Jump to content

Audiophonics Purifi ET400A eindversterkers


Bloom
 Share

Recommended Posts

Dit is een Amerikaanse audiofiel die een Audiophonics Purifi ET400A eindversterker in handen krijgt en die aan een zeer grondige meting onderwerpt. Hij is er bijzonder lyrisch over. Ik ben niet verwonderd, want ik heb er dus zelf ook zo een.

Link to comment
Share on other sites

Klopt, Amir is een onvervalste "meetmeneer" 😀

Helaas is het niet altijd zo dat goed metende apparatuur ook inderdaad het beste klinkt, daar gaat hij wat mij betreft wel eens te ver in.

Goed meten en klinken kan inderdaad maar metingen zijn niet altijd een goede graadmeter voor geluidskwaliteit.

 

Link to comment
Share on other sites

En dan komt er weer een andere versterker langs en die gaat weer net iets beter.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/hypex-ncx500-class-d-amplifier-review.41007

 

Ik heb zelf dan een Topping A90 discrete kortgeleden gekocht, en nog steeds verbaast over de mooie resultaten.

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

Ik heb een nCore 500 eindversterker in huis, dat is mijn reserve. Ik kan bevestigen dat die niet beter is dan de Purifi ET400A.

Link to comment
Share on other sites

Het gaat dan om de X, en daar zou het  nieuwe in zitten, kijk even bij de conclusie.

 

Quote

Conclusions
Hypex amplifiers have always enjoyed great performance in our testing. It is wonderful to see the company innovating and increasing the performance of their high power NC500 platform. You no longer have to compromise between available power and superb technical performance. You can have both. Yes, it does let in more distortion at higher power levels but it is not a bad trade off in my book.

It is my pleasure to recommend the Hypex NCx500 OEM amplifier module. Cant' wait to see it show up in commercial designs.

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Bloom said:

Dit is een Amerikaanse audiofiel die een Audiophonics Purifi ET400A eindversterker in handen krijgt en die aan een zeer grondige meting onderwerpt. Hij is er bijzonder lyrisch over. Ik ben niet verwonderd, want ik heb er dus zelf ook zo een.

Haha, lyrisch over een setje meetresultaten... :)

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, thingman said:

Haha, lyrisch over een setje meetresultaten... :)

Misschien klinkt het ook wel heel goed. Je weet het niet. ^_^ Maar wacht Bloom zegt het.  Ik ben bij hem wel eens wezen luisteren en het klonk heel erg goed.   :)

Edited by Tubejack
typo
Link to comment
Share on other sites

En voor de duidellijkheid: ik heb al demo's bijgewoond van zogenaamde audiofielen van buizenversterkers met meer dan 10% vervorming en zelfs een keer met een hoogrendement hoornsysteem (115 dB/W/m) dat om een mij nog steeds onbegrijpelijke reden aangestuurd werd met een high-end versterker van 3x300W in 8 Ohm die dat compleet overstuurde met zeer zware goed hoorbare vervorming. Nochtans vonden de audiofielen daar dat het schitterend klonk. Ik vroeg me echt af of ze allemaal stopverf in hun oren hadden zitten, want het was echt zwaar fout. Dus: meten is weten. Iets dat niet goed meet, kan alleen maar goed klinken als datgene wat gemeten wordt buiten de grenzen van het menselijk gehoor zou vallen. In mijn ervaring klinken dingen die niet goed meten ook niet goed. En andersom.

Edited by Bloom
typo
Link to comment
Share on other sites

Ik heb nu de Purifi mono blokjes en ik sta versteld hoe deze kleine dingen het doen, 1000 dempingfactor paar eerdere klasse A/B versterkers met 100/200 DF was de bass wat minder strak, maar ook daarom kan het ook juist fijn klinken. Eigen voorkeur speelt ook mee. Hoge dempingfactor zou marketing zijn, maar toch hoor je het. 

Link to comment
Share on other sites

En dat is dus ook weer onzin, ook met buizen kan je prima een systeem maken met lage vervorming.

alleen is het dus wel zo dat veel mensen een stukje 2e harmonische in een versterker welkunnen waarderen.

Dit zijn vaak SE buizen versterkers maar kan natuurlijk ook prima met een FET berijkt worden.

Zo als alles gaat het om de implementatie van de electronica.

Al is generaliseren wel makkelijk en overzichtelijk natuurlijk.

Zeker als je niet weet waar je het over hebt ligt dat gevaar op de loer maar trap daar niet in Jonges.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, kweetniet said:

Waarom niet!

Buis meet meestal niet zo goed, maar juist daarom vinden veel mensen dat mooi klinken en dat is gewoon vervorming eigen voorkeur dus. 

Dat het mooi klinkt is toch ook precies waar het om draait?
Dat het dan goed meet of meet als een natte krant doet er totaal niet toe, want het klinkt goed en bevredigend.

Link to comment
Share on other sites

REACTIE OP VOORLAATSTE BERICHT VAN HIERBOVEN...

Zoals ik al schreef kan dat alleen als de gemeten problemen beneden de gehoorgrens liggen. Al ben ik me ervan bewust dat er veel mensen zijn die de vervorming in even harmonischen van buizen wel fraai vinden klinken en dat dus ook graag willen. Maar dat is dan meer myfi dan hifi.

Edited by Bloom
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, kappa7 said:

En dat is dus ook weer onzin, ook met buizen kan je prima een systeem maken met lage vervorming.

alleen is het dus wel zo dat veel mensen een stukje 2e harmonische in een versterker welkunnen waarderen.

Dit zijn vaak SE buizen versterkers maar kan natuurlijk ook prima met een FET berijkt worden.

Zo als alles gaat het om de implementatie van de electronica.

Al is generaliseren wel makkelijk en overzichtelijk natuurlijk.

Zeker als je niet weet waar je het over hebt ligt dat gevaar op de loer maar trap daar niet in Jonges.

Nee hoor jongens..

Oke single ended vervormd vaak dan

Push pull niet, zo goed? Zal wel niet dan. Het is mij ook maar gezegd door een techneut.

Link to comment
Share on other sites

Ach ik heb wel eens wat versterkers gebouwd en denk wel te weten waar ik over praat.

En met alle technieken kan je een goed klinkende maken, het is bij het ontwikkelen van apparatuur ook maar net wat je doel is.

Ga je voor een dooie bak die goed meet of wil je iets wat muziek maakt.

Of wil je allebij, dat kan ook maar vraagt iets meer kennis van de ontwerper 

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Bloom said:

REACTIE OP VOORLAATSTE BERICHT VAN HIERBOVEN...

Zoals ik al schreef kan dat alleen als de gemeten problemen beneden de gehoorgrens liggen. Al ben ik me ervan bewust dat er veel mensen zijn die de vervorming in even harmonischen van buizen wel fraai vinden klinken en dat dus ook graag willen. Maar dat is dan meer myfi dan hifi.

En daar is dus niks mis mee want, zoals ik al zei, het gaat om de muzikale beleving. Naar een velletje meetcijfers kun je verder niet luisteren en muziek is zoveel meer dan geluid en gemeten specs...

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...