Jump to content

Bullit plugs

carl
 Share

Recommended Posts

46 minutes ago, carl said:

Ik wil een kabel maken. Daarvoor wilde ik (namaak?) bullit plugs gebruiken. Waar koop je die?

Er is zo’n grote Chinese site die dit verkoopt. Ze hebben ook imitatie Nordost Odin kabels. Kost paar tientjes en klinkt nog best aardig…

Ik gebruik tegenwoordig deze:

H5fb1709e7193487cad3b1b542dd53c32d.jpg?width=1000&height=1000&hash=2000

€ 11,02 excl. BTW. voor vier stuks. Vergelijkbaar met Bullits, maar krassen niet zo idioot, maar klemmen prima. Ze zien er net zo mooi uit als op de foto.

https://nl.aliexpress.com/item/4000583652598.html?spm=a2g0o.store_pc_home.0.0.2911711cyD4SY8&pdp_npi=3%40dis!EUR!€ 13%2C76!€ 11%2C02!!!!!%40!12000017733345455!sh!!&gatewayAdapt=glo2nld

1 hour ago, carl said:

Worden die nog verkocht Wil?

Ik twijfel Charles. Op de site van Creative Audio zag ik de opvolgers. Wel meteen een stuk duurder.

Er zijn lui die verschillen horen tussen stekkers. Dat lijkt mij buitengewoon knap. Ik heb me daar nooit mee bezig gehouden.

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Ik gebruik tegenwoordig deze:

H5fb1709e7193487cad3b1b542dd53c32d.jpg?width=1000&height=1000&hash=2000

€ 11,02 excl. BTW. voor vier stuks. Vergelijkbaar met Bullits, maar krassen niet zo idioot, maar klemmen prima. Ze zien er net zo mooi uit als op de foto.

https://nl.aliexpress.com/item/4000583652598.html?spm=a2g0o.store_pc_home.0.0.2911711cyD4SY8&pdp_npi=3%40dis!EUR!€ 13%2C76!€ 11%2C02!!!!!%40!12000017733345455!sh!!&gatewayAdapt=glo2nld

Dat is geen geld Hans. De voorzijde lijkt wel heel erg op de "oude" bullits.

Conclusie

Vergeleken met de standaard RCA connectoren, excelleren de ETI connectoren in mechanische constructie. Door de massa op één punt te klemmen maakt de connector altijd een stevige verbinding met het RCA chassis deel. Dit in tegenstelling tot de WBT bevestiging. Wat ik lastig vind van de WBT is dat je altijd loopt te frotten met twee handen achter de versterker om de bus aan te draaien. Vaak zitten er andere stekkers in de weg. Als je deze bus niet goed aandraait verlies je klemkracht en heb je kans op contactverlies. Dat hebben ze bij ETI wel goed voor elkaar. Daarbij zijn ze licht in gewicht wat zeker ook niet onprettig is. 

Klankmatig zijn de ETI connectoren gewoon erg goed. Het verbaasde me dat de ETI Link (koper) net zo mooi presteerde als de WBT silver. Ben je op zoek naar een goede connector, die erg goed klinkt zou ik zeker deze connector overwegen.

Tja, last but not least: de klankmatige kwaliteiten van de connectoren onderling. Ik kan alleen maar zeggen dat één connector klankmatig gewoon beter klinkt en de andere twee achter zich laat. Dat is de ETI Kryo RCA.

Deze ETI Kryo RCA zorgt voor een betere klankbalans, een meer precieze weergave en een ruimtelijker muziek beeld. Het is niet de goedkoopste connector uit de test, maar wil je een goede connector die ook nog eens heel erg goed klinkt, dan is het de meerprijs zeker waard.

ETI-Kryo-RCA-03-1.jpg

Prijs ETI Link ( RCA puur koper) : € 29,50 per stuk
Prijs ETI Kryo RCA: (RCA Tellurium koper verzilverd) : € 49,50 per stuk

Bullits en New gen van WBT hebben weinig koper in de constructie. Met dunne kabels, zou dat klankmatige voordelen hebben. Low Mass principe, wordt dat wel genoemd. De door mij gekochte stekkers hebben telluriumkoper als geleiders. Op de advertentie staat messing, maar er zijn verschillende versies.

Edited by Hans van Liempd

Kennelijk zijn er nogal wat van Bullit plugs afgeleiden pluggen. In het technische principe ervan geloof ik wel. Bij de echte Bullit plug heb ik indertijd mijn Lehman Black Kube kapotgetrokken. 

7 hours ago, carl said:

Kennelijk zijn er nogal wat van Bullit plugs afgeleiden pluggen. In het technische principe ervan geloof ik wel. Bij de echte Bullit plug heb ik indertijd mijn Lehman Black Kube kapotgetrokken. 

Waarom wil je dan een kabel maken met dergelijke pluggen? Ik denk dat ik het principe van Bullit ook wel snap (slechts op één plek een stevige massa verbinding) dat vind ik helemaal niet zo'n gekke gedachte, maar in de praktijk heb ik nooit problemen gehad met normale cinch pluggen zoals die van Neutrik.  

De Neutriks hebben ook twee echte massacontacten, al is dat met die goedkope Neutriks wel erg blikkerig. Die Profis zijn wél goed, maar daar heb je weer een extra contactovergang. Maar tegelijk ook stevig aan de prijs.

De originele Bullets klemden veel te hard op het cinchdeel. Ik heb die ook wel eens op mijn voorversterker geprobeerd. Met als gevolg dat de cinchchassisdelen al een keer vervangen zijn. Het goud was er op grote delen vanaf gekrast.

Bullets werden gemaakt door Eichman (ETI), die worden niet meer gemaakt maar hebben een opvolger:  de ETI Link. Maar nog steeds dat ronde contactpennetje aan de buitenkant. Krassen zal het dus nog steeds.

ETI-Link-2020.thumb.jpg.38ee37ec0ca00c447b24c63a063a9ff6.jpg

21 hours ago, Tubejack said:

Ik gebruik liever deze https://www.thomann.de/nl/neutrik_nys3730_cinchstecker.htm

Nog nooit  slecht contact gehad. :)

Ik dacht dat ik die ook had op de Grimm TPR interlinks. Nee dat waren ze niet, maar deze : https://www.thomann.de/nl/amphenol_acprblk.htm
Voor mij net zo goed. Ik heb hier ook nog WBT liggen, de oude versies. Die zijn ook erg goed, maar niet meer te krijgen. Die WBT's  zijn ook wel beter dan de Amphenol, maar ook flink stuk duurder. Daarom kan je en mag je ze niet met elkaar vergelijken, vind ik. De WBT klinken dan ook iets anders, verfijnder zeg maar. 

4 hours ago, Tubejack said:

Ik vind ze perfect genoeg.  

Als ik in een luxe bui ben, b.v. naar mijn platenspeler of tussen voor- en eind versterker deze https://www.thomann.de/nl/neutrik_nf2cb2_chinch.htm

Voordeel is dat er dikkere kabels in kunnen, voorheen b.v. MKG18.  

Ik vind de mijne eigenlijk ook wel goed genoeg. Ik zit tegenwoordig weer in de modus van "Het is goed zo. Ik ben tevreden met wat ik heb en beleef er veel plezier aan. Het kan altijd beter, maar nu is het ook mooi en genoeg. Andere geneugten zijn nu weer aan de beurt, zoals weer reizen naar verre vreemde landen met mijn lievie.".

6 hours ago, audiofreak said:

Ik vind de mijne eigenlijk ook wel goed genoeg. Ik zit tegenwoordig weer in de modus van "Het is goed zo. Ik ben tevreden met wat ik heb en beleef er veel plezier aan. Het kan altijd beter, maar nu is het ook mooi en genoeg.

Je wordt toch niet niet oud Onno (haha). Maar ik kan je verder heel goed volgen. Ik ben zelf altijd een zeer langzame vervanger geweest en zal dat ook wel blijven. In de winter wil ik wel weer eens naar een vreemd land.

16 minutes ago, carl said:

Je wordt toch niet niet oud Onno (haha). Maar ik kan je verder heel goed volgen. Ik ben zelf altijd een zeer langzame vervanger geweest en zal dat ook wel blijven. In de winter wil ik wel weer eens naar een vreemd land.

Wat vind jij een vreemd land? Ben ik wel benieuwd naar…