Jump to content

Retro audio revival


Gydo
 Share

Recommended Posts

Ik merk dat oude apparatuur helemaal in is. Wat ik mij afvraag is waarom mensen terug naar cassettes gaan, oude CD spelers, bandrecorders, .....

Nostalgie ? Voor de fun ? De sound?

Ik leg even uit hoe ik denk, neem nu een cassette recorder. Wil je er ééntje die gereviseerd is ben je al makkelijk 500€ kwijt. Dan denk ik, daar koop je een "lifetime" abonnement voor bij Qobuz. Daar kan je ook afspeellijsten in maken.

Kortom, ik ben benieuwd naar de beweegredenen om voor zulke apparatuur te gaan.

 

Ik wil nog even vermelden dat dit geen waardeoordeel is want iedereen moet vooral doen wat men leuk vind !!!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik doe het omdat ik het leuk vind.  Ik vind dat mijn  Akai bandrecorder goed klinkt, dat verwacht ik ook van een goede cassetterecorder.  Ook mijn oude Denon 2700 cd speler klinkt erg goed vind ik.  Ik geniet ook van vinyl en Spotify.

Link to comment
Share on other sites

Voor mij is de enige reden om gebruikte apparatuur te kopen was de prijs.

Dat mensen nu een vermogen over hebben voor zwaar verouderde apparatuur kan ik dan ook niet snappen.

Dat hele vintage verhaal heb ik eigenlijk nooit begrepen.

 

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Gydo said:

Ik merk dat oude apparatuur helemaal in is. Wat ik mij afvraag is waarom mensen terug naar cassettes gaan, oude CD spelers, bandrecorders, .....

Nostalgie ? Voor de fun ? De sound?

Ik leg even uit hoe ik denk, neem nu een cassette recorder. Wil je er ééntje die gereviseerd is ben je al makkelijk 500€ kwijt. Dan denk ik, daar koop je een "lifetime" abonnement voor bij Qobuz. Daar kan je ook afspeellijsten in maken.

Kortom, ik ben benieuwd naar de beweegredenen om voor zulke apparatuur te gaan.

 

Ik wil nog even vermelden dat dit geen waardeoordeel is want iedereen moet vooral doen wat men leuk vind !!!

 

 

  • Omdat ik het vroeger niet kon betalen.
  • Omdat het wat warmer klinkt.
  • Omdat het eigenlijk niets onderdoet voor mijn moderne high-end spullen.
  • Omdat ze vroeger ook al heel goed konden ontwerpen.
  • Omdat het er heel mooi uit kan zien.
  • Omdat het heel praktisch is qua aansluitingen.
  • Omdat er wel een toonregeling op zit.  (soms heel praktisch) 
  • Omdat een afspeel lijstje bij Qobuz niet hetzelfde gevoel geeft dan het opnemen van een tape.
  • Omdat je met tape ook analoge opnames kunt maken.
  • Omdat je al een goed cassettedeck geserviced voor €125 hebt
  • Omdat zo'n cassette verbluffend goed kan klinken.
  • Omdat ik dat eigenlijk een beetje vergeten was.
  • Omdat vintage door het kwaliteitsfilter "tijd" is gegaan.
  • Omdat veel HiFi apparatuur een relatief korte levensduur heeft.
  • Omdat er daarna vaak geen onderdelen meer zijn
  • Omdat die van bepaalde merken uit de jaren 70 gewoon weer gemaakt worden.

 

Maar vooral omdat ik het leuk vind. 🙋‍♂️

sx1250klaar.jpg

Edited by Tubejack
update
Link to comment
Share on other sites

Hier vintage apparatuur genoeg. Maar het meeste daarvan werkt niet mee. Ze staan hier alleen voor wat decoratie. Wanneer ik ze zou laten repareren, dan zou ik er toch niet mee spelen.

 

Te omslachtig, verouderd, geen afstandsbediening te veel energieverbruik, flink wat kosten om het werkend te krijgen enz.

 

Nog meer apparatuur "in de lucht houden"? ik moet er niet aan denken.!

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Tubejack said:
  • Omdat het wat warmer klinkt.
  • Omdat het eigenlijk niets onderdoet voor mijn moderne high-end spullen.
  • Omdat ze vroeger ook al heel goed konden ontwerpen.
  • Omdat een afspeel lijstje bij Qobuz niet hetzelfde gevoel geeft dan het opnemen van een tape

-Goede apparatuur klinkt zeker niet klinisch, dus niet akkoord.

-You wish....

-Daar ben ik het wel mee eens.

-Het draait toch om de muziek welk de nodige emoties losmaakt, dat gevoel is toch veel belangrijker.

Link to comment
Share on other sites

Als je maar lang genoeg wacht wordt alles wel vintage Gydo 😀 Ik weet niet hoe lang je een zaak hebt gehad, maar in principe moet die High End apparatuur die je verkocht hebt nog jaren lang -ook klankmatig- mee kunnen eventueel met een kleine revisie. Hetzelfde geldt voor de sets van velen hier.

 

Naast mijn inmiddels ouder wordende set heb ik nog wat nog oudere spullen zoals een Quad 34/306/FM 4 set en een Quad 33/303/FM set. Daarnaast een Nakamichi CR 1 en een Revox 77a. Allemaal in prima staat. De Revox mag trouwens weg. De Nak heb ik nodig voor de “Pietje Puk” cassettes. De CD 100/komt daar binnenkort bij 😀

 

Ga zo door Jack!

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Just now, carl said:

Als je maar lang genoeg wacht wordt alles wel vintage Gydo 😀 Ik weet niet hoe lang je een zaak hebt, maar in principe moet die High End apparatuur die je verkocht hebt nog jaren lang -ook klankmatig- mee kunnen eventueel met een kleine revisie. Hetzelfde geldt voor de sets van velen hier.

 

Naast mijn inmiddels ouder wordende set heb ik nog wat nog oudere spullen zoals een Quad 34/306/FM 4 set en een Quad 33/303/FM set. Daarnaast een Nakamichi CR 1 en een Revox 77a. Allemaal in prima staat. De Revox mag trouwens weg. De Nak heb ik nodig voor de “Pietje Puk” cassettes. De CD 100/komt daar binnenkort bij 😀

 

Ik heb al 2 jaar geen zaak meer, ik ben nml op pensioen gegaan.

We hebben de zaak bijna 15 jaar gehad en de meeste apparatuur die we verdeelden is zeker niet verouderd.  Ik denk even aan ASR Emitter, Norma, Jeff Rowland, Ayre, ....

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mijn Tandberg TD20A heb ik gekocht puur voor decoratie. Die oude monster receivers heb ik helemaal niets mee.

Dat oude zwarte Sansui spul is wel heel erg mooi om te zien.

De Nakamichi RX 202E die ik ooit nieuw kocht ga ik niet meer laten reviseren(wie hem wil mag een bod doen)😃

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Tubejack said:

Dat lijken me de betere merken Gydo.  Wat is het oudste merk uit dat rijtje? 

 

Onze winkel was heus wel een High End zaak en richtte zich op de betere producten. Het oudste merk weet ik eigenlijk niet meer, maar ik denk dat dit Unison Research was.  Uit dat rijtje was het Ayre.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb al mijn apparatuur gewoon zelf nieuw gekocht. De Datrecorders zou ik geen vintage willen noemen, 1 van de 3 is eigenlijk niet meer bruikbaar maar is nog niet weggegooid. Mijn reel-to-reel recorder (ik schat rond de 40 jaar oud) doet het nog prima, wel al weer heel wat jaren geleden een keer laten nakijken door Frank Oomen.

Ik zal nooit vintage apparatuur kopen. Ik kan ook niet begrijpen waarom iemand nu nog met vinyl zou willen beginnen. Maar dat je platen blijft draaien snap ik heel goed.

Link to comment
Share on other sites

 

50 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

- Ik zal nooit vintage apparatuur kopen.
 


Ik heb verschillende Vintage spullen in mijn tweede set en de goede merken kun je best tweedehands kopen Kraus mits je kan terugvallen op een deskundige. Bij platenspelers kan je bijvoorbeeld heel goed bij Roger terecht, voor Quad bij Armand van Ommeren en voor Japanse elektronica bij Jack. Maar er zijn er natuurlijk meer. En voor jongeren is die apparatuur vaak een uitkomst vanwege de prijs/kwaliteitsverhouding. Wel even goed informeren bij een serieus forum.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb helemaal niks tegen tweedehands. Ik bedoel met vintage-apparatuur eigenlijk bijv. terug naar cassettedeck. Dat heb ik nooit gehad en ga er achteraf niet aan beginnen.

En er zijn heel goede/mooie/leuke tweedehandsspullen te koop maar het etiket 'vintage' heeft voor mij op zich geen waarde. Ik zie aan het labelen als vintage meer een excuus voor een hogere prijs.

Link to comment
Share on other sites

Wanneer is iets vintage?

Is dat naar 5 jaar, 10 of 20 of als iets niet meer in productie is?

Mijn Audio Net versterkers zijn ongeveer 7 jaar oud maar zou ik geen vintage wilen noemen.

De Thorents TD160 weer wel maar is inmiddels voor erbij en gebruik ik voornamelijk voor demo.

 

Link to comment
Share on other sites

Op dit thema kun je natuurlijk een hele psycho-analyse los laten en er zijn misschien wel 100 en 1 beweegredenen waarom mensen voor vintage (25+ of 40+?) gaan. 

Qua smartphone, internet, TV, wasmachine/ drogers, etc. (voor mij gebruiksvoorwerpen) heb ik het liefste de nieuwste, beste technologie die binnen mijn budget ligt. Dit geldt bij mij ook voor sportartikelen, motorhelmen/ -kleding. Ben wel bijna altijd van het principe: eerst nieuw als het oude versleten is.

M.b.t. behuizing ben ik Jeckyl and Hyde: of super modern zonder spitsdak of een mooi, statig herenhuis dan wel een mooie, oude boerderij (liefst carré) 

 

Ik weet dat je audio-apparatuur niet kan vergelijken met andere apparatuur. Maar ik doe het toch. Kijk maar eens naar oude Faema espressomachine vs nieuwe, dito Van Berkel snijmachine, luchtgekoelde Porsche 911 vs een elektrische🤢 911. En zo kan ik nog wel even doorgaan. 

 

Maar waarom dan vintage m.i.:

* Slow down vs ratrace.

* Statement: coolfactor, onderscheidend, aversie tegen moderne technologie.

* Stukje beleving/ romantiek (hang naar het "oude"), er nog moeite voor moeten i.t.t. gemakzucht/ vrijwel technologische autonomie.

* Jeugdsentiment. 

* "Betaalbaarheid": een vintage Accuphase is toch een stuk betaalbaarder dan een nieuwe Accuphase. 

* Exclusiviteit: het niet meer zoveel voor handen zijnde en niet meer geproduceerd wordende, geen tien uit een dozijn.

* Interesse voor oude techniek.

* Etc., etc.

 

Gelukkig omarm ik vrijwel beiden: vintage en modern. Dat werkt voor mij het beste. 

Link to comment
Share on other sites

Tja, een serieuze cassetterecorder laten restaureren kost inderdaad wel wat. Maar ik zou het voor geen goud willen ruilen tegen een abo bij Qobuz, Tidal of voor streamingdienst dan ook. Waarom niet? Vanwege de lol, en de mooie techniek van, in mijn geval, een vijftal Nakamichi's. Streaming heb echt helemaal niets mee. Leuk voor op het werk en makkelijk voor in de auto, maar verder niet.

Mijn platenspeler is ook vintage (Thorens TD2001 RDC/Isotrack met Lyra Delos) Voor het bedrag wat ik hierin geïnvesteerd heb kun je niets vergelijkbaars vinden als je nieuw  wil kopen. Voor het dubbele ook niet. Dus... hier is vintage absoluut mijn voorkeur.

 

Daarbij: mijn Naks en mijn Thorens zijn zo'n 40 jaar oud. Ik denk niet dat er een streamer nu te koop is die over 40 jaar zonder problemen nog werkt...

Vanuit die optiek is het laten restaureren van een vintage audio apparaat een koopje.

 

Bij Audioclub Oost Brabant hebben we ooit een vergelijk gedaan met als onderwerp "Zijn we er nou echt op vooruit gegaan?". In sommige opzichten wel. Maar als het om geluidskwaliteit gaat... laat ik het zo zeggen, er waren zeer weinig leden die het verschil konden tussen een goed opgenomen cassette en een CD.

Link to comment
Share on other sites

En nog eentje: m.b.t. messen vind ik een houten handvat nog altijd het lekkerste in de hand liggen. In mijn tijd als slager (tot 2004) waren houten handvatten reeds enige tijd verboden i.v.m. HACCP gebeuren. Niks mis met fibrox, maar houten handvatten zijn m.i. het summum.  

Edited by Vinyl_Fuchs
Link to comment
Share on other sites

De enige reden dat ik vintage spullen heb is omdat ik te weinig 'weg gooi' en het blijf gebruiken tot het op de draad versleten is. Kan ook het gevolg van een "in een keer goed" instelling zijn.

 

Het hele retro gebeuren, bij de oude knarren snap ik het wel, dingen die vroeger onbereikbaar waren. Oude liefdes. Bij het jonge volkje, "fin de siècle" (nog steeds), alles staat een beetje stil dus maar terug kijken en (onbewust) het onpersoonlijke en steriele van de aaifone zat zijn.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...