Jump to content

Advies om de bas weergave in mijn specifieke luister ruimte te verbeteren


JDo
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, JDo said:

Bedankt voor jouw reactie!

Wat zijn de afmetingen van de 6 Helmotz absorbers die jij hebt gemaakt?

Ik zet eraan te denken om een Helmotz absorber te bouwen over de breedte van de ruimte tegen de achterwand.

Bovenop deze Helmotz absorber zou ik dan 4 N11 diffusers willen plaatsen die nu achter de luisterplek staan tegen de achterwand.

Dat zou betekenen 489cm breed en ongeveer 50cm hoog. 

Met een beetje rekenwerk zou ik dan bijvoorbeeld met de volgende maten op een Helmotz absorber die op 23Hz werkt kunnen komen:

Opening tussen latten: 1 mm

Breedte lat: 50 mm

Diepte vanaf achterwand: 450 mm

Lat diepte: 200 mm

Absorptie frequentie: 23Hz

Totale diepte: 450mm + 200mm = 650mm

 

Ik zou ook de opening tussen de 1 en 3mm kunnen variëren en op die manier de demping breedbandiger maken. Maar ik denk als ik de 23Hz flink aanpak de rest voor een groot deel volgt.

In mijn geval moet ik 23Hz ongeveer 11dB zien te dempen.

Helmholtz.

Link to comment
Share on other sites

On 20-11-2022 at 17:09, JDo said:

In mijn geval moet ik 23Hz ongeveer 11dB zien te dempen.

 

😱

Lees ik dat goed????

Dat krijg je met akoestische oplossingen nooit weggedempt. En als dat al lukt zit je in een grote koptelefoon die zo "dood" is dat alle leven uit de muziek wordt gezogen.

En om te EQ-en moet het hele signaal door de software om die ene smalle band goed te krijgen, wat ongetwijfeld hoorbare artefacten oplevert.

De enige manier om "room-modes" te voorkomen is zorgen dat die laagenergie niet in de ruimte komt. Oftewel affilteren met een kleine condensator van de beste kwaliteit die je kan vinden (oliefilm ofzo, tientjeswerk vanwege de kleine grootte)

Het laag onder de 100Hz laten doen door open baffle subs (of gewone) met uitgebreid instelbare plate amps.

Maar goed, je hebt je eigen plan al helemaal klaar en voor de puntjes op de i kom je hier vragen stellen.

Succes met Mission Impossible

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Geerdie said:

 

😱

Lees ik dat goed????

Dat krijg je met akoestische oplossingen nooit weggedempt. En als dat al lukt zit je in een grote koptelefoon die zo "dood" is dat alle leven uit de muziek wordt gezogen.

En om te EQ-en moet het hele signaal door de software om die ene smalle band goed te krijgen, wat ongetwijfeld hoorbare artefacten oplevert.

De enige manier om "room-modes" te voorkomen is zorgen dat die laagenergie niet in de ruimte komt. Oftewel affilteren met een kleine condensator van de beste kwaliteit die je kan vinden (oliefilm ofzo, tientjeswerk vanwege de kleine grootte)

Het laag onder de 100Hz laten doen door open baffle subs (of gewone) met uitgebreid instelbare plate amps.

Maar goed, je hebt je eigen plan al helemaal klaar en voor de puntjes op de i kom je hier vragen stellen.

Succes met Mission Impossible

Jawel, met een Helmotz absober kan dat wel, zonder dat je ruimte "dood" word.

Foto is een voorbeeld.

5988727a1c3cee0001f9463a_Basic%20Acousti

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Gydo said:

Jawel, met een Helmotz absober kan dat wel, zonder dat je ruimte "dood" word.

Foto is een voorbeeld.

5988727a1c3cee0001f9463a_Basic%20Acousti

Meen je dat nou serieus????🙈

Enne, topicstarter heeft het in zijn openingspost nog niet gehad met wat voor weergevers er gespeeld gaat worden.

Edited by Geerdie
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Geerdie said:

Meen je dat nou serieus????🙈

Tja, met een schoendoos gaat het niet lukken hoor.

Dit is een commercieel product, veel te duur, maar het kan dus ook zo. Je zou het ook met een lange kartonnen buis kunnen doen.

 

Acustica-Applicata-Polifemo-@-Audio-Ther

 

sfeer_Polifemo-en-DAAD4.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Geerdie said:

 

😱

Lees ik dat goed????

Dat krijg je met akoestische oplossingen nooit weggedempt. En als dat al lukt zit je in een grote koptelefoon die zo "dood" is dat alle leven uit de muziek wordt gezogen.

En om te EQ-en moet het hele signaal door de software om die ene smalle band goed te krijgen, wat ongetwijfeld hoorbare artefacten oplevert.

De enige manier om "room-modes" te voorkomen is zorgen dat die laagenergie niet in de ruimte komt. Oftewel affilteren met een kleine condensator van de beste kwaliteit die je kan vinden (oliefilm ofzo, tientjeswerk vanwege de kleine grootte)

Het laag onder de 100Hz laten doen door open baffle subs (of gewone) met uitgebreid instelbare plate amps.

Maar goed, je hebt je eigen plan al helemaal klaar en voor de puntjes op de i kom je hier vragen stellen.

Succes met Mission Impossible

Ik heb op dit moment geen idee of ik in staat ben die 11dB bij 23Hz weg te dempen. Ik heb met akoestische aanpassingen in het laag nog weinig ervaring.

Ik ben het er niet mee eens dat je daarmee een "dood" klinkende ruimte maakt omdat bijvoorbeeld Helmholtz absorbers specifiek een smal bandig deel dempen.
 

De filters die ik nu gebruik voor EQ i.c.m. HQ player werken tot 127Hz en doen daarboven niets.

Het signaal wordt zeker niet aangetast en dus ook zeker geen hoorbare artefacten.

Als ik zou willen filteren met condensatoren dan zou ik dat kunnen doen in mijn actieve scheidingsfilter.

Echter krijg je dat nooit zo netjes geregeld als met software filters dus dat is geen goede oplossing.

De Magnepan speakers die ik gebruik hebben een zeer mooi en gedetailleerd laag.

Ik heb geëxperimenteerd met 2 velodyne DD12 subs voor het laag onder de 100Hz.

Veel minder detail en het sluit niet optimaal aan bij de middentoner.

Ik wil nog wel eens experimenteren met deze 2 subs inzetten onder bijvoorbeeld de 50Hz.

Ik heb mijn plan zeker niet klaar en ik vraag oprecht om advies. 

Daarbij zoek ik vooral naar informatie wat wel mogelijk is en dat op basis van ervaring van andere zodat ik de juiste keuzes kan maken in het design van mijn oplossing.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Geerdie said:

Meen je dat nou serieus????🙈

Enne, topicstarter heeft het in zijn openingspost nog niet gehad met wat voor weergevers er gespeeld gaat worden.

Ter info de componenten die ik op dit moment gebruik:

• Self made streamer with Jcat cards passive cooled

• HQ player (also used for volume control) running on streamer for upsampling control by ROON

• Holo Audio May KTE DAC in NOS mode

• Magnepan MG20 (fully modified, silver foil wiring, no internal crossover, all external with high quality components)

• Self build active crossover (to replace standard active crossover)

• Krell KSA 300S (upgraded version) connected to bass panels

• Audio Research VS115 connected to mid panels and ribbon tweeter

Edited by JDo
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Gydo said:

Aha, ook een Magnepan luisteraar, ik heb zelf de MG20.

Ken jij Rob Dingen misschien ?

Rob ken ik wel.

Woont bij mij in de buurt en was vorige week nog bij mij om te luisteren naar mijn systeem.

Ik gebruik nu een actief scheidingsfilter wat hij heeft gemaakt.

Link to comment
Share on other sites

Just now, JDo said:

Rob ken ik wel.

Woont bij mij in de buurt en was vorige week nog bij mij om te luisteren naar mijn systeem.

Ik gebruik nu een actief scheidingsfilter wat hij heeft gemaakt.

Ok, Rob is hier onlangs ook geweest. Ik vermoede al dat jij het filter van Rob gebruikte. Bij mij spelen de MG20's prima in het laag. Mijn ruimte is wel een stuk kleiner, nml een 4,5 x 5 meter en 3,6 meter hoog.  Ook niet ideaal, maar wonderwel gaat het prima. Ik speel nu met een NAD M50 gemodificeerde netwerkspeler, Mola Mola Makua preamp met ingebouwde DAC (dezelfde als de Tamabqui) en dan het actief Magnepan filter, 1 set Mola Mola Kaluga's op het laag en sinds kort een setje Array M1's op het mid hoog. Bij mij is alles nog origineel maar daar komt wel verandering in.

Foto is nog met 2 paar Kaluga's

 

305304722_5846129195398817_1585023349682

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Gydo said:

Ok, Rob is hier onlangs ook geweest. Ik vermoede al dat jij het filter van Rob gebruikte. Bij mij spelen de MG20's prima in het laag. Mijn ruimte is wel een stuk kleiner, nml een 4,5 x 5 meter en 3,6 meter hoog.  Ook niet ideaal, maar wonderwel gaat het prima. Ik speel nu met een NAD M50 gemodificeerde netwerkspeler, Mola Mola Makua preamp met ingebouwde DAC (dezelfde als de Tamabqui) en dan het actief Magnepan filter, 1 set Mola Mola Kaluga's op het laag en sinds kort een setje Array M1's op het mid hoog. Bij mij is alles nog origineel maar daar komt wel verandering in.

Foto is nog met 2 paar Kaluga's

 

305304722_5846129195398817_1585023349682

Mooie set!

Rob had het laatst over jouw set en zei dat jij de zelfde speakers hebt met zelfde actief filter.

Ik wil binnenkort een test doen met een software crossover filer ipv het elektronische actief filter.

Voorheen had ik tussen DAC en actief filter een ARC LS26 (die gemodificeerd is) voor volume regeling maar nu met de Holo May rechtstreeks aan het actief filer is een grote stap voorwaarts.

Rob zei al dat de Mola Mola DAC erg goed is.

Ik zag dat ik een type had in mijn vorige bericht. Ik heb net als jou ook de MG20 met origineel actief filter voor het laag.

Link to comment
Share on other sites

Waarom probeer je eens geen Trinnov ST2, die kan je als scheidingsfilter gebruiken en tevens als roomcorrectie. Rob heeft de meerkanaalsversie, de ST2 is de stereo versie.

Ik denk dat je heel wat problemen met de Trinnov kan oplossen.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Gydo said:

Waarom probeer je eens geen Trinnov ST2, die kan je als scheidingsfilter gebruiken en tevens als roomcorrectie. Rob heeft de meerkanaalsversie, de ST2 is de stereo versie.

Ik denk dat je heel wat problemen met de Trinnov kan oplossen.

Met een Trinnov ST2 zal je zeker veel mogelijkheden hebben om EQ en crossover digitaal toe te passen.

De Trinnov ST2 is ook een zwaar aangepaste PC net als de streamer die ik zelf heb gebouwd.

Echter heeft de Trinnov ST2 ingeboude DAC's en kan hij dus analoog uitsturen terwijl mijn streamer alleen digitaal kan uitsturen.

Ik heb een tijd terug een zeer goede streamer zelf gebouwd. Lijkt een beetje op die van Rob maar dan met de nieuwste Jcat USB en netwerk kaart. Externe LPSU, glasvezel vanuit main switch etc.
In die streamer heb ik genoeg rekenkracht om via HQ player te upsamplen naar 1,5Mhz en de DAC staat dan in NOS mode.
Via HQ player kan ik dus EQ filters en crossover filters gemaakt in tooling zoals REW of andere tooling gebruiken.

Via de streamer stuur ik via de Jcat USB kaart de USB ingang van de Holo May aan.

Klinkt heel veel beter als de Metrum Ambre welke ik hiervoor gebruikte.

Link to comment
Share on other sites

Mijn huidige systeem:

Diffusers zijn nog niet geschilderd op 1 na die tegen de achterwand aan staat (zwart geschilderd).

1275735615_Audiosysteem11-22v1.jpg.9f9793ff5d6274836087d4b53b05bc97.jpg

 

1226353920_Audiosysteem11-22v2.jpg.f5d5b3b5b8fe6a4ed38c96d046a2c43e.jpg

Edited by JDo
Link to comment
Share on other sites

Heb je al uitvoerig met de speakers geschoven. Ik bedoel dan naar achter of meer naar voor? Idem voor de zetel? Met een dipool moet je het toch goed krijgen. Ik heb zelf achter de MG20's in de hoeken per kant 2 Big Block's staan van R.F.T.S. en daar ben ik uiterst tevreden over. Voor mij doen die wat minder in het laag, maar het zorgt voor een wat lagere nagalmtijd.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Gydo said:

Heb je al uitvoerig met de speakers geschoven. Ik bedoel dan naar achter of meer naar voor? Idem voor de zetel? Met een dipool moet je het toch goed krijgen. Ik heb zelf achter de MG20's in de hoeken per kant 2 Big Block's staan van R.F.T.S. en daar ben ik uiterst tevreden over. Voor mij doen die wat minder in het laag, maar het zorgt voor een wat lagere nagalmtijd.

Ik heb al best veel geschoven met de speakers.

Maar wil daar binnenkort nog wat meer tijd in stoppen.

Voor de duidelijkheid, het klinkt nu erg lekker, zeer ruimtelijk en realistisch.

Maar ik denk dat in de laag weergave nog het nodige te verbeteren valt.

Net als bij Rob bevind mijn luisterruimte zich in de kelder dus harde beton wanden.

Nu op de voorwand geen demping zoals ook geadviseerd wordt.

Op de zij en achterwand hangen de nodige polyester wol panelen voor demping van midden en hoog.

Frequentie gedrag is met een klein beetje EQ in het laag ok.

Maar met goede demping in het laag verwacht ik dat ik het tijdsgedrag in het laag sterk kan verbeteren en de dips in het frequentiebereik sterk kan verminderen (wat met EQ niet lukt).

Vandaar deze winter periode de ambitie om daar een mooie oplossing voor te maken.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...