Jump to content

Waar komt al die High Res muziek vandaan ??


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Geerdie said:

Spotify is geen MP3 meer hé.

Ik luister, naast Spotify, regelmatig naar Qobuz en het verschil is kleiner dan je denkt.

Ogg Vorbis t meestal 320Kbit/sec.  Ik heb jaren beide gehad.  Maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat over "belazerd worden".  

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Hans van Liempd said:

Maar bewerken is inderdaad nauwelijks mogelijk. Ik denk dat er daarom dus vaak in hoge resoluties PCM wordt opgenomen.

 

Zoals ik het begrijp vind een deel van de omzetting van PCM naar DSD al in de ADC plaats (delta sigma). Daarna wordt het verder geconverteerd. Zuiver DSD heeft een hoge vervorming, er moet e.a. gemanipuleerd worden. Voor het bewerken van het DSD formaat wordt het of geconverteerd naar PCM of naar een tussenformaat, 6 bits delta sigma oid. Er zijn daar verschillende opties voor, afhankelijk van of je uit de Philips of Sony stal komt.

 

DSD is een heel mooi archiefformaat omdat je met simpele middelen een indruk van de inhoud kunt krijgen. Als bronformaat heb ik er als consument niets aan omdat ik het niet kan bewerken. Dus geen DSP voor luidsprekerfilters, EQ of koptelefoon.

Link to comment
Share on other sites

Precies, misschien is het Spotify wel beter dan bij de Tidal of Qobuz?. Je weet namelijk toch niet wat je krijgt.

 

Bij Qobuz kan ik kiezen welke resolutie is wil krijgen. Van HR 24/192 tot MP3. Maar maken ze nou HR van MP3 of andersom. Of hebben ze een hoop verschillende resoluties klaar staan??

 

Je weet het niet, Je weet het niet....

Link to comment
Share on other sites

Just now, Seed7 said:

 

Haal het eens door een spectrum analyser.

 

In Tunebrowser zit standaard een spectrum analiser. Ik heb dat geknipper uit gezet. Het draagt voor mij niet bij aan de muziekbeleving. Maar je zou er wat op kunnen zien. maar ik meen dat hij maar tot 20 kHz gaat.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Seed7 said:

DSD is een heel mooi archiefformaat omdat je met simpele middelen een indruk van de inhoud kunt krijgen. Als bronformaat heb ik er als consument niets aan omdat ik het niet kan bewerken. Dus geen DSP voor luidsprekerfilters, EQ of koptelefoon.

Dat klopt niet met HQP kan je dat gewoon aanpassen, daar zit een DSP in.

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Hans van Liempd said:

Dus... Analoog -> PCM -> DSD en dan weer -> PCM? Of begrijp ik het verkeerd?

Opname: microfoon -> ADC[PCM -> DeltaSigma] -> DSD.

Bewerken: DSD -> DeltaSigma -> bewerking -> DSD

of

Bewerken: DSD -> PCM -> bewerking -> DSD

 

DeltaSigma even als verzamelnaam voor 3 tot 8 bits formaten die niet PCM zijn.

 

1 minute ago, kappa7 said:

Dat klopt niet met HQP kan je dat gewoon aanpassen, daar zit een DSP in.

 

Dan waarschijnlijk voor de conversie van PCM naar DSD. Maar, ik had het over DSD als bronmateriaal. In jou geval is PCM het bronmateriaal.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Seed7 said:

Opname: microfoon -> ADC[PCM -> DeltaSigma] -> DSD.

Bewerken: DSD -> DeltaSigma -> bewerking -> DSD

of

Bewerken: DSD -> PCM -> bewerking -> DSD

 

 

Dat bedoelde ik inderdaad. maar ik was niet duidelijk welke kant we op gingen. DSD of PCM

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Seed7 said:

Dan waarschijnlijk voor de conversie van PCM naar DSD. Maar, ik had het over DSD als bronmateriaal. In jou geval is PCM het bronmateriaal.

nee is onafhankelijk van het bron materiaal ook DSD64 converteer ik ook naar DSD 512 en dat eventueel met correctie voor twee of meer kanalen zo dat je ook een crosover kan bouwen op die manier.

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, kappa7 said:

nee is onafhankelijk van het bron materiaal ook DSD64 converteer ik ook naar DSD 512 en dat eventueel met correctie voor twee of meer kanalen zo dat je ook een crosover kan bouwen op die manier.

 

Dan ben ik  heel benieuwd hoe? DSD64 -> PCM/DeltaSigma -> FIR/IIR/FFT-filter -> DSD512?

Link to comment
Share on other sites

DSD is een 1-bit-systeem met alle bijhorende problemen, zoals enorm veel ruis. Daarom zit er standaard ook een brickfilter in op 50 kHz.

Bovendien is het formaat eigendom van Sony en dus niet open. Dat betekent dat er voor elke decoder en encoder een licentie van Sony vereist is.

PCM is mulitbit en open: zonder licenties. Iedereen kan dat gebruiken naar wens voor decoders en encoders.

Er is geen enkele reden om PCM 24 bit 96 kHz te gaan converteren naar DSD, dat geeft géén hogere kwaliteit.

 

Eerder werd de vraag gesteld hoe het mogelijk is dat opnames uit de jaren '50 en '60 nu aangeboden worden als HR met 24 big 96 of 192 kHz PCM? Dat kan effectief, omdat masters uit die tijd analoog zijn. Die kun je dus inlezen met een hoge bitresolutie. Maar: als de analoge master van slechte kwaliteit is, kun je daar ook met HR-inlezen en zelfs de beste computers ter wereld niets beters van bakken. Er bestaan echter hoogwaardige analoge masters, bijvoorbeeld de RCA/Victor 'Living Stereo' en Mercury 'Living Presence' series uit die tijd. Veel van de Living Presence masters zijn niet op analoge tape, maar op 35 mm filmtape waarop een veel betere kwaliteit mogelijk is. En dat hoor je als zoiets dan ingelezen wordt met een hoge bitresolutie. Zulke kwaliteitsmasters klinken in HR absoluut schitterend.

 

Zin en onzin van hoge resoluties.

Als je een digitale opname nodig hebt die alleen dient om naar te luisteren en waarmee je geen editing of remixing uit wil voeren, dan volstaat cd-kwaliteit: 16 bit 44,1 kHz. Als je de digitale opname op een computer maakt, kun je eventueel kiezen voor 24 of 32 bit en 48 kHz.

Wil je wel editeren en/of remixen, dan kun je best kiezen voor 24 or 32 bit en 96 kHz. Hogere bemonsteringsfrequenties zijn zinloos en kun je als mens absoluut niet horen.

 

Platenfirma's bieden tegenwoordig nogal eens de studio masters aan voor verkoop: 24 bit 96 kHz is dat meestal. Dat is de master na editeren en afmixen in stereo en/of surround, al naargelang de wens van de platenfirma. Als je die wil hebben alleen om naar te luisteren en je bent alleen in stereo geïnteresseerd, kies dan de cd-master. Die is goedkoper dan de HR-master. Wil je surround of wil je toch HR in stereo, kies dan voor de iets duurdere studiomaster in die hogere resolutie. In stereo ga je echter het verschil met cd echt niet horen. Of het een goeie opname is of niet geeft de doorslag, niet de resolutie boven die van cd.

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Bloom said:

Wil je wel editeren en/of remixen, dan kun je best kiezen voor 24 or 32 bit en 96 kHz. Hogere bemonsteringsfrequenties zijn zinloos en kun je als mens absoluut niet horen.

 

De frequentie is afhankelijk van hoe er bewerkt wordt en welk formaat het eindresultaat moet krijgen. Opnemen met b.v. 192 kHz kan dan wel zinvol zijn.

 

35 minutes ago, Bloom said:

bijvoorbeeld de RCA/Victor 'Living Stereo' en Mercury 'Living Presence'

 

Er is in de tijd zoveel geprobeerd en gedaan, je moet als het ware een archivaris / archeoloog zijn om al die dingen uit te vogelen. Ook in de digitale wereld, bijvoorbeeld Telarc nam digitaal op met 50kHz (Soundstream), BIS deed weer ander dingen, Denon 14 bit PCM. De grap is dan weer dat Soundstream een goede naam heeft, omdat ze bij Telarc heel goed wisten hoe op te nemen,

 

35 minutes ago, Bloom said:

Of het een goeie opname is of niet geeft de doorslag, niet de resolutie boven die van cd.

 

Een waar woord.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bloom said:

Er is geen enkele reden om PCM 24 bit 96 kHz te gaan converteren naar DSD, dat geeft géén hogere kwaliteit.

 

 

 

Hier mist iets... Theoretisch niet, omdat de resolutie niet anders is. Maar omdat het maken van een DAC voor DSD veel eenvoudiger is klinkt het veel sneller beter. Mijn ervaring is, dat muziek door een DSD converter ruimtelijker en vloeiender klinkt.

Je zou nog een keer hierheen komen, dan kan ik het verschil laten horen.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Seed7 said:

 

Dan ben ik  heel benieuwd hoe? DSD64 -> PCM/DeltaSigma -> FIR/IIR/FFT-filter -> DSD512?

Ik zou zeggen download het eens en ga er eens mee spelen, je zal verbaast zijn van de mogelijkheden 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kappa7 said:

Ik zou zeggen download het eens en ga er eens mee spelen, je zal verbaast zijn van de mogelijkheden 

 

Haha, al m'n spul is meer dan 20 jaar oud en niet geschikt voor DSD. De audio interface ook niet (bij mijn weten).

 

Voor niet DSD heb ik er wel naar gekeken om er een digitaal front end mee te bouwen icm een leuke audio interface. Ben er nog niet toe gekomen en ... het werkt niet zomaar onder FreeBSD.

Link to comment
Share on other sites

Wat ik een beetje mis in deze discussie de aanwezigheid van DXD en dat kan mijn DAC met de Soekris b.v. makkelijk aan en wordt ook in de studio naar mijn idee gebruikt.

Met de PCM 24/352.8 kHz is dan toch al aardig wat gedaan.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_eXtreme_Definition 

 

Bij de Soekris die dan alleen maar PCM aan kan in principe, is de omzetting van DSD64 of 128 dan makkelijk gefikst naar de 352.8 of 384 kHz.

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Bloom said:

FreeBSD?

 

Al meer dan 25 jaar, oer solide.

De servers draaien het en een audio speler is een server, dus... FreeBSD.

 

(Nadeel van oer solide is dat als je wat wilt je toch weer de helft vergeten bent. Of is dat de leeftijd?)

 

 

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Ik ken FreeBSD wel, hoor. Mijn allereerste RAID-5 zelfbouw NAS werkte daarmee. Maar uiteindelijk toch voor Debian Linux gegaan omdat die veel meer hardware ondersteunt.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Seed7 said:

 

Da's een van de formaten voor het bewerken. Eigenlijk is DSD op sterven na dood, het wordt door Sony niet meer ondersteund. DXD en "Wide" zijn in de pro wereld gebruikelijker.

Wel bijzonder dat ik toch regelmatig ook via webshops dan toch wel DSD krijg aangeboden, en dan tot DSD512, en ook wel banden of tapes met prijzen waar ik van denk is leuk voor verzamelaars.

Ik ga hier dan met de DSD DAC + de AK4137 SRC naar DSD256, loopt moeiteloos, en geeft een zeer stabiel geheel met veel informatie/details.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...