Jump to content

DAE


carl
 Share

Recommended Posts

Ik ben helaas wat beperkt dus ik heb vooraf een keuze gemaakt waar ik langs ga. Helaas bleek dat ook een tikkie teveel dus ik heb onderstaande bezocht
 

1. Fleetwood Audio

2. Atmasphere

3. Blumenhofer

4. Audionote 

5. Audio Research

6. Dynaudio

7. Western Electric

8. Linn

9. Pass Labs

10. Fyne Audio 

 

Fleetwood Audio is onderdeel van Oswalds Mill Audio dat wordt gerund door Jonathan Weiss. Hun filosofie is gebaseerd op ‘leren van het verleden’ en is wat onconventioneel. De Deville luidspreker wilde ik al lange tijd horen. Ik heb hier dan ook wat langer gezeten. De klank is vriendelijk en de typische kwaliteiten van een hoorn komen wel duidelijk naar voren. Alleen mis ik toch wat. Het klinkt allemaal wat gespannen. Jammer dat dit soort luidsprekers niet worden aangestuurd door volledig buizen. En bij voorkeur had ik dit soort speakers willen horen met een SET versterker en dan ook één die goed matched. Belangrijk vind ik altijd dat een hoorn ook voldoende laid back klinkt en voldoende diepte werking heeft. Toch zit er een bepaald soort ‘intimiteit’ in deze luidspreker die me aanspreekt. Maar zaken als diepte en podium zijn er

meer door de luidheid dan door de set. Volgens mij kan het beter met andere apparatuur. 
 

Atmasphere maakt OTL/OCL versterkers. Ik heb er heel hoge verwachtingen van. Bij binnenkomst staat er een vintage achtig uitziende open bafle speaker te spelen. Het geluid blijft voor mij een beetje ver weg hangen en het raakt me niet. Na het horen ervan moest ik vooral denken aan het verschil met een hoorn of hoornachtige speaker en wat mijn dochter van 14 onlangs zei toen ik thuis muziek draaide: ‘het geluid zit in mijn hoofd’. Voor mij ‘spreken’ hoorn of hoornachtigen tot je. 
 

3. Blumenhofer

Er speelt een groot hoornsysteem van Blumenhofer. En dit is veel meer mijn geluid. Het klinkt vrij realistisch alleen komt er richting hoog soms net iets teveel energie vrij waardoor dit wat aandacht voor zich opeist en iets teveel ‘op mijn oren’ komt te staan. 
 

4. Audionote

Bij binnenkomst staan de speaker helemaal in de hoek en heel veel ingedraaid. Het klinkt zeker niet verkeerd en ergens aanstekelijk en levendig maar ook wat minder precies. Op mijn luisterplek vliegt het laag soms uit de bocht maar dit blijkt erg afhankelijk van waar je luistert. Toch is ook dit niet helemaal wat ik ervan verwacht.

 

5. Audio Research

Hier staat Audio Research te spelen op een paar grote Wilson Audio speakers. Ik heb Wilson tijden terug gehoord en dat imponeerde niet enorm. Nu doet het dat wel. Er klopt gewoon iets aan deze set. Met name

midden en hoog zijn ruimtelijk, er is een podium dat klopt, het klinkt dynamisch en toch vriendelijk terwijl het behoorlijk luidt speelt. Alleen het laag is voor mij net niet datgeen dat ik mooi vind. Het blijft voor mij wat achter in het realisme dat er verder wel is. Het is een beetje zo’n stuwend laag. Voor mij hifi laag dat niets met realiteit te maken heeft. Wellicht zijn er

mensen die het mooi vinden maar ik ben er niet één van. Laag hoor je niet te horen, het hoort er gewoon te zijn als onderdeel van het geheel. Maar dit is wel het mooiste geluid dat ik tegenkom. Je hoort het eigenlijk meteen als je de ruimte binnenstapt dat er iets goed gaat. Knap dat je dit op een show voor elkaar krijgt.

 

6. Dynaudio

Oude liefde roest niet en in het verleden heeft dit merk mij een aantal keer flink onder de indruk gekregen. Bij binnenkomst staan er een paar kleine Dynaudio te spelen. Als je dan net van Audio Research met Wilson Audio komt is het verschil gigantisch. De weergave is plat, technisch. Mijn partner die bij me was keek me ook aan. We zijn meteen weer omgedraaid. 
 

7. Western Electric

Enorme verwachtingen in deze ruimte en er staan een paar grote Klipsch speakers te spelen. Het speelt ‘leuk’ maar niks vergeleken bij wat ik ervan verwacht. Persoonlijk had ik een paar La Scala opgesteld in plaats van deze top Klipsch. Ik vind de La Scala persoonlijk de mooiste Klipsch. Ook bij deze ruimte hoor ik weer teveel dat zich afspeelt in het hoog. Als ik een echt instrument hoor dan hoor ik ook geen hoog maar gewoon een instrument. Ik verwacht ook meer van zo’n enorm grote Klipsch. Nou ja eigenlijk niet van deze Klipsch maar van een La Scala.

 

8. Linn

Ik dacht kom op we gaan naar Linn dat heeft nog nooit tegengevallen. Helaas doet het dat nu wel. Ook hier zijn we niet lang binnen. Gewoon niet mijn ding en snel weg. 
 

9. Pass Labs

Er staan een paar Estellon speakers te spelen. Ik heb die al eens vaker gehoord en ook nu is dit het gewoon niet. Het valt me ook op dat deze speakers een meter of drie de ruimte in staan. In zo’n geval spreek je ook gewoon de ruimte aan waar de speakers in staan. Geen idee waarom men dit doet. Wellicht geeft de ruimte problemen? Ik heb zo’n hoge pet op van Pass Labs maar met de rest van de apparatuur hoor ik het gewoon niet. 
 

10. Fyne Audio

Ook hier weer een weergave die het wat mij betreft net niet is. Te weinig laid back is voor mij niet realistisch en dan staat de boel op een bepaalt moment in je oren te tetteren en/of wordt vermoeiend. Ik mis ook gewoon wat diepte die er hoort te zijn. Al snel werden een paar kleine Fyne Audio speakers aangesloten en toen zijn we maar weg gegaan.

 

Van het weinige dat ik gehoord heb is Audio Research met Wilson Audio de duidelijke winnaar. Je hoort het eigenlijk meteen dat er een aantal zaken helemaal goed gaan. Tweede is voor mij Blumenhofer en drie Fleetwood Audio. De kanttekening van zo’n show is dat het voor alle merken/importeurs best lastig is om in een gegeven ruimte een goed resultaat neer te zetten. Met onze sets hebben we veel meer tijd om zoiets helemaal optimaal te krijgen en om als er een probleem is met bijvoorbeeld de ruimte dit op te lossen. Een verder opvallend iets is dat ik een aantal merken heb geselecteerd waarbij heel hoge verwachtingen van heb en die tot (veel) meer in staat zijn. Waar een importeur zo’n merk altijd mee combineert blijkt dus vaak geen optimum.

 

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

Ik heb vandaag wél heel mooie sets gehoord. Ook die veel te hard stonden of waar het laag een drama was, maar daar ga ik morgen nog eens luisteren.

 

Het best vond ik Ilumia met de nieuwe subwoofers er bij. Heerlijk natuurlijk, transparant en ruimtelijk.

Vlak daarna de set van Symfonie audio import. Daar werd mijn verzoeknummer Boulevard Of Broken Dreams van het Stevan Pasero Trio. Dat gitaarnummer met strijkbas, percussie en nog het e.e.a. ken ik door en door. Het begint vrij rustig, maar daarna komt die strijkbas en nog weer later enkele passages die heel druk door elkaar heen lopen. Hier klonk dat ruimtelijker dan ik thuis gewend ben, maar de transparantie en doorkijkbaarheid zijn ook erg goed. Meestal hoor ik de gitaar en bas wat vetter. En op andere sets de drukke passages vaak door elkaar lopen, hier niet. Tot het laatste pingeltje te volgen.

Audiotweaks had het met de grote Fyne luidsprekers ook heel erg goed voor elkaar. Waar die Fyne joekels vorig jaar tam en gekleurd klinken, klonken ze nou snel en dynamisch. Duidelijk is, dat wat er voor hangt heel erg veel doet.

 

Dan komen de sets die altijd goed presteren Daudio, Music 2, Wilson Audio enz.

 

Enkele positieve opvallers waren dan nog de Wilson Benesch set van QuadRaad, Linn en de Steinway set. Vooral de laatste... die heb ik eigenlijk nog niet eerder goed horen klinken. Nu deden ze heel veel dingen erg goed.

 

Maar we hebben te kort kunnen luisteren om alles fatsoenlijk op te nemen. Daar is zo'n show ook veel te groot voor, bovendien hangt het er vanaf welke muziek er gedraaid wordt wanneer je binnen bent. Daarvan moet me van het hart, dat er sommige demogevers er echt een potje van maken. Zwaar gecomprimeerde muziek met dreunend laag en loeihard... Wat doe je dan op een audioshow.?

Het gekakel en geleuter in de kamers viel me vandaag mee. Over het algemeen viel er prima te luisteren.

Het was wél erg druk, drukker dan eerdere jaren heb ik de indruk. En aan de leeftijdopbouw veranderd ook weinig. 25 jaar geleden was ik een van de jongeren en nu een van de ouderen. Wel zag ik zelfs enkele piepjongeren die wel serieus wilde luisteren. Of ik moet me sterk vergissen, maar ik zag de "Pianobroertjes" Arthur en Lucas voor ons zitten. Bij Steinway natuurlijk.

 

Samenvattend... een erg leuke show en weer de nodige mensen gezien en gesproken.

Morgen nog 'n keer. Dan ben ik alleen en heb ik wat meer vrijheid.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Mediator said:

 

Van het weinige dat ik gehoord heb is Audio Research met Wilson Audio de duidelijke winnaar. Je hoort het eigenlijk meteen dat er een aantal zaken helemaal goed gaan. Tweede is voor mij Blumenhofer en drie Fleetwood Audio.

 

 

Dat is nu grappig want ik heb precies het omgedraaide Med. De fout die ik bij deze show had, was dat ik al snel bij Marco ben binnen gelopen. Dan valt de rest al vlug heel erg tegen. Zelf vond ik de Wilsons trouwens zeker goed maar toch wat technisch klinken. Kwestie van smaak lijkt me. Daarnaast meevallers, maar ook veel tegenvallers. In ieder geval begrijp ik niet dat mensen zo enthousiast worden van Naïm en Kudos. Ik heb twee nummers gehoord en bij het weggaan heb ik gevraagd of het niet wat scherp klonk? Nee hoor, het klonk precies zoals het moet was het vrij arrogante antwoord. Hetzelfde had ik bij Linn toen ik de LP 12 hoorde. Gelukkig dat ik hun streamer daarna nog hoorde want dat was een stuk beter. Wilson Benesch vond ik trouwens ook erg goed klinken.  Ik ben nog iets kwijt, maar dat ga ik nog opzoeken.
 

Veel mensen gesproken zoals de broertjes van Liempd, Audiofreak, Kappa, Ove, Marco, Cock en nog meer. Een leuke verrassing was trouwens het weerzien met de op alle NL fora voor eeuwig gebande Jongensdroom/Will van Dungen. Hij had nog steeds de hem kenmerkende humor. Bij een demo zei hij vragenderwijs tegen zijn buurman

“ Ik heb zelf Bose LS, dat is toch ook erg goed hè? “. Hij speelt onder meer met Spectral en Audio Research. Inmiddels had had hij een Kuzma platenspeler, maar haalde hij er niet uit wat er in zat. 

 

Jammer dat ik morgen niet kan.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

 

Dat is nu grappig want ik heb precies het omgedraaide Med. De fout die ik bij deze show had, was dat ik al snel bij Marco ben binnen gelopen. Dan valt de rest al vlug heel erg tegen. Zelf vond ik de Wilsons trouwens zeker goed maar toch wat technisch klinken. Kwestie van smaak lijkt me. Daarnaast meevallers, maar ook veel tegenvallers. In ieder geval begrijp ik niet dat mensen zo enthousiast worden van Naïm en Kudos. Ik heb twee nummers gehoord en bij het weggaan heb ik gevraagd of het niet wat scherp klonk? Nee hoor, het klonk precies zoals het moet was het vrij arrogante antwoord. Hetzelfde had ik bij Linn toen ik de LP 12 hoorde. Gelukkig dat ik hun streamer daarna nog hoorde want dat was een stuk beter. Wilson Benesch vond ik trouwens ook erg goed klinken.  Ik ben nog iets kwijt, maar dat ga ik nog opzoeken.
 

Veel mensen gesproken zoals de broertjes van Liempd, Audiofreak, Kappa, Ove, Marco, Cock en nog meer. Een leuke verrassing was trouwens het weerzien met de op alle NL fora voor eeuwig gebande Jongensdroom/Will van Dungen. Hij had nog steeds de hem kenmerkende humor. Bij een demo zei hij vragenderwijs tegen zijn buurman

“ Ik heb zelf Bose LS, dat is toch ook erg goed hè? “. Hij speelt onder meer met Spectral en Audio Research. Inmiddels had had hij een Kuzma platenspeler, maar haalde hij er niet uit wat er in zat. 

 

Jammer dat ik morgen niet kan.


Bijzonder Carl. Want ik zou juist aanslaan op een technische klank. Ik weet niet of men de hele dag met eenzelfde set speelt. Sommige importeurs wisselen nogal eens. Wij waren er van 10 uur in de ochtend en net voor één uur weg. In de ochtend rond dus bij Wilson gezeten. Maar zoals gezegd ben ik maar op tien plekken gezeten. Help me ff waar Marco mee speelde … is dat Blumenhofer? Punt is misschien ook dat ik Blumenhofer beter heb horen spelen dan op deze show. Maar dat waren de echte grote jongens. 
 

Ik ben blij dat ik morgen niet ga … maar dat ligt aan mijn omstandigheden.

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

Leuk om de verslagen te lezen. Vooral die van Mediator zeer uitgebreid en leest makkelijk weg.

Vandaag dus met Kappa naar de DAE geweest. Een hele leuke dag gehad en redelijk veel sets gehoord. Wat mij opviel was dat ook dit jaar bijna alleen met streaming werd gedemonstreerd en enkele (gelukkig maar voor mij dan) ook met vinyl. Veel streamingsets vond ik veel te neuzig en nasaal klinken, dus daar was ik zo weer weg. Langer ben ik gebleven bij Music2, maar daar weer niet echt geluisterd. Het was meer praatje pot dan luisteren. Helemaal niet erg, want de sets van Music 2 en haar kenmerkende geluid kan ik zo oproepen in mijn geluidsgeheugen. 
Van de digitale sets die ik heb beluisterd vond ik de mooiste digitale set in ruimte 8 van Aequo Audio met de luidspreker "Stilla" aangesloten op de versterking van Vermeer Audio. Dat klonk als muziek in mijn oren !! 
Het meest slechte geluid vond ik Steinway-Lyngdorf. Dat was geen geluid, maar een warboel van gerommel in lage tonen en plat klinkend middengebied en kunstmatig opgehoogd hoog.
Ook weer de nodige mensen gezien en sommige uitgebreid gesproken. Altijd leuk is dat. 
Het was een leuke showdag.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, audiofreak said:


Het meest slechte geluid vond ik Steinway-Lyngdorf. Dat was geen geluid, maar een warboel van gerommel in lage tonen en plat klinkend middengebied en kunstmatig opgehoogd hoog.
 

Meestal heb ik dat ook, wat ik al schreef, eigenlijk nog nooit goed horen klinken. Maar vandaag op de tweede rij met klassieke muziek klonk het echt niet slecht.

 

Zo zie je maar, het moment waarop je binnenloopt is erg van belang. Van de andere kant begrijp ik niet dat er demogevers zijn die zulke slechte opnames op een audioshow presenteren. Hebben die dan geen oren? Wanneer ik naar een set luister, wil ik horen hoe die op z'n best kan klinken. Dat je er alle muziek op moet kunnen draaien zoals Gydo me zei, tja dat lijkt me logisch, maar zooi op een audioshow lijkt me toch niet handig. Veel mensen zijn korte tijd binnen, dán moet je ze zien te boeien. En dat doe je niet met slecht opgenomen muziek.

Link to comment
Share on other sites

Gydo heb ik helaas niet gezien Hans (uiteindelijk vond ik Gydo Tent, maar dat was niet de bedoeling). Ook wel spijt dat ik niet bij Illumnia geweest ben waar jullie zo weg van waren. Ik heb ze wel nog in Muenchen gehoord.

 

Ik ben er wel van overtuigd dat bij Linn de plaat het probleem was. Maar welke gek heeft zo’n slecht klinkende plaat in zijn collectie denk ik dan 😀

 

Marco is Arden op dit forum Med. Ik vond die Blumenhofers wel erg goed klinken, maar Marco speelt ook altijd met zeer goede muziek - totaal mijn smaak. Ik vroeg me even af wie die zwervers op zijn stand waren. Bleken dus van Trafomatic te zijn - schijn bedriegt 😀

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Mooie verslagen so far. Ik ben niet meer zo van audioshows, maar vind het wél leuk om de bevindingen te lezen. Áls ik zou gaan was het meer "zappen" en om mensen weer te zien. En Jongensdroom zou ik denk ik niet herkend hebben, ik heb hem geloof ik één keertje gezien bij Audio 21. Bij het beluisteren van de Gran Gioia van Blumenhofer. Ik kon zijn humor altijd erg waarderen....

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Groovy said:

Leuke verslagen en mooie foto's.
En iedereen heeft zijn eigen voorkeur zo blijkt maar weer.
 


Ja dat blijkt inderdaad wel. Er is wel

een maar zoals met een aantal dingen die al eerder werden gezegd. Het blijft toch altijd een moment opname want doorgaans blijf ik drie of maximaal vier nummers zitten. Op welk tijdstip kom je binnen en wat wordt er dan gedraaid. En wordt de hele dag met dezelfde spullen gedraaid?

 

Verder viel me ook op wat al eerder werd gezegd. Bij Blumenhofer werd een nummer verstoord door oorverdovend laag uit een andere ruimte. Een beetje zoals dat in mijn jeugd ging denk ik dan maar. Een vijftien inch woofer en 600 watt versterker voor in je auto. De ramen trillen en als je voorbij iemand rijdt word je aangekeken. Met muziek heeft het niet veel van doen. 
 

Verder bedacht ik me ook als hiervoor al werd gezegd dat als ik thuis een demo zou geven ik van tevoren nummers zou uitzoeken. Het is toch een eerste indruk die je moet geven. Tijd om een set echt te leren kennen heb je niet. En ik zou van tevoren een soort van voorluisteren om een goed geluidsniveau te bepalen. Maar nu denk ik wel dat veel importeurs de tijd niet hebben om dit allemaal te regelen. Hoeveel dagen van tevoren zou opgebouwd worden? Op donderdag? Op vrijdag?

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, carl said:

Marco is Arden op dit forum Med. Ik vond die Blumenhofers wel erg goed klinken, maar Marco speelt ook altijd met zeer goede muziek - totaal mijn smaak. Ik vroeg me even af wie die zwervers op zijn stand waren. Bleken dus van Trafomatic te zijn - schijn bedriegt 😀


Ok helder dus Marco is Arden is Music2 en is Blumenhofer. Volgens mij werd daar met de Rhapsody buizenversterker gespeeld die nu als test op hifi.nl staat. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Mediator said:


Ok helder dus Marco is Arden is Music2 en is Blumenhofer. Volgens mij werd daar met de Rhapsody buizenversterker gespeeld die nu als test op hifi.nl staat. 


Precies Med en Marco weet precies wat hij draait en zeker geen grijs gedraaide LP’s zoals bij Linn.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik was er vandaag snel klaar mee.

 

Vanmorgen ging het nog prima en klonken enkele sets een stuk beter dan gisteren. Zoals de Kii en de Goldmundset.

Verder heb ik nog enkele kamers gehad waar ik nog niet had geluisterd. Zoals bij Actual Hifi met de Avalon speakers (mooi beschaafd geluid),  en de grote Dali luidsprekers (rampestamp).

Maar in de meeste kamers was luisteren niet meer mogelijk over stonden mensen door de demo heen te praten en konden hun mond nog niet houden wanneer de demogever iets aan het uitleggen was. Verder was het nog erger dan gisteren qua volume en basgedreun.

 

Om 13:45 uur zat ik in de auto, ik had daar niks meer te zoeken.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Hans van Liempd said:

Vrijdagmiddag starten. En er komen ook veel demogevers pas vrijdagavond. Weinig tijd om het goed op te stellen dus.


Oef Hans dat is heel kort en meer hope for the best and pray for the worst. Hopen op een ruimte die weinig problemen geeft dus. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...