Jump to content

Dynamiek, Transienten en vermogen


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

6 hours ago, Hans van Liempd said:

Sorry, vergeten. Het zijn daar passieve filters met mkp en luchtspoelen 

De MG20 of 20.1 was te verkrijgen in 2 uitvoeringen, passief of actief. Ik heb het actief filter. Probleem met het filter upgraden is dat er vaak spoelen genomen worden met ene lagere interne weerstand. Resultaat is een dunner laagweergave, het beïnvloed nml de Q factor van het systeem en vaak is de weerstand van de spoelen mee ingecalculeerd.  Ik zou voor mijn MG 20's gerust het passief filter kunnen bouwen, maar het actief filter heeft wel wat voordelen, nml een betere correctie in de laagweergave. De nieuwe MG 20.7 is alleen passief te verkrijgen.

Edited by Gydo
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Bloom said:

Dat is inderdaad serieus luid en je zou gehoorbeschadiging oplopen als je daar constant naar zou luisteren. Ik luister meestal tussen 60 en 70 dB maar als ik er echt eens "voor wil gaan" dan gaat het boven de 80 dB met pieken boven de 105 dB! Dat laatste kan ik maar echt goed doen sinds ik met wooferkorven werk, met de vorige configuratie met een sub hadden de elektrostaten het zeer moeilijk als je op dat volume bassen wou weergeven. Maar nu met de wooferkorven die alles beneden 200 Hz overnemen, kan het véél luider, ook voor popmuziek.

Nou Bloom wat ik bij jou heb gehoord toen was toch echt tegen de 100 Db 😂😂

Link to comment
Share on other sites

Dat was geen 100 dB hoor, dat zal toen met pieken boven de 90 dB geweest zijn. dB is een logaritmische schaal en 100 dB is echt wel héél erg luid hoor.

Link to comment
Share on other sites

Ik wil nog even terug komen op mijn luisterniveau.

Waar ik over spreek zijn uiteraard piek levels, anders zou ik potdoof zijn.

Het "noise level" van mijn ruimte is niet extreem laag, nml 34dB tijdens de dag en 's avonds rond de 32dB. 

Mijn gemiddeld luisterniveau zit meestal tussen de 55 en 92 dB maar met soms de nodige uitschieters. Met de Kii Three/BXT durf ik wel eens wat luider spelen dan met de Magnepan's.

Ik luister 70% rock en pop, 25% jazz en 5% klassiek. Bij rock en pop zit ik meestal tussen de 65 en 92dB. Tja, de dynamiek bij pop is meestal een stuk geringer, met uitzonderingen zoals bv. bij Pink Floyd.

Het is enkel bij jazz en klassiek dat de dynamiek groter kan zijn. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik luister zo rond de 65 db.
Ik luister naar pop rock jazz rockabilly en blues.
Bij blues wil ik nog wel eens harder draaien, zojuist anderhalf uur blues geluisterd.

70 db klinkt behoorlijk op de breedbanders vind ik.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Groovy said:

Ik luister zo rond de 65 db.
Ik luister naar pop rock jazz rockabilly en blues.
Bij blues wil ik nog wel eens harder draaien, zojuist anderhalf uur blues geluisterd.

70 db klinkt behoorlijk op de breedbanders vind ik.

70dB op breedbanders of een 10 weg systeem, beide spelen even luid hoor 😉

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Groovy said:

70 DB IS 70 DB JA.

Maar op de breedbanders komt het bij mij toch luider over als bv de Kef ls50.

 

Een verschil in waargenomen luidheid bij luidsprekers kan zitten in compressie en hogere vervorming van/door een luidspreker (compressie is natuurlijk ook vervorming). Hoe lager de vervorming, hoe minder luid de indruk en hoe harder je gaat spelen.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Seed7 said:

 

Een verschil in waargenomen luidheid bij luidsprekers kan zitten in compressie en hogere vervorming van/door een luidspreker (compressie is natuurlijk ook vervorming). Hoe lager de vervorming, hoe minder luid de indruk en hoe harder je gaat spelen.

 

Dat is een feit.

Als je naar een set luistert die een lage vervorming heeft ga je vaak luider spelen. Destijds, toen we hier de YG Acoustic Carmel hadden staan betrapte ik me er op dat ik een stuk luider speelde. Ook met de Magnepan speel ik luider.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Een vergelijk heeft geen zin is mij verteld.  De kef heeft heel andere specs dan de breedband speaker.
De breedband heeft ook veel minder compressie en een veel hoger rendement. 
Ik had het goed gehoord😊

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Groovy said:


De breedband heeft ook veel minder compressie en een veel hoger rendement. 
Ik had het goed gehoord😊

 

Dat hoeft zeker niet zo te zijn. Eltim heeft destijds een systeempje gemaakt met een mooie Morel driver en dat rendement was heus niet hoog, iets van een 87dB.

 

0_NL_31525_l_ms1.rvf_5.jpg?version=Z24we

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gydo said:

Destijds, toen we hier de YG Acoustic Carmel hadden staan betrapte ik me er op dat ik een stuk luider speelde

 

Toen Stage Acompany net met hun eerste systemen op de markt kwam hadden die een duidelijk lagere vervorming dan de rest van de aanbieders. D'r zijn de nodige roadies met koppijn na een concert wakker geworden, zo hard stond het vaak (ongemerkt).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...