Jump to content

Retro audio revival


Gydo
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Zolang er mensen zijn die blijven herhalen dat digitaal scherp klinkt, zullen de digiliefhebbers herhalen, dat vinyl niet zonder nadelen is. Zo vind ik het laag wat altijd in het midden staat wat onnatuurlijk overkomen. En stof en krassen zullen ook blijven voorkomen. Van mijn 1500 platen waren er misschien 100 echt krasvrij. En misschien 200 klonken heel goed.

 

En van die digitale scherpte hoor ik hier helemaal niks. Wanneer het hier scherp klinkt, komt dat omdat het slecht is opgenomen. En dat is helaas erg vaak. Zwaar overstuurd en gecomprimeerd. Maar gelukkig blijft er met streamen heel veel muziek over die wél erg goed klinkt.

 

Maar het gaat hier over vintage, dus digitaal is nog niet aan de orde. Is vintage trouwens hetzelfde als oubollig of nostalgie? Of misschien wel allebei?

 

Dat die digitale vertraging alleen voor de motorsturing werd gebruikt lijkt mij onlogisch. Dat blijft toch nooit synchroon?

Dan blijf ik liever oubollig dan wel nostalgisch: ik kan op meerdere bronnen schieten. Voor mij en mijn set is er soms sprake van ruk digitaal en analoog bronmateriaal. Dus ik verkies datgene, wat voor mij het beste in het gehoor ligt (dus misschien wel voor het door jou vervloekte myfi). Ik ben immers de beluisteraar en het moet mij bevallen dan wel ik moet ervan genieten en de rest zal me een reet........  

Edited by Vinyl_Fuchs
Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Hans van Liempd said:

Gydo, kon het allemaal niet meer aanzien en is vertrokken.

Ik vermoed dat we hem nog wel eens terug zullen zien. Dat het allemaal wat te veel is geworden komt imho omdat Gydo de gehele dag op het forum zat en bijna overal op reageerde. Dat is gewoon te veel van het goede en dat gaat dan ook steevast mis.. Alles met mate zeiden de oude Grieken en dat is nog steeds goed advies.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Seed7 said:

 

Niet de muziek was digitaal, de aansturing van de kop was dat. Je digitaliseert de muziek, de resolutie hoeft niet hoog te zijn, en aan de hand van wat berekeningen bepaal je hoe snel je de kop naar het centrum van de plaat moe verplaatsen. Daar was al vroeg voldoende rekenkracht voor. Die was wel duur maar gezien de oplagen en de gebruiksfrequentie was het de investering waard. In hoe verre het real time gebeurde weet ik niet, ik verwacht van wel anders krijg je weer synchronisatie gedoe.

Als je de data zou moeten opslaan, dan het aloude casettebandje, de bekende "fax piepjes" en anders U-matic video.

ik vermoede al zoiets, heeft du smet aansturing te maken en niets met muziek

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans van Liempd said:

 

Nee dus. Hij heeft zich als lid uitgeschreven.

Dat is wel jammer hoor! En enkel en alleen omdat er een paar mensen hem geen gelijk gaven...Als je gaat forummen moet je echt wel tegen een stootje kunnen zo af en toe.

Link to comment
Share on other sites

Ik zou het erg jammer vinden als Gydo niet meer terugkwam. Een erg prettig en deskundig mens. 

 

Verder heb ik de indruk dat al die media op zich goed functioneren. Het probleem zit meer in de software. En dat geldt te meer bij streaming.

Link to comment
Share on other sites

Normaal als je jezelf uitschrijft komt er bij je profiel Guest te staan.

Bij Gydo zie ik dat niet staan. Ik vraag me dan ook werkelijk af of hij werkelijk is uitgeschreven.

Hoe Hans aan die informatie komt dat Gydo zich zou hebben uitgeschreven weet ik niet.

Het is in elk geval nog niet zichtbaar.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Roots said:

Dat is wel jammer hoor! En enkel en alleen omdat er een paar mensen hem geen gelijk gaven...Als je gaat forummen moet je echt wel tegen een stootje kunnen zo af en toe.

Het is onvermijdelijk, dat je hier af en toe een deuk oploopt,  maar ook een aantal sympathieke mensen ontmoet. Zelfs met heel andere ideeën. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, carl said:

Verder heb ik de indruk dat al die media op zich goed functioneren. Het probleem zit meer in de software. En dat geldt te meer bij streaming.

Ook ik denk en vind, dat alle media goed kan functioneren. Streaming is denk ik, het moeilijkste omdat je daar met een aantal variabelen te maken hebt waar je zelf, niet altijd zicht op hebt.  

 

Neem b.v. de problemen van gebruiker @Pass waar zo te lezen de afgelopen 1,5 jaar meerdere mensen naar gekeken hebben en het probleem bleek in een Silent Angel Bonn N8 switch te zitten die niet alle netwerk pakketjes doorstuurde.

 

Ook was er laatst een probleem van ik dacht @buel met Qobuz die problemen had met Hi-res, wat uiteindelijk een buffer probleem in de software was. Wat ik jammer vind, dat zonder inzicht vaak de verkeerde de schuld krijgt.  En dan zal ik het maar nog niet over internet problemen hebben.  Zolang mensen menen dat WiFi "het internet is" en het probleem van de internetprovider is,  zie ik niet 1-2-3 een oplossing.🙋‍♂️

Edited by Tubejack
typefoutje
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Roots said:

Dat is wel jammer hoor! En enkel en alleen omdat er een paar mensen hem geen gelijk gaven...Als je gaat forummen moet je echt wel tegen een stootje kunnen zo af en toe.

Er is geen enkel forum waar een ieder dezelfde mening heeft🙂. DAT ZOU OOK HEEL SAAI ZIJN.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Hans van Liempd said:

Conclusie... ben gelukkig met wat je hebt en dring anderen geen mening op.

 

Gydo, kon het allemaal niet meer aanzien en is vertrokken.

 

 

En ook neem je hifi / high-end hobby niet te serieus. Niet naar iemand bedoeld die opmerking maar in het algemeen nemen wij wat we doen serieus en focussen ons op ieder aspect van weergave alsof we

moleculen bestuderen. En we focussen ons ook op apparatuur en randzaken. 

 

Als ik even voor mezelf spreek dan ben ik al die meningen beu. Al ruim voordat Nederland ‘cancel en woke’ werd waren er op de fora al

ontwikkelingen geweest van intelligente mensen die nogal anders denkend zijn. En dan doel ik niet alleen op een blauw forum maar meer op een ontwikkeling die je haast overal online ziet. De fora hebben daar ten opzichte van zo’n 20-25 jaar geleden ook een flinke duw mee gehad. Punt voor mij persoonlijk is dat sommige anders denkenden zover afliggen van alles dat ik er gewoon op afhaak. Ik snap dat dit aan mij ligt want er zijn gebieden waarop ik zo’n discrepantie niet erg vind. Maar met audiofora kan ik het gewoon niet meer hebben. Wellicht komt dat ook omdat ik mijn weg wel kan vinden en goed weet wat ik zoek. Maar zeker ook door de factor ‘ik heb er genoeg van’. En dat is uiteindelijk ook wat het is, ik heb er gewoon genoeg van. Het is uitzonderlijk dat ik nog reageer maar dit topic sluit eigenlijk wel aan bij mij. Voor de rest doen jullie maar lekker je ding. Ik lees af en toe nog, hou me afzijdig en ga af en toe hard lachen om jullie discussies die op de wereldschaal echt niet belangrijk zijn. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mediator said:

Ik lees af en toe nog, hou me afzijdig en ga af en toe hard lachen om jullie discussies die op de wereldschaal echt niet belangrijk zijn. 

Het is volgens mij helemaal niet nodig om wereldschaalbelangrijke zaken te bespreken waar het enkel gaat om het uitwisselen van hobbymatige leerervaringen in audio.

 

Ik weet ook niet helemaal zeker of jij wel zulke volle zaken trekt met bovenstaande wijsheden, die niet echt uitblinken in verdraagzaamheid.

Link to comment
Share on other sites

Het is moeilijk....Het is moeilijk om iemand gelijk te geven als je denkt zelf gelijk te hebben. Maar neem dan die andere mening voor kennis aan en ga verder. Weglopen of wegkruipen lost niets op. Je continu kwaad maken omdat iemand anders een andere mening heeft heb je een zwaar leven want meningen kom je overal tegen niet alleen op een forum.🙂

Link to comment
Share on other sites

Ik hoop niet dat het een patroon is (gaat worden) dat vrij nieuwe leden (2021) het spreekwoordelijk bijltje erbij neer gooien………

 

Overigens heb ik vooralsnog het voornemen nog te blijven rondhangen hier……

Edited by Rob55
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Roots said:

Het is moeilijk....Het is moeilijk om iemand gelijk te geven als je denkt zelf gelijk te hebben. Maar neem dan die andere mening voor kennis aan en ga verder. Weglopen of wegkruipen lost niets op. Je continu kwaad maken omdat iemand anders een andere mening heeft heb je een zwaar leven want meningen kom je overal tegen niet alleen op een forum.🙂

 

Het gaat niet altijd om een mening. het gaat ook om ervaringen. In dat woord zit ervaren, dat is iets anders dan wetenschappelijk iets te moeten bewijzen. Wanneer iemand zijn ervaring opschrijft en er komt iemand vertellen dat het onmogelijk is, dan denk ik ook wel eens, voor jouw was dit bericht in ieder geval niet bedoeld.

 

Zoals dat vooringenomen zooitje in het filmpje van Tubejack. De prijs is het enige wat belangrijk is. verder weten ze alles beter. En dat je geen verschil hoort met Spotify of Deezer... dank me de koekoek allebei gecomprimeerde ongecontroleerde tracks. Misschien komt de eerste via China bij jouw en wanneer je het de tweede keer afspeelt via New York. En waar zat die dure koptelefoon op aangesloten? En welke muziek werd er gespeeld. Aan de petjes te zien hoemp hoemp muziek.

 

Laat iedereen in z'n waarde en probeer te leren van ervaringen. Ik hoor tien keer liever Bruno Putzeys iets uitleggen dan die petjes van hierboven. Bruno heeft tenminste iets gemaakt en geleerd.

 

Maar in het geval van Guido zit het echt anders, het heeft eerder iets met vertrouwen en goede bedoelingen te maken. En met de manier hoe hij er mee om kán gaan. En ja, Guido heeft me e.e.a. via mail uitgelegd. Maar de details hou ik voor me zelf. Anders wordt het wél veel te persoonlijk.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...