Jump to content

Isolatie draaitafels

carl
 Share

Recommended Posts

Toevallig kwam ik dit artikel tegen https://coloredvinylrecords.com/blog/best-turntable-isolation-platforms/  Op een of andere manier spreekt geen van deze oplossingen me echt aan. Ikzelf speel op de houten zolderverdieping met een multiplex plaat met SSC voetjes eronder. De vraag is wat die oplossing doet als mijn rack op een betonnen vloer komt te staan. Dus een ander experiment wil ik nog wel aangaan als iemand een leuk idee heeft.

Edited by carl

2 hours ago, carl said:

Toevallig kwam ik dit artikel tegen https://coloredvinylrecords.com/blog/best-turntable-isolation-platforms/  Op een of andere manier spreekt geen van deze oplossingen me echt aan. Ikzelf speel op de houten zolderverdieping met een multiplex plaat met SSC voetjes eronder. De vraag is wat die oplossing doet als mijn rack op een betonnen vloer komt te staan. Dus een ander experiment wil ik nog wel aangaan als iemand een leuk idee heeft.

Vreemd. Ze hebben blijkbaar nog nooit gehoord van Minus K.

11 hours ago, carl said:

De vraag is wat die oplossing doet als mijn rack op een betonnen vloer komt te staan.

Voetjes er onder uit. Je speelt meet een geveerd loopwerk. Extra verende dempende laagjes zijn dan niet handig.

Ik zou eens beginnen met twee (of drie betonnen) U-blokken op elkaar te metselen, afhankelijk van hoe diep je door de knieën wilt en daar de draaitafel op zetten.

Ik zou eerst eens luisteren wat het zo doet, daarna kun je nog altijd veranderingen in de opstelling aanbrengen.
Er zijn niet zoveel mensen die hun rack op een betonnen vloer hebben staan. 

Koppelen of ontkoppelen?

1 hour ago, Groovy said:

Ik zou eerst eens luisteren wat het zo doet, daarna kun je nog altijd veranderingen in de opstelling aanbrengen.
Er zijn niet zoveel mensen die hun rack op een betonnen vloer hebben staan. 

Koppelen of ontkoppelen?

Alle huizen die zeker gebouwd zijn na 1975-1980 hebben een betonnen vloer in hun woning. Mijn Atacama Equinox rack staat op een betonnen vloer. Het rack is ontkoppeld met Aktyna Dynaris voetjes eronder.

11 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Interessant: ik zit in dubio in verband met max. belasting van mijn Atcama Equinox glasplaten (22 kg max.) na aanschaf van mijn nieuwe DT-loopwerk. De Bamboe-platen van de de Atacama Eris Eco (alternatief) zijn schijnbaar (helaas) niet los leverbaar. 

Ik heb hetzelfde rack als jij. Mijn Fat Bob draaitafel weegt 25 kg en staat op een SSC Twinbase en die weer dan op de glasplaat staat. Al met al meer dan 22 kg op een glasplaat.

11 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Interessant: ik zit in dubio in verband met max. belasting van mijn Atcama Equinox glasplaten (22 kg max.) na aanschaf van mijn nieuwe DT-loopwerk. De Bamboe-platen van de de Atacama Eris Eco (alternatief) zijn schijnbaar (helaas) niet los leverbaar. 

20170605-123928.jpg

Op deze Atacama Equinox moet de plaat aangepast worden.

De bamboo plaat van een Eris Eco 5.0 past bij nader inzien niet.

https://www.vinylengine.com/turntable_forum/gallery/image/41820

9 minutes ago, audiofreak said:

Ik heb hetzelfde rack als jij. Mijn Fat Bob draaitafel weegt 25 kg en staat op een SSC Twinbase en die weer dan op de glasplaat staat. Al met al meer dan 22 kg op een glasplaat.

Bedankt. Maar waarom heb je de glasplaat er nog onder liggen? 

46 minutes ago, audiofreak said:

Alle huizen die zeker gebouwd zijn na 1975-1980 hebben een betonnen vloer in hun woning. Mijn Atacama Equinox rack staat op een betonnen vloer. Het rack is ontkoppeld met Aktyna Dynaris voetjes eronder.

Ok, maar de meeste mensen leggen toch iets van Laminaat of zo over de vloer.
Jouw oplossing zo dan iets voor Carl kunnen zijn.

31 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Bedankt. Maar waarom heb je de glasplaat er nog onder liggen? 

Omdat de SSC twinbase juist is ontworpen voor bovenop een glasplaat. De voetjes die oder zitten en op de hoeken (zeg maar) die passen niet op het onderstel van je rack. Omdat de draagarmen (zo noem ik het maar even) van je rack is een zeg maar driehoek zijn. DE voetjes onder de Twinbase staan bijna op de hoeken en die raken dan niet de draagarmen. Omdat het dan het niet raakt is de werking er ook niet goed. Maar zoals ik al deze zijn speciaal ontworpen voor glasplaten.
https://hifi-ssc.de/pages/de/produkte/geraetebasen/solo_twin_triplebase.php

3 minutes ago, Groovy said:

Ok, maar de meeste mensen leggen toch iets van Laminaat of zo over de vloer.
Jouw oplossing zo dan iets voor Carl kunnen zijn.

Bij mij zit er natuurlijk ook nog een laminaat vloer op. Maar geen houten vloer met houten vloer draagbalken. Een houten vloer met houten vloer draagbalken heb ik in Hilversum gehad en toen had ik mijn vorige DIY rack op de muur opgehangen, vrij van de vloer. Als ik die DIY racks op de houten vloer rechtsreeks zetten, en ik liep langs dan danste het element de groef uit. Wat kwam door de beweging in de houten vloer. Het was een huis uit 1931.

9 hours ago, Roots said:

Die van mij staat hierop

Ja, het klassieke Target rek aan de muur werkt uitstekend.

Overigens, de platenspeler is een uitstekende trillingsmeetmachine. Zet het plateau stil, naald op de plaat, dan het signaal de pc in en bekijken met een spectrum analyser (b.v Audacity of Ocenaudio oid). Daarmee kun je prima vergelijkend warenonderzoek doen, met dempertje, gekoppeld, ontkoppeld, noem maar op.

Edited by Seed7

Target rack werkt zeker goed. behalve dat als je er tegenaan tikt dan hoor je een beetje ringing/rondzingen. Ook als de arm in de groef staat en je tikt hoor je het ook over je boxen. Niet storend, maar het is er wel. Althans dat was bij mijn identieke rack zo en die nu bij mijn audiomaatje hangt met een Thorens TP-520 draaitafel erop.

38 minutes ago, audiofreak said:

Omdat de SSC twinbase juist is ontworpen voor bovenop een glasplaat. De voetjes die oder zitten en op de hoeken (zeg maar) die passen niet op het onderstel van je rack. Omdat de draagarmen (zo noem ik het maar even) van je rack is een zeg maar driehoek zijn. DE voetjes onder de Twinbase staan bijna op de hoeken en die raken dan niet de draagarmen. Omdat het dan het niet raakt is de werking er ook niet goed. Maar zoals ik al deze zijn speciaal ontworpen voor glasplaten.
https://hifi-ssc.de/pages/de/produkte/geraetebasen/solo_twin_triplebase.php

Helder.

6 minutes ago, audiofreak said:

Target rack werkt zeker goed. behalve dat als je er tegenaan tikt dan hoor je een beetje ringing/rondzingen.

Ja, maar @carl's loopwerk is geveerd. Dat neemt een deel van die ellende weg. Een echte tik raak je ook met een geveerde of actieve luchttafel niet helemaal kwijt.