Jump to content

High end streamer


Gydo
 Share

Recommended Posts

1 minute ago, Bloom said:

Dat mogen ze van mij zeker, ik geef alleen mijn eigen (negatieve!) ervaringen weer.

Ja, maar als het een aantal jaren geleden is kan je de vraag stellen hoe relevant die nog is.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bloom said:

Ik was een aantal jaren geleden geabonneerd op Qobuz en stelde daar vast, dat met een regelmaat van de klok allerlei albums in HD aangeboden werden die bij onderzoek geüpsamplede cd's bleken te zijn. Toen ik daarover klaagde bij Qobuz, kreeg ik te horen dat "ze dat zo binnenkregen". Van platenfirma's die zelf de HD-versie wel degeijk aanboden? Nee dus. Sindsdien vertrouw ik ze niet meer en ik heb toen ook meteen mijn abonnement opgezegd en besloten er nooit meer gebruik van te maken. Ik koop zelf wel mijn muziek op cd, sacd of blu-ray en rip die dan zelf naar flac. Dan bepaal ik zelf de kwaliteit.

En dat er op die cd's enz. geen geopsampelde mp3 staat heb je ook gecontroleerd? Dat gebeurd namelijk ook.

Link to comment
Share on other sites

Punt is wel dat je bij de aanschaf van een drager wel meer controle hebt over de geboden kwaliteit.

er zijn immers verschillende persingen waar je als consument uit kunt kiezen. bij streaming blijft het de vraag waar je naar zit te luisteren en hoelang die versie die je bevalt beschikbaar blijft. Nee zelf hou ik het gewoon lekker bij radio voor de nieuwe muziek en een drager voor de muziek als ik die zelf wil bezitten.

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, kappa7 said:

Punt is wel dat je bij de aanschaf van een drager wel meer controle hebt over de geboden kwaliteit.

er zijn immers verschillende persingen waar je als consument uit kunt kiezen. bij streaming blijft het de vraag waar je naar zit te luisteren en hoelang die versie die je bevalt beschikbaar blijft. Nee zelf hou ik het gewoon lekker bij radio voor de nieuwe muziek en een drager voor de muziek als ik die zelf wil bezitten.

 

 

Die zaken die je opnoemt kunnen toch perfect naast mekaar staan, muziek ontdekken via radio en een streamingdienst en zelf de CD of plaat kopen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

En dat er op die cd's enz. geen geopsampelde mp3 staat heb je ook gecontroleerd? Dat gebeurd namelijk ook.

Ik koop meestal klassiek en daar heb ik nog nooit dergelijke problemen mee ontdekt. Upsampling kun je zien als je een spectrumanalyse maakt van een track. Bij een mp3 ontbreken bovendien alle frequenties die als "onhoorbaar" beschouwd worden.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gydo said:

 

Die zaken die je opnoemt kunnen toch perfect naast mekaar staan, muziek ontdekken via radio en een streamingdienst en zelf de CD of plaat kopen.

Daar ben ik het mee eens. Ik ontdek ook heel wat nieuwe interessante muziek in wat gepubliceerd wordt in het topic over waar je naar luistert, maar als ik die dan wil kopen wordt het toch wel een cd. Alleen is het erg oppassen met popmuziek, omdat de platenindustrie maar blijft doorgaan met het kapotcomprimeren van cd's terwijl niemand - echt niemand! - dat wil.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Gydo said:

 

Die zaken die je opnoemt kunnen toch perfect naast mekaar staan, muziek ontdekken via radio en een streamingdienst en zelf de CD of plaat kopen.

Kan natuurlijk maar die behoefte heb ik niet.

Voor mij voegt een streaming dienst niets toe in wat ik nu heb.

Ten eerste ik hoor ook graag een aan en afkondiging en het nieuws.

Tentwede een streamingsdienst maakt een profiel op basis van waar je naar luistert, je krijgt dan veel van het zelfde. Dat is dus precies wat ik niet wil.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bloom said:

omdat de platenindustrie maar blijft doorgaan met het kapotcomprimeren van cd's

Da's een reden om te streamen (nit high-res). door het gelijk trekken van het gemiddelde signaal/luidheid binnen een dienst zijn all die super gecomprimeerder muziekstukken ineens zachter dan het gemiddelde.

 

Er zijn heel wat labels die netjes met het werk van de artiest omgaan. Zeker als je op bandcamp.com rondkijkt. Nadeel, vooral bij de eigen uitgaven en de hele kleine labels, is dan weer de productiekwaliteit. Veel muziek lijkt wel on-af.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Seed7 said:

Da's een reden om te streamen (nit high-res). door het gelijk trekken van het gemiddelde signaal/luidheid binnen een dienst zijn all die super gecomprimeerder muziekstukken ineens zachter dan het gemiddelde.

 

Er zijn heel wat labels die netjes met het werk van de artiest omgaan. Zeker als je op bandcamp.com rondkijkt. Nadeel, vooral bij de eigen uitgaven en de hele kleine labels, is dan weer de productiekwaliteit. Veel muziek lijkt wel on-af.

👍 bandcamp.com staat in de leeslijst. Zo helpen we elkaar op zoek naar goede opnames.

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Tubejack said:

Wij luisteren ook meer naar de radio, dan streaming.

 

Hier niet meer :( Ja, op de wekkerradio radio3 omdat het mateloos irritant is. Vroeger zeurde iedereen over de verzuiling, al die omroepen die hun eigen ding deden. De EO die het stichtelijke woord bracht na het rode hanengeluid van de VARA. Met het verdwijnen van de verzuiling zijn er nieuwe silos gekomen. Thema zuilen. Op 3 puberaal irritant gedoe, op 2 ouwe meuk, op 1 gebabbel, op 4 gezapig klassiek. De commerciëlen? Zelfde laken een pak. BBC, ook. Duitse zenders, ook, maar minder extreem. En de piraten? Radio is voor mij op het moment een dood medium.

 

Internet "zenders" 80% als hier boven. De overige 20% steekt het iets breder in. Over het algemeen klinkt het ook nog eens beroerd. De pareltjes moet je zoeken. Daarnaast heerst de "App". Alles achter de app, niet meer simpel een .pls of .m3u in je player plakken. Ook komen en gaan de zenders, of hun adressen, razend snel.

 

Dus ga je op zoek en kom je bijvoorbeeld dit soort dingen tegen. En on-line tijdschriften met recenties of blogs van muziekliefhebbers.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb al enkele fijne tips gekregen via dit topic en het heeft me ook aan het nadenken gezet en ik heb beslist om momenteel nog geen speler te kopen. Ik blijf nog even met mijn NAD M50 voortspelen.

 

Wat blijkbaar een wederkerend randprobleem is, is dat je ongevraagd "advies" krijgt. Soms interessant soms irritant.

 

 

Ik ervaar dat Qobuz een prima streamingdienst is en zelfs uitstekende kwaliteit levert.

Dat ik vaak nadien van een nieuw ontdekte muziek de CD koop heeft te maken dat ik de artiest wil ondersteunen, maar dan vooral de kleinere artiesten. Ik ga niet de zoveelste remaster van een bekende groep kopen, die hebben het financieel niet meer nodig.

Dat wat je op CD koopt ook niet allemaal zaligmakend is, loudness war, teveel compressie, slechte master....

Wat je op de radio hoort is bijna allemaal MP3 formaat, dus "ik" zie het nut niet in om een dure analoge tuner te kopen.

 

Ik ben ondertussen de 60 gepasseerd en behalve de ouderdomskwaaltjes vind ik dit een zalige periode.  Innerlijke rust, ik waardeer de kleine zaken nog veel meer dan vroeger, ik maak me veel minder snel druk dan vroeger. Dit alles resulteert dat ik nu veel meer kan genieten van mooie dingen, zalig toch.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

In mijn werkplaats staat deze Rotel RT-990BX aangesloten op kleine triode geschakelde buizen versterker.  Klinkt erg goed. Ik vind het gebabbel van sommige stations zoals Radio Noord Holland helemaal niet erg. De onderwerpen zijn of actueel of gewoon gezellig als ik aan het werk ben. Daarnaast is de uitzend kwaliteit van deze zender beter dan de NPO.  's avonds veel non-stop muziek die wij leuk vinden. Ik had gisteravond om 22:30 WDR4 aan. Qua techniek is er m.i. geen betere. Wekelijk subliem.   

 

Rotelrt990bx.jpg

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Gydo said:

Ik heb al enkele fijne tips gekregen via dit topic en het heeft me ook aan het nadenken gezet en ik heb beslist om momenteel nog geen speler te kopen. Ik blijf nog even met mijn NAD M50 voortspelen.

 

Wat blijkbaar een wederkerend randprobleem is, is dat je ongevraagd "advies" krijgt. Soms interessant soms irritant.

 

 

Ik ervaar dat Qobuz een prima streamingdienst is en zelfs uitstekende kwaliteit levert.

Dat ik vaak nadien van een nieuw ontdekte muziek de CD koop heeft te maken dat ik de artiest wil ondersteunen, maar dan vooral de kleinere artiesten. Ik ga niet de zoveelste remaster van een bekende groep kopen, die hebben het financieel niet meer nodig.

Dat wat je op CD koopt ook niet allemaal zaligmakend is, loudness war, teveel compressie, slechte master....

Wat je op de radio hoort is bijna allemaal MP3 formaat, dus "ik" zie het nut niet in om een dure analoge tuner te kopen.

 

Ik ben ondertussen de 60 gepasseerd en behalve de ouderdomskwaaltjes vind ik dit een zalige periode.  Innerlijke rust, ik waardeer de kleine zaken nog veel meer dan vroeger, ik maak me veel minder snel druk dan vroeger. Dit alles resulteert dat ik nu veel meer kan genieten van mooie dingen, zalig toch.

 

 

Aangezien het hier niet over radio's gaat, maar over streamers, vind ik dit een mooie samenvatting.

 

Innerlijke rust.. TOP.

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Gydo said:

Wat je op de radio hoort is bijna allemaal MP3 formaat, dus "ik" zie het nut niet in om een dure analoge tuner te kopen.

Ik heb dat onderzocht. Veel stations gebruiken Dalet en Flac. Voor het internet en DAB wordt dat omgezet in MP3 of AAC 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Tubejack said:

Ik heb dat onderzocht. Veel stations gebruiken Dalet en Flac voor het internet en DAB wordt dat omgezet in MP3 of AAC 

 

Ik luister radio via streaming, voor mij goed genoeg.  In de auto DAB+ en dat vind ik een zegen, veel beter dan FM.

In Nederland zou FM in 2030 verdwijnen en in België 2027. Sneller dan je zou denken.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gydo said:

Ik luister radio via streaming, voor mij goed genoeg.  In de auto DAB+ en dat vind ik een zegen, veel beter dan FM.

In Nederland zou FM in 2030 verdwijnen en in België 2027. Sneller dan je zou denken.

Ik volg het medium meer dan 50 jaar. Nu ben je weer iets te stellig Gydo. Ik verwacht niet dat de FM verdwijnt. Dat kan ook niet, want over die frequenties zijn internationale afspraken. Wat wel kan, dat een NPO op een gegeven ogenblik vind dat de distributie via FM naast DAB en het internet te duur wordt. Dat is nog geen ramp, want dan komen die frequenties vrij voor andere stations. En die frequenties zijn zéér gewild.  

 

Het is heerlijk weer buiten, dus net een rondje buiten gelopen. Onderweg bedacht ik me dat het stokoude medium radio, eigenlijk een van de eerste vormen is, van streaming. Maar goed ik zal dit topic verder niet vervuilen. Ik ga weer solderen, fijne dag 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een oude SBR radio uit 1934 laten opknappen en die staat nu op zolder. Soms ga ik daar zitten en luister naar een Engelse zender op de lange golf. Geen idee waarom maar ik word er helemaal rustig van. 
 

Ik heb rond 2010 ook nagedacht over zo’n Dynalab tuner. Helaas woonde ik toen in Limburg en daar bleek de ontvangst niet best via de ether. Toen toch maar van afgezien. Maar mooi vind ik die dingen wel en ze stonden vroeger al aangeschreven als het beste op radiogebied. Net zoiets als een Nak op cassettedeck gebied. 

 

Audiofielen zijn rare wezens. Via opnames proberen we een zanger, een band, een orkest tot leven te wekken. Maar dat gaat niet vanwege een aantal beperkingen. Het uitgangspunt is dus verkeerd. We hebben een hobby met beperkingen. Dit is tenminste voor mij een geruststellende gedacht. 
 

Hoe is de ontvangst van DAB in de auto in België Gydo? Hier in Nederland zeker niet al te best en vaker valt een zender even weg. Reden waarom ik blij ben met FM. 

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tubejack said:

In mijn werkplaats staat deze Rotel RT-990BX aangesloten op kleine triode geschakelde buizen versterker.  Klinkt erg goed. Ik vind het gebabbel van sommige stations zoals Radio Noord Holland helemaal niet erg. De onderwerpen zijn of actueel of gewoon gezellig als ik aan het werk ben. Daarnaast is de uitzend kwaliteit van deze zender beter dan de NPO.  's avonds veel non-stop muziek die wij leuk vinden. Ik had gisteravond om 22:30 WDR4 aan. Qua techniek is er m.i. geen betere. Wekelijk subliem.   

 

Rotelrt990bx.jpg

Prachtig om dit weer eens te zien. Ik zou de tuner bijna doen vergeten. In het verleden Philips en Onkyo tuners gehad. Muziek luisteren via de FM. Ook dat 'had wel iets'...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...