Jump to content

Zelfbouw Low Power Streamer met lineaire voeding.


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Even een update, de tweede streamer nadert zijn eindpunt. Er zijn ondertussen voor alle printen layouts gemaakt en printjes besteld. behalve de print voor het buffer op de SSD. Maar dit is gelijk ook weer een lastige omdat de ruimte voor de SSD met het buffer vaak beperkt is. En de SATA kabel ook nog aangesloten moet worden. Wanneer hij helemaal klaar is zal ik hier foto's plaatsen. De streamer past in twee standaard Modu kastjes van Eltim.eu. Deze zijn ca. 23 cm breed, ca. 30 cm diep en ca. 80 mm hoog. Uiteindelijk ziet het er best wel professioneel uit.

Link to comment
Share on other sites

De tweede streamer werkt nu ook. op mijn voeding, dat dan nog wél, maar hij klinkt ook weer uitstekend met TuneBrowser.

 

Deze streamer heeft een iets moderner moederbordje en processor. Dit is n.l. de Intel Pentium Silver J5040 op een Asrock mb. Het moederbordje lijkt wel als twee druppels water op mijn J5005 Asrock.

 

De kast is een 23 cm brede Modu kast. Past precies. Wanneer hij weer uit mijn rack is, zal ik foto's maken en posten.

 

De bijbehorende voeding is ook bijna klaar, maar daar zat een trafo in die bromde. Gelukkig konden we nog een paar dezelfde trafo's vinden. Er zal er toch wel één stil zijn.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Roots said:

Uit de fabriek voor een audiovriend? 😊

 

Die smilies suck big times moderator!

 

Printen kun je in kleine series bij bedrijven laten maken. Daar hebben we gebruik van gemaakt.

 

 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Roots said:

Netjes hoor. Hoor je verschil met die van jou?

Lastig te zeggen. Even omschakelen lukt niet. En ik heb nog een probleempje dat het linker en rechterkanaal zijn verwisseld. In Windows is het goed, in TuneBrowser verwisseld. 

Maar toch denk ik, dat het exact gelijk klinkt.

Link to comment
Share on other sites

Gisteren is de tweede streamer op zijn plaats gezet. Hier was het wél mogelijk om 1:1 te vergelijken met een streamer van ca. € 3500. (Streamer incl. twee Farad voedingen). Deze draaide op dezelfde software (Windows 11 en TuneBrowser) en was behalve de twee Farad voedingen ook nog van drie interne lineaire voedingen voorzien.

 

Dat verschil was eigenlijk best wel groot. Bij sommige muziek was de ruimte heel veel beter herkenbaar en klonk het ook uit zoals je in de live uitvoering zou verwachten. Behalve dat dat kleine geluiden langer hoorbaar zijn (uitklinken) is ook beter te horen wát er precies uitklinkt. En dan lijkt ook nog het dynamischer en natuurlijker te klinken. De kreet "zwart tussen de instrumenten" kwam in ons op. Al mag die niet meer, dacht ik.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Bij het extreem warme weer van de laatste dagen heb ik de temperaturen van de voeding nog eens gemeten. De luisterruimte-temperatuur is 28 grd en de voeding is op het warmste punt 39,5 grd. En dat nadat de streamer flink heeft moeten werken omdat ik de bibliotheek van de NAS (ca. 60000 tracks) opnieuw heb geladen.

Ruim 10 graden boven de omgevingstemperatuur dus.

 

Ik ben nog steeds erg blij met betere weergave die de voedingsupgrade heeft gebracht.

 

TuneBrowser is ook een blijver. Die zit nu op versie 3.5.2 en wordt regelmatig geupdate. Via het Forum van TuneBrowser is de ontwikkelaar direct aanspreekbaar en reageert ook altijd binnen 24 uur (is mijn ervaring). De laatste versies zijn zo stabiel, dat haperingen nauwelijks (ca. 2 keer per week) nog voorkomen. En dan is het een kwestie van de stopknop indrukken en hetzelfde nummer opnieuw starten.

 

Streamen gaat ook nog steeds van Qobuz en via Wifi. Ik heb de kabel nog eens aangesloten, maar weer snel terug naar Wifi. Dat klinkt hier toch beter.

 

Nou nog eens vergelijken met andere streamers. Ik betwijfel sterk of het nog beter kan. Het ding meenemen is nu redelijk simpel. Zelfs incl. DAC.

Een andere streamer hier, kan natuurlijk ook.

 

 

 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Een mobiele airco kan je ruimte tijdelijk koelen, dat is wat ik doe, want bij 28°C ga ik echt niet zitten luisteren, zeker omdat het ook nog eens vochtig is. Mijn luisterruimte is 23°C, prima voor mij.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Bebatoli said:

Een mobiele airco kan je ruimte tijdelijk koelen, dat is wat ik doe, want bij 28°C ga ik echt niet zitten luisteren, zeker omdat het ook nog eens vochtig is. Mijn luisterruimte is 23°C, prima voor mij.

 

Het is nu nét te doen. Maar wél in de stroom van een heel stille ventilator. Morgen zal het wel anders zijn.

Link to comment
Share on other sites

On 19-3-2023 at 20:48, Hans van Liempd said:

De bijbehorende voeding is ook bijna klaar, maar daar zat een trafo in die bromde. Gelukkig konden we nog een paar dezelfde trafo's vinden. Er zal er toch wel één stil zijn.


Ik ben allergisch voor brom. Ik heb in mijn toenmalige Meridian CD speler drie trafo’s gehad en ze bromden allemaal. De trafo ontkoppeld en bitumen erom heen werkte ook niet. De Quad 67 is echter totaal onhoorbaar. 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, carl said:


Ik ben allergisch voor brom. Ik heb in mijn toenmalige Meridian CD speler drie trafo’s gehad en ze bromden allemaal. De trafo ontkoppeld en bitumen erom heen werkte ook niet. De Quad 67 is echter totaal onhoorbaar. 

 

Het probleem met die brommende trafo is inmiddels ook opgelost. Er blijken twee soorten van die blauwe trafo's te zijn een met Philips als merk en een soort met de naam van de fabrikant er op. De laatsten hebben volgens de meting minder koper in het pakket en bovendien is er geen aardscherm. Ze zien er exact hetzelfde uit en hebben precies dezelfde spanningslayout, maar zijn dus goedkopere versies.

 

Na lang zoeken is er een originele Philips trafo gevonden en die zit er nu in. De brom is weg en het klinkt volgens de eigenaar ook weer wat "stiller" in het geluidsbeeld dan met de vorige trafo.

 

Hier bromt gelukkig weinig, althans.. in mijn luisterstoel hoor ik er niks van. In het verleden kwam de spanning hier wel eens op 253V wanneer de zon scheen, toen hoorde ik soms wel een heel zachte brom. Nu is dat teruggebracht naar 245 V en is het stil.

 

De trafo die het hardst bromde, was een 3500 VA scheidingstrafo. Wanneer dat ding aan de andere kant van de muur lag hoorde ik hem nog. Ik heb die nog steeds, misschien een keer verkopen voor gebruik aan boord van een schip. Daar kun je de wasmachine veilig mee laten draaien.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...