Jump to content

Nostalgie

Rob55
 Share

Recommended Posts

Zullen we weer eens een cd’tje luisteren? Dat is een tijd geleden, lijkt mij leuk, is het antwoord van mijn vrouw Annemarie. Boven in een gesloten kast stond nog een Marantz UD5007 alles vreter. SACD, CD en DVD. Ok dan, naar beneden met de Marantz. Aangesloten met een standaard stroomkabel, een van den Hul interlink instapper uit de jaren 90 had ik nog in mijn kabel magazijn liggen en spelen maar. Dat klinkt helemaal niet gek zo’n zilveren schijf……een avondje cd’tjes luisteren, met alles wat daarbij hoort. Doosje open, schijfje in de speler, lade sluiten en luisteren. Gelijktijdig natuurlijk het boekje uit het cd doosje halen en doorbladeren. Nostalgie……

Edited by Rob55

Voor mij geen nostalgie. 

Na 20 jaar maakt de Northstar 192 dac/loopwerk plaats voor het Pro-ject rs2t loopwerk en de Denafrips Ares 15.

Streamen begin ik vooralsnog nog niet aan.

Ik heb best wat cd’s en een TvW 104 en TvW 204 maar het gemak van streaming via Tidal zie ik echt als een meerwaarde. Las bijv. gisteren een luidspreker review van Rene van Es, hij noemt altijd de muziek die hij gespeeld heeft, vaak zoek ik die op Tidal op om zelf fe luisteren, zitten vaak mooie dingen bij. Zo ontdekt je leuke muziek. 

Streamen vind ik makkelijk. Er gaat een wereld van muziek open. Het is mooi om muziek af te kunnen spelen die genoemd worden in recensies. zoals nu: "Winter Songs (Icemusic) van Terje Isungse." Dat is inderdaad leuk @Walt De kwaliteit van Qobuz vind ik uitstekend. Soms meen dat een CD beter klinkt, soms Qobuz. De standaard gratis software waarmee je muziek via je computer van Qobuz kunt afspelen is prachtig met veel informatie over de muziek er artiest.  Net als de Qobuz magazine. Top!.

Edited by Tubejack

Ik moet wel zeggen, als ik meer ruimte beschikbaar had gehad, zou ik de cd-204 ook wel vast in de set opstellen, het is gewoon leuk zo nu en dan een schijfje te kunnen draaien. 

1 minute ago, Walt said:

Ik moet wel zeggen, als ik meer ruimte beschikbaar had gehad, zou ik de cd-204 ook wel vast in de set opstellen, het is gewoon leuk zo nu en dan een schijfje te kunnen draaien. 

Zo weinig ruimte? Walt? Ik heb alles in 2 rekken staan.  

Ja echt waar, tussen de speakers past net 1 rack, en dan is er tussen speaker en rack net genoeg ruimte om nog bij het kiepraam / gordijn te kunnen komen, totale kamer breedte slechts 270cm. Een hoger rack zou nog een oplossing kunnen zijn, maar dat vind ik optisch niet zo fraai. 

Edited by Walt

Tja de kamer breedte is hier 9 meter, dus daar past nog wel een 3e rek.  Optisch fraai daar doen we niet meer aan, er moet geleefd worden. Er staat van alles in de woonkamer t/m speelgoed van de kleinkinderen. De akoestiek vind ik door al die spullen behoorlijk goed.  Ik heb eerder een te kort aan aansluitingen op mijn voorversterker. Ik heb ze nu alle 5 in gebruik, maar ik zou nog wel een 6e of 7e aansluiting willen voor o.a. een 2e DAC.    

Posted (edited)

Ik heb een abonnement bij Tidal. Natuurlijk is er het gemak, je nieuwsgierigheid botvieren in de bieb en het ontdekken van misschien wel nieuwe muziek. De kwaliteit vind ik voldoende. Soms nog een cd van een ssd schijfje via de streamer. Een hele mooie ervaring is ROON. Die heb ik een tijd gebruikt. Intelligent systeem wat je helpt met jouw voorkeur, en een vracht aan extra info geeft met een klik. Gebruiksgemak is een mooie bijkomstigheid. 

Even terug naar de Marantz. Als je jaren streamt en dan weer cd’tjes gaat luisteren, dan kan ik niet ontkennen dat dit, ondanks een instapper van Marantz hele mooie geluidskwaliteit betreft. Ruimtelijk, details maar vooral ontspannen. Moeilijk onder woorden te brengen. Ik vermoed dat ook wel de enigszins ‘warme gloed’ van Marantz hieraan bijdraagt. Basloopjes fraai en strak. Niets mis mee en vooral ook weer fun…….

Zal een sjieke power cable en interlink nog iets gaan uitmaken?  

Edited by Rob55

5 hours ago, Tubejack said:

Streamen vind ik makkelijk. Er gaat een wereld van muziek open. Het is mooi om muziek af te kunnen spelen die genoemd worden in recensies. zoals nu: "Winter Songs (Icemusic) van Terje Isungse." Dat is inderdaad leuk @Walt De kwaliteit van Qobuz vind ik uitstekend. Soms meen dat een CD beter klinkt, soms Qobuz. De standaard gratis software waarmee je muziek via je computer van Qobuz kunt afspelen is prachtig met veel informatie over de muziek er artiest.  Net als de Qobuz magazine. Top!.

Dat is het. Het gemak en ontdekken van nieuwe muziek is een groot deel van de beleving in mijn optiek.

Ik heb mij cd collectie jaren terug geript om ovr te gaan op streaming. Een CD en LP collectie in de woonkamer is gewoon teveel van het goede. CD's zijn dus opgeslagen op zolder en de streamer doet zijn werk. Ik moet zeggen dat een cd speler erg lekker kan klinken. Heb 2 Sony's gehad waarvan ik er onlangs 1 heb weg gedaan: CDP710 (TDA1541) en CDP228ESD. Met de cd speler heb je wat meer focus en zoals Rob aangeeft, het klinkt wat meer ontspannen. Ik heb echter het idee om mijn set zo eenvoudig mogelijk te houden, daardoor klinkt het vaak beter. Minder kabels en interferentie enzo. Ik heb daarom geen cd speler opgesteld staan maar doe alles kwa digitaal met de streamer. Klinkt iets grootser maar zeker niet slechter als mijn beide cd spelers. Mag ook niet gezien het prijsverschil en ontwikkeling. Een heel fraaie cd speler gaat nog iets verder, heb eens een TAD D1000 hier gehad. Klonk erg fraai en net even lekkerder als de Aurender. Maar het verschil vond ik niet zo groot als verwacht. Vergeet ook niet dat streaming de laatste jaren enorme stappen heeft gemaakt, vooral op DAC gebied. 

Ook mijn ervaring is dat dac's stappen gemaakt hebben en dat nog steeds doen, zowel multi-bit als delta sigma. 

Met beide principes kun je een heel goed klinkend apparaat maken. De ene keer maakt multibit een sprong voorwaarts, de andere keer delta sigma. Duur hoeft niet,  Ik heb gebruik er een aantal. 

De leukste vind ik de heel kleine Schiit Modi Multibit, die aangesloten is aan mijn iMac en een hybride buis hoofdtelefoonversterker.  

Ook in mijn hoofdset klinkt dat kleine apparaatje erg volwassen. Normaal staat daar een Schiit Bifrost 2/64.

Met  zowel met "less=more" als "more=more" kun je mooie resultaten halen. Het maar net in welk principe je geloofd en hoeveel energie je er van jezelf instopt. 

21 hours ago, Edje2 said:

Een echt mooie cd speler klinkt vaak toch nog beter dan een streaming oplossing

Een echt mooie streamer oplossing klinkt vaak toch nog beter dan een CD speler.

Tja... wat heb je er aan?

Probeer eens de digitale aansluiting van die CD-speler op een moderne hoogwaardige DAC aan te sluiten. Dan klinkt die precies als een goede streamer op diezelfde DAC aangesloten. En dus beter dan die ouderwetsche DAC uit die CD-speler.

39 minutes ago, WanFie said:

Een echt mooie streamer oplossing klinkt vaak toch nog beter dan een CD speler.

Tja... wat heb je er aan?

Nou, je kunt er bijvoorbeeld naar luisteren, daar halen veel mensen voldoening uit Hans;)

23 minutes ago, Edje2 said:

Nou, je kunt er bijvoorbeeld naar luisteren, daar halen veel mensen voldoening uit Hans;)

Natuurlijk, maar het is geen wedstrijd. 

Ik stream, ik draai CD's, LP's en Cassettes.

De 1e voor het domme gemak en vaak erg mooi.

Twee en 3 omdat ze vaak mooier klinken en ik heb ze nou eenmaal.

Nummer 4 omdat ze vaak niet onderdoen voor de rest en compilaties zijn van de allermooiste nummers uit het verleden.

On 5-5-2025 at 05:21, Ruud said:

Na 20 jaar maakt de Northstar 192 dac/loopwerk plaats voor het Pro-ject rs2t loopwerk en de Denafrips Ares 15.

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten @Ruud

Ik heb Cock net gesproken "schokkend goed" Open, ruimtelijk, niet scherp, muzikaal.

Edited by Tubejack

Voor mij geen nostalgie. 

Streamen begin ik vooralsnog nog niet aan.

Mooi, bovendien is het nu de tijd om je cd collectie uit te breiden. Prijzen zijn lekker laag ..

Voor mij geen nostalgie. 

Ik zou het leuk vinden om daar een soort van review van te krijgen Ruud, 

Ik vraag me dan met name af of het veel beter is als je oude loopwerk Ruud. Zit er verbetering in die techniek?