Jump to content

HQ Player, wat doet het


kappa7
 Share

Recommended Posts

Dat is een heel goed stukje 👍 en geeft ook precies aan waar ik nu mee bezig ben.

Ik wil hier onder even een stukje quoten wat goed aangeeft wanneer het zin heeft om hier mee aan de gang te gaan.

Al hoewel HQP ook prima bruikbaar is om binnen PCM om de boel naar een hogere sample rate te brengen natuurlijk.

Als je maar binnen de beperking blijft van je DAC chip.

 

Quote

In almost all cases I would recommend playing music files in the native format which your DAC chip decodes. That would be PCM for an R-2R DAC chip and DSD for a Delta-Sigma DAC chip. There are several brands of player software on the market which have real-time PCM to Double-Rate DSD converters. HQ Player is one of the most sophisticated player software packages on the market today. HQ Player can be configured for real-time PCM to DSD conversion as well as real-time DSD upsampling to Double, Quad, Octuple, and even higher rate DSD formats. Using player software that is capable of converting PCM to DSD and upsampling it to at least Quad-Rate DSD is highly recommended.

bron: https://www.mojo-audio.com/blog/dsd-vs-pcm-myth-vs-truth/

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, kappa7 said:

Dat is een heel goed stukje 👍 en geeft ook precies aan waar ik nu mee bezig ben.

 

Maar dat is niet alles waar je mee bezig bent. ;)

 

Je hebt een heel arsenaal aan "sausjes" ter beschikking in de vorm van filters en noise shapers e.d. Het is het tegenovergestelde van de "bit-perfect" stroming (die ook niet weten wat ze doen als ze geen weerstandmatrixDAC gebruiken). Ook hier dus geen "beter", anders zou er geen instelbare opties zijn (There can be only one), wel "smaak", "mooier".

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bit perfect is door de interpolatie natuurlijk al discutabel.

In het arsenaal aan beschikbare filters is het natuurlijk de kunst om degenen te vinden die het signaal weer zo veel mogelijk gereconstrueerd.

Welke dat is blijft natuurlijk lastig om vast te stellen, blijft over kies degene die het beste klinkt.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 22-1-2023 at 12:36, kappa7 said:

Dat is een heel goed stukje 👍 en geeft ook precies aan waar ik nu mee bezig ben.

Ik wil hier onder even een stukje quoten wat goed aangeeft wanneer het zin heeft om hier mee aan de gang te gaan.

Al hoewel HQP ook prima bruikbaar is om binnen PCM om de boel naar een hogere sample rate te brengen natuurlijk.

Als je maar binnen de beperking blijft van je DAC chip.

 

bron: https://www.mojo-audio.com/blog/dsd-vs-pcm-myth-vs-truth/

Hij geeft alleen wel aan dat er eingelijk een verschil is zolang je maar de native afspeel format gebruikt welke je dac ook ondersteund. In mijn geval is dat dus PCM en daar blijf ik dan ook bij met als bron dan de volumio player, xbmc of mijn cd speler

 

Link to comment
Share on other sites

Zeker en dat is heel verstandig.

Je kunt namelijk ook met HQP pcm bestanden coverteren naar een hogere sample rate en bit rate.

In dit stukje legt de bouwer van de software uit hoe dat werkt.

het stuk uit de link gaat daar specifiek over PCM to PCM.

https://audiophilestyle.com/forums/topic/13071-hqplayer-resampling-filter-setup-guide-for-ordinary-person/?do=findComment&comment=175928

Verderop gaat het over DSD to PCM en daarna een kort stukje over PCM to DSD.

Het grote voordeel van PCM in een hogere sample rate is natuurlijk dat er een minderstijl filter nodig is.

Wat het stukje van jou ook terecht aangeeft is blijf dan wel binnen een veel fout van de basis samplerate dus ga naar 88.2 of 176.4KHz.

Laat de 192 maar lekker voor wat het is tenzij je van een video bron af wil samplen.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vandaag weer eens lekker muziek aan het luisteren in voorbrijding van volgende week zaterdag.

Gatverderrie wat klinkt dat goed. Natuurlijk zoek je de mooie opnames er tussenuit zo dat je het volle potentiaal kan laten horen.

Wel zal ik jullie nog even bijpraten met wat ik de laatste weken heb gedaan met de HQP setup.

 

Ik had de mac mini met Daphile draaien en die vond op zijn beurt weer de HQP machine via DLNA en UPnP.

Dat was prima maar vergt dat er 2 computers dag en nacht aan staan.

Dat moet slimmer kunnen dus.

Ik ben dan eerste maar eens begonnen om Samba te installeren op de HQPC zo dat daar ook de muziek verzameling op kan staan.

Vervolgens heb ik ook LMS geïnstalleerd en heb nu alles in een doosje draaien.

De LMS server software is het zelfde als de de engine waar Daphile op draait dus ook de andere hardware in huis kan ik gewoon weer gebruiken als music player, zo kan ook de Chromecast in de kamer gewoon worden gebruikt om muziek af te spelen over de HT receiver.

Maar ook de badkamer heeft een Tablet waar de muziek naar toe kan zo dat ook onder de douche van muziek genoten kan worden.

Tis een lekkere puinhoop maar zit wel te genieten.

Rechts voor op de grond staan de Mac Mini en de HQP PC Naast elkaar.

 

18vPrjX.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb gisteravond een bezoek gebracht aan Jeroen van Daudio.

Jeroen is aan het werk met een DSD DAC.

https://puredsd.ru/   https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?p=2047564#p2047564

Deze DAC kan geen PCM afspelen maar daar is juist HQ Player voor nodig.

 

252_1.jpg

Gisteravond heb ik gehoord hoe precies de afbeelding is van zijn set en wat deze DAC daar aan bij draagt.

Ik kan me niet herinneren dat ik een set heb gehoord die zo exact was in het afbeelden.

Dat is natuurlijk niet alleen de verdiensten van deze DAC maar van de hele set die gewoon op een zeer hoog niveau speelt.

Voor mij bevestigd het maar weer dat HQ Player wel een erg mooie tool is om de set een stap verder te brengen.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bij Jeroen is het aardig op orde inderdaad, fijn ook zo’n dedicated luisterruimte waarin je de speakers zo kan opstellen als je zelf wilt, ze staan vrij ver uit elkaar waardoor je een zeer breed podium krijgt, maar ook met veel diepte in het beeld. Moet de laatste versie van deze DSD dac nog horen, vorige keer dat ik er was, won de NADAC nog wel. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

HQPlayer kan gebruik maken van Nvidia videokaarten door via CUDA de oversampling te doen. Dit is enorm krachtig. Op het moment gebruik ik een GTX 3070 met het volgende filter en modulator voor upsampling naar DSD1024:

Poly-Sinc-LP

DSD5v2 256+

 

Het sinc filter is de eerste stap en vindt plaats in het PCM domein op vermoedelijk 64 bit float precisie. Deze oversampling (of upsampling, is eigenlijk hetzelfde) is 1024x, dit in tegenstelling tot wat dac-chips intern doen, namelijk 8x op een lagere bitdiepte. Zie daar de enorme rekenkracht van een videokaart. Het levert een pcm stream van ik schat zo'n 2 gbit/s op. Dit resulteert in een extreem goede reconstructie. 

In de tweede stap maakt de modulator  van dit 1024 keer ge-upsamplede 64 bit stream een mooi 1 bit DSD signaal. DSD1024 is 45 of 49 mhz! De modulator draait niet op de videokaart maar op de cpu.

 

Het uiteindelijke resultaat is echt bijzonder, bij mij levert dit een grote sprong in geluidskwaliteit op.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, dennis_hensema said:

HQPlayer kan gebruik maken van Nvidia videokaarten door via CUDA de oversampling te doen. Dit is enorm krachtig. Op het moment gebruik ik een GTX 3070 met het volgende filter en modulator voor upsampling naar DSD1024:

Poly-Sinc-LP

DSD5v2 256+

 

Het sinc filter is de eerste stap en vindt plaats in het PCM domein op vermoedelijk 64 bit float precisie. Deze oversampling (of upsampling, is eigenlijk hetzelfde) is 1024x, dit in tegenstelling tot wat dac-chips intern doen, namelijk 8x op een lagere bitdiepte. Zie daar de enorme rekenkracht van een videokaart. Het levert een pcm stream van ik schat zo'n 2 gbit/s op. Dit resulteert in een extreem goede reconstructie. 

In de tweede stap maakt de modulator  van dit 1024 keer ge-upsamplede 64 bit stream een mooi 1 bit DSD signaal. DSD1024 is 45 of 49 mhz! De modulator draait niet op de videokaart maar op de cpu.

 

Het uiteindelijke resultaat is echt bijzonder, bij mij levert dit een grote sprong in geluidskwaliteit op.

Interessant! Ongelofelijk wat je kunt doen in het digitale domein. 

Edited by Rob55
Link to comment
Share on other sites

Met een GTX 1060 kan je met de standaard poly sinc wel DSD256 halen. En anders heb je de two stage (2S) filters. Die doen over het algemeen 16x oversampling in de eerste stap en daarna in een minder rekenkundig zware 2e stap naar de gewenste factor. En als je alleen PCM oversampling wil, dan kan de 1060 zo ongeveer alles.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

Waarom zoveel bewerking? Is het niet beter om gewoon een dac te kopen die zoveel mogelijk de originele samples in tact laat? Een dac die met gemak de originele 16, 18 of 20bits bestanden omzet.   

Dat vraag ik me ook al een tijdje af... Waarom zo ingewikkeld??

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Het lijkt mij dat een dergelijk ingewikkelde (en prijzige) ingreep eens beoordeeld zou moeten worden door een luisterpanel.

Ik zelf heb eigenlijk nog nooit een bevredigend resultaat gehoord van upsampling.

 


Mijn Auralic doet ook aan upsampling, maar is desgewenst ook uit te schakelen. Zelf ervaar ik soms wel een positief effect met upsampling ingeschakeld. 

Link to comment
Share on other sites

Voor de duidelijkheid: oversampling en upsampling is niét hetzelfde.

 

Oversampling: het meermaals inlezen van het "sample" van een optische schijf. Men kiest dan de sample die het meest voorkomt als degene zonder fouten, of als ze allemaal zouden verschillen een gemiddelde van alle samples. Fabrikanten kunnen ervoor kiezen slechts één van deze twee te doen, of alletwee.

 

Upsampling: het via extrapolatie omhoogkrikken van de resolutie, van 16 bit 44,1 kHz (cd-kwaliteit) naar 24 bit 48 of 96 kHz bijvoorbeeld. Dat voegt NIET meer detail toe in de weergave, wat er niet inzit kun je ook niet toevoegen. Maar extrapolatie vult wel de "trapjes" in tussen twee grotere trappen, zodat je een wat vloeiender curve krijgt. Het is dus nog altijd beter een echte 24 bit 96 kHz versie te hebben dan een die van een lagere resolutie hierheen ge-upsampled werd. De echte HD-versie bevat meer detail die de ge-upsamplede niet heeft. Wel opletten: er zijn aanbieders van "HD content" die upsampling als HD voor de HD-prijs verkopen, maar zoiets beschouw ik dus als bedrog. Overigens kun je upsampling zien met behulp van een audiospectrumkijker zoals Spek (https://github.com/alexkay/spek).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...