Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).


Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

14 minutes ago, audiofreak said:

Mooi voor jou, Wil. In mijn optiek zegt het niets. Ik heb de combi gehoord bij Sander een keer thuis. En ik heb de combi ook hier gehoord toen het hier naar toe kwam voordat zijn spullen in de verkoop gingen. Het klonk zeker niet verkeerd en had genoeg reserve. Maar ik ben geen echte vliezenman en vind het al vrij gauw saai (minder dynamisch) in het klankbeeld. Ik heb ooit 2x Magnepan gehoord waarvan ik zoiets had van.....Ja, daar zou ik mee kunnen leven. Dat was het grote systeem van Magnepan en die Gydotron een keer gereviseerd heeft en op 1 van zijn shows heeft gedemonsteerd. De andere keer was hetzelfde systeem bij Sander thuis (ik dacht in 2006/2007). Waar je ook liep toen het was echt overal en totaal los van elkaar. Dat vond ik toen heel indrukwekkend. 
En ik heb bij Thingman zijn Apogee in 2 verschillende setup's in verschillende luisterplekken gehoord en beiden keren was ook indrukwekkend en is mij altijd bijgebleven. 

Helaas heb ik de Magnepans niet aangesloten hier om het een beetje weer los te krijgen. Het was wel de bedoeling geweest. Helaas , want het is het gebroken sleutelbeen die daar een stokje voor stak. Ik mag gewoon echt de eerste 6 weken niets doen. Vanochtend is mij wederom duidelijk gemaakt door de assistent van de behandelend chirurg dat ik echt niets mag tillen, nadat ik vanochtend telefonisch contact had.

 

Je eigen gezondheid gaat voor alles. 

Ik ben een verzamelaar van informatie. 

Zou het beter zijn, dan wat ik heb dan zou dat mooi zijn.

In beginsel zijn planars sneller. Maar er zijn meer factoren die meespelen.

De lp van Manu Cache klinkt hier fantastisch. 

Tot morgen Onno.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, audiofreak said:

Helaas , want het is het gebroken sleutelbeen die daar een stokje voor stak. Ik mag gewoon echt de eerste 6 weken niets doen. Vanochtend is mij wederom duidelijk gemaakt door de assistent van de behandelend chirurg dat ik echt niets mag tillen, nadat ik vanochtend telefonisch contact had.

Dàt is minder audiofreak, ik wens je een voorspoedig herstel toe.  

Link to comment
Share on other sites

Het Magnepan experiment.

 

Gisterenavond bij Onno de 0.5 van wijlen Sander opgehaald. Onder het genot van lekkere koffie samen bijgekletst.

Bij binnenkomst viel het oog al op de diepe monitoren. Master 3 van Rick Paap. Now we are tokking. Deze heb ik vaker gehoord en die zijn niet voor de poes.

De rest van de installatie was ook niet te versmaden. Even geluisterd naar een 45 toeren versie van Roger More en Old Betsie van STS.

Daar zou ik zeker ook mee kunnen leven. Bij Onno zitten er in nagenoeg elk apparaat buizen. Is dat niet teveel van het goede? Nee, integendeel.

Meer dan een zeer vluchtige eerste indruk is er niet te geven.

 

Vanochtend de eerste 0.5 naar boven gebracht en aangesloten. Gelukkig hij doet het. Er rammelt niks, alle draden zitten vast.

Als ik naar mijn Millon's luister, staat de volumeknop op circa 10.00 - 12.00 uur. Zelden meer dan half open dus.

Dat is nu drastisch anders. Meet de knop op 15.00 uur speelt de 0.5 nog zacht. Voor achtergrond muziek hard genoeg, maar voor voorgrond(vergeef me het woord) muziek is het ongeschikt. De volume helemaal open draaien, durf ik niet aan.

Wat men schrijft over het benodigde vermogen van een versterker klopt dus. Ik denk zelfs dat 2x400 Watt nog niks teveel is.

Het is mij meteen al duidelijk dat mijn monoblokken vervangen moeten worden. Tenminste als ik verder wil met Magnapan. De Spectral DMC12 zou ik misschien kunnen behouden, maar wat voor eindversterking? Zojuist gebeld met oud lid R.A.V.O.N. Hij adviseerde iets als een Hypex D-klasse. De Amerikanen bevelen Bryston, Hegel en Parasound aan. Ja, dat geloof ik meteen. Een tweedehands exemplaar kost nog meerdere duizenden euro's. Ook las ik ergens, dat in dat soort extreem dure merken vaak Hypex 400 gebruikt wordt!?

 

Een zeer prille eerste indruk van deze ene luidspreker is, dat het behoorlijk goed klinkt. Maar het is nog veel te vroeg voor een echt oordeel. 

 

De volgende stap wordt het aansluiten van ook de tweede luidspreker en beiden eens een aantal uren laten spelen.

Wie heeft er nog meer ervaring (behalve George natuurlijk) met deze materie? Ik ga de heleboel niet zomaar, als een wilde gok, omgooien.

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Jongensdroom said:

Het Magnepan experiment.

 

Gisterenavond bij Onno de 0.5 van wijlen Sander opgehaald. Onder het genot van lekkere koffie samen bijgekletst.

Bij binnenkomst viel het oog al op de diepe monitoren. Master 3 van Rick Paap. Now we are tokking. Deze heb ik vaker gehoord en die zijn niet voor de poes.

De rest van de installatie was ook niet te versmaden. Even geluisterd naar een 45 toeren versie van Roger More en Old Betsie van STS.

Daar zou ik zeker ook mee kunnen leven. Bij Onno zitten er in nagenoeg elk apparaat buizen. Is dat niet teveel van het goede? Nee, integendeel.

Meer dan een zeer vluchtige eerste indruk is er niet te geven.

 

Vanochtend de eerste 0.5 naar boven gebracht en aangesloten. Gelukkig hij doet het. Er rammelt niks, alle draden zitten vast.

Als ik naar mijn Millon's luister, staat de volumeknop op circa 10.00 - 12.00 uur. Zelden meer dan half open dus.

Dat is nu drastisch anders. Meet de knop op 15.00 uur speelt de 0.5 nog zacht. Voor achtergrond muziek hard genoeg, maar voor voorgrond(vergeef me het woord) muziek is het ongeschikt. De volume helemaal open draaien, durf ik niet aan.

Wat men schrijft over het benodigde vermogen van een versterker klopt dus. Ik denk zelfs dat 2x400 Watt nog niks teveel is.

Het is mij meteen al duidelijk dat mijn monoblokken vervangen moeten worden. Tenminste als ik verder wil met Magnapan. De Spectral DMC12 zou ik misschien kunnen behouden, maar wat voor eindversterking? Zojuist gebeld met oud lid R.A.V.O.N. Hij adviseerde iets als een Hypex D-klasse. De Amerikanen bevelen Bryston, Hegel en Parasound aan. Ja, dat geloof ik meteen. Een tweedehands exemplaar kost nog meerdere duizenden euro's. Ook las ik ergens, dat in dat soort extreem dure merken vaak Hypex 400 gebruikt wordt!?

 

Een zeer prille eerste indruk van deze ene luidspreker is, dat het behoorlijk goed klinkt. Maar het is nog veel te vroeg voor een echt oordeel. 

 

De volgende stap wordt het aansluiten van ook de tweede luidspreker en beiden eens een aantal uren laten spelen.

Wie heeft er nog meer ervaring (behalve George natuurlijk) met deze materie? Ik ga de heleboel niet zomaar, als een wilde gok, omgooien.

Nou in die duurdere merken die je daar noemt zitten geen Hypex modules. Ook geeft een merk als Bryston 20 jaar garantie bijvoorbeeld wat veel zegt over de kwaliteit.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jongensdroom said:
Quote

 

Het Magnepan experiment.

 

Gisterenavond bij Onno de 0.5 van wijlen Sander opgehaald. Onder het genot van lekkere koffie samen bijgekletst.

Bij binnenkomst viel het oog al op de diepe monitoren. Master 3 van Rick Paap. Now we are tokking. Deze heb ik vaker gehoord en die zijn niet voor de poes.

De rest van de installatie was ook niet te versmaden. Even geluisterd naar een 45 toeren versie van Roger More en Old Betsie van STS.

Daar zou ik zeker ook mee kunnen leven. Bij Onno zitten er in nagenoeg elk apparaat buizen. Is dat niet teveel van het goede? Nee, integendeel.

Meer dan een zeer vluchtige eerste indruk is er niet te geven.

 

Kijk, daar hou ik wel van. Een gewone nuchtere beschouwing van een eerste vluchtige (luister)indruk. Niets mooier of minder gemaakt. Je hebt geluisterd naar de nieuwe box van Roger Waters-Amused to Death 45 rpm 200 gr uitgave van Analogue Productions Ik had hem net een uurtje ervoor binnen gekregen(😃) De andere was Ben Webster-Old Betsy 180 gr van STS. Het was leuk om bij te praten en te horen dat mijn set je kon bekoren. En tja een buizenversterker is kwa klank toch anders dan een transistor versterker, dat was wel duidelijk. Daar waren we het snel over eens. 
 

Quote

 

Vanochtend de eerste 0.5 naar boven gebracht en aangesloten. Gelukkig hij doet het. Er rammelt niks, alle draden zitten vast.

Als ik naar mijn Millon's luister, staat de volumeknop op circa 10.00 - 12.00 uur. Zelden meer dan half open dus.

Dat is nu drastisch anders. Meet de knop op 15.00 uur speelt de 0.5 nog zacht. Voor achtergrond muziek hard genoeg, maar voor voorgrond(vergeef me het woord) muziek is het ongeschikt. De volume helemaal open draaien, durf ik niet aan.

Wat men schrijft over het benodigde vermogen van een versterker klopt dus. Ik denk zelfs dat 2x400 Watt nog niks teveel is.

Het is mij meteen al duidelijk dat mijn monoblokken vervangen moeten worden. Tenminste als ik verder wil met Magnapan. De Spectral DMC12 zou ik misschien kunnen behouden, maar wat voor eindversterking? Zojuist gebeld met oud lid R.A.V.O.N. Hij adviseerde iets als een Hypex D-klasse. De Amerikanen bevelen Bryston, Hegel en Parasound aan. Ja, dat geloof ik meteen. Een tweedehands exemplaar kost nog meerdere duizenden euro's. Ook las ik ergens, dat in dat soort extreem dure merken vaak Hypex 400 gebruikt wordt!?

 

Laat de Magnepans maar een poosje acclematiseren in je ruimte. Vergeet niet dat ze anderhalf jaar stil hebben gestaan in een hoek. Ik zou het even een paar dagen geven. En neem even contact op met Sodejuu i.v.m. andere versterker (2e hands) Ik weet dat hij nog wel eindversterker (zijn vorige) heeft staan die op Magnepan kunnen. En waar Rick Paap in het verleden ook mee heeft gespeeld op luistershows die combi. Rick gaf ook vaak demo's met Marsh Audio Sound A-200 of de A-400. Die zijn ook nog wel 2e hands te vinden.

En jouw monoblokken, ik ben vergeten te vragen aan je welke en hoeveel watt ? 

 

Quote

Een zeer prille eerste indruk van deze ene luidspreker is, dat het behoorlijk goed klinkt. Maar het is nog veel te vroeg voor een echt oordeel. 


Precies. 
Ik zou het even een paar dagen geven.

De volgende stap wordt het aansluiten van ook de tweede luidspreker en beiden eens een aantal uren laten spelen.

Wie heeft er nog meer ervaring (behalve George natuurlijk) met deze materie? Ik ga de heleboel niet zomaar, als een wilde gok, omgooien.

Even uitklappen (expand) om de antwoorden tussen de Quote te lezen.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, audiofreak said:

Dynaco, dat waren toch DIY kits destijds. Ik denk jaren 70 of 80. KT88 of 6650 buis, meen ik. 

Klopt Onno. Ik heb bewust voor de KT88 gekozen.

Link to comment
Share on other sites

Klasse D versterkers, door Dick van de Merwe (triodedick)

Ik ga bovenstaand artikel op creative audio eens lezen.

 

Daudio past ook Hypex toe. Ik was weg van twee demonstraties. Dan kunnen die klasse D versterkers toch niet slecht zijn!?
Of ben ik nauw gek?

 

Edited by Jongensdroom
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Jongensdroom said:

 

Dan kunnen die klasse D versterkers toch niet slecht zijn!?
Of ben ik nauw gek?

 

Slecht zullen ze niet hoeven zijn, nee, maar een match - zeg maar, dat extra fijne huwelijk van versterker, speakers en kabel - is ook bij klasse D nodig voor die magie.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, thingman said:

Slecht zullen ze niet hoeven zijn, nee, maar een match - zeg maar, dat extra fijne huwelijk van versterker, speakers en kabel - is ook bij klasse D nodig voor die magie.

Ik ben tevreden over de match van de huidige set. Een geheel nieuw avontuur aan gaan, is wel een "dingetje".

Het lijkt me goed, om eerst een zwaardere eindtrap te proberen.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Jongensdroom said:

Ik ben tevreden over de match van de huidige set. Een geheel nieuw avontuur aan gaan, is wel een "dingetje".

Het lijkt me goed, om eerst een zwaardere eindtrap te proberen.

lijkt me een goed plan, ik ben persoonlijk geen fan van die klasse-d versterkers

Link to comment
Share on other sites

De Maggies worden best veel gebruikt met klasse D en dan met name de Hypex Ncore.

Echter zijn de ontwikkelingen nu wel verder gegaan en zou ik nu voor de Purifi modules gaan.

https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-mpa-m400et-mono-class-d-amplifier-purifi-1x400w-4-ohm-p-14951.html

Bruno is inmiddels weg bij Hypex en heeft bij Purifi zijn versterker modules verder verbeterd.

Mocht je liever een stereo versie hebben dan kan dat ook natuurlijk

https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-hpa-s400et-amplifier-class-d-stereo-purifi-2x400w-4-ohm-p-14393.html

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Jongensdroom said:

Ik ben tevreden over de match van de huidige set. Een geheel nieuw avontuur aan gaan, is wel een "dingetje".

Het lijkt me goed, om eerst een zwaardere eindtrap te proberen.

Ja, de eindversterking moet natuurlijk in orde zijn qua controle en vermogen, maar ik zou eerst toch serieus met je eigen materiaal beginnen te luisteren. Ook al zal het maximale niet worden gehaald, je zult toch een goede indruk kunnen krijgen van de ruimtelijke eigenschappen van de Magnepan. Als die een beetje uit de verf komen loont het inderdaad om verder te kijken naar de eindversterking.

Verder onderschrijf ik volledig wat Kraus ook al zei: verander slechts één parameter tegelijk en luister die goed uit alvorens verder te gaan met wat het ook is waarmee je verder wil gaan.

Overigens heb ik zelf vanavond twee sets Apogee Stage weten te bemachtigen!
Het verhaal van de Magnepan's maakte in mij weer de wens los om fullrange ribbons van Apogee te zoeken. Ik heb nu een hybride, de Centaur, waar ik al de nodige jaren heel gelukkig mee ben, maar de Stage is een beduidend betere en grootsere speaker, ondanks zijn kleine formaat.
De Caliper en de Duetta, beide nu op MP te koop, zijn te groot voor mijn woonruimte of die van mijn vriendin, maar de Stage is de perfecte match qua grootte.

Ik laat de Magnepan's voor wat ze zijn; ben inmiddels toch weer voorzien! :)

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, kappa7 said:

De Maggies worden best veel gebruikt met klasse D en dan met name de Hypex Ncore.

Echter zijn de ontwikkelingen nu wel verder gegaan en zou ik nu voor de Purifi modules gaan.

https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-mpa-m400et-mono-class-d-amplifier-purifi-1x400w-4-ohm-p-14951.html

Bruno is inmiddels weg bij Hypex en heeft bij Purifi zijn versterker modules verder verbeterd.

Mocht je liever een stereo versie hebben dan kan dat ook natuurlijk

https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-hpa-s400et-amplifier-class-d-stereo-purifi-2x400w-4-ohm-p-14393.html

 

Bedankt George voor dit mooie concrete advies. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...