Jump to content

Glider versus L2/M2

carl
 Share

Recommended Posts

Hallo Carl,

Om te beginnen lijkt het me dat het beter is eerst de overeenkomsten te beschrijven, beide elementen zijn vreselijk goed in het weergeven van detaillering, dit betekent dat ze allerlei kleine nuanceringen in de muziek hoorbaar maken.

Gevolg hiervan is dat instrumenten en stemmen veel completer worden weergegeven, er zijn meer "laagjes" hoorbaar, een hoge resolutie dus.

Als je beiden naast elkander beluistert dan valt op dat de Glider sneller en dunner is, haast zoals de naam doet vermoeden, meer nadruk op mid en hoog, schijnbaar meer detail, een beetje analytischer.

Eigenlijk ontstaat dit beeld doordat het laag wat minder sterk naar voren komt, met als gevolg dat het middenngebied met iets meer nadruk wordt weergegeven.

De Wood voegt hier meer fundament aan toe, het laag wordt wat voller, wat mij betreft wordt het geheel completer, meer in - tonale - balans.

Kan me indenken dat er combinaties zijn waarin de Glider beter tot z'n recht komt, bijvoorbeeld als de versterker/speaker combinatie het laag al wat nadrukkelijker weergeeft, wat ik me in dit soort situaties wel afvraag is, of je hier de correcties aan de bron moet uitvoeren...............

Ook zijn er luisteraars die het plezierig vinden heel erg veel detaillering waar te nemen en hieraan de tonale balans opofferen, zelf hoor ik graag niet alleen de snaar maar ook de kast waarover deze is gespannen, lijkt mij een realistischer weergave.

Er zijn een aantal fabrikanten die een element leveren op basis van de Glider, Wilson Benesch bijvoorbeeld, hier heeft men een Glider ingepakt in een composiet materiaal waardoor - mogelijk - het karakter iets opschuift in de richting van de Wood.

Hopelijk kan ik binnenkort dit element eens beluisteren.

Duidelijk mag zijn, dat ik persoonlijk een sterke voorkeur heb voor de wijze waarop de Wood muziek reproduceert.

Groet Jitze :)

Hai Haudio en Jitze,

Na mijn Denon element gemold te hebben, heb ik voorlopig maar weer de K9 geinstalleerd. Dat is eigenlijk heel goed gegaan want ik heb het resultaat laten checken door een expert, die alleen de TVA nog wat heeft bijgesteld.Hoewel het allemaal goed klinkt is een MM toch duidelijk minder in mijn oren dan een MC. Het een keer zelf instellen is overigens wel heel leerzaam.

Ik heb eigenlijk conform Haudio me heeft geadviseerd besloten me in eerste instantie te richten op een nieuw element. Een draaitafel komt nog wel maar de crisis noopt toch tot enige voorzichtigheid. Daarnaast heb ik bij een vriendin in Engeland een Rega/SME 3009 staan en die wil ik eerst eens ophalen. Misschien dat ik de SME 3009 wel voorlopig op een nieuwe draaitafel kan zetten en later upgraden.

Ik moet nog even kijken wat het precies wordt een Bens Glider of Wood of misschien een Ortofon Kontrapunkt A of B. In april wil ik beslissen omdat ik ten volle wil genieten van mijn VPI 16.5 die ik na 3 en halve maand gekregen heb.

Jullie horen nog!

Groet,

Geplaatst door Haudio:

Beste Carl,

Ja ,JA........

MvG

Haudio

Beste Carl,

Wel eens gedacht aan JA = Jan Allaerts een MC van JA is een element die een hele lange levensduur kent.

En dat niet alleen maar ook een zeer harmonisch geheel ,zowel laag,miden en hoog zijn helemaal in balans.

Bovendien kun je zelf bepalen welke uitgangsspanning je wilt tot 1,2 mV max.

Qua arm is het een gemakkelijk element, door z,n eigen massa.

De afscherming van metaal zorgd voor een perfecte kooi van Faraday, dus geen storingen van buitenaf .

Kijk even op de website van Jan Allaerts daar staan wel enige bijzonderheden.

MvG,

Haudio

Geplaatst door carl:

Daarnaast heb ik bij een vriendin in Engeland een Rega/SME 3009 staan en die wil ik eerst eens ophalen. Misschien dat ik de SME 3009 wel voorlopig op een nieuwe draaitafel kan zetten en later upgraden.

Ik moet nog even kijken wat het precies wordt een Bens Glider of Wood of misschien  een Ortofon Kontrapunkt A of B. In april wil ik beslissen omdat ik ten volle wil genieten van mijn VPI 16.5 die ik na 3 en halve maand gekregen heb.

Jullie horen nog!

Groet,

Hallo Carl,

een Glider, Wood en mogelijk ook een KontraPunkt, zullen het niet doen in een 3009, deze arm is niet geschikt voor MC elementen met een hoge compliance, ooit wel een Ortofon nr. 2 hier redelijk aan het klinken gekregen onder deze arm, een Wood geprobeerd, echter wilde op geen enkele manier fatsoenlijk sporen en klinken dus.

Deze arm is veel meer geschikt voor een goed MM element.

Groet Jitze.

Hai Haudio en allemaal,

Ik heb wel eens over die JA gehoord maar ik dacht eigenlijk dat die bloedduur waren (het moet niet veel meer dan 1000 Euro zijn). Ik ga er er eens achter aan.

Die VPI platenwasser is echt ongelooflijk. Voor een echte vinylfan is zo'n ding wel een aanrader.

Groet,

Geplaatst door Jitze:

Hallo Carl,

een Glider, Wood en mogelijk ook een KontraPunkt, zullen het niet doen in een 3009, deze arm is niet geschikt voor MC elementen met een hoge compliance, ooit wel een Ortofon nr. 2 hier redelijk aan het klinken gekregen onder deze arm, een Wood geprobeerd, echter wilde op geen enkele manier fatsoenlijk sporen en klinken dus.

Deze arm is veel meer geschikt voor een goed MM element.

Groet Jitze.

Hier ben ik te snel geweest, Of een arm/element combinatie wil werken is afhankelijk van een tweetal factoren, in de eerste plaats de totale massa, arm + element en daarnaast de compliance van het element.

Het in mijn voorbeeld aangehaalde verschil tussen L2 en No.2 heb ik verkeerd ingeschat, niet de compliance maakt hier uit welk een effecten optreden, zijn beiden gelijk nl.

wel is er sprake van een verschil in gewicht, de L2 is 2 gram zwaarder.

Stom genoeg, heb ik de boel omgedraaid:

Indien de totale massa hoger wordt zal de compliance lager moeten zijn, maw de naald moet minder beweeglijk zijn, anders loop je het risiko dat het geheel gaat dweilen/resoneren.

Omgekeerd moet bij een lagere massa de naald beweeglijker zijn, hogere compliance dus......

gezien veel MM elementen een hogere compliance hebben is dit een betere keus in dit geval, alhoewel een combinatie van een hoger gewicht en een lagere compliance ook tot een redelijk/goed resultaat kan leiden.

Vreemd genoeg lopen ook hier theorie en praktijk niet altijd langs hetzelfde spoor.

hopelijk is hiermee de verwarring weer gewoon compleet,

Groet jitze confused.gif

linkje

linkje

Beste Liefhebbers,

Niets op het gebied van theoretische kombinaties is een wet van Meden en Perzen !

Vaak genoeg een Denon DL 103 D gemonteerd in een lichte arm.

Wat theoretisch niet een beste kombinatie is maar geluidstechnisch en meet technisch geen centje pijn.

Ook andersom wel iets geks beleefd , een ADC XLM in een lichte arm wat theoretisch een perfecte kombinatie zou moeten zijn , maar vergeet het maar.

Er zijn dus meer factoren die een rol meespelen, gelukkig weet ik er een aantal van die factoren door ervaring verkregen.

Een SME 3009 type 2S heeft een eff. massa van 9,5 gram dat maakt deze arm tot een middel zware arm , en geschikt voor verschillende MM maar ook voor verschillende MC elementen.

Ook waar de plaats is van het kontragewicht speeld een rol mee, dicht bij het lager of er ver vanaf.

MvG

Haudio

Ook zul je terdege rekening moeten houden met het gewicht van het element zelf.

En nog belangrijker de kracht waarmee de spandraad van het element is ingesteld.

Dit is bij alle fabrikanten een zeer groot geheim.

Door ervaring , kun je aan de weet komen wat wel kan en wat niet kan.

MvG,

Haudio

Geplaatst door Jitze:

Hier ben ik te snel geweest, Of een arm/element combinatie wil werken is afhankelijk van een tweetal factoren, in de eerste plaats de totale massa, arm + element en daarnaast de compliance van het element.

Het in mijn voorbeeld aangehaalde verschil tussen L2 en No.2 heb ik verkeerd ingeschat, niet de compliance maakt hier uit welk een effecten optreden, zijn beiden gelijk nl.

wel is er sprake van een verschil in gewicht, de L2 is 2 gram zwaarder.

Stom genoeg, heb ik de boel omgedraaid:

Indien de totale massa hoger wordt zal de compliance lager moeten zijn, maw de naald moet minder beweeglijk zijn, anders loop je het risiko dat het geheel gaat dweilen/resoneren.

Omgekeerd moet bij een lagere massa de naald beweeglijker zijn, hogere compliance dus......

gezien veel MM elementen een hogere compliance hebben is dit een betere keus in dit geval, alhoewel een combinatie van een hoger gewicht en een lagere compliance ook tot een redelijk/goed resultaat kan leiden.

Vreemd genoeg lopen ook hier theorie en praktijk niet altijd langs hetzelfde spoor.

hopelijk is hiermee de verwarring weer gewoon compleet,

Groet jitze      confused.gif

linkje

linkje

hallo jitze

wat kraam je daar weer een hoop nonsens uit als je er geen verstand van hebt kun je je beter stil houden of even bij henk in de leer gaan

groeten berend