Jump to content

Leuke draaitafel


carl
 Share

Recommended Posts

Ik zou eens allerhande verschillende ontwerpen gaan beluisteren om vooral te bepalen wat het beste in je set past. Nottingham, VPI, Clearaudio en Goldnote zijn gerenommeerde merken die echt wel weten hoe ze een draaitafel bouwen. Ik zou ook een opgehangen systeem zoals een LP12 in je lijst opnemen. En een licht ontwerp als een P10 past ook in je lijst. Verder zou ik ook een direct drive opnemen in de lijst zoals een Technics. Zit de SL1200G niet in de prijscatagorie? En verder is luisteren naar een ander prima. Het is de kunst om op het juiste moment niet te luisteren en je eigen weg te volgen. Het is immers jouw walhalla en niet die van een ander. Ik zou mijn oren laten bepalen hoewel sommigen geloven dat cijfertjes of een bepaalt ontwerp in een draaitafel heilig is. Ik geloof daar in ieder geval niet in. 

Link to comment
Share on other sites

Ik neem alles graag mee in overweging. Maar het gaat vrijwel zeker geen Linn/ Rega of Technics worden. Eerst maar eens informatie inwinnen bij 2 van de experts hier. Bovendien kan een dt natuurlijk ergens anders goed klinken en bij mij geen match vormen. En verder zal het gekozen element/ de gekozen arm van grote invloed zijn. Daarin wil ik dus flexibel zijn. Ben ook geen fan van ingebouwde elektronica (dus liever een seperate motoraansturing) en ik wens over tig jaar ook nog over vervangende onderdelen te beschikken.   

Bij de uiteindelijke aanschaf zal ook de gelegenheid een rol spelen: de juiste speler voor de juiste prijs op het het juiste moment. Gaat echter geen half jaar meer duren, want zo lang kan en wil ik mijn geduld niet op de proef stellen.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Bij de uiteindelijke aanschaf zal ook de gelegenheid een rol spelen: de juiste speler voor de juiste prijs op het het juiste moment. Gaat echter geen half jaar meer duren, want zo lang kan en wil ik mijn geduld niet op de proef stellen.

Yup. En dan ook meteen toehappen heh...Ik kom er vanavond om en neem de flappen mee.🙂

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Ik neem alles graag mee in overweging.


Richt je op een combi Fuchs. Draaitafels zijn moeilijk zo niet niet vergelijkbaar als er een andere arm of element opzit. 
 

PS ik was de tweede keer niet vergeten. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Het hoeft geen fabriekscombi te zijn, maar niet alles past bij elkaar en soms zijn fabriekscombi's helemaal niet zo geweldig.

Een merk dat prima spelers maakt, hoeft natuurlijk geen kei te zijn is armen. En een kei in armen, kan slechte draaitafels maken.

En je moet bedenken dat ELKE draaitafel of arm naast zijn sterke punten ook zwakke punten heeft.

Maar sommige fabriekscombi's zijn gewoon goed of zelfs erg goed. En om daar achter te komen heb je tijd nodig om 't uit te zoeken, of iemand die je wegwijs maakt. 

 

Ik laat bewust de elementen even buiten beschouwing, want dat is weer een andfer verhaal

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

Draaitafels met elkaar vergelijken kan alleen als er dezelfde arm en element op zit. Dezelfde draaitafel met een SME arm zal zeker anders klinken dan met een Jelco arm en dan heb je het nog niet over elementen. Ik liep daar indertijd op vast. Toen ik mijn Oracle heb gekocht had ik hem nog nooit gehoord met een Graham arm. In de geluidsbeschrijvingen op internet had ik de idee dat de Graham toch meer mijn arm was en dat klopte gelukkig wel. Maar het is een vast gegeven dat om de perfecte draaitafel voor jou te krijgen je er de tijd aan moet besteden. Een voordeel van iemand als Roger is dat hij je zal helpen om die draaitafel op jouw persoonlijke smaak te tunen. Dan denk ik niet alleen aan arm en element maar ook aan kabels en waar je dat ding op zet. Dat hoeft verder geen kapitaal te kosten mits je goed wordt geadviseerd. En een element upgraden hebben we allemaal wel gedaan. Zelf had ik het geluk dat mijn handelaar ook een Oracle had. Daar had die dus werkelijk elk exotisch element op uitgeprobeerd. Ik denk dat Marco zijn producten ook zo goed kent en hetzelfde geldt voor Roger. 

PS ik zou zeker een keer bij Marc een LP 12 vergelijken met een massa.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Maar misschien klinkt de arm beter op de ene dan de andere dt.

Daarom ook verschillende dt's beluisteren met de zelfde arm en element.
Buiten de arm en element doet het loopwerk ook een duit in het zakje.

Link to comment
Share on other sites

Vandaar ook mijn advies om bij Marc te gaan luisteren naar een LP 12 en een massa. Het is in ieder geval een leuke avond en leerzaam. Bij mij is Fuchs welkom al ben ik nu druk met mijn broer.

Link to comment
Share on other sites

We hebben toch best goed kunnen lezen dat Vinylfuchs vrij precies weet wat hij eventueel wel en zeker niet wil. "Ik zou"  dit of dat doen, daar heeft hij niet zo veel aan. Het is voor ons interessant wat hij uiteindelijk zelf en op eigen houtje doet. Niet verder dood knuffelen met adviezen, alles is al wel gezegd. Nu maar eens kijken hoe hij alle draaitafel valkuilen gaat omzeilen. Kunnen wij ook nog wat van leren.

Link to comment
Share on other sites

😁 Zoals gezegd alle adviezen zijn welkom. Op eigen houtje: nee. Ik ga de toekomstige adviezen zeker ter harte of beter gezegd ter ore nemen. Anderzijds als ik al van mijn "referentie-DT" kan genieten: een DD uit eind jaren 70 met een Denon element welk eigenlijk een zware toon behoefd, kan er niet veel fout gaan. Althans daar ga ik gemakshalve vanuit.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

We hebben toch best goed kunnen lezen dat Vinylfuchs vrij precies weet wat hij eventueel wel en zeker niet wil. 


En zelfs dan kan het niet kwaad een paar draaitafels naast elkaar gehoord te hebben Kraus. De weg is ook altijd wel interessant en leuk voor een liefhebber. 

Link to comment
Share on other sites

Het is toch niet zo moeilijk:

 

1. massa draaitafels met metalen plateaus klinken krachtig, snel en dynamisch

2. massa draaitafels met kunststof plateaus klinken iets ronder en wat vergevingsgezinder

3. Geveerde draaitafels met subchassis klinken nóg wat romantischer

4. Met direct drives heb ik minder ervaring. Die er waren dat die motor onder het element soms brom veroorzaakt

5. MD elementen op een lichte arm

6. MC elementen op zwaardere armen.

7. Lange armen klinken "schoner" dan korte

8. Tangentiaal armen zijn theoretisch het best, maar hebben wat extra horizontale massa. niet elk element vind dat fijn.

 

Natuurlijk alles generaliserend, maar wél mijn ervaringen.

En vanwege al die variabelen bleef ik maar zoeken naar een "beste" draaitafel. En die is er helemaal niet.

Voor mij was de beste de Transrotor Fat Bob met de Eminent arm.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Hans van Liempd said:

Het is toch niet zo moeilijk:

 

3. Geveerde draaitafels met subchassis klinken nóg wat romantischer

 


 

Toch kennelijk wel Hans want romantisch zou ik mijn Oracle Delphi toch echt niet durven te noemen 😀

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sodejuu said:

Hans zegt duidelijk dat het ZIJN ervaring is. Zo hoeft niet iedereen het te ervaren.

BTW, de Oracle Delphi is idd geen subchassis speler maar een geveerd loopwerk speler.

 

Precies.

En elke combinatie klinkt weer anders. En het jammere is, dat je het niet "even" kunt vergelijken. Ik zie me al aankomen in een audiozaak, "mag ik een PU element thuis proberen?" "En dan ook een paar armen er bij, dan kan ik wat vergelijken en kijken wat het best bij mij past".

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Zelfs Rob Wilms deed dat niet en hij was toch vrij makkelijk hierin (bij mij dan).

 

Mijn Dual 1219 is wat ik noem een geveerd loopwerk en die zit heel anders in elkaar dan de Oracle of de Linn. Maar waarschijnlijk hebben jullie formeel gelijk.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Hans van Liempd said:

Precies.

En elke combinatie klinkt weer anders. En het jammere is, dat je het niet "even" kunt vergelijken. Ik zie me al aankomen in een audiozaak, "mag ik een PU element thuis proberen?" "En dan ook een paar armen er bij, dan kan ik wat vergelijken en kijken wat het best bij mij past".

Zover ik dan weet De enige waar je een redelijk draaitafeloverzicht kon krijgen was bij Audio Selectief (Haudio) in Sneek. Helaas is dat voorbij, maar ik heb van Haudio veel geleerd over Tonearmen en elementen. Haudio had altijd 10 verschillende draaitafels gereed staan om te beluisteren.
Nu 2023 zou ik niet 1.2.3. weten wie er meerdere draaitafels luister gereed heeft staan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Het is een behoorlijke gok, maar bij Ketelaar heb ik een paar keer een Kuzma Stabi+Stobi+ VandenHul gehoord.

Dat klonk telkens goed. Inmiddels klinkt mijn vriend Freddie Hubbard natuurlijker dan via cd via de dac afgespeeld.

Ik ben geneigd het een verantwoorde gok te noemen. Zonder deze ervaring, zou ik het werkelijk niet geweten hebben.

 

Een Thorens TD124 van 18.000 euro klonk ook goed, maar was een beetje boven budget. Een Fat Bob heb ik ook een paar keer goed horen klinken.

Een met een Jan Allaerts en een SMV IV arm. De ander weet ik niet meer. O, ja en een Linn LP nog wat met 36 prijzige updates.

 

Volgens mij dan heh (knipoog). 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...