Jump to content

Filter componenten

leobus
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Walt said:

Dat trucje met breed of in het midden is als er 1 uit fase staat tov de andere, niet als ze allebei andersom staan, dan werkt mijn methode verwacht ik. 

Klopt. Ga ik ook doen. Ik heb een dB meter op mijn I pad. Niet zo nauwkeurig natuurlijk, maar hopelijk goed genoeg voor jouw methode.

Eerst speaker voor speaker en daarna samen.

groet,

Leobus

Vandaag aan het testen geweest. Walt en Sonore testjes gedaan.

Eerst elke speaker apart alleen met mid en hoog het geluidsniveau gemeten bij 2500 hz. Beide tweeters bleken in fase te staan met de mid, waar dat uit fase moet zijn. Ik mat al gauw 4 dB verschil.  Wel moet nu één van de tweeter aansluitingen (L) achter op de speaker verkeerd om aangesloten worden. Op de unit zelf dus vrijwel zeker de plus en min gewisseld tijdens het repareren.

Na het goed zetten nog even beide tweeters alleen aangesloten en met een stem getest of de twee tweeters in fase staan. Dat was goed te horen en het was goed. (Dank Cock voor de tip)

In principe moet ik nu op de linker tweeter, die verkeerd om aangesloten is, de aansluitingen verwisselen om achter op de kast alles weer gelijk te krijgen, maar ik heb even geen zin alles weer overhoop te halen. Maak wel even een aantekening hoe het nu zit en dat ik het tzt in orde moet maken.

Nu even muziek luisteren.

groet,

Leobus

Mooi dat het goed staat nu, wel balen dat je een tijd lang naar een niet optimaal systeem hebt geluisterd, en mogelijk daardoor nu voor niets die Duelund weerstanden erin hebt gezet, maar geef ze een kans, het is een puur koolstof staafje, als de binnenkant van een potlood, echt wel goed qua klank en natuurlijkheid. 

Nou, die centen kom ik wel weer over heen.

Ik had al wel het idee dat het hoog per tweeter wat natuurlijker klonk. Als ik bijvoorbeeld vlak bij de tweeter luisterde, klonk het met de Duelunds net wat zijdeachtiger dan met het bosje Alan Bradleys. Maar nu het allemaal goed aangesloten is, klinkt het met muziek ook wel prettiger.

Alles nog wel met speakers in de parkeerstand en niet optimaal opgesteld.

Wat ik mij trouwens ook nog bedacht, is dat ik altijd vond dat één speaker (in de optimale opstelling) wat harder klonk. Ik dacht altijd dat dat akoestiek was, maar nu denk ik dat dat toch een andere oorzaak had. 
Zodra ik wat meer luistertijd heb, ga ik de boel testen in de optimale posities.

groet,

Leobus