speler ook best tevreden. Die zijn meestal een stuk goedkoper en muziek is ook vaak makkelijker te krijgen op cd...

Daar ben ik het helemaal mee eens! Het was niet de bedoeling jou aan te sporen tot handelen. Wat ik bedoelde was de "magie" die ontstaat tijdens het afspelen van goede oude jazz uit de jaren 60 bijvoorbeeld. Er gebeurd meer dan alleen het weergeven van de muziek. Ik denk dat ze dat emotie noemen :D

PD zei: Wat ik bedoelde was de "magie" die ontstaat tijdens het afspelen van goede oude jazz uit de jaren 60 bijvoorbeeld. Er gebeurd meer dan alleen het weergeven van de muziek. Ik denk dat ze dat emotie noemen

Ojee, alweer iemand die het virus te pakken heeft! :D

Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat ik ook besmet raak.

Groet,

Rienk.

Ja het zal best mooi klinken. Erg mooi zelfs op een goeie draaitafel. Maar ik ben toch meer van het jaren 90+ tijdperk, qua muziek. En aangezien er niet zoveel nieuwe muziek op plaat te koop is, begin ik maar niet aan een platenspeler. De enige band waar ik dan platen van zou kopen is waarschijnlijk Portishead (want dat is eigenlijk de enige band waarvan ik weet dat ze veel op plaat hebben). En misschien wat van The Gathering, maar dat heb ik ook allemaal al op cd (en niet alles van hun is op plaat verkrijgbaar), dus dat zou een beetje zonde van het geld zijn...

Maar over de kwaliteit van een goeie platenspeler twijfel ik niet. Al ben ik wel van mening dat een high end-cd-speler minsten zo goed moet kunnen klinken. Al klinkt het wel anders waarschijnlijk... Zo heb ik eens een Meridian mogen beluisteren. Dat ding moest bijna 4 keer zoveel kosten als mijn versterker (nl. €1800), maar het klonk geweldig. Met wat betere apparatuur erbij (versterker en speakers) klinkt het waarschijnlijk nog mooier...

Inderdaad een goede CD speler kan ook erg goed klinken. Maar in de meeste gevallen betaal je daar ook erg veel voor. Maar wat ik bedoelde is de "hobby" en de "happening" die erbij komt kijken als je platendraait. Het is gewoon iets heeeeel anders dan CD's draaien... Zijn er mensen die het mij eens zijn? En hun mening kunnen vinden in de stelling:

Platendraaien is "leuker" dan CD's spelen.

Geplaatst door PD:

Inderdaad een goede CD speler kan ook erg goed klinken. Maar in de meeste gevallen betaal je daar ook erg veel voor. Maar wat ik bedoelde is de "hobby" en de "happening" die erbij komt kijken als je platendraait. Het is gewoon iets heeeeel anders dan CD's draaien... Zijn er mensen die het mij eens zijn?

Wat dat betreft ben ik het denk ik niet met je eens. Ik doe een cd in mijn cd-speler en ga dan luisteren. Dat zou bij een plaat net zo zijn. Niks "hobby" of "happening"... Gewoon muziek luisteren en genieten. Dat kan trouwens ook met mp3's...

De hobby is bij mij meer de techniek, maar dat heeft meer met mijn studie te maken denk ik. Als ik muziek luister denk ik daar niet aan...

Oke :) , het maakt eigenlijk niet eens zo gek veel uit. We luisteren allebei tenslotte naar de muziek. Maar misschien weten de "platendraaiende-hear-forum-members" wel wat ik bedoel.

Henrie? zijn we nog vrienden? :D

Tja, iedereen heeft zo z'n eigen beleving van muziekluisteren.

Er zijn mensen die de techniek als uitgangspunt nemen, en de muziek als 'middel' nemen om bv een condensator of weerstand te 'beluisteren'.

Er is ook een kategorie ( meestal muzikanten en artiesten) die via een zeer middelmatige set hun muziek beluisteren en daar volledig vervuld mee zijn.

En er is de categorie highenders die lijden aan 'audiophilia nervosa' ..

De LP is bij mij nooit weggeweest, maar in 83'was ik er als de kippen bij om de CD speler te kopen.

ik kreeg toen zelfs een certificaat bij de Marantz CD 73 dat ik behoorde bij de eerste lichting bezitters... ( wat ze al niet uitvinden)

de topic.

wat mij wel verbaast is dat hele hordes het altijd hebben over de warmte van de LP.

of de warmte van een buizenversterker.

ik denk dat 'warmte' een interpretatie is. daar is ook niets mis mee.

Een werkelijk goede draaitafel ( en buizenversterker) heeft niets te maken met romantiek nostalgie of warmte.

Als een draaitafel combinatie warm klinkt is er kleuring.

hetzelfde geldt voor een buizenversterker.

In het absolute topsegment zijn de LP en de CD zeker aan elkaar gewaagd.

Ik hou het erop dat beiden een plaats naast elkaar hebben, EN het zijn twee totaal verschillende media.

vergelijken heeft geen zin.

LP weergave vergelijken met een originele

Analoge mastertape is ook een totale desilussie als je dacht dat jouw draaitafel "de beste ter wereld" zou zijn.

Er zijn ook interpretaties dat de LP weergave zou vervormen, en dat dat nou juist aangenaam zou klinken.

daar is misschien wat voor te zeggen.

Ik ervaar een drie dimensionaliteit en ruimtelijkheid die ik bij de CD vaak mis.

en kwa CD spelers ben ik zeer verwend geweest..

Te zeggen dat 'digitaal' niet klinkt, is natuurlijk heel ongenuanceerd.

te zeggen dat de LP 'ouderwets'is en daarom niet 'goed' meer is ook.

Ik geef voorkeur voor LP weergave omdat het me gewoon vervuld en raakt.

het gaat erom waar jij je happy mee voelt.

de rest is niet belangrijk.

met AA groeten, keep the vinyl spinning !

Ik koop en luister ook eigenlijk alleen maar vinyl. Das erg jammer want ik heb ook een aardige CD collectie opgebouwd. Maar sinds ik de platenspeler heb valt de digitale brei uit m'n speakers gewoon niet echt meer te pruimen. Terwijl ik tot een behoorlijke CD speler heb. Ik ben erg benieuwd wat een andere DAC zal doet (bv. van 47 labs) omdat het me nu toch begint te storen dat het verschil zo groot is. Ik wil gewoon dat de CD weergave er net zo vloeiend als analoog uitkomt, maar dat zal wel een forse investering worden.