Jump to content

CDVinyl4You


carl
 Share

Recommended Posts

23 minutes ago, carl said:

Kennelijk is Gerrit Nutters er mee opgehouden en heeft de zaak overgedragen. Trieste zaak trouwens. Wel een erg goede vinyl site geworden

 

https://www.cdvinyl4u.nl/nieuw-binnen/

 

 

Nou....  Carl neem B.v. MICHAEL JACKSON - THRILLER [ULTRADISC ONE STEP LP] €179 :huh:

 

Klein stukje uit de omschrijving van dit sowieso fantastische album

Bron: "https://www.cdvinyl4u.nl/michael-jackson-thriller-ultradisc-one-s-142357349.html"

In tegenstelling tot de oorspronkelijke release met mastering door Bernie Grundman, is dynamische compressie weggelaten, waardoor het album veel gedetailleerder en beluisterbaar klinkt. Dansvloer fans zullen de "slam" van de oorspronkelijke release missen, maar de bas is nu gevormd. Eddie van Halen's gitaarsolo voor "Billy Jean" is nu beknopt en niet alleen aanwezig. De ruimtelijke effecten in "Thriller" verschijnen slim buiten het stereobereik van het systeem, en Vincent Price's grafstem is veel somberder dan voorheen bekend. In het begin moet men wennen aan het feit dat het album nu niet langer "uitspringt" naar de luisteraar, maar hem boeit. Het niveau is veel lager dan op eerdere versies en het is de moeite waard om de knop eens omhoog te draaien om van echte dynamiek te genieten.

 

Maar als ik dan in de Dynamic Range DB kijk. Is de LP uit 1987 helemaal niet gecomprest. Ook een CD uit 1982 lijkt me niet slecht. Een MFSL LP is inderdaad wat beter, maar de Japanse CD uitgave springt er boven uit. 

      

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Zelf koop ik die hele dure LP’s niet Jack. Speakers Corner of Pure Pleasure vind ik wel betaalbaar. Een boek is bijvoorbeeld tegenwoordig ook niet goedkoop - inflatie.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, carl said:

Zelf koop ik die hele dure LP’s niet Jack. Speakers Corner of Pure Pleasure vind ik wel betaalbaar. Een boek is bijvoorbeeld tegenwoordig ook niet goedkoop - inflatie.

On-topic Iedereen moet zelf weten, of hij of zij wel-of-niet die hele dure persingen de moeite waard vind. Misschien bij een heel mooi album. Maar de verschillen met normaal 120grams vinyl of een CD kunnen klein zijn. Dat kun je soms simpel zelf uitzoeken. Of-topic boeken leen ik bij de bibliotheek. 

Link to comment
Share on other sites

Eerlijk gezegd ben ik nooit zo onder de indruk geweest van Mofi. Ik heb er zowel wat CDs als Vinyl van. En dan nog dat gedoe rondom het niet gebruiken van de analoge master maar een digitale (DSD geloof ik) en daar niet uitgesproken over zijn als firma. En dan nu dit soort bedragen voor een enkele LP. Heb je straks tien LPs en ben je bijna tweeduizend euro’s lichter. Ik ben gestopt met vinyl kopen. Ik koop nu geregeld CDs. Al het vinyl is enorm in prijs gestegen en gaat voor mij over de kop. Maakt me

ook niet zoveel uit. Ik heb door de jaren hem genoeg vinyl verzameld en zowel digitaal als analoog klinkt gelijkwaardig en hooguit net iets anders. Maar daarvoor moet je langer met de set leven om dat kwartje echt te laten vallen. 

Link to comment
Share on other sites

Interessante beschrijving van deze nieuwe Thriler uitgave. Heb m niet gekocht. Maar een keer beluisteren zou interessant zijn. Quincy Jones en Michael Jackson hebben met name hard gewerkt aan de mastering in die tijd. Hun eerste versie was niet naar hun zin, binnen 12 of 24 uur kwamen ze met een nieuwe versie om de deadline te halen. 

Link to comment
Share on other sites

@carl Is niet zo bijzonder nieuws. Gerrit is jaren geleden al gestopt met zijn Nutters Audio bedrijf. Zijn dochter en schoonzoon hebben het destijds in stilte overgenomen en zij runnen het huidige bedrijf. En Gerrit springt bij, indien nodig. Gerrit is nog regelmatig te zien op audioshows. Ik zag hem op de laatste  X-fi show nog en Gerrit uitgebreid gesproken. De site is vernieuwd en een stuk beter en overzichtelijker geworden. 

Even algemeen:
Ik vraag mij al een poosje af of tegenwoordig alle vinyl op 180 gr wordt geperst. Want ik kom bijna alleen 180 gr persingen tegen bij de nieuwe lp's. Maar ik kan dat ook totaal mis hebben.
Oh, en ik koop wel bijzondere persingen en ze zijn altijd te duur als ik de portemonnee moet trekken. Maar toch doe ik het (bijna) elke keer en betaal ik wat er voor gevraagd wordt. En ik vind bijna alle remasters en heruitgaven en anniversary uitgaven goed te beluisteren.

Voorbeeld: Zo kan ik echt helemaal erin opgaan bij de MFSL Dire Straits 45 RPM het debuut Dire Straits album en Love over Gold. De MFSL uitgaven zijn echt een stuk beter (in mijn gehoor) dan de originele uitgaven, alsook de her persingen die er in de loop der jaren zijn uitgebracht.  Ander voorbeeld: De heruitgave op 180 gr van het album Animals van Pink Floyd. Ook hier is de heruitgave echt een stuk beter dan de originele uitgave. De heruitgave is doorzichtiger in klank en minder schel in het hoog is mijn luisterconclusie.
Maar met de heruitgaven van Roger Waters ben ik er nog niet uit en neig ik naar de eerste uitgave in 1993. Ondanks de heruitgave heb uit 2017 en de laatste heruitgave van 2023, de nieuwe box op 45 RPM die ik dus ook heb. Niet dat de heruitgaven minder zijn, maar echt anders in klank is het wel. Beter of toch niet? Mwahhh, ik weet het nog niet. 

 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Mediator said:

- Eerlijk gezegd ben ik nooit zo onder de indruk geweest van Mofi.
 

- zowel digitaal als analoog klinkt gelijkwaardig en hooguit net iets anders. Maar daarvoor moet je langer met de set leven om dat kwartje echt te laten vallen. 


Ben het wel vaker met je eens Med. Bij mij is vinyl ook veel liefhebberij. Zoals ik al heb gezegd wil ik beneden ook weer een CD speler. Ik hoop dat ik die Quad 67 weer goed krijg.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, audiofreak said:


Voorbeeld: Zo kan ik echt helemaal erin opgaan bij de MFSL Dire Straits 45 RPM het debuut Dire Straits album en Love over Gold. De MFSL uitgaven zijn echt een stuk beter (in mijn gehoor) dan de originele uitgaven, alsook de her persingen die er in de loop der jaren zijn uitgebracht.  
 


Ik heb toch de idee dat ze het geluid aanpassen Onno. Speakers Corner, Analoque Productions en Pure Pleasure zitten naar mijn smaak toch vaak meer tegen het origineel.

Link to comment
Share on other sites

Dat doen ze allemaal, ook die jij benoemt. Want die box van Roger Waters uit 2023 en de eerdere heruitgave uit 2017 zijn van Analogue Productions. En Speakers Corner past soms ook aan, hoewel dat wel minimaal is en als het echt nodig is. En je weet, ik ben een Speakers Corner fan en heb het jaren ook verkocht in de webwinkel en op audioshows. En ach, ook hier is het toch misschien wel smaak en waar je eigen voorkeur naar uit gaat. Ik doel dan op bijvoorbeeld dat de ene persoon meer let op klankkleur, dynamiek en een andere persoon meer let op timbre, levendigheid en soundstage. Om maar wat te noemen.
 

Was het KT88 niet die het altijd had over MyFi met apparatuur. Ik heb weleens een soortgelijke discussie met KT88 daarover gehad , maar dan ging het over originele uitgaven en heruitgaven en hoe dat te beluisteren. Ook hier kwamen we toch wel met een voorzichtige conclusie dat ook dat wellicht MyFi is/was, de verschillende uitgaven van een album en hoe ieder dat beluisterd. Wat voor de ene persoon juist als goed wordt bestempeld is voor de ander minder goed, omdat beiden verschillend luistert naar de uitvoering.
Mijn reden dat ik wel veel heruitgaven koop is niets anders dat ik vroeger geen lp's kon kopen tot mijn 25 ste of zo. Ik kocht dan vroeger ook alleen singles. Ik had op mijn 25 ste maar 5 lp's. Vanaf begin jaren 90 ben ik pas echt lp's gaan kopen, omdat ik toen pas het geld ervoor had. Daarvoor verdiende ik niet veel of te weinig om een lp te kunnen veroorloven. Ik ben ook pas in 1983/1986 echt begonnen met betere apparatuur aan te schaffen. Daarvoor speelde ik met een simpele Aristona reciever met HiLo boxen en een Lenco pick-upje. 

Link to comment
Share on other sites

Die Lou Reed (Transformer) van Speakers Corner die je toen bij mij gehoord hebt, klonk in ieder geval minder dan het origineel Onno. Ook dat warme sausje.
 

Ik kon me ook niet zoveel LPs veroorloven toen ik nog studeerde. En toen ik begon te werken kwam de CD en kinderen (ook duur). Nu zitten we zeer ruim in het geld, maar de inflatie merken we ook hoor 😉

Link to comment
Share on other sites

... en dan sleutelen we aan de luidspreker, prutsen aan de mastering, knutselen aan de versterker, tweaken de luidspreker, verschlimbessern de mastering en zo zit je in een continue lus van "beter" waarbij het resultaat steeds minder op het origineel lijkt dat uitstekend klonk op de spullen uit de tijd van die eerste uitgave. Dus eigenlijk is alles "slechter geworden, behalve de originele uitgave.

 

Op z'n minst moet je afblijven van originelen waarbij de artiest volledige zeggenschap had over het eindresultaat, of moeten w de nachtwacht toch overschilderen in pastel?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

Die Lou Reed (Transformer) van Speakers Corner die je toen bij mij gehoord hebt, klonk in ieder geval minder dan het origineel Onno. Ook dat warme sausje.
 

Ik kon me ook niet zoveel LPs veroorloven toen ik nog studeerde. En toen ik begon te werken kwam de CD en kinderen (ook duur). Nu zitten we zeer ruim in het geld, maar de inflatie merken we ook hoor 😉

Klopt van Lou Reed. Maar heb ik die bij jou gehoord? Ik heb die SC (speaker corner) uitvoering hier ook en inderdaad slechte heruitgave. Draai die dan ook nooit. Pak ik de originele.

Ik studeerde niet op mijn 25ste. Ik was toen beroepsmilitair met totaal andere prioriteiten dan lp's kopen. Dat kwam bij mij dus pas later. Daarvoor nam ik bijna alles op en veel radio luisteren. In de periode dat ik centen begon over te houden begon het echte kopen/verzamelen in grotere aantallen dan 1 of 2 dat kwam pas na mijn 36ste.
Ik had nogal een inhaalslag te maken (van mezelf) wat betreft lp's. Dan wordt je best wel blij als je een heruitgaven lp koopt met muziek uit je jeugd en dan hoort op je eigen eerste serieuze hifiset. Dat ben je de koning te rijk, zeg maar. Dan wil je meer lp's van vroeger, ook al zijn dat dan heruitgaven. Het gaat toch in eerste instantie om de muziek zelf en niet alleen om hoe goed de klank is. Bij mij draait het uiteindelijk toch om de muziek. De muziek die je meesleept en meeneemt in het lied. 
 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

... en dan sleutelen we aan de luidspreker, prutsen aan de mastering, knutselen aan de versterker, tweaken de luidspreker, verschlimbessern de mastering en zo zit je in een continue lus van "beter" waarbij het resultaat steeds minder op het origineel lijkt dat uitstekend klonk op de spullen uit de tijd van die eerste uitgave. Dus eigenlijk is alles "slechter geworden, behalve de originele uitgave.

 

Op z'n minst moet je afblijven van originelen waarbij de artiest volledige zeggenschap had over het eindresultaat, of moeten w de nachtwacht toch overschilderen in pastel?

Interessante opmerking wel, Seed7.  Slechter geworden? Ja, dat zou kunnen. Ik zou eerder denken aan "anders". Want wat is goed en wat is slecht? Ten opzichte van wat? 

Volledig eens met je dat je moet afblijven van het origineel.  Maar wat nou als jezelf geen origineel hebt van de eerste lp uitgave? En dat de platenmaatschappij een heruitgaven van het origineel uitbrengt na tientallen jaren. Die je dan kan kopen of niet.  Moet je die dan niet kopen, terwijl je toch heel graag die muziek zelf wilt hebben op lp?
Mijn antwoord erop: Gewoon kopen als je er blij van wordt.  En vooral niet kopen als je alleen genoegen neemt met een originele eerste uitgave op lp.

Ook interessant is hoe het dan zit met originele cd's (die overgenomen zijn van de mastertape waar ook de master vd lp's van gemaakt zijn) uit de beginjaren 80 en  diezelfde cd's die later zijn geremasterd en ook zijn her uitgegeven? Hoe zit het daarmee? Vind ik best interessant hoe je daar tegenaan kijkt. Ikzelf heb geen idee eigenlijk.

Note: Ik ga even voor het gemak voorbij aan het gegeven loudnesswar en die cd's die sindsdien zijn uitgegeven.
 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, audiofreak said:

Slechter geworden? Ja, dat zou kunnen. Ik zou eerder denken aan "anders".

 

Van daar slechter tussen aanhalingstekens.

 

Het is echt niet onmogelijk om een identieke heruitgave te maken.

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, carl said:


Ben het wel vaker met je eens Med. Bij mij is vinyl ook veel liefhebberij. Zoals ik al heb gezegd wil ik beneden ook weer een CD speler. Ik hoop dat ik die Quad 67 weer goed krijg.


Ik weet dat je een voorliefde hebt voor vinyl en die deel ik wel. Er zit gewoon iets in een weergave via vinyl ‘verborgen’ maar als je langer leeft met analoog en digitaal is het onmiskenbaar. Ik vermoed dat jij ook een focus hebt op het middengebied. Tenminste het zou mij niets verbazen. Ik word met name ‘gegrepen’ door goed geluid als er iets heel erg goed gaat in dat gebied. Was jij een tijdje terug niet op bezoek geweest bij iemand die Quad ESL63 had? Die kunnen dat ook. Weet dat bij mij het verschil heel erg groot was tussen een buizen CD speler en een solid state CD speler. Buizen met buizen was toch het mooist. Hoewel ik wel wat heb moeten spelen met buizen combinaties. Zo komt het bij mij in ieder geval het dichtst bij analoog. Ik heb het laten meten van mijn woonkamer even uitgesteld. Momenteel veel andere dingen aan mijn hoofd waardoor ik niet relaxed genoeg ben om me veel met muziek luisteren bezig te houden. 

Link to comment
Share on other sites

Mijn MA 20 SE werden indertijd wel vergeleken met de ESL 63. Dus het midden trekt inderdaad Med. Ik las laatst dat de ESL 63 zo rond de 45 Hz gaan. Dat bevreemdde me overigens wel of zou de gereviseerde ESL lager gaan dan het origineel?

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, audiofreak said:

Klopt van Lou Reed. Maar heb ik die bij jou gehoord? Ik heb die SC (speaker corner) uitvoering hier ook en inderdaad slechte heruitgave. Draai die dan ook nooit. Pak ik de originele.
 


We hadden toen de idee er een item van te maken bij Puresound Onno. Ik had nog wat andere platen in gedachte, maar die ben ik vergeten helaas. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...