Jump to content

Vervanging luidsprekers


Anathema
 Share

Recommended Posts

Ik ben er mij van bewust dat het onderstaande mogelijk weinig raakvlakken kent met het fenomeen ‘high end audio’. Maar niet geschoten is nooit raak en dus ga ik gewoon door.

 

Na onze verhuizing naar een flat bleek er voor mijn IMF TLS-80 II luidsprekers geen plaats meer in de herberg. De woonkamer, bedoel ik. De enige mogelijkheid was plaatsing van deze monolieten voor het raam, maar daar sprak mijn vrouw haar veto over uit. En na 49 jaar in eerste echt weet ik hoe mijn echtgenote omgaat met een veto. Dientengevolge heb ik al jaren twee B&W DM2a luidsprekers in mijn eigen hok staan. Eigenlijk iets te groot voor die ruimte, maar goed.

 

Ik weet niet of mijn inmiddels 76-jarige geheugen mij in de steek begint te laten. Maar ik heb de indruk dat de weergave van het hoog langzamerhand wat zwakker is geworden. Op zich niet opmerkelijk na al die jaren, zij het dat het probleem van de vervanging om de hoek komt kijken. Zoals (wellicht) bekend wordt het hoog in dit geval verzorgd door de Celestion HF 1300 en de Coles (STC?) 4001 G. De Celestion is, behoudens tweedehands en dan voor te veel geld, niet meer leverbaar. De Coles nog wel, zij het dan alleen in Engeland bij Falcon Acoustics. Die Coles tweeters kan ik natuurlijk bestellen, alleen blijf ik achter met de twijfel of de exemplaren die Falcon Acoustics aanbiedt recent zijn dan wel (ik doe niet aan het verschijnsel ‘woke’) winkeldochters van decennia geleden. De fabrikant reageert in ieder geval niet op mijn e-mails. Mogelijk een ‘Brexiteer’.

 

Een alternatief is het vervangen van de Coles door een ander merk tweeter. De beperking is dan echter de impedantie, namelijk 16 ohm. De meeste ‘normale’ tweeters kennen namelijk een impedantie van 4 tot 8 ohm. Ofschoon: Philips maakte lang geleden ook tweeters van 15 ohm (uit het hoofd de AD 0162 en 0163). Maar ook als die nog te vinden zijn, vervang ik ‘oud’ door ‘oud’. Dus met de aanschaf van een tweede set DM2a’s blijf ik ook met dat probleem zitten. En dan heb ik het nog niet over het aanpassen c.q. gedeeltelijk herontwerpen van het wisselfilter. Een onderwerp waaraan bij mijn opleiding (econometrie en rechten) merkwaardigerwijze geen enkele aandacht werd besteed.

Voorts heb ik nog overwogen of een aparte ‘supertweeter’ soelaas zou kunnen bieden. Maar die eindigt dan onontkoombaar boven op de luidspreker, terwijl de te vervangen Coles-tweeter zich in het onderste deel van het voorfront bevindt. Als leek bekruipt mij dan enige vrees omtrent de afstraalkarakteristiek.

 

Ongetwijfeld is er hier iemand die mij het, op zich verstandige, advies aan de hand doet NIEUWE luidsprekers te kopen. Maar ten eerste ben ik gesteld op het ‘Engelse’ geluid van mijn huidige luidsprekers. En voorts is sprake van fysieke beperkingen die een gang langs audio-uitbaters nogal bemoeilijken. Tenslotte mijn excuus voor de inmiddels wellicht watJeremiaanse toonzetting.

 

Kortom: heeft iemand zich ooit gewaagd aan de vervanging van de Coles 4001 G en zo ja, op welke manier? In ieder geval bedankt voor de moeite.

Edited by Beheer
Duidelijkere titel
Link to comment
Share on other sites

Het eerste dat in me op komt, laat de frequentie curve eens meten. Laat dit voor de gehele luidspreker doen en voor de chassis afzonderlijk. Laat de staat van de luidsprekerchassis visueel beoordelen. Laat de staat van de filtercomponenten meten/beoordelen. Met name condensatoren (elcos).

 

Het zou me niet verbazen als na al die jaren het filter een beetje op z'n end is. Luidsprekerchassis gaan heel erg lang mee, behalve als ze met ferrofluid gevuld zijn.

 

Oh, mocht je het nog nooit gedaan hebben, laat ook je eigen oren meten.

 

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Mijn DM2a's klonken na 23 jaar (ongeveer 1995) ook niet lekker in het midden en hoog. Toen heb ik er Een Vifa in de plaats van de twee andere tweeters gezet. De filters zijn daar toen behoorlijk op aangepast. De Vifa tweeters hebben ook een veel hoger rendement dan de oude tweeters. Dat speelt nog dagelijks in de huiskamer, maar ik verdenk de tweeters ervan dat er veel minder hoog uit komt (ferrofluid?). Ik denk er nu ook aan om de DM2a's te vervangen door wat anders. Na 50 jaar mag dat wel denk ik. Alternatief is natuurlijk de tweeters nog 'n keer te vervangen. Ik heb nog wél een schemaschets van het aangepaste filter.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Jammer van de IMFs  (ooit waren een paar IMF super compact mn eerste echte speakers, voordat ik met zelfbouw begon)

 

Ms kan zo'n Engels firma je wel adviseren, zou raar zijn als ze geen ervaring hebben met DM2a's

https://wilmslowaudio.co.uk/pages/repair-and-upgrade-service

 

Een mailtje is zo gedicht.

 

Als je het scheidings filter wilt laten oppoetsen, dan zou je eens contact kunnen opnemen met Tony Gee (maar goede filter onderdelen zijn prijzig)

https://www.humblehomemadehifi.com/upgrade.html

 

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Mijn dank voor het meedenken en de daaruit voortvloeiende adviezen. Mijn reactie heeft even op zich laten wachten. De oorzaak daarvan zal mijn zorgverzekeraar weinig genoegen doen. 

Een verjaardag stelde mij in staat onze dochters (in de veertig) en kleinkinderen (teenagers) eens te laten luisteren naar mijn luidsprekers. De conclusie was simpel: 'We horen niets vreemds en slagwerk- en cymbaalpulsen komen gewoon door". Niet overtuigd, heb ik er een vriend met een achtergrond als Delft-gegradueerde bijgehaald. Node, want ik weet wat er dan volgt, namelijk een kamer vol meetapparatuur en een college van acht uur. Maar goed, geluisterd, gemeten (zowel versterker als luidsprekers), nog eens gemeten en 'doorgefloten'. Lang geleden dat ik met zowel een toongenerator als een (buizen) oscilloscoop in de weer ben geweest! 

De conclusie is simpel: rekening houdend met het 'eigen' karakter van Engelse luidsprekers is er met de luidsprekers niets mis. Maar gevreesd moet worden dat dit niet kan worden gezegd van mijn oren. Kortom, voor de toekomst (if any) wacht mij iets als 'Middengolfweergave' 🙄

 

En nogmaals mijn dank voor de adviezen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Anathema said:

De conclusie is simpel: rekening houdend met het 'eigen' karakter van Engelse luidsprekers is er met de luidsprekers niets mis. Maar gevreesd moet worden dat dit niet kan worden gezegd van mijn oren. Kortom, voor de toekomst (if any) wacht mij iets als 'Middengolfweergave' 🙄

Troost je, zó erg wordt het niet. Ik hoor ook veel niet volgens mij boven de 9 of 10 KHz niet meer, maar ik kan nog steeds erg genieten van wat ik nog wél hoor :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Anathema said:

Kortom, voor de toekomst (if any) wacht mij iets als 'Middengolfweergave' 

 

Het hoeft niet allemaal "weg" te zijn. Met een (parametrische) equalizer kun je het hoog naar smaak oppeppen, als je alleen luistert. Voor anderen is het dan geen pretje. Nog beter gaat zoiets met een koptelefoon. De mate waarin kan een audicien bepalen.

 

Wat ik niet weet, hoe klinkt een set als je eenmaal hoortoestellen hebt? Frequentie zal wel kloppen, maar de rest? Ruimtelijkheid, plaatsing? Ben wel benieuwd wat ook ik zal er eens aan moeten en liever vroeg dan te laat.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Het zal best zo zijn dat ik niet alles meer hoor, maar een koptelefoon, no way.
Ik ben tevreden met wat ik nog wel hoor.
Een equalizer heb ik maar ik doe er weinig mee, op de lux zit een toonregeling.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Groovy said:

Een equalizer heb ik maar ik doe er weinig mee, op de lux zit een toonregeling.

Dat snap ik. Voor luidsprekers voegt het in onze huiskamers niet heel veel toe, afgezien van specifieke situaties. Ik gebruikte het vooral als een instrument voor kleine correcties in het laag/akoestiek.

 

Ik had vroeger een setje BSS Audio FCS-926 Varicurves. 40 of 80 (?) digitale pre-sets, terwijl het hele filterdeel wel analoog is. Ideaal voor verschillende koptelefoons. Je kon alles middels midi besturen en er zat een roze ruis generator in.

 

Net even gekeken, ze zijn voor een zacht prijsje te koop

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
On 28-12-2022 at 19:56, Anathema said:

Na onze verhuizing naar een flat bleek er voor mijn IMF TLS-80 II luidsprekers geen plaats meer in de herberg. De woonkamer, bedoel ik. De enige mogelijkheid was plaatsing van deze monolieten voor het raam, maar daar sprak mijn vrouw haar veto over uit. En na 49 jaar in eerste echt weet ik hoe mijn echtgenote omgaat met een veto. Dientengevolge heb ik al jaren twee B&W DM2a luidsprekers in mijn eigen hok staan. Eigenlijk iets te groot voor die ruimte, maar goed.

 

 

Ik heb ooit mijn IMF TLS 50 II van de hand gedaan nadat ik een paartje B&W 802 Matrix Series III had gekocht.

 

Ik heb van de B&W's geen spijt, maar ik heb wel spijt dat ik de IMF niet meer heb.

Het "laag" van deze speakers was van een héél andere orde...

Edited by Henri
Link to comment
Share on other sites

Ik zie dit topic voor het eerst en ik wil daar graag op reageren.

 

Destijds was de keuze tussen de DM2A en de Kef 104. Ze klonken beiden, zoals wel vaker bij speakers, geheel anders.

In de winkel beviel de DM2A toch iets beter, maar zeker niet perfect. Daar kwam bij, dat ik ze kon kopen bij nevenimport van Melsen in Amsterdam i.p.v.

Fl 1250,00 voor Fl 975,00. Daar kwamen veel studenten, zodra hun eerste betaling van de studiebeurs binnen was. 

Mijn Quad 33+303 trok hen in het laag niet genoeg. Volgens een winkelmeneer moest er een 405 op. Dat werd me wat al te duur. 

Het hoog was ook niet geweldig. Alsof het niet genoeg naar boven doorliep. In plaats daarvan zat er iets schrils in. Misschien zit daar je probleem!?

Waarom koop ik zoiets dan? Omdat ze heeeel veel minder vervormden dan mijn Wharfedale Linton 3.

Resume', het waren geen top-speakers.

 

In die tijd bezocht ik in de vakanties vaak hifi-winkels. Een van hen had de TLS 80 staan. Goedendag zeg, daar kwam een partij zoevend laag uit.

Dat klonk alsof ze onbeperkt in het laag doorliepen. Dat kan natuurlijk helemaal niet, want het waren transmissionlijnen. Helaas voor mij boven budget.

Voor mij zeer goede luidsprekers.

Resume': had ik ze maar wel kunnen kopen.

 

In mijn beleving zijn er heel veel goede luidsprekers te koop, die je zullen bevallen. Ik zou niet aan een dood paard gaan trekken. Tot ziens DM2A.

 

Vind je vrouw een Magnepan 3-series wel mooi? (grapje)

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...