Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).


Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, carl said:


Ik betwijfel eerlijk gezegd of mijn Conrad Johnson een kleurtje heeft Jack. De types daarvoor zeker wel. Ik heb het Conrad Johnson duo indertijd vergeleken met Quad. De klankbalans was zeker hetzelfde, maar toch klonk het op een of andere manier veel aanstekelijker. In ieder geval wil ik de versterkers proberen te behouden. 

 

Bijna alle buizen kleuren Carl, dat hoort gewoon bij hun technische eigenschappen.  Zeker in veel klassieke schakelingen.  Het "aanstekelijke" herken en ervaar ik ook, maar dat komt volgens mij door de combinatie: "versterker en luidsprekers." Met andere apparatuur kan het ook heel aanstekelijk klinken, soms zelfs beter. Je hebt daar echt geen buizen voor nodig. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Tubejack said:

 

Bijna alle buizen kleuren Carl, dat hoort gewoon bij hun technische eigenschappen.  Zeker in veel klassieke schakelingen.  Het "aanstekelijke" herken en ervaar ik ook, maar dat komt volgens mij door de combinatie: "versterker en luidsprekers." Met andere apparatuur kan het ook heel aanstekelijk klinken, soms zelfs beter. Je hebt daar echt geen buizen voor nodig. 

Ja....... En dan zijn er ook nog verschillende typen buizen, met elk hun eigen klank.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Tubejack said:

 

Bijna alle buizen kleuren Carl, dat hoort gewoon bij hun technische eigenschappen.  


De buizen zelf zou je wel gelijk in kunnen hebben, maar dan wel minimaal. Het staat dan wel in geen verhouding met kleuring van LS en kamer. Maar ik verander niet meer denk ik Jack - een oude vos ….   
 

PS veel geprobeerd indertijd. Ik prefereer eigenlijk een LS met hoog rendement en buizen. Marco en Cock zien dat wel goed volgens mij.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jongensdroom said:

Het een heeft ook met het ander te maken, mijn beste. Maak je over mij maar geen zorgen.

Heb je Roger al eens om advies gevraagd?


Je bent een verstandig mens Wil en die tellen voor twee.  

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Sodejuu said:

Maggies en buizen gaat niet goed samen,

 

Wat is nu eigenlijk het probleem in de aansturing van die dingen?

 

Wat ik me herinner, een normale impedantie in het laag, een sterk oplopende impedantie in het mid-hoog, een sterk dalende impedantie in het hoog die onder de 4 ohm komt. Laag rendement.

 

Klopt dat? Zo ja, dan is het eerste waar ik aan denk grote OTL buizenversterkers. Bijkomend voordeel, ze zijn nog snel ook. Bijkomend nadeel, de prijs en de energierekening. Transistorversterkers kunnen niet echt lekker met hoge impedanties overweg.

 

 

Atma-Sphere MA3, Graaf GM-200 ;) Maar kleinere doen het ook hoor.

 

 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Seed7 said:

 

Wat is nu eigenlijk het probleem in de aansturing van die dingen?

 

Wat ik me herinner, een normale impedantie in het laag, een sterk oplopende impedantie in het mid-hoog, een sterk dalende impedantie in het hoog die onder de 4 ohm komt. Laag rendement.

 

Klopt dat? Zo ja, dan is het eerste waar ik aan denk grote OTL buizenversterkers. Bijkomend voordeel, ze zijn nog snel ook. Bijkomend nadeel, de prijs en de energierekening. Transistorversterkers kunnen niet echt lekker met hoge impedanties overweg.

 

 

Atma-Sphere MA3, Graaf GM-200 ;) Maar kleinere doen het ook hoor.

 

 

Er staat nu 2x 360Watt op de kleine .5. Als iemand dit twee weken had verteld, had ik gezegd: Je bent hartstikke gek.

Maar, dat blijkt nu niks teveel. Daar komt bij, dat deze amp niet groter kan trekken, dan de 1-series. Resumé, ben je aan de versterking een veelvoud kwijt.

Daarmee is de verhouding aardig scheef. Maar ja, als ik eenmaal iets gehoord heb .........

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Jongensdroom said:

Er staat nu 2x 360Watt op de kleine .5.

 

Voorbeeld, mijn kleine graaf doet ~25W aan 8 ohm, ~40W aan 16 Ohm en ~50W aan 40 Ohm. Laten we daar eens een oude bullebak uit ongeveer de zelfde tijd bij pakken, de Krell KSA250BEUR. Bij 40 Ohm gaat dat ding door de knieën en doet nog amper een 16 Watt.

 

Wat denk je waarom o.a Philips 600Ohm speakers had, die kon je met een simpel buizenversterkertje, zonder trafo, aansturen. Dan kwam er een hele bak herrie uit.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:


De buizen zelf zou je wel gelijk in kunnen hebben, maar dan wel minimaal. Het staat dan wel in geen verhouding met kleuring van LS en kamer. Maar ik verander niet meer denk ik Jack - een oude vos ….   
 

PS veel geprobeerd indertijd. Ik prefereer eigenlijk een LS met hoog rendement en buizen. Marco en Cock zien dat wel goed volgens mij.

 

LS met hoog rendement en buizen kan een prima combinatie zijn. Niets voor niets, heeft Marco daar een Award voor gewonnen. Zijn demo's zijn meestal een succes.

Cock zelf, speelt niet met een buizen versterker, maar ik meen met Grieks sollid-state en relatief kleine monitoren.  Welke combi is beter? 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

Wat is nu eigenlijk het probleem in de aansturing van die dingen?

Wat ik me herinner, een normale impedantie in het laag, een sterk oplopende impedantie in het mid-hoog, een sterk dalende impedantie in het hoog die onder de 4 ohm komt. Laag rendement.

Klopt dat?


Volgens mij klopt dat niet. De impedantie van een normale magnetostaat is weliswaar vaak aan de lage kant, maar tegelijk ook vrij constant over de hele linie.
Dat fluctueert niet met meer dan +/- 2 ohm. Een versterker die niet schrikt van 4 ohm zou er niet van in de stress hoeven te raken. Het vermogen is wel een dingetje natuurlijk.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, thingman said:

Dat fluctueert niet met meer dan +/- 2 ohm. Een versterker die niet schrikt van 4 ohm zou er niet van in de stress hoeven te raken.

 

Komt de grote fluctuatie niet door het wisselfilter? Normaal beïnvloeden driver en filter elkaar en blijven de bergen en dalen binnen de perken. Hier staat het filter inderdaad voor een bijna ohmse last.

Ik kan geen fatsoenlijke specs of curves van de .5 vinden, wel van een aantal andere modellen en die doen ongeveer wat ik beschreef.

 

MG2.5 tussen de 300Hz en1.5 Khz boven de 8 Ohm met een piek ruim boven de 20 Ohm.

MG1.6 tussen de 250Hz en 1.5KHz boven de 8 Ohm met een piek van ~19 Ohm

MG20 Typisch 3-weg met minder hoge pieken.

 

Die hoge impedantie pieken zitten dan ook nog in een zeer gevoelig bereik van het oor.

 

Maar, zoals gezegd, ik heb geen specs van de .5 gevonden.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jongensdroom said:

Er staat nu 2x 360Watt op de kleine .5. Als iemand dit twee weken had verteld, had ik gezegd: Je bent hartstikke gek.

Maar, dat blijkt nu niks teveel. Daar komt bij, dat deze amp niet groter kan trekken, dan de 1-series. Resumé, ben je aan de versterking een veelvoud kwijt.

Daarmee is de verhouding aardig scheef. Maar ja, als ik eenmaal iets gehoord heb .........

Voor niet heel veel geld (tussen €1500-2000) heb je Audiophonics Purifi, 400 watt. Als je daar niet genoeg aan hebt, dan is er geen oplossing. Voor dat geld bestaat er voorlopig niks beters.

Link to comment
Share on other sites

De 100 W van de Array monoblokken waren royaal voldoende om mensen soms vanwege de geluidsdruk de demoruimte uit te jagen. Ik heb de 1.6 op Array M1 bij iemand thuis gehoord. Ook daar royaal meer dan voldoende vermogen.

 

Ik begrijp dus niet goed waar die idiote vermogens vandaan komen. En het is vaak niet alleen vermogen, maar ook "wat kan de versterker aan stroom leveren".

Link to comment
Share on other sites

Tja, daar moet ik je wel gelijk in geven want hier thuis op mijn Final electrostaten heb ik aan de Array M1's meer dan voldoende. Op mijn voorversterker nooit verder gekomen dan -20dB en dan staan de haren die ik nog heb strak naar achter.

Neemt niet weg dat als je vermogen zoekt, de Purifi een fraaie prijs en een heel goede pers hebben.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Voor niet heel veel geld (tussen €1500-2000) heb je Audiophonics Purifi, 400 watt. Als je daar niet genoeg aan hebt, dan is er geen oplossing. Voor dat geld bestaat er voorlopig niks beters.

Het gaat niet om het aantal watt's maar om de hoeveelheid stroom, die de amp kan leveren.

Daarnaast gaat het ook om de kwaliteit van het geleverde.

De Purifi is een klasse D versterker en die behoren gehoormatig niet tot de beteren.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Jongensdroom said:

Het gaat niet om het aantal watt's maar om de hoeveelheid stroom, die de amp kan leveren.

Daarnaast gaat het ook om de kwaliteit van het geleverde.

De Purifi is een klasse D versterker en die behoren gehoormatig niet tot de beteren.

We hebben enkele maanden geleden een Purifi klasse D versterker op de audioclub gehad. Dit klonk uitmuntend.

 

https://www.aob-hifi.nl/Verslagen/2022/purify/purify.htm

 

De ontwikkelingen staan niet stil.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Jongensdroom said:

Het gaat niet om het aantal watt's maar om de hoeveelheid stroom, die de amp kan leveren.

Daarnaast gaat het ook om de kwaliteit van het geleverde.

De Purifi is een klasse D versterker en die behoren gehoormatig niet tot de beteren.

Ik kan mij nog herinneren dat je hier hebt geluisterd. Je vond het toen uitstekend klinken. Dat was dus een klasse D eindversterking en buis voorversterker. En zoals Hans al zei; de techniek heeft niet stil gestaan. Die Purifi’s zijn ongetwijfeld beter dan mijn oude Belcanto’s. (Icepower technologie)

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tubejack said:

 

LS met hoog rendement en buizen kan een prima combinatie zijn. Niets voor niets, heeft Marco daar een Award voor gewonnen. Zijn demo's zijn meestal een succes.

Cock zelf, speelt niet met een buizen versterker, maar ik meen met Grieks sollid-state en relatief kleine monitoren.  Welke combi is beter? 

Cock speelt niet met een Ypsilon eindversterker, maar met een eigen ontwerp buizen-eindversterker. Soort klasse D met een module met meerdere miniatuurbuizen die niet commercieel verkrijgbaar zijn.

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tubejack said:

 

LS met hoog rendement en buizen kan een prima combinatie zijn. Niets voor niets, heeft Marco daar een Award voor gewonnen. 


Wat het voordeel is van laagrendement LS met veel watts ervoor begrijp ik totaal niet.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Ove Rickland said:

Cock speelt niet met een Ypsilon eindversterker, maar met een eigen ontwerp buizen-eindversterker. Soort klasse D met een module met meerdere miniatuurbuizen die niet commercieel verkrijgbaar zijn.

Bedankt voor de update Ove :)

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, carl said:


Wat het voordeel is van laagrendement LS met veel watts ervoor begrijp ik totaal niet.

Dat is gissen. Misschien is het wisselfilter wel erg nauwkeurig ontworpen, met extra correctie netwerkjes dat foutjes wegwerkt. Dat kost allemaal vermogen van de versterker. Maar ik snap ook wel eens dingen niet.... of het blijkt nét even anders... 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Tubejack said:

Dat is gissen. Misschien is het wisselfilter wel erg nauwkeurig ontworpen, met extra correctie netwerkjes dat foutjes wegwerkt. Dat kost allemaal vermogen van de versterker. Maar ik snap ook wel eens dingen niet.... of het blijkt nét even anders... 

 

 

Een Quad ESL 63 speelt goed met een 40 watt buizen zoals ik onlangs gehoord heb. Bij een Amerikaanse ESL of Magnostaat kan er niet genoeg watt in. Het is net als met die grote Amerikaanse bakken waar heel veel benzine in moet.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...