Jump to content

Qobuz gedoe


Buell
 Share

Recommended Posts

9 minutes ago, kappa7 said:

Dan is dat niet het probleem geweest blijkbaar 24 uur gaat dan namelijk ook niet helpen.

 

Ik moet wel eens handmatig mac-adressen verwijderen. 😬 Met een beetje pech, doet hij het over een week nog niet.  Maar Fred heeft m.i. nu genoeg info om uit te vissen of hi-res streaming in zijn eigen netwerk via Qobuz überhaupt werkt.   We horen het vast wel 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Dat is ook wel verstandig en voor al handig als je met je tablet je player wil bedienen.

Tis dan wel verstandig om je DHCP pool kleiner te maken en je vaste apparaten een adres te geven van buiten de pool.

Dan voorkom je dubbele adressen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, kappa7 said:

Dat is ook wel verstandig en voor al handig als je met je tablet je player wil bedienen.

Tis dan wel verstandig om je DHCP pool kleiner te maken en je vaste apparaten een adres te geven van buiten de pool.

Dan voorkom je dubbele adressen.

 

Precies zo gedaan. tot 200 DHCP daarboven wat vaste adressen en de NAS en router op 253 en 245.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Zijn alle 8 de draden van de ethernetkabel wel verbonden? Met 4 draden werkt het ook wel, maar is de snelheid veel lager.

 

Ik heb de streamer overigens wél vaste IPadressen gegeven. Een voor het gebruik met Wifi en een voor het gebruik via de kabel.

Ik heb zelfs een andere ethernet kabel geprobeerd. 

Geen verschil. 

Het probleem is spontaan ontstaan,  eigenlijk hebben we inmiddels alles binnenshuis uitgesloten. 

Ziggo en Qobuz 1 van de 2 lijken de boosdoener. Of ik zie echt iets over het hoofd. 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Buell said:

Ziggo en Qobuz 1 van de 2 lijken de boosdoener. Of ik zie echt iets over het hoofd. 

 Ik vermoed geen van tweeën. Want Qobuz werkt wèl via de webplayer. Of dat nu 16bits of 24 is, maakt eigenlijk niet zoveel uit 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Tubejack said:

 Ik vermoed geen van tweeën. Want Qobuz werkt wèl via de webplayer. Of dat nu 16bits of 24 is, maakt eigenlijk niet zoveel uit 🙋‍♂️

Blijkbaar wel, want alleen 24 bits tracks gaan in de fout. 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Buell said:

Blijkbaar wel, want alleen 24 bits tracks gaan in de fout. 

Jammer, op je pc ook?  Als ze het daar wél doen met de Qobuz app, kan er iets in je streamer/dac zitten. Heb je die  per ongeluk op 16 bit gezet? 

Oja als je een iPad of iPhone hebt, kun je daarop via de Qobuz app ook 24bit streams afspelen. Zou gewoon moeten werken. 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Tubejack said:

Jammer, op je pc ook?  Als ze het daar wél doen met de Qobuz app, kan er iets in je streamer/dac zitten. Heb je die  per ongeluk op 16 bit gezet? 

We hebben 3 streamers ( Mano Ultra MKIII ) geprobeerd. Naar DAC zowel HDMI ( 2 verschillende kabels) als Spdif geprobeerd. 

Vanaf NAS gaat het goed, ook 24 bit. M.a.w eigenlijk kan het bijna niks anders zijn dan Ziggo internet of Qobus zelf. 

Het is spontaan begonnen, en is op sommige dagen zo erg dat geen enkel 24 bits nummer goed gaat. 16 bit gaat eigenlijk altijd goed. 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Buell said:

We hebben 3 streamers ( Mano Ultra MKIII ) geprobeerd. Naar DAC zowel HDMI ( 2 verschillende kabels) als Spdif geprobeerd. 

Vanaf NAS gaat het goed, ook 24 bit. M.a.w eigenlijk kan het bijna niks anders zijn dan Ziggo internet of Qobus zelf. 

Het is spontaan begonnen, en is op sommige dagen zo erg dat geen enkel 24 bits nummer goed gaat. 16 bit gaat eigenlijk altijd goed. 

Daarom moet je ook dingen uitsluiten door te testen of het op een ander apparaat wèl werkt. Je kan wel lekker eigenwijs doen, maar het helpt je niets verder.   

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Tubejack said:

Daarom moet je ook dingen uitsluiten door te testen of het op een ander apparaat wèl werkt. Je kan wel lekker eigenwijs doen, maar het helpt je niets verder.   

 

Nou eigenwijs. Je begint met uitsluiten van zaken, stap voor stap.

1 van de stappen was een andere streamer proberen, dat stadium is al een week gepasseerd. Uiteindelijk is de conclusie die ik omschrijf. 

Waarom ben ik eigenwijs, heb alles geprobeerd. 24 bit gaat steeds mis bij mij thuis. 

Het zit hem niet in de aparaten en/ of kabels. 

Daarom ook mijn begin, of iemand soortgelijke problemen heeft met Qobuz. 

Als het op 3 verschillende streamers fout gaat. En elders op dezelfde streamers wel goed. Dan mag daar toch wel worden gesteld dat daar het probleem niet zit. 

Als het op de laptop of telefoon wel goed gaat zegt dit niks. Het zijn alleen Hi Res bestanden die mis gaan. Om 24 bit audio vanaf je computer af te spelen heb je een externe dag nodig. Mijn Audio GD dac doet niks verkeerd,  dat is al bewezen door vanaf NAS te spelen met 24 bits bestanden 

.

Edited by Buell
Link to comment
Share on other sites

Just now, Tubejack said:

Doet Qobuz het met een andere streamer ook niet op 24 bit? 

Nee, dat probeer ik  steeds uit te leggen. We hebben 3 verschillende streamers geprobeerd. Mijn broer heeft een audiozaak, daarom was dit in korte tijd te doen 

Link to comment
Share on other sites

Dat je broer helpt, was niet echt duidelijk in je verhaal tot nu toe. Maar goed. handig zo'n broer. In de Qobuz app kun je de streaming quality invoeren, die geldt dan voor alle apparaten. Staat die op 24bit /192khz?

 

instellingen.png

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

als het vaak zo spontaan gebeurd dan is er vaak wel iets gebeurd.

Denk dan aan een software update of zo iets.

Dat kan natuurlijk aan jou kant zijn maar ook bij ziggo of qobus natuurlijk.

Kan je na gaan of de player een update heeft gekregen?

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, kappa7 said:

als het vaak zo spontaan gebeurd dan is er vaak wel iets gebeurd.

Denk dan aan een software update of zo iets.

Dat kan natuurlijk aan jou kant zijn maar ook bij ziggo of qobus natuurlijk.

Kan je na gaan of de player een update heeft gekregen?

De player niet. Qobuz weet ik niet , Ziggo zegt van niet, maar heeft mijn modem reset en een update gegeven om het probleem te tackelen. Zonder resultaat. 

Link to comment
Share on other sites

Heb je al ge-ping-ed? Je kunt ook traceroute of tracert proberen, kijken welke route er wordt genomen. De kans is groot dat beiden geen resultaat geven (request timed out) als quobuz dat bewust heeft uitgezet. Ik weet niet waar de servers staan IP's en zo, maar quobuz.com geeft consequent time outs. De website laad vlot.

 

Dan, kun je met iets als wireshark overweg, of heb je iemand in de buurt die dat kan? Dan kun je de individuele pakketjes die binnenkomen bekijken.

 

Volledige stilte is altijd vreemd. Wordt de geluidskwaliteit kort voor de stilte minder of is het abrupt stil?

 

10 hours ago, Buell said:

Om 24 bit audio vanaf je computer af te spelen heb je een externe dag nodig.

 

Dit snap ik niet helemaal. Kun je op de computer/laptop geen 24 bits afspelen? Kun je wel 24 bits streamen en downsamplen. Het gaat voor het troubleshooten niet om de geluidskwaliteit.

Link to comment
Share on other sites

Auralic software laat tijdens afspelen de werkelijk bite rate live zien. Het komt regelmatig voor dat de afgespeelde bite rate lager is dan de door Qobuz aangeboden versie. Ik begrijp oorzaak niet. Heb juiste abonnement met juiste instellingen. Mogelijk ligt er een relatie met de haperingen. Dat is bij mij overigens nog nooit aan de orde geweest. 
wat lijkt te helpen is de router uit te zetten en na 30 seconden weer op te starten.

Link to comment
Share on other sites

nee dat is wat anders.

Qobuz heeft ook content wat later naar 24 bit is omgezet maar dat eigenlijk dus niet is.

Je wordt daar een beetje voor het lapje gehouden.

vaak wordt zo iets gewoon door de platenmaatschappij aangeleverd om dat de consument dat nu eenmaal graag wil.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, kappa7 said:

nee dat is wat anders.

Qobuz heeft ook content wat later naar 24 bit is omgezet maar dat eigenlijk dus niet is.

Je wordt daar een beetje voor het lapje gehouden.

vaak wordt zo iets gewoon door de platenmaatschappij aangeleverd om dat de consument dat nu eenmaal graag wil.

 

Wat ik vastgesteld heb is dat ik hetzelfde album de ene keer 24 bit ontvang en de volgende keer zelfde album 16 bit. Ik betwijfel of jouw reactie het volledige verhaal is. Ontken overigens niet dat er wordt gerommeld met bitrate’s, maar dat gebeurt niet door Qobuz maar door platenmaatschappijen.

Link to comment
Share on other sites

Nieuwe muziek is vaak met 24bit opgenomen, dus ik zie niet in, waarom platenmaatschappijen daarmee zouden rommelen.? Qobuz werkt verder top.  In principe heb je geen dure software nodig om de muziek af te kunnen spelen. De gratis standaard Qobuz app werkt perfect op mijn M1 iMac en is lekker informatief.  Prima voor elkaar dus 👍🙋‍♂️ 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Dat een opname tegenwoordig altijd in 24 bit gemaakt wordt, wil niet zeggen dat je het ook zo aangeboden krijgt. Platenmaatschappijen masteren zo'n hires-opname normaal naar een specifiek soort medium, bijvoorbeeld cd of vinyl. En dan gaat het naar ofwel 16 bit 44,1 kHz omdat dat nu eenmaal de specificatie van een cd is, of naar analoog voor het maken van de vinylmasterplaat. En als ze een HD-versie willen aanbieden, dan wordt het gemixt naar 24 bit 48 of 96 kHz en zo verkocht. En als je pech hebt, is de productmanager voor digitaal eentje die heilig gelooft in de loudness wars en dan alle dynamiek er eerst uit laat verwijderen "omdat de klanten dat immers zo willen".

Link to comment
Share on other sites

Quote

24 bit

Opnamen worden bij voorkeur 32 bits floating point gemaakt. De reden is dat er dan voldoende dynamische ruimte ruimte en resolutie is om digitale bewerkingen "verliesloos" uit te voeren. Het "verlies" vind dan alleen maar plaats op het moment van "downsampling".

Als de 32 bits mogelijkheid er niet is gebruik je 24 bits (en converteert naar 32 bits voor bewerken). Dat is dan ook de voornaamste reden voor het bestaan van dit soort formaten.

 

De grootste winst van dit soort formaten zit in de zakken van aanbieders van muziek en passende afspeelapparatuur aan consumenten. ;)

Link to comment
Share on other sites

Explanation:

Sometimes a Lightning device may be unable to obtain the address of your selected track from a streaming service provider if there is an interruption in your connection or an interruption of the service itself, or if the streaming account login stored in Lightning DS has expired. 

Solution:

  1. Turn off your AURALiC streaming hardware and reboot it by unplugging and replugging the power cord. (The physical connection, not just restarting via the power command or switch.) 
  2. Please try to log off and log into your streaming account on Lightning DS and add the tracks you want to play to the Lightning device queue again.

 

bovenstaande optie is een oplossing voor bitrate volgens Google. Later meer

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...