Jump to content

Jazz lp's


Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Ik heb circa 700 jazz lp's verzameld. Alles wat ik niet mooi vind en niet goed genoeg vind klinken mag weer weg.

Alphabetisch ben ik bij de H met beluisteren. Ik denk er over deze zomer een kraampje te huren op een platenbeurs, want al die vriendelijke-, eerlijke-, aardige-, deskundige-, realistische bedragen gevende-, liefhebberige-, schattige opkopers met bloemetjes in het haar geven maar een schijntje voor je mooie platencollectie.

Hoeveel keer willen ze het over de kop laten gaan? Een keer op 10 misschien?

Mijn favorieten zijn Freddy Hubbard, Patricia Barber en Tania Maria. Daar mogen saxofonisten en gekleurde zangeressen bij.

Graag jullie tips.

Link to comment
Share on other sites

Via discogs heb ik in Duitsland een paar lp's gekocht. Dat was een hele uitzoekerij. 1 lp kopen en dan een hoop verzendkosten betalen, is ook zonde.

 

Wat ik hoop, is uiteindelijk 100 mooie lp's over te houden. Tís maar een plan natuurlijk. Maar met de nieuwe Frog zullen er meer blijvers zijn.

Ach ja, zo heb je wat te doen. Verzamel boxen zoals de beste van Verve, kunnen ook weg. Alleen al via YouTube kun je luisteren of je de muziek van een bepaalde artiest mooi vind. Als ik dan via de hoofdtelefoon een "blikken emmer piano" hoor, valt hij ook af. Het zijn allemaal slechts luxe problemen.

Link to comment
Share on other sites

Je kunt Youtube ook via jouw PC op je luisterkamer afspelen. Dan hoor je beter hoe 't daar klinkt. Er wél rekening mee houden, dat het geluid van Youtube gecomprimeerd is.

En een andere mastering kan natuurlijk ook heel anders kan klinken. Ik had eens drie "dezelfde" platen. Een Nederlandse, een Engelse en een Amerikaanse persing. Daar zat echt veel klankverschil in.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Hans van Liempd said:

Je kunt Youtube ook via jouw PC op je luisterkamer afspelen. Dan hoor je beter hoe 't daar klinkt. Er wél rekening mee houden, dat het geluid van Youtube gecomprimeerd is.

En een andere mastering kan natuurlijk ook heel anders kan klinken. Ik had eens drie "dezelfde" platen. Een Nederlandse, een Engelse en een Amerikaanse persing. Daar zat echt veel klankverschil in.

Ja, het zal altijd een gok bljven. Maar misschien met behulp van dit topic .................

Een platenspeler kopen op zich is al een gok. Daarmee lijk ik geluk te hebben.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ivan10 said:

Cock heeft veel dubbele LP’s en wil best ruilen. Hij heeft een grote collectie jazz, dus je bent welkom. 

Aha, dat is nou de meerwaarde van een forum. Ik ga Cock eens benaderen. Bedankt voor de tip.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Jongensdroom said:

Wat ik hoop, is uiteindelijk 100 mooie lp's over te houden. Tís maar een plan natuurlijk.

Dat lijkt mij een heel slecht plan. Een kleine verzameling zgn goed klinkende platen/cd's is de stap van luisteren naar apparaten ipv naar muziek. Er zijn mensen die niks anders doen dan naar DSOM luisteren.  ' Goede opnamen' wordt flink overgewaardeerd. Mooie uitvoering blijft de moeite waard ook in een mindere opname.

Het komt mij voor dat je even rustig aan moet doen en de tijd nemen. Nu lijk je (te) hard van stapel te lopen.

Is maar een mening hoor.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Dat lijkt mij een heel slecht plan. Een kleine verzameling zgn goed klinkende platen/cd's is de stap van luisteren naar apparaten ipv naar muziek. Er zijn mensen die niks anders doen dan naar DSOM luisteren.  ' Goede opnamen' wordt flink overgewaardeerd. Mooie uitvoering blijft de moeite waard ook in een mindere opname.

Het komt mij voor dat je even rustig aan moet doen en de tijd nemen. Nu lijk je (te) hard van stapel te lopen.

Is maar een mening hoor.

Over elke mening denk ik na. Dus geen enkel probleem. Nu meer platen goed klinken, door de upgrade, zou het zomaar kunnen dat ik er meer wil houden.

Het gaat mij natuurlijk om de muziek, maar het moet wel behoorlijk goed klinken, anders ga ik mij zitten ergeren. "behoorlijk goed" is een relatief- en een nogal persoonlijk begrip. Veel platen moeten ook nog gewassen worden. Niet te snel iets wegdoen begrijp ik uit je advies.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Dat lijkt mij een heel slecht plan. Een kleine verzameling zgn goed klinkende platen/cd's is de stap van luisteren naar apparaten ipv naar muziek. Er zijn mensen die niks anders doen dan naar DSOM luisteren.  ' Goede opnamen' wordt flink overgewaardeerd. Mooie uitvoering blijft de moeite waard ook in een mindere opname.

Het komt mij voor dat je even rustig aan moet doen en de tijd nemen. Nu lijk je (te) hard van stapel te lopen.

Is maar een mening hoor.

Nog even voor alle duidelijkheid. De lp's van het label ECM staan erg goed bekend en voor mijn gehoor zijn deze al goed.

En de prijzen zijn meer dan redelijk te noemen. Ik behoor tot de bevolkingsgroep, die 60-80 euro voor een plaat behoorlijk duur vind.

Wel zijn het vaak kleinere ensembles. Zo kan ik bijna ademloos naar het Köln Concert van Keith Jarret luisteren.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb twee verzamelingen. De ene staat nu op zolder en bestaat uit mint of near mint. De tweede verzameling uit materiaal wat ik deels nog niet goed heb beluisterd. Die kunnen nog promoveren. Er zit wel veel klassiek bij en daar vind ik niet alles mooi van. Ik heb ze  van een klavecimbel liefhebber. De klavecimbel platen heb ik inmiddels allemaal weggegeven - waren vaak ook DDA

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...