Jump to content

Interlinks versus LS kabel


carl
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, marc said:

Ter completering: redelijk groot en om precies te zijn wat betreft specs 88db rendement met een impedantie dip naar 2,8ohm bij ca 100hz

Dat is mooi Marc. Dat hoor je niet vaak. Hiervoor speelde ik met Translator Impact 50. Dat is een redelijk groot 3 weg systeem. Met mijn UL-40-S2 van de Veen buizen versterker -die ik nog steeds heb-  DF van bijna 2 bij 4Ω of 4 bij 8Ω krijg ik het laag net niet, helemaal goed.  Met mijn nieuwe luidsprekers PP 2x 16,5 heb ik hetzelfde probleem.  Met de nieuwste telg van Menno van der Veen de SE-10, DF 7 bij 4Ω heb ik het niet, die geeft "strak" laag. Met mijn FET versterker DF 25 bij 4Ω ook niet.  

Edited by Tubejack
typefout
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, marc said:

 Jij bent volgens mij de enige die het over de geringe dempingsfactor heeft gehad. 

Nu 2 dus. Maar Seed gaf ook al met een knipoog aan dat inductie ook een weerstand (en faseverschuiving) is maar dan frequentie en stroomafhankelijk...Jack heeft gewoon gelijk🙂

Link to comment
Share on other sites

Ik kom net door een sneeuwstorm uit Akkrum. Dus ik heb alle reacties nog niet goed gelezen laat staan dat ik de tijd heb gehad te reageren. Dat ga ik dit weekend zeker doen als mijn kleindochter weer naar huis is.

 

- allereerst krijg ik morgen een timmerman die nog moet boren en schaven in mijn luisterruimte. Woensdag wordt het alarmsysteem weer aangesloten daarbij wordt ook geboord. Zolang beiden niet is gebeurd komen zowel mijn apparatuur als mijn (net gewassen) platen niet in die ruimte. Dus ik heb nog even tijd om te beslissen wat ik (voorlopig) doe. 

 

- ik ben altijd bezig met het absorberen van informatie op veel terrein. Ik doe er altijd iets mee, maar sommige dingen moet ik gewoon eerst absorberen. Dat geldt zeker voor technische zaken. Dus Onno en Jack voel je niet op je pik getrapt want (nogmaals) ik weet nog niet wat ik precies ga doen. En op technisch gebied heeft Roger het hier praktisch gezien voor het zeggen. 
 

- bedankt Kraus, je hebt tenminste een beetje door hoe ik in elkaar zit. Overigens ben ik niet de enige die zo denkt.

 

ik ga mijn dochter in de stad ophalen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Terug van het ophalen van mijn dochter en op dit late tijdstip nog even een aanvulling op mijn bovenstaande reactie en de opmerkingen van Onno en Jack. Ik benader audio eigenlijk puur vanuit het gehoor want mijn technische kennis is niet zo groot dat ik daar een beslissing op kan baseren. Ik ben nu bezig met mijn audiokamer en wil weten wat het best klinkt: lange interlink of lange kabel. Jack beantwoord mijn vraag technisch en Marc beantwoord de vraag proefondervindelijk. Zoals hier vaak volgen tegenovergestelde standpunten. Daar heb ik heel veel aan want het betekent voor mij dat ik het in ieder geval zorgvuldig moet uitproberen en zo mogelijk wat extra kennis moet verzamelen. Waarom daarom zo op de pik getrapt gereageerd wordt door Onno en Jack begrijp ik echt niet. En Onno: veel mensen werken “volgtijdig” maar ik werk vaak “gelijktijdig”. De beslissing op het ene terrein kan namelijk doorwerken op het andere terrein. Mijn ervaring is dat je zo veel ellende voorkomt.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, carl said:

Ik kom net door een sneeuwstorm uit Akkrum. Dus ik heb alle reacties nog niet goed gelezen laat staan dat ik de tijd heb gehad te reageren. Dat ga ik dit weekend zeker doen als mijn kleindochter weer naar huis is.

 

- allereerst krijg ik morgen een timmerman die nog moet boren en schaven in mijn luisterruimte. Woensdag wordt het alarmsysteem weer aangesloten daarbij wordt ook geboord. Zolang beiden niet is gebeurd komen zowel mijn apparatuur als mijn (net gewassen) platen niet in die ruimte. Dus ik heb nog even tijd om te beslissen wat ik (voorlopig) doe. 

 

- ik ben altijd bezig met het absorberen van informatie op veel terrein. Ik doe er altijd iets mee, maar sommige dingen moet ik gewoon eerst absorberen. Dat geldt zeker voor technische zaken. Dus Onno en Jack voel je niet op je pik getrapt want (nogmaals) ik weet nog niet wat ik precies ga doen. En op technisch gebied heeft Roger het hier praktisch gezien voor het zeggen. 
 

- bedankt Kraus, je hebt tenminste een beetje door hoe ik in elkaar zit. Overigens ben ik niet de enige die zo denkt.

 

ik ga mijn dochter in de stad ophalen.

Elke gek heeft zijn gebrek Charles 😁. Kijk maar naar mij.

 

Wellicht ten overvloede: We zijn hier niet om elkaars karakter te beoordelen, maar om inhoudelijk te reageren.

Edited by Jongensdroom
Link to comment
Share on other sites

In alle eerlijkheid begrijp ik die gevoeligheid ook niet zo Wil. Iemand die mij kent weet dat ik een probleem eerst van alle kanten bekijk voor ik een keuze maak.  We hebben het hier trouwens over een proefopstelling !!!  waar ik zoals Onno suggereerde het rack niet tussen de speakers probeer te plaatsen.

 

De technische opmerking van Jack zet me natuurlijk wel aan het denken. Dan begin ik met de gebruiksaanwijzing https://conradjohnson.com/owners-manuals/prem11man.pdf  en daar wordt alleen gewaarschuwd voor te lange interlinks. LS kabel zien ze daar kennelijk niet als probleem.


Voor de echte liefhebber vond ik dit artikel nog https://en.wikipedia.org/wiki/Damping_factor Erg relativerend over de dempingsfactor bij buizen versterkers. Als ik mijn kleindochter het huis uit heb bel ik Cock nog even. 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

@carl  hoe zijn jouw ervaringen met Rivasono? Ik heb het plan om nog eens mijn kamer te laten meten omdat ik in mijn ruimte meer gedoe heb met het laag vermoedelijk vanwege een staande golf. 
 

@Bloom op dit forum zitten veel doorgewinterde muziekliefhebbers die je niet snel knollen voor citroenen verkoopt. Doe ermee wat je wilt.

 

@carl Persoonlijk ben ik tegen lange interlinks en speakerkabels. Langste interlink hier is 1,2 meter en speakerkabels zijn 2,5 meter. Ik zet alles altijd zo neer en maak andere zaken daarmee ondergeschikter. Behalve  dan weer zaken die belangrijk zijn voor geluid of akoestiek. Alles in dienst van de

muziek dus.

Link to comment
Share on other sites

Je moet eens bij RivaSono langs gaan Med. Een zeer overzichtelijke demo room met veel oplossingen. De baas Frank Imholz komt uit de computer industrie en zag als audiofiel een gat in de akoestiek markt. Zijn kennis met computers heeft hem zeker geholpen.Hoewel hij de akoestiek van veel kantoren e.d. doet vindt hij ons soort klanten nog steeds erg leuk. Zijn oplossingen lijken niet alleen erg doordacht, maar het ziet er ook allemaal gelikt uit. Ik heb uitvoerig met zijn aannemer gesproken en die had toch wel in veel zeer serieuze hifi ruimten gewerkt. Daar betaal je allemaal natuurlijk wel een prijs voor. Ik zou hem gewoon een keer langs laten komen en laten meten en eventueel een offerte laten geven. Hij vindt het ook geen probleem dat je dingen zelf doet.

 

Ik neem Bloom en eigenlijk iedereen hier behoorlijk serieus, maar ik ben het op basis van mijn persoonlijke ervaringen gewoon vaak niet met hem eens. En ik geloof zeker in audio suggestie, maar natuurlijk heb ik en vele anderen hier ook blind geluisterd.
 

Op mijn zolderruimte had ik ook korte interlinks en speakerkabel van pakweg 2,5 meter. In de nieuwe kamer ziet een tabernakel tussen de LS er gewoon niet uit. Vandaar dat ik een oplossing zoek en daarvoor zal ik ook moeten experimenteren. Wel wil ik zo snel mogelijk weer muziek luisteren en een beslissing nemen over absorbtie op het plafond. Ik wil dus een korte termijn oplossing. Ik ga daarvoor de kabel van 6 meter gebruiken die nu in de woonkamer ligt. Daar heeft de Conrad Johnson vroeger ook op gespeeld voordat ik naar zolder ging.

 

PS de kamer is net klaar en vanmiddag even schoonmaken en daarna de platen en apparatuur over.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik speel al jaren met 6,5 meter LS kabels en de set aan de zijkant, juist omdat het laag en beeld tussen de LS wordt opgebouwd. Gaat perfect, heb diverse merken en soorten LS kabels geprobeerd. Klinkt heel goed .

Link to comment
Share on other sites

Dat is voor mij dus zeker een overweging Buel.

 

We gaan nu eerst de luisterkamer schoonmaken - mijn kleindochter is nu het huis uit.

Link to comment
Share on other sites

Nog even met Cock gesproken via de telefoon. Hij volgt dit onderwerp. Naar zijn mening is de ene buizenversterker de andere niet en veel buizenversterkers doen het best goed met langere kabels. Hij adviseerde me de instructies van de fabrikant te volgen en die waarschuwt voor te lange interlinks. Ook adviseerde hij me naar wat langere Ocos kabel te zoeken. Hij zou nog eens langs komen met een andere kabel en voor het plaatsen van de LS.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

On 11-3-2023 at 13:29, carl said:

Je moet eens bij RivaSono langs gaan Med. Een zeer overzichtelijke demo room met veel oplossingen. De baas Frank Imholz komt uit de computer industrie en zag als audiofiel een gat in de akoestiek markt. Zijn kennis met computers heeft hem zeker geholpen.Hoewel hij de akoestiek van veel kantoren e.d. doet vindt hij ons soort klanten nog steeds erg leuk. Zijn oplossingen lijken niet alleen erg doordacht, maar het ziet er ook allemaal gelikt uit. Ik heb uitvoerig met zijn aannemer gesproken en die had toch wel in veel zeer serieuze hifi ruimten gewerkt. Daar betaal je allemaal natuurlijk wel een prijs voor. Ik zou hem gewoon een keer langs laten komen en laten meten en eventueel een offerte laten geven. Hij vindt het ook geen probleem dat je dingen zelf doet.

 

Ik neem Bloom en eigenlijk iedereen hier behoorlijk serieus, maar ik ben het op basis van mijn persoonlijke ervaringen gewoon vaak niet met hem eens. En ik geloof zeker in audio suggestie, maar natuurlijk heb ik en vele anderen hier ook blind geluisterd.
 

Op mijn zolderruimte had ik ook korte interlinks en speakerkabel van pakweg 2,5 meter. In de nieuwe kamer ziet een tabernakel tussen de LS er gewoon niet uit. Vandaar dat ik een oplossing zoek en daarvoor zal ik ook moeten experimenteren. Wel wil ik zo snel mogelijk weer muziek luisteren en een beslissing nemen over absorbtie op het plafond. Ik wil dus een korte termijn oplossing. Ik ga daarvoor de kabel van 6 meter gebruiken die nu in de woonkamer ligt. Daar heeft de Conrad Johnson vroeger ook op gespeeld voordat ik naar zolder ging.

 

PS de kamer is net klaar en vanmiddag even schoonmaken en daarna de platen en apparatuur over.


 

Ik heb ze in december jl. al wel gebeld en ze zouden hier langs kunnen komen en een meting kunnen doen en dan nemen ze gelijk wat geschikte spullen mee. Voor de kerst wilde ik niet een knoop doorhakken maar het even laten bezinken. Langs gaan is lastiger omdat het zo’n eind uit de buurt is. Je kamer ziet er in ieder geval heel goed en verzorgd uit. Ik denk dat ik jouw ontwikkelingen maar eens blijf volgen en dan een knoop doorhak.

Link to comment
Share on other sites

On 11-3-2023 at 23:35, carl said:

Nog even met Cock gesproken via de telefoon. Hij volgt dit onderwerp. Naar zijn mening is de ene buizenversterker de andere niet en veel buizenversterkers doen het best goed met langere kabels. Hij adviseerde me de instructies van de fabrikant te volgen en die waarschuwt voor te lange interlinks. Ook adviseerde hij me naar wat langere Ocos kabel te zoeken. Hij zou nog eens langs komen met een andere kabel en voor het plaatsen van de LS.

Ik vraag mij af waarom dan? Is het dan toch dat buizenversterkers al omkomen in al dat UGT inductie geweld dat luidspreker kabels met een inductie van 700mH per 3.5m er  niet meer toe doen?....En waarom zijn langere interlinks slecht?..Alle interlinks zijn het zelfde?

Link to comment
Share on other sites

On 11-3-2023 at 14:40, Buell said:

Ik speel al jaren met 6,5 meter LS kabels en de set aan de zijkant, juist omdat het laag en beeld tussen de LS wordt opgebouwd. Gaat perfect, heb diverse merken en soorten LS kabels geprobeerd. Klinkt heel goed .

Er staat me iets bij, dat het een speciaal verhaal was met jouw luidsprekerkabel. Iets met oneven harmonischen en scherpte dat wegwerkt moest worden. Klopt dat? 

Link to comment
Share on other sites

Ik ben van mening dat de impedantie van speakerkabels er totaal niet toe doet. Pak een paar meter 2,5 kwadraat en knoop die aan de antenne ingang van je receiver.
Goede ontvangst hé?
Mooi.

Wat denk je dat dat stukje kabel je dure versterker in stuurt?

Juist....

 

Dus hou op met dat geneuzel over impedantie en weerstand.

Edited by Geerdie
Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Geerdie said:

Ik ben van mening dat de impedantie van speakerkabels er totaal niet toe doet. Pak een paar meter 2,5 kwadraat en knoop die aan de antenne ingang van je receiver.
Goede ontvangst hé?
Mooi.

Wat denk je dat dat stukje kabel je dure versterker in stuurt?

Juist....

 

Dus hou op met dat geneuzel over impedantie en weerstand.

Wat bedoel je hier nu mee? Je stelt vragen, geeft geen antwoorden en trekt vage conclusies.

Misschien wat meer uitleg?

Ik herinner mij vaag een Youtube filmpje waar iemand iets doet met een kabel als antenne, maar na twisten of vlechten totaal geen signaal meer ontvangt op zijn tuner. Kan het filmpje niet meer vinden helaas.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Tubejack said:

Die van Carl's voor versterker is 850Ω dus daar kun je m.i. rustig een 5 meter lange interlink gebruiken. 


Ik luister echt wel naar jou Jack. Ik ga diverse opstellingen uitproberen. Veel hangt af waar rek of LD precies komen te staan.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, carl said:

Ik luister echt wel naar jou Jack. Ik ga diverse opstellingen uitproberen. Veel hangt af waar rek of LD precies komen te staan.

Je hebt een mooie ruimte Carl.  Ik zou zelf, ook diverse opstellingen proberen.

Technisch gezien, zijn korte verbindingen meestal het beste. 

Mede, omdat je voor-en-eind versterker van hetzelfde merk zijn, heb je zeker ruimte,  om te experimenteren. ;)

 

Een aardige test -lijkt me-, de set neerzetten zoals jij het, het mooiste of het meest praktisch vind.

Dan met een bureau stoel bepalen, -door naar voor en achter te rijden- waar de beste luister plek is voor een 3-zits stoffen bankstel B)

Succes :)

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Tubejack said:

Die van Carl's voor versterker is 850Ω dus daar kun je m.i. rustig een 5 meter lange interlink gebruiken. 

Ik heb voor de gein even gekeken naar de uitgangsimpedantie van mijn voorversterker, die is 5 ohm.

 

Wat kan er gebeuren als Carl toch lange interlinks gebruikt.....Gaat het dan te dun klinken?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...