Jump to content

Interlinks versus LS kabel


carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb nu op zolder het rack tussen de LS. Ik zit er over te denken het rack rechts op de zijwand te plaatsen. Dat betekent meer LS kabel (6/7 meter). Een alternatief is een langere interlink. En de eindversterker tussen de LS. Zou wel mooi zijn de gloed van de buizen reflecterend op het hout van de diffusers. Wat maakt het klankmatig uit?

Link to comment
Share on other sites

Als je gebalanceerde aansluitingen gebruikt, zoals ik dat dus ook doe, is er geen vuiltje aan de lucht. De eindtrap in het midden met gelijke afstand LS kabels is naar mijn idee beter.  Hoe zeer het scheelt met ongebalanceerd is, geen idee, kan wel van invloed zijn als je erg kritisch bent.

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Ik heb nu op zolder het rack tussen de LS. Ik zit er over te denken het rack rechts op de zijwand te plaatsen. Dat betekent meer LS kabel (6/7 meter). Een alternatief is een langere interlink. En de eindversterker tussen de LS. Zou wel mooi zijn de gloed van de buizen reflecterend op het hout van de diffusers. Wat maakt het klankmatig uit?

Weinig.

Maar de langste kabels moeten de beste afscherming hebben tegen RF en andere straling en gaan dus het duurste worden.

Link to comment
Share on other sites

Maakt niet zoveel uit. Ook jouw CJ versterkers zijn ook ontworpen voor lange interlinks. Ik weet nog destijds toen ik met Conrad-Johnson bezig was om te kopen (1995) dat ik juist de beoogde eindversterker juist tussen de luidsprekers wilde en de rest van de set aan de andere zijde van de toenmalige woonkamer. Ik zou dan een interlink van 8 meter nodig hebben gehad en dat was toen volgens Bob Jansen geen probleem. Dus ik verwacht bij jouw C-J ook geen problemen daarin. 

Wat is dan wijsheid wat betreft lange LS-kabel of lange interlink? Ik heb ooit eens uitgezocht wat nou een opgestelde set tussen je luidsprekers doet en juist geen set ertussen. Of alleen de eindversterker ertussen enz enz. Ik had toen lange luidsprekerkabel van 2.5 mm gekocht bij de mediamarkt en ook een gammel RCA kabeltje van 6 meter. Dus kabeltjes die je ook altijd bij erbij kreeg, als je een hifisetje had gekocht. Niets bijzonders dus en absoluut niets audiofiels aan.

Het resultaat was dat ik zeker kon horen wat een set tussen de luidsprekers doet en wat het met je soundstage doet. Ook hoor ik duidelijk verschillen met lange interlinks en korte LS-kabel en andersom. 

A- Ik vond/vind dat als je je gehele set ertussen zet dan mis je wel wat informatie in je soundstage. De laagweergave rolde minder en het kleefde wat meer aan elkaar w.b. instrumenten en zang. 

B- Ik vond/vind dat als je lange interlink met korte LS-kabel gebruikt en je je eindversterker net boven de grond op een amp stand en tussen je luidsprekers zet den de rest v d set op de zijkant dat dat ten goede komt aan de soundstage. Het laag rolt makkelijker uit en lijkt meer aanwezig en ook het midden en de zang is voller en vrijer in klank. Het gehele geluidsbeeld is losser, zo ervaarde ik het toen.

C- Lange LS-kabel en korte interlinks en de set op de zijwand is het zelfde als B.

Mijn visuele voorkeur ging toen naar B. Set op de zijkant en eindversterker 10-20 cm boven de grond op een amp stand met lange interlink naar de set op de zijkant en korte LS-kabels. 
Maar Carl, je kan het uitproberen en gewoon uitvinden via luisterproefjes. Koop gewoon standaard ls-kabel van een paar euro's of tientjes en hetzelfde met gewone RCS (gammel) interlink. Maak twee setje van ieder en ga experimenteren en vooral luisteren. Ik hoef je natuurlijk niet te zeggen dat het niet gaat om de geluidskwaliteit, maar om wat de verschillende opstellingen doen en welke je dan bevalt wat betreft aangezicht, de geluidsweergave in grote lijn, het gemak van bedienen ( zijkant of tussen de set).

Hoeft allemaal niet veel te kosten en je kan naar hartelust experimenteren. En dan de knoop doorhakken en investeren in goede bekabeling ( ls-kabel en interlink)
En ik, maar dat ben ik, ik investeer liever meer in een goede (duurdere) interlink dan een LS-kabel.
 

Link to comment
Share on other sites

Nu even serieus😄..Ik ben een voorstander van alle kabels zo kort mogelijk. Maar als ik moest kiezen zou ik de luidsprekerkabels altijd zo kort mogelijk nemen. Sterker nog ik heb vele jaren zo gespeeld. Met een Audio Research voor en eind, luidsprekerkabels 1.5m, interlinks 5m.

Link to comment
Share on other sites

tja, ik ga altijd voor zo kort mogelijke interlinks, het signaal dat daar over gaat is veel kleiner en daardoor eerder te beinvloeden door bronnen waar het langs komt. Het signaal voor de speakers daarentegen is veel minder zwak en dus neem ik dan liever wat langere luidspreker kabels. Overigens ben ook van mening dat indien de dikte groot genoeg is beide luidspreker kabels niet even lang hoeven te zijn wanneer deze in een gewone woonkamer worden gebruikt.

Link to comment
Share on other sites

Als je iets wilt veranderen dan is de vaste wijsheid: ceteris paribus; alle andere blijven gelijk. Nu is het eerst de ruimte die je op orde moet krijgen en dus de laatste plek om te gaan pielen met kabels. Trek je voorlopig niks aan van al die welgemeende adviezen. Jij weet toch ook wel dat als je hier zou vragen naar de beste kleur voor het dempende kleed op de vloer je daar nog serieus bedoelde antwoorden op zou krijgen plus de hoorbare verschillen tussen een wollen of katoenen tapijt als extraatje.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, SpaceJS said:

tja, ik ga altijd voor zo kort mogelijke interlinks, het signaal dat daar over gaat is veel kleiner en daardoor eerder te beinvloeden door bronnen waar het langs komt. Het signaal voor de speakers daarentegen is veel minder zwak en dus neem ik dan liever wat langere luidspreker kabels. Overigens ben ook van mening dat indien de dikte groot genoeg is beide luidspreker kabels niet even lang hoeven te zijn wanneer deze in een gewone woonkamer worden gebruikt.

Dus als de stroom en spanning hoger is heb je minder last van inductie en capaciteit?

 

15 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Trek je voorlopig niks aan van al die welgemeende adviezen.

Het zijn welgemeende adviezen op Carl zijn eigen vraag heh🤔 Of had hij eerst aan jou moeten vragen of hij die vraag wel mocht stellen?... En wat heeft de beste kleur er nou weer mee te maken?

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Roots said:

Dus als de stroom en spanning hoger is heb je minder last van inductie en capaciteit?

 

 

het effect op het signaal van vooral magnetische straling zal minder zijn toch daar de bron veel sterker moet zijn om een sterk signaal te vervormen?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Roots said:

Nu even serieus😄..Ik ben een voorstander van alle kabels zo kort mogelijk. Maar als ik moest kiezen zou ik de luidsprekerkabels altijd zo kort mogelijk nemen. Sterker nog ik heb vele jaren zo gespeeld. Met een Audio Research voor en eind, luidsprekerkabels 1.5m, interlinks 5m.

En wat is hier het advies? "Ik heb het altijd zo gedaan, dus kun jij het beste het ook zo doen"? Waar staat dat het andersom slechter was of dat 'het gordijn pas open ging' toen je het zo deed?

 

Het enige wat Carl mij vraagt is een fotootje te plaatsen, hij heeft van niemand hier toestemming nodig om ook maar iets te doen. En al zijn vragen bedenkt hij helemaal zelf.

 

De (tapijt)kleur kun je het beste nog een keer nalezen indien je het verband zoekt.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, SpaceJS said:

het effect op het signaal van vooral magnetische straling zal minder zijn toch daar de bron veel sterker moet zijn om een sterk signaal te vervormen?

Daar heb je gelijk in. Maar een kabel komt zich zelf elke keer tegen, 2 aders, wisselspanning. Je kan dan zeggen ik ga twisten of vlechten om die inductie tegen elkaar op te heffen. Maar er blijft altijd wel een beschadiging over. En dan komt de capaciteit nog kijken.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Roots said:

Daar heb je gelijk in. Maar een kabel komt zich zelf elke keer tegen, 2 aders, wisselspanning. Je kan dan zeggen ik ga twisten of vlechten om die inductie tegen elkaar op te heffen. Maar er blijft altijd wel een beschadiging over. En dan komt de capaciteit nog kijken.

als de ader paren ver genoeg uit elkaar ligeen kan je beiden ook redelijk opheffen lijkt mij.  ik gebruik zelfd de vdh the Magnum en daarbij zit er veel ruimte tussen beide geleiders om beide issues tegen te gaan.

Link to comment
Share on other sites

Nee..Dat is elkaar vermijden zodat er niets op te heffen valt. Maar welke stroom en spanning gaat er lopen?

 

Beter is dan om in een interlink voldoende afstand te nemen,veel beter controleerbaar daar zijn de spanningen en stroompjes veel kleiner....Zo zie ik het heh😊

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

Als je iets wilt veranderen dan is de vaste wijsheid: ceteris paribus; alle andere blijven gelijk. Nu is het eerst de ruimte die je op orde moet krijgen en dus de laatste plek om te gaan pielen met kabels. Trek je voorlopig niks aan van al die welgemeende adviezen. Jij weet toch ook wel dat als je hier zou vragen naar de beste kleur voor het dempende kleed op de vloer je daar nog serieus bedoelde antwoorden op zou krijgen plus de hoorbare verschillen tussen een wollen of katoenen tapijt als extraatje.

Kraus, ik snap je antwoord wel. Je hebt helemaal gelijk dat je zegt dat Carl eerst zijn ruimte op orde moet krijgen en ben ik helemaal eens met je. Daar zou Carl zich als eerste mee bezig moeten houden en de luisterruimte en de akoestiek leren kennen cq doorgronden. Daarnaast begint het ook met als eerste een goede luidsprekeropstelling te kiezen d.m.v. luisteren, luisteren en schuiven enz. En daardoor je ruimte te leren kennen incluis de akoestische aanpassingen. 

 

Verder wil ik wel even duidelijk gesteld hebben dat het Carl zelf is die de vraag heeft opgeworpen en niet wij die antwoord gaf op zijn gestelde vraag..  Jij en ik en ongetwijfeld andere die Carl

ook al langer kennen weten dat Carl met meerdere dingen tegelijk bezig houdt en meerdere vragen stelt tegelijk. Dat is Carl.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tubejack said:

Waarom zou je dat doen? 


Met name visueel Jack. De draaitafel iets dichter bij lijkt me ook wel fraai trouwens.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, audiofreak said:

Jij en ik en ongetwijfeld andere die Carl ook al langer kennen weten dat Carl met meerdere dingen tegelijk bezig houdt en meerdere vragen stelt tegelijk. Dat is Carl.

 


Je hebt me goed door Onno. Ik probeer altijd een paar stappen naar voren te kijken. Daarbij om te kunnen luisteren moet ik de set ergens zetten neerzetten. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Roots said:

Nu even serieus😄..Ik ben een voorstander van alle kabels zo kort mogelijk. Maar als ik moest kiezen zou ik de luidsprekerkabels altijd zo kort mogelijk nemen. Sterker nog ik heb vele jaren zo gespeeld. Met een Audio Research voor en eind, luidsprekerkabels 1.5m, interlinks 5m.


Hoop dat de interlinks niet te duur waren Roots.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, audiofreak said:

Maakt niet zoveel uit. Ook jouw CJ versterkers zijn ook ontworpen voor lange interlinks. Ik weet nog destijds toen ik met Conrad-Johnson bezig was om te kopen (1995) dat ik juist de beoogde eindversterker juist tussen de luidsprekers wilde en de rest van de set aan de andere zijde van de toenmalige woonkamer. Ik zou dan een interlink van 8 meter nodig hebben gehad en dat was toen volgens Bob Jansen geen probleem. Dus ik verwacht bij jouw C-J ook geen problemen daarin. 

Wat is dan wijsheid wat betreft lange LS-kabel of lange interlink? Ik heb ooit eens uitgezocht wat nou een opgestelde set tussen je luidsprekers doet en juist geen set ertussen. Of alleen de eindversterker ertussen enz enz. Ik had toen lange luidsprekerkabel van 2.5 mm gekocht bij de mediamarkt en ook een gammel RCA kabeltje van 6 meter. Dus kabeltjes die je ook altijd bij erbij kreeg, als je een hifisetje had gekocht. Niets bijzonders dus en absoluut niets audiofiels aan.

Het resultaat was dat ik zeker kon horen wat een set tussen de luidsprekers doet en wat het met je soundstage doet. Ook hoor ik duidelijk verschillen met lange interlinks en korte LS-kabel en andersom. 

A- Ik vond/vind dat als je je gehele set ertussen zet dan mis je wel wat informatie in je soundstage. De laagweergave rolde minder en het kleefde wat meer aan elkaar w.b. instrumenten en zang. 

B- Ik vond/vind dat als je lange interlink met korte LS-kabel gebruikt en je je eindversterker net boven de grond op een amp stand en tussen je luidsprekers zet den de rest v d set op de zijkant dat dat ten goede komt aan de soundstage. Het laag rolt makkelijker uit en lijkt meer aanwezig en ook het midden en de zang is voller en vrijer in klank. Het gehele geluidsbeeld is losser, zo ervaarde ik het toen.

C- Lange LS-kabel en korte interlinks en de set op de zijwand is het zelfde als B.

 


Goed verhaal Onno. Die RivaSono spullen heb ik juist gekocht om een goede sounstage te bereiken. Die wil ik dus niet verstoren door het rack tussen de LS. Moet ook eens kijken wat de prijzen van LS kabels zijn tegenwoordig. Voor de korte termijn kan ik de kabel uit de woonkamer gebruiken. Zal morgen even kijken wat het precies is.

 

PS 1 Cock zou waarschijnlijk zeggen Ocos kabel. Heeft mijn aandacht Cock.

 

PS 2 TPR kabel als lange interlink zou ook kunnen. Dan zou ik voorlopig met de Kimber kunnen blijven doorspelen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Voor de transmissie van de signalen is ook de afsluitimpedantie van belang.

De interlinks zijn over het algemeen hoger afgesloten en minder gevoelig voor het oppakken van storingen.

Daarnaast zijn de interlinks vaak beter afgeschermd waardoor deze minder gevoelig zijn voor het oppakken van storing.

Een luidspreker kabel is vaak on afgeschermd en zal dus sneller als antenne functioneren en dus storing op pakken.

Je speaker zal daar niet veel mee kunnen maar je versterker vind dat niet leuk.

Ook is de transmissie in een interlink geoptimaliseerd voor signaal overdracht er hoeft immers nog geen vermogen ge transporteert te worden.

Bij je speaker kabel is dat wel het geval.

Het is dus raadzaam om eerder lange (gebalanceerde) interlinks te gebruiken en je speaker kabels zo kort mogelijk te houden.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, carl said:


Met name visueel Jack. De draaitafel iets dichter bij lijkt me ook wel fraai trouwens.

Daarmee creëer je mogelijk wel akoestische terugkoppeling van luidspreker naar platenspeler.

 

De uitgangs impedantie van de  Premier 17LS line-stage preamplifier is rond de 850Ω De uitgangen zijn unbalanced (RCA)

Dus je kunt b.v. de eindversterker in het midden tussen de luidsprekers neerzetten en aansluiten met een lange interlink.

 

Ik zou zelf niet gauw lange luidspreker kabels nemen bij een buizen versterker i.v.m. de lage dempingsfactor van een buizen versterker. Gewoon diverse opstellingen proberen. Misschien valt het mee. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Tubejack said:

Daarmee creëer je mogelijk wel akoestische terugkoppeling van luidspreker naar platenspeler.

 

De uitgangs impedantie van de  Premier 17LS line-stage preamplifier is rond de 850Ω De uitgangen zijn unbalanced (RCA)

Dus je kunt b.v. de eindversterker in het midden tussen de luidsprekers neerzetten en aansluiten met een lange interlink.

 

Ik zou zelf niet gauw lange luidspreker kabels nemen bij een buizen versterker i.v.m. de lage dempingsfactor van een buizen versterker. Gewoon diverse opstellingen proberen. Misschien valt het mee. 

Hier staan de buizen monoblokken direct achter elke luidspreker.

Het audiorek staat in een of andere hoek.

De muzikanten staan tussen de luidsprekers.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...