Jump to content

Modificatie KEF LS50 Meta


SMarcel
 Share

Recommended Posts

Hallo forummers,

 

Nou lees ik met grote regelmaat de lyrische ervaringen van mensen die bij Cock de gemodificeerde KEF LS50 Meta hebben gehoord.

 

Nou wil het toeval dat ook ik zo'n setje in het bezit heb en nu al kan zeggen dat deze heel goed klinken en muziek maken. Maar ik ben natuurlijk wel nieuwsgierig naar de mogelijkheden om nog meer uit deze LS50 Meta te halen.

 

Nou hoor ik jullie al denken/zeggen, dan moet je eens bij Cock gaan luisteren om daarover te kunnen oordelen, maar ten eerste is het niet naast de deur, ten tweede ken ik Cock niet zoals menig ander hem kent en ten derde (en dat is wel het belangrijkste) is dit appels met peren vergelijken want zijn totale configuratie is van een totaal andere orde dan welke ik momenteel thuis heb.

 

Ik lees veel over zaken die Cock maakt als interlinks, versterkers, draaitafels en wat nog meer, maar van de modificatie lees je niet veel. En om nou helemaal richting Rotterdam te rijden om daar te horen te krijgen dat een modificatie van een setje LS50 Meta een gods vermogen kost is voor mij niet interessant want om die modificatie is het mij juist te doen.

 

Bijkomende punt is natuurlijk, klinkt het zo goed omdat die hele set van Cock zo goed is, of klinken de gemodificeerde Meta's ook goed op een doorsnee setje zoals ik heb want dat is eigenlijk het enige dat telt en dat kan ik niet horen bij Cock.

 

Ik zie de reacties wel komen.

 

Groeten,

Marcel

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Marcel. De modificatie van de Kef LS50 is niet gratis, maar kost ook geen godsvermogen; hoewel dat laatste natuurlijk voor elke portemonnee anders is. Alleen de speakers modificeren is hoorbaar een vooruitgang. De rest van set bepaalt of het nog beter kan. Mijn advies is: bel hem eerst gewoon op en bepraat of het voor jou zinvol is om een keer naar Rotterdam-Zuid te gaan.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Ove Rickland said:

Marcel. De modificatie van de Kef LS50 is niet gratis, maar kost ook geen godsvermogen; hoewel dat laatste natuurlijk voor elke portemonnee anders is. Alleen de speakers modificeren is hoorbaar een vooruitgang. De rest van set bepaalt of het nog beter kan. Mijn advies is: bel hem eerst gewoon op en bepraat of het voor jou zinvol is om een keer naar Rotterdam-Zuid te gaan.

Ik heb ook nergens gezegd dat het gratis is/moet en ook niet dat ik de technische know how of het "geheim" van Cock wil hebben om het zelf te doen (Groovy). Maar alles moet denk ik wel een beetje in verhouding staan tot de waarde/prijs van de luidspreker zelf, of heb ik dat mis?

 

Misschien dat ik een keer met René kan meeliften als hij weer eens die kant op gaat, dan kan hij mij introduceren bij Cock

Link to comment
Share on other sites

Ik heb van Cock begrepen dat hij er nogal wat voor moest doen. Allereerst om bij het inwendige te komen is al erg lastig met zo'n dichte kast zonder schroeven. Dan heeft hij de spider vervangen door een netwerk van nanocristaline de magneten vervangen door Neodymium en waarschijnlijk ook de rolrand gedeeltelijk verwijderd. Het filter is kennelijk grotendeels verwijderd. Al met al behoorlijk ingrijpend dus.

Maar wanneer die dingen daarna op dit niveau kunnen spelen zijn ze vergelijkbaar met speakers die meer dan het tienvoudige kosten. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, SMarcel said:

Misschien dat ik een keer met René kan meeliften als hij weer eens die kant op gaat, dan kan hij mij introduceren bij Cock

 

Hahaha, waar ben je bang voor Marcel, hij bijt niet hoor.....:P.

Link to comment
Share on other sites

Okay...De metingen zijn eigenlijk best wel goed...Stevige kast...Mooie condensator voor het hoog, laag blijft wat achter kwa filtering...Je krijgt de kast heel moeilijk open, en waarschijnlijk weer dicht..weinig ruimte voor een dikke luchtspoel voor het laag.... Waarom laat hij dat allemaal niet zien dan?

Het gaat weer eens helemaal nergens over.🤭

Link to comment
Share on other sites

FF correctie. Cock heeft de eerste versie van de KEF LS50 gemod en niet de Meta uitvoering.

 

I stand corrected. Ik kreeg net Cock aan de telefoon en zijn huidige is dus wel de LS50 Meta. En laatste is heftiger gemodificeerd dan de eerste versie. Het resultaat blijkt nog extremer te zijn.

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Sodejuu said:

FF correctie. Cock heeft de eerste versie van de KEF LS50 gemod en niet de Meta uitvoering.

 

I stand corrected. Ik kreeg net Cock aan de telefoon en zijn huidige is dus wel de LS50 Meta. En laatste is heftiger gemodificeerd dan de eerste versie. Het resultaat blijkt nog extremer te zijn.

Dat klopt. Ik heb die gehoord. Werkelijk ongelooflijk. Bizar zoals Cock zegt....

Link to comment
Share on other sites

On 9-1-2023 at 16:57, Hans van Liempd said:

Ik heb van Cock begrepen dat hij er nogal wat voor moest doen. Allereerst om bij het inwendige te komen is al erg lastig met zo'n dichte kast zonder schroeven. Dan heeft hij de spider vervangen door een netwerk van nanocristaline de magneten vervangen door Neodymium en waarschijnlijk ook de rolrand gedeeltelijk verwijderd. Het filter is kennelijk grotendeels verwijderd. Al met al behoorlijk ingrijpend dus.

Maar wanneer die dingen daarna op dit niveau kunnen spelen zijn ze vergelijkbaar met speakers die meer dan het tienvoudige kosten. 

Het zou wel leuk zijn om wat over de theorie achter dit soort aanpassingen te lezen  (in Jip en Janneke taal dan, ander snap ik het vast niet)

Link to comment
Share on other sites

On 10-1-2023 at 06:42, SMarcel said:

 

Zijn er meerdere keuzes dan om de LS50 te upgraden?

 

Pfff, als ik ze had staan had ik dat willen weten maar ik heb ze niet, dus niet aan de orde. Maar je had het over de verhouding van de upgrade ten opzichte van de prijs van de luidsprekers. Maar is dat interessant dan? Het gaat toch om het uiteindelijke resultaat?

Link to comment
Share on other sites

Er zij Sjony speakers die geen drol kosten en ook zo klinken.

Echter na de upgrade die dacht ik duurder is dan de speaker schijnen ze behoorlijk goed te zijn.

Dus ja wat zegt het de prijs van de upgrade dan nog?

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

Nee, ik ben nog nooit bij Cock geweest.

 

Ik twijfel nog, niet dat ik een non believer ben maar meer vanwege het feit dat als de kosten voor een upgrade over de aanschafprijs (zoals genoemd in dit topic) van de LS50 heen gaan, ik daar met mijn simpele boeren lullen verstand wat moeite mee heb.

 

Dan denk ik al snel, van dat geld samen had ik ook een duurdere (misschien betere) set luidsprekers kunnen aanschaffen.

 

En om Cock nou lastig te vallen met allerlei zaken en achteraf nou niet de upgrade ga doen, dat is zonde van zijn en mijn tijd en de kilometers. Zo hoog is mijn nood nou ook weer niet.

 

Ik was puur even nieuwsgierig, maar ik denk dat deze inmiddels wel beantwoord/bevredigd is en ik voor de optie ga om het niet te doen.

 

Maar ik wil hierbij wel een ieder bedanken voor zijn input in dit vraagstuk.

 

Sommigen van jullie zullen het misschien zien als een gemiste kans, maar dat is dan maar zo.

 

Ik moet gewoon weer even wachten tot mijn opwelling van Audiophylia Nervosa weer gaat zakken, dat heeft mij de afgelopen 8 weken al genoeg gekost in de vorm van:

 

-          Quad Z2 monitor speakers

-          Wharfdale EVO4 stands

-          Audiolab 8300A amplifier

-          Audiolab 830CDQ pré-amplifier/CD-player/DAC

-          Audiolab 8300MB mono power amplifier

-          Audiolab DC Block6

-          Cambridge Audio 651P

-          Audio-Technica VM540ML/H cartridge met headshell.

 

Groeten,

Marcel   

Link to comment
Share on other sites

Zoals Cock de LS50 Meta aangepast heeft kost best wel wat geld. Ik denk alleen niet dat je "betere" monitoren kan kopen voor de aanschafprijs + aanpassingen kosten.

Bedenk ook wel dat de hele set bij Cock op referentieniveau is, dus het is niet een kwestie van aangepaste LS50 kopen en die aan een instapsetje hangen. 

De door Cock gebruikte bekabeling zit in zijn hele set en dat hoor je. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, pjotr27 said:

Zoals Cock de LS50 Meta aangepast heeft kost best wel wat geld. Ik denk alleen niet dat je "betere" monitoren kan kopen voor de aanschafprijs + aanpassingen kosten.

Bedenk ook wel dat de hele set bij Cock op referentieniveau is, dus het is niet een kwestie van aangepaste LS50 kopen en die aan een instapsetje hangen. 

De door Cock gebruikte bekabeling zit in zijn hele set en dat hoor je. 

 

 

Daar heb je wel een punt.

 

En om nu ook alles nieuw van Sonore te gaan aanschaffen krijg ik er thuis bij de ballotage commissie niet door denk ik😏

 

Daarom ook mijn besluit om te wachten tot de aanval van Audiophylia Nervosa is afgezakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...