Jump to content

Mijn Torens TD 166 wilt niet van 33 naar 45...


MickA
 Share

Recommended Posts

24 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

šŸ˜€šŸ˜„šŸ˜„šŸ˜

Op dit forum kun je maar beter met je "fetisj" leren leven want daarvoor is hier geen enkele belangstelling.

Ā Overigens lijkt mij dat er geen sprake is van een fetisj wanneer men poogt correct te schrijven, al is het maar op lagere school niveau.

Ā 

Het gaat overigens wel gauw mis, in je laatste zin van een paar woorden toch twee fouten (mij=mijn, ongetwijfeld een typo en beroepsdeformatie is Ć©Ć©n woord)


En jij hebt een spatie teveel bij ā€˜overigensā€™. Maar dat had je vast zelfĀ al gezien.Ā 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Wanneer het plateauĀ  2 minuten blijft draaien na een zetje dan is er veel te veel speling op het lager en heb je een heel ander probleem. Het lager dient mooi te draaien maar moet wel strak zijn en staat dus veel eerder stil als alles goed is.

Dat kun je zeker niet in zijn algemeenheid stellen, want ligt echt aan het toegepaste lager. Een TD166 heeft een vrij dunne lagerpen en daarmee ook erg weinig wrijving. Ook bij een onversleten lager draait deze een flinke poos na, zeker wel 2 minuten. Dan moet je uiteraard wel de snaar eraf halen, anders staat deze zo stil. Veel spelers hebben een veel dikker lager of een andere constructie. Een TD124 bijvoorbeeld heeft een veel dikker lagerpen en ook een vlak axiaal lager. Ook deze kan overigens vrij lang nadraaien met een goed of nieuw lager. Veel nieuwe spelers hebben een omgekeerd lager. Die worden weer met heel andere olie gesmeerd. Die is wat plakkeriger zodat de olie niet uit het lager loopt. Daardoor is er ook iets meer wrijving op het lager, als gevolg dat het plateau sneller stil staat.

Als het lager versleten is krijg je inderdaad heel andere problemen.Ā 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Na een bezoek aan Cock weet ik inmiddels dat een ultieme,Ā mechanische vrijloop niks zegt. Het gaat om de beheerste/ gecontroleerde (magnetisch afgeremde) toerentalregulatie van een DT i.c.m. diensĀ  motoraandrijving en overbrenging.

Het zegt niet alles, maar niets is ook niet zo, dat hangt dus echt van de constructie af: Het inzicht van de nieuwere draaitafels isĀ een krachtige motor die het geheel stabiel houdtĀ ipv een heel dun snaartje die een heel klein beetje energie toevoegt aan een vrij zwaar vliegwiel. De oude tussenwiel platenspelers deden dat overigens ook met krachtige motoren en de lagers daarvan waren doorgaans "zwaarlopend", soms zelfs met vet ipv olie. Die tafels worden geroemd om zijn energie.Ā 

Maar uiteindelijk leverenĀ beide methodes goede resulaten. Neem bijvoorbeeld het andere uiterste, een Verdier Le Platine, die levert ook zeer goede resultaten, maar wel met een extreem wrijvingsloos (magneet) lager en een zeer dun "touwtje" ertussen. De noodzaak of wens voor een lichtlopend lager is dus een ontwerpkeuze. Er is dus geen goed of slecht wat mij betreft, je kunt hooguit een voorkeur hebben voor het een of ander.Ā 

Ā 

De TD160 is een voorbeeld van een lichtlopend lager en het toevoegen van een klein beetje energie om alles draaiend te houden. Het lager daarvan is ontworpen om licht te lopen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...