Jump to content

Fabrikant-importeur-winkel-klant .....


Gydo
 Share

Recommended Posts

Om het topic van Hans niet verder te vervuilen heb ik een nieuw topic opgestart ivm kopen van audio.

 

Je kan het over prijzen hebben die te duur zijn, maar dat wil ik juist niet. Mensen weten zelf wat ze willen en kunnen spenderen en laat ons daar respect voor hebben.

 

Ik had al aangehaald dat importeurs misschien overbodig zijn.

Maar het is al aangehaald dat het wel zinvol kan zijn voor niet Europese producten en daar ben ik het zeker mee eens. Maar een distributeur kan voor een dealer een meerwaarde geven.

Waar ik mij niet kan in vinden is dat distributeurs zelf dealer spelen. Als je als dealer met jou klant wel terecht kan bij de demoruimte van de distributeur kan dat een meerwaarde zijn.

Ik heb zelf ervaren, zeker bij de wat duurdere apparatuur, dat mensen het toch graag eerst op proef willen hebben. Dat vind ik logisch en zeker met speakers.

Stel dat je de dealers uitschakelt dan zal de importeur overal ten lande thuis demo's moeten geven en dat zie ik niet gebeuren. Dat is dan weer een voordeel om bij een dealer te gaan, die lokaal de mensen verder kan begeleiden.

 

Dan betreft de enorme winsten die een dealer maakt.... Ik praat uit de biecht maar iemand moet het eens doen. Stel je hebt een speaker die een advies verkoopprijs heeft van 1000€. Een dealer koopt die in voor 500€. Dat maakt dat een dealer, als je de BTW er af trekt zo'n 290€ "verdient" op de speaker. Ik heb het dan niet over eventuele kortingen die een dealer geeft. Ik heb het ook niet over een eventuele thuis demo die hij geeft want dat geeft ook de nodige kosten.

De marge op electronica is lager dan bij speakers.

 

Het is een feit dat je als dealer serieus moet investeren maar je hoeft dat niet voor alle modellen te doen, daar kan de importeur je ten dienste staan.

 

Wat is nu het beste, geen importeur of dealer meer, ik weet het niet. Misschien kan een fabrikant met agenten werken, dat gebeurt nu ook al. Dan hoeft een agent ook niet direct te investeren maar doet de fabrikant dat.

In een ideale wereld houd de fabrikant zich enkel bezig met het ontwikkelen van producten, de importeur met de distributie, na service en begeleiding van zijn dealers. De dealers kunnen zich dan maximaal concentreren op hun klanten.....

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vanuit het perspectief van de consument geldt voor mij een heel simpel idee. De dealer moet voor mij van meerwaarde zijn ten opzichte van een digitale dozen schuiver. Die meerwaarde bestaat uit gedegen kennis en ook snel kunnen handelen wanneer een product defect raakt binnen dan wel buiten garantie. Of dealer dit dan via een importeur of in eigen beheer doet is voor mij niet van belang. 
 

Helaas heb ik al meermaals bij diverse audio zaken mogen meemaken dat communicatie per telefoon en mail niet  hun sterkste kant is, terwijl dat mijn inziens in een kleine markt met relatief weinig verdeel punten juist sterk onderscheidend vermogen zou geven. Dit geeft soms het gevoel alsof met niet aan je wil/denkt te kunnen verdienen. 

Gelukkig zijn er ook voorbeelden die dit wel goed doen en waar ik op basis van advies er op vertrouw dat dit juist is. 

Voor wat betreft de scheiding van dealer/importeur denk ik dat in sommige gevallen de markt zo ver gedivergeerd is en er zoveel niche merken zijn dat je hier haast niet aan ontkomt. Niet iedere dealer zal alle merken van een importeur voeren, ondanks dat de importeur natuurlijk denkt dat bepaalde merken van toegevoegde waarde zijn in zijn product gamma.  De markt in Nederland is denk ik te klein om dit te voorkomen. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Gydo said:

Wat is nu het beste, geen importeur of dealer meer, ik weet het niet.

Ik ook niet. Er zijn (te) veel mogelijke concepten.

 

Wat ik bijvoorbeeld in de gereedschapswereld zie is dat aanbieders als Festool en Mafell zelf repareren en veel service bieden, tot aan financiering toe. Het loopt echter vrijwel altijd over de dealer (en nog steeds ook de nationale verdeler). Rechtstreeks contact kan, maar is lastiger. Dit soort technische service is wat ik van een Europese distributeur/importeur verwacht. Het is ook bedrijfsmatig interessant. Ik verwacht echt niet meer dat iedere dealer ook de soldeerbout ter hand neemt.

 

De dealer kan van alles zijn, van webshop, kijkshop, marktplaatsaanbieder tot echte winkel.

 

Bij wie moet/kun je terecht als je iets tweede hands hebt gekocht?

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

@Gydo,

Dat een dealer lokaal kan begeleiden is maar beperkt waar. Je moet maar net de mazzel hebben dat een dealer het apparaat van jouw voorkeur/belangstelling ook in zijn assortiment heeft. En helaas is dat meestal niet zo. Ik overweeg nu bijv. een nieuwe versterker, maar vind hier in de buurt niks van mijn gading. Op meer dan 100 km heb ik wel wat gezien dat ik wel eens zou willen testen, maar die zie ik niet zomaar even hier naar toe komen.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

 

 

Wel, ik heb vaak genoeg meer dan 100km gereden om een thuis demo te doen. Maar klanten moeten ook zelf wel een inspanning willen leveren, nietwaar.

Ik heb ooit een demo gedaan in Luxemburg, bijna 300km rijden, nadien zei de man tegen mij, "Het was leuk om de set eens thuis te kunnen beluisteren". Je mag er dan wel van uitgaan dat de interesse ernstig is, maar in dit geval vond de man het gewoon leuk. Of om maar te zeggen dat klanten soms onmogelijk doen, en dat is nog zachtjes uitgedrukt.

 

Link to comment
Share on other sites

Mijn voorkeur zal bij nieuwe apparatuur/ luxegoederen uitgaan naar een fysieke winkel, met verstand/ kennis van zaken. Maar veel goederen, waaronder koelkasten, laptop, fietscomputer/ -navigatie koop ik bij de goedkoopste aanbieder. Aangezien ik dan vooraf precies weet wat ik wil of omdat lokale aanbieders die bij voorbaat niet in de zaak hebben staan. Sterker nog onze Miele wasmachine heb ik ongezien per telefoon gekocht bij een zaak in de buurt, omdat zij de enigen waren die dat specifieke model op voorraad hadden en relatief snel konden leveren. En voor mijn MTB ben ik zelfs 2 X 229 km gereden, omdat die als enige de door mij gewenste fiets konden leveren.  

Ik heb wel het fatsoen om de aankoop te verrichten bij een zaak die zich moeite heeft getroost om mij te adviseren. En in het geval van mijn Marantz ND8006 was ik ook nog eens stukken goedkoper uit.

Edited by Vinyl_Fuchs
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gydo said:

 

 

Wel, ik heb vaak genoeg meer dan 100km gereden om een thuis demo te doen. Maar klanten moeten ook zelf wel een inspanning willen leveren, nietwaar.

 

Ach, ik ben al een paar keer met mijn halve set op stap geweest om apparaten te testen. En die afstanden waren vaak groter dan 100 km.

Ik vind dat een dealer in mijn oriënterende fase geen kosten hoeft te maken. Als ik uiteindelijk één of twee dingen geselecteerd heb, wil ik wel graag een demo thuis. Hopelijk is zo’n dealer dan bereid om ook km’s te maken.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, leobus said:

Ach, ik ben al een paar keer met mijn halve set op stap geweest om apparaten te testen. En die afstanden waren vaak groter dan 100 km.

Ik vind dat een dealer in mijn oriënterende fase geen kosten hoeft te maken. Als ik uiteindelijk één of twee dingen geselecteerd heb, wil ik wel graag een demo thuis. Hopelijk is zo’n dealer dan bereid om ook km’s te maken.

groet,

Leobus

Ik vind dat tijdens het oriënteren ook niet meer als normaal. Waarom zal je als dealer/importeur/ fabrikant de spullen thuis moeten brengen om iemand de kans te geven om te testen?

Daarvoor mag de klant zeker zelf ook een inspanning verrichten.

 

Wat dat betreft zie ik dan ook meer in een volgende opzet.

Daarvan ga ik dan uit van een kortere keten tussen de klant en de producent.

Direct bij de producent vandaan kan maar werkt slechts op kleine schaal. wil je verder uitbreiden als merk dan zal je van distributeurs gebruik moeten maken.

Die kunnen de producten van de voerende fabrikanten neerzetten en de mogelijkheid bieden om te luisteren.

Wil je thuis luisteren prima maar dan kan je het product kopen en heb je een beperkte tijd om het product terug te brengen.

De klant is dan verantwoordelijk voor het transport.

Daar hoeft dus geen winkel meer tussen te komen.

Wel gaat de distributeur dan een soort van cross-over rol krijgen van importeur en winkel.

Als voordeel krijg je wel dat niet elke winkel een eigenvoorraad moet aanhouden en een demomodel beschikbaar moet hebben.

Je hebt immers alles centraal staan. Ook is de markt voor High-end inmiddels zo klein geworden dat het voeren van een winkel groep niet meer uit kan.

 

Verder is er natuurlijk nog de markt van de consumenten electronica zo als de Marantzen en de Denons daar zijn de dozenschuivers gewoon goed in en laat die lekker daar hun ding doen.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Gydo said:

Dan betreft de enorme winsten die een dealer maakt.... Ik praat uit de biecht maar iemand moet het eens doen. Stel je hebt een speaker die een advies verkoopprijs heeft van 1000€. Een dealer koopt die in voor 500€. Dat maakt dat een dealer, als je de BTW er af trekt zo'n 290€ "verdient" op de speaker. Ik heb het dan niet over eventuele kortingen die een dealer geeft. Ik heb het ook niet over een eventuele thuis demo die hij geeft want dat geeft ook de nodige kosten.

De marge op electronica is lager dan bij speakers.

Hoe kom je er bij dat de dealer dan euro 290 verdient (dus netto overhoudt)? Euro 1000 verkoop (incl. 21% btw) is netto 826. Inkoop euro 500 (incl. btw) is netto 413. Dan is zijn winst 826 – 413 = 413. En is de inkoop euro 500 netto, dan is zijn winst 826 – 500 = 326.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Ove Rickland said:

Hoe kom je er bij dat de dealer dan euro 290 verdient (dus netto overhoudt)? Euro 1000 verkoop (incl. 21% btw) is netto 826. Inkoop euro 500 (incl. btw) is netto 413. Dan is zijn winst 826 – 413 = 413. En is de inkoop euro 500 netto, dan is zijn winst 826 – 500 = 326.

Dan heb je het louter over de brutowinst, de nettowinst zal een stuk lager uitvallen, zeker na belasting

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Ove Rickland said:

Hoe kom je er bij dat de dealer dan euro 290 verdient (dus netto overhoudt)? Euro 1000 verkoop (incl. 21% btw) is netto 826. Inkoop euro 500 (incl. btw) is netto 413. Dan is zijn winst 826 – 413 = 413. En is de inkoop euro 500 netto, dan is zijn winst 826 – 500 = 326.

500€ ex BTW, dat was ik vergeten te vermelden.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Ove Rickland said:

Maar dan kom ik uit op 326 en niet op 290. Vandaar mijn vraag.

Je hebt gelijk, ik gaf meestal 5% korting, dan kom je op 285,-€ netto uit.

 

Edited by Gydo
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, kappa7 said:

Ook is de markt voor High-end inmiddels zo klein geworden dat het voeren van een winkel groep niet meer uit kan.

 

M.i. is een groep nog de enige weg. Een cooperatie van winkels, reparateur, magazijn, importeur. Helemaal als je met "boutique" audio te maken hebt. Centraal waar het wat oplevert en nog mogelijkheden genoeg voor de winkel om zich te onderscheiden.

Link to comment
Share on other sites

Heerlijk Nederlands om maar te schrijven dat een winkelier veel marge pakt. Dat zal wel moeten om als winkelier een boterham te verdienen. Ik weet van veel middenstanders die amper een droge boterham overhouden. Pas als ze gestopt zijn en een betaalde baan krijgen beseffen ze dat ze vele jaren voor wel erg weinig geld gewerkt hebben. Het is ook opvallend dat de prijzen niet lager worden als een importeur de dealer keten uitschakelt. Veelal blijven de prijzen hetzelfde en "pakt" de importeur de extra marge. Ja high-end of hifi apparatuur is duur, maar je koopt er ook veel jaren plezier voor terug. 

Link to comment
Share on other sites

Ik had dan het geluk dat ik een goede zaak vlak in de buurt had en goed met de bedrijfsleider kon opschieten. Maar op zich is afstand voor mij geen probleem voor een demo. En dan maar hopen dat je die krijgt wat zeker niet gegarandeerd is gezien mijn ervaring.
 

Wat ik zijn algemeenheid vind, is dat er een zekere relatie moet zijn tussen maakprijs en verkoopsprijs bij kwaliteitsprodukten en niet alleen bij hifi. Als er te veel mensen aan moeten verdienen wordt het product gewoon te duur voor het merendeel van de kopers. Iedere schakel in de keten verdubbelt de prijs.

 

Verder is het klassieke verkoopmodel: producent, importeur en dealer voorbij. Herman van Dungen produceerde, importeerde en verkocht producten in eigen winkel: drie keer kassa. Zelf geloof ik wel in 1 pitters waar je op bestelling koopt.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Waar jullie geen rekening mee houden is de hoeveelheid van verkoop. Onze jaaromzet was gemiddeld een 150k€ (incl BTW) maar er waren uitschieters naar boven en beneden. Wij hebben voor ruim 250k€ ex BTW geïnvesteerd in de loop van bijna 13 jaar. Dan alle onkosten (ook investering in een grotere wagen) , winkelhuur, aankleding winkel, verwarming, elektriciteit, shows, reclame, ......

Zaken die al jaren bestaan en een grotere klantenkring hebben kunnen heus wel een mooie cent verdienen, maar er zijn ook veel audiozaken die het de laatste jaren niet gehaald hebben.

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, carl said:

Wat ik zijn algemeenheid vind, is dat er een zekere relatie moet zijn tussen maakprijs en verkoopsprijs bij kwaliteitsprodukten [...] Iedere schakel in de keten verdubbelt de prijs.

 

Daar heb je je relatie.

 

1 hour ago, Gydo said:

maar er zijn ook veel audiozaken die het de laatste jaren niet gehaald hebben.

 

Is dat niet ook deels debet aan het langzaam verdwijnen van het middensegment in apparatuur, maar ook in klanten? Dat laatste deels doordat ze de middelen niet meer hebben maar ook omdat de aandacht naar ander zaken uit gaat (een bakbeest van een 8K OLED tv bijvoorbeeld).

Link to comment
Share on other sites

De

16 hours ago, carl said:

Wat ik zijn algemeenheid vind, is dat er een zekere relatie moet zijn tussen maakprijs en verkoopsprijs bij kwaliteitsprodukten en niet alleen bij hifi. Als er te veel mensen aan moeten verdienen wordt het product gewoon te duur voor het merendeel van de kopers. Iedere schakel in de keten verdubbelt de prijs.

 

 De dealer maakt een winst van 25 a 30%, dat is geen verdubbeling. Maar dat idee blijft bestaan....

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Gydo said:

Waar jullie geen rekening mee houden is de hoeveelheid van verkoop. Onze jaaromzet was gemiddeld een 150k€ (incl BTW) maar er waren uitschieters naar boven en beneden. Wij hebben voor ruim 250k€ ex BTW geïnvesteerd in de loop van bijna 13 jaar. Dan alle onkosten (ook investering in een grotere wagen) , winkelhuur, aankleding winkel, verwarming, elektriciteit, shows, reclame, ......

 


Dan moet audio een hobby zijn geweest Gydo of bedoel je soms netto omzet 😀 Mijn broer zette met een schoenenzaak een stuk meer om - ik zal nog eens navragen als hij helder is - maar ik denk zeker vijf keer in de goede tijd.  Op mode zit overigens veel en veel meer dan 30% en zeker op damesschoenen. Tegenwoordig is dat met al die franchisebedrijven een stuk minder. Dan gaat het geld naar het franchisebedrijf.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Je kunt een schoenenzaak niet vergelijken met een audiozaak, lijkt mij.

Een schoenenwinkel heeft meer kopend en doorsnee publiek/kopers.

Een audiowinkel heeft ook veel kijkers en meer specifieke publiek/kopers.

Audiowinkel is meer luxueus en een schoenenwinkel is meer alledaags.

 

Link to comment
Share on other sites

Helemaal gelijk Onno. Een audiozaak is meer een nichemarkt en daar zullen de winstmarges dus hoger moeten zijn om toch een boterham te kunnen verdienen lijkt me.  

 


 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...