Bebatoli Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei (edited) Draaitafel van het Zwitserse Soulution, lineair tracking door het plateau te laten verschuiven. Hoe je iets simpel ingewikkeld kan maken! Zie: https://stereonet.com/news/soulution-787-linear-tracking-reference-turntable-moves-differently?fbclid=IwY2xjawKKzupleHRuA2FlbQIxMQBicmlkETFWRXpuOWljWU02TFVtR2M5AR5zKbVowAFKcGONrsGNT2iTI318_P12gkc8uxYblnfhpdiZmHsXlE3qxGoqhw_aem_ePuk7cUspCePqwTnVCtk8g Edited 9 mei by Bebatoli Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei Dat is het paard achter de wagen spannen. Idiote constructie! Voo rmij heeft een merk dan meteen afgedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 9 mei Author Report Share Posted 9 mei 26 minutes ago, Edje2 said: Dat is het paard achter de wagen spannen. Idiote constructie! Voo rmij heeft een merk dan meteen afgedaan. Ik vind het ook een rare constructie maar om het dan meteen "af te danken" vind ik nogal kort door de bocht. Soulution is heus wel een top High End merk ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei maar je bent toch wel met me eens dat een bewegende constructie van het gehele plateau een onzinnige constructie is. Dat geeft bijgeluiden en zal veel meer kwaad doen dan die 1,5% afwijking in aftasthoek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 9 mei Author Report Share Posted 9 mei 27 minutes ago, Edje2 said: maar je bent toch wel met me eens dat een bewegende constructie van het gehele plateau een onzinnige constructie is. Dat geeft bijgeluiden en zal veel meer kwaad doen dan die 1,5% afwijking in aftasthoek. Dat het een ongewone constructie is daar ben ik het met je eens, maar of die nu extra "bijgeluiden" geeft weet ik niet. Trouwens waaruit leid je af of ze bijgeluiden maakt. Er is maar weinig info rond de constructie en de oplossingen die men gekozen heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei Erg gewaagd ontwerp voor zo'n gerenommeerd merk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei Een constructie die de afstand varieert van de arm geeft hoe dan ook “trek” aan het element of de arm. Dat lijkt me hoe dan ook niet bevorderlijk voor het geluid. Het is toch een soort van “niet vaste verbinding” tussen het draaipunt van de arm en spindel en dat is nooit goed voor het geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei Het is een tangentiaal loopwerk...Ik zou dan eerder kiezen voor een tangentiale arm. Ben wel zeer benieuwd hoe dat plateau verplaatst wordt. Op zich is het zo gek nog niet, je heft zo wel de "problemen" op van de dwarsdruk bij een tangentiale arm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei 1 hour ago, Edje2 said: Een constructie die de afstand varieert van de arm geeft hoe dan ook “trek” aan het element of de arm. Dat lijkt me hoe dan ook niet bevorderlijk voor het geluid. Het is toch een soort van “niet vaste verbinding” tussen het draaipunt van de arm en spindel en dat is nooit goed voor het geluid. Die trek is er toch ook bij een vast draaipunt? Daarvoor is er dan de dwarsdrukcompensatie. Die zal hier ook variabel dienen te zijn, lijkt me. Overigens een koopje! Voor de heppie fjoew. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei Een Transcriptor transcriber heeft ook een beweegbaar plateau. De naald heeft een vaste positie aan het glazen deksel. in de film A clockwork orange. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei 18 minutes ago, Roots said: Het is een tangentiaal loopwerk...Ik zou dan eerder kiezen voor een tangentiale arm. Ben wel zeer benieuwd hoe dat plateau verplaatst wordt. Op zich is het zo gek nog niet, je heft zo wel de "problemen" op van de dwarsdruk bij een tangentiale arm. Welk probleem is er dan met de dwarsdruk en een tangentiale arm? In mijn optiek is die juist volledig afwezig. Alleen armen die om een draaipunt draaien hebben dat en daar naast nog de fout in het aftasten. Daar gaat juist een hoop fout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei "Probleem" tussen aanhaling tekens..Je zal toch ook zijwaartse druk nodig hebben om die arm te verplaatsen. En omdat sommige toch echt een flinke massa hebben gaat het niet vanzelf opzij....Denk ik dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei Dat hangt van de horizontale massa af van de arm en het lager. In de armen die ik bouw is dat laag en kan het elementje dat net zo makkelijk mee slepen als een arm wat om de draaipunt heen getrokken moet worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei 17 minutes ago, Groovy said: Een Transcriptor transcriber heeft ook een beweegbaar plateau. De naald heeft een vaste positie aan het glazen deksel. in de film A clockwork orange. Echt waar? Ik durf toch te zweren dat de draaitafel in film een gewone toonarm had Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei Dan heb ik mij vergist. Maar er bestaat er ook een met beweegbaar Plateau. De naald heeft een vaste positie aan het deksel van glas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei 11 minutes ago, kappa7 said: Dat hangt van de horizontale massa af van de arm en het lager. In de armen die ik bouw is dat laag en kan het elementje dat net zo makkelijk mee slepen als een arm wat om de draaipunt heen getrokken moet worden. Maar dat is toch precies waar het omgaat bij deze Soulution draaitafel? En de fouthoek is nog steeds 0. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei 20 minutes ago, Groovy said: Dan heb ik mij vergist. Maar er bestaat er ook een met beweegbaar Plateau. De naald heeft een vaste positie aan het deksel van glas. Je hebt wel degelijk gelijk. Het is alleen niet de draaitafel uit de film. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei Ok, ja daar zat ik ernaast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei Van die uiterst bijzondere transcriptor had ik nog nooit gehoord. Best indrukwekkend. Ik heb veel te snel gereageerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei 1 hour ago, Roots said: Maar dat is toch precies waar het omgaat bij deze Soulution draaitafel? En de fouthoek is nog steeds 0. Bij deze zal het transport verzorgd worden door een motor en niet door de groeven in de plaat die de arm mee neemt. Daar zijn natuurlijk wel meer voorbeelden van dat dit best goed gaat alleen wordt er in dig geval voor gekozen om de arm op de plek te houden en het draaiplateau in beweging te zetten. In beide gevallen die ik nog niet wat de dwarsdruk compensatie dan moet gaan doen eigenlijk. dat is echt een ding wat alleen van toepassing is bij een conventionele arm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei N 27 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Van die uiterst bijzondere transcriptor had ik nog nooit gehoord. Best indrukwekkend. Ik heb veel te snel gereageerd. No problem, ikhad hem een keer op bezoek op een draaitafeldag bij mij,alweer lang geleden. Naalddruk 0,1 gram als ik het goed heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei 9 minutes ago, kappa7 said: Bij deze zal het transport verzorgd worden door een motor en niet door de groeven in de plaat die de arm mee neemt. Daar zijn natuurlijk wel meer voorbeelden van dat dit best goed gaat alleen wordt er in dig geval voor gekozen om de arm op de plek te houden en het draaiplateau in beweging te zetten. In beide gevallen die ik nog niet wat de dwarsdruk compensatie dan moet gaan doen eigenlijk. dat is echt een ding wat alleen van toepassing is bij een conventionele arm. De arm staat niet vast, kan nog steeds mee bewegen...Maar de fouthoek is verdwenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei 2 hours ago, thingman said: Die trek is er toch ook bij een vast draaipunt? Daarvoor is er dan de dwarsdrukcompensatie. Die zal hier ook variabel dienen te zijn, lijkt me. Overigens een koopje! Voor de heppie fjoew. De trek is nu niet constant, dat zal vast iets doen met het element en dus het geluid. Dat is ongeveer hetzelfde als je een Armpod los van een draai talen maakt. Dan is alle pinpoint in het geluid verdwenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei Er zal een positie sensor op de arm zitten die ziet wat de hoek is en daar de positie van het plateau op afstemmen. Je hebt dus een motortje die de positie van het plateau bepaald. Die geeft ook weer trillingen. Ik geloof er niet in. De kracht van vinyl is de eenvoud en dat is hier ver te zoeken Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei Deze heb ik meermalen "live" gezien en gehoord. Erg geweldig klonk het niet overigens. Omdat het plateau zo langzaam beweegt, hoeft het geluid van de aandrijving geen probleem te zijn. Bij de transcriptor is dat een eenvoudige schroefspindel. Bij de draaitafel van Guido weet ik het niet, maar verwacht ook zoiets. Door de veel grotere massa is het geluidwaarschijnlijk nóg minder. Een lineaire motor zou ook prefect kunnen werken. De Wafersteppers van ASML werken ook zo. Met een klein luchtgelagerd armpje zou de detectie voor de motorverplaatsing ook simpel geregeld kunnen worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts