Jump to content

Rosso Fiorentina Volterra


Vinyl_Fuchs
 Share

Recommended Posts

Kende het merk nog niet, maar werd getriggerd door een advertentie op hifi.nl tweedehands. Het blijkt maar weer eens dat de ex-Romeinen meesters in de esthetica zijn. Althans dat is mijn bescheiden mening. Sonus Faber Amati Futura in de Rosewood (of Graphite) uitvoering is daar m.i. ook trouwens ook een mooi bewijs van. Alhoewel het merk onder Sound United wel in kwaliteit heeft ingeboet. Die verrekte investeringsmaatschappijen/ "corporates" ook.  

 

https://rossofiorentino.com/volterra/

https://6moons.com/audioreviews/rossofiorentino/4.html  

 

 

Link to comment
Share on other sites

Daar zat ik ook aan te denken. Maar als het filter goed ontworpen is zal dat wel meevallen.

Over filter gesproken...ik zie daar electrolyten, ijzerkernspoelen en cementweerstandjes...
Dat el cheapo spul verwacht ik niet in een speaker van deze klasse.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Geerdie said:

Daar zat ik ook aan te denken. Maar als het filter goed ontworpen is zal dat wel meevallen.

Over filter gesproken...ik zie daar electrolyten, ijzerkernspoelen en cementweerstandjes...
Dat el cheapo spul verwacht ik niet in een speaker van deze klasse.

Als die als correctienetwerken worden gebruikt maakt dat echt niet uit.

Ik ken de speakers goed en het zijn mooie speakers, alleen is het merk onbekend en als je later wil doorgroeien zijn ze moeilijk door te verkopen.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Geerdie said:

Dat snap ik niet. Leg eens uit.

Een luidspreker unit meet niet als een weerstand maar heeft een maar de impedantie verloopt onregelmatig. Die onregelmatigheid heeft een negatieve invloed op het filter gedrag en daarom word een luidsprekerunit gecompenseerd. Vaak is dat een RCL en of een RC netwerk. Deze componenten behoren niet tot het echte scheidingsfilter maar dragen enkel bij op de goede werking er van.

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad, de serie componenten hebben een veel grotere invloed dan de parallel componenten.

Zo zie je maar dat er veel te vaak verkeerde conclusies getrokken worden omdat men afgaat op wat men ziet en niet om wat men weet.

 

Link to comment
Share on other sites

On 3-11-2022 at 18:30, Geerdie said:

Daar zat ik ook aan te denken. Maar als het filter goed ontworpen is zal dat wel meevallen.

Over filter gesproken...ik zie daar electrolyten, ijzerkernspoelen en cementweerstandjes...
Dat el cheapo spul verwacht ik niet in een speaker van deze klasse.

Achteraf denk ik dat het wel mee valt. Je ziet geen faceplate (of hoe noem je dat), daarom lijkt de afstand groter dan normaal. Maar als je bij de tweeters een faceplate van zeg 12 cm er bij denkt, dan zitten de unit ws toch op gebruikelijk afstand van elkaar.

 

Veel speakers meten overigens slecht in het verticale vlak (vooral bij slappe filters). Coaxiaal uitgezonderd natuurlijk

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, carl said:

Waar ik geen voordelen in zie is die supertweeter. In het verleden heb ik er mee geëxperimenteerd en voor mij was de sop de kool niet waard.

 

Eigenlijk zouden ze nu zin moeten hebben, hoge resolutie formaten, grotere bandbreedte, snelle versterkers. Het verbeterd het realisme, een suggestie van beter impulsgedrag. Eigenlijk wil je dat de frequentiecurve (minimaal) een octaaf onder en boven de gehoorgrens doorloopt. Een optimale 3-weg heeft een middentoner die van ~60Hz - 6kHz loopt. Daaronder een sub en er boven een supertweeter.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk niet dat muziek die wij hij hier op het forum spelen zo ver in het hoog gaat Seed.  Ik heb toen Tannoy tweeters uitgeprobeerd en heb ze toen in ieder geval niet gekocht. Als de nieuwe luisterkamer klaar is wil ik het nog wel eens proberen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...