Jump to content

DAE


carl
 Share

Recommended Posts

On 4-10-2022 at 15:15, Arden said:

 

Denk je nou echt dat ik dat nooit heb gedaan? 


Maar wij nog niet Marco - het was verder maar een suggestie 😀

 

Dat verhaal over dynamieksprongen begrijpen we natuurlijk wel.  Maar hoever wil je daarmee gaan als in veel situaties een paar wat voldoende is: een factor 10 meer, 100 of zelfs 1000?  
 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, carl said:

Dat verhaal over dynamieksprongen begrijpen we natuurlijk wel.  Maar hoever wil je daarmee gaan als in veel situaties een paar wat voldoende is: een factor 10 meer, 100 of zelfs 1000?  

 

De luidsprekerfabrikant Morell specificeert voor een aantal drivers naast de gewone belastbaarheid een transiënt belastbaarheid. Wat ik zo zie 1000W gedurende 10ms. Dat zal niet zonder reden zijn.

 

Hoe steiler een transiënt is hoe meer het een puls benaderd. Een puls, of een flank van een blokgolf heeft een "oneindige" bandbreedte en lust "oneindig" energie. Hoe meer energie je kunt leveren en hoe sneller je die energie kunt leveren hoe dynamischer de weergave. Dit is de reden achter versterkers met een zeer grote bandbreedte (= snelle stijgtijd (Spectral, Goldmund, CH Precision, darTZeel, OTL's etc.)) en waar mogelijk ook stevig vermogen. En ook bij zeer efficiënte hoorns maakt dit een duidelijk hoorbaar verschil.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Mooi, zulke dynamieksprongen. Maar op welk medium staan die dan? En met welke dynamic range? 

Boven de 0 dB staat niks meer op een digitaal formaat.

Een DR van 20 komt al bijna niet voor.

 

 

 

0 dB is per definitie het maximum uitsturingsbereik onzin om te spreken over iets daarboven.

 

(ik moet even denken aan Spinal Tap film met de gitaar versterker die tot volume = 11 gaat ipv 10  🙂 )

 

Dynamisch bereik van een CD is bij benadering met 16 bits ongeveer 96 dB dus er kan theoretisch een dynamiek sprong van 96 dB optreden.

 

DR van 20 is een maat voor het verschil tussen peak en RMS level.  RMS is bepaald over de hele track waar passages in kunnen zitten die ver onder het RMS level liggen en dan naar 0 dB knallen.

 

Inderdaad een DR van 20 komt helaas al bijna niet meer voor.  Ik zelf laat bijna alles links liggen lager dan 10.  Maar vanaf 12-14 is het echt leuk aan het worden.

 

Met hoge DR gaat iets al snel als "audiofiel"  ervaren worden.

 

 

Edited by marcel535i
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Hans van Liempd said:

Mooi, zulke dynamieksprongen. Maar op welk medium staan die dan? En met welke dynamic range? 

Boven de 0 dB staat niks meer op een digitaal formaat.

Een DR van 20 komt al bijna niet voor.

 

Bij transienten gaat er niet zo zeer om hoe hoog de sprong is, maar hoe steil. 20dB verschil haaks omhoog bij een maximale luidsterkte van 105dB op een meter zuig een versterker leeg. Daarom worden er in studios transient shapers hebruikt om de hellingen wat vriendelijker te maken.

 

Als je het wilt testen, stuur een zuivere niet bandbreedte gelimiteerde blokgolf door je versterker en dan een wel bandbreedte gelimiteerde. Je kunt ze met een scriptje genereren. Probleem is dat je dac er meteen al een bandbreedte gelimiteerde blokgolf van maakt. De rimpeltjes aan het begin en einde van de blokgolf op de scope.

 

Die 96 dB dynamisch bereik op de CD is helemaal niet interessant, de 40 of 60 op plaat of band ook niet. Waar het om gaat is de microdynamiek. Dat bepaald ook de mate van realisme.

 

 

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, thingman said:

En als de versterker zulke transiënten al kan volgen, dan zijn er maar heel weinig luidsprekers die ze ook kunnen bijbenen.

 

Hoorns, plasma tweeters, vellen (mits niet te groot), magnetostaten (mits niet te groot), Mangers, DDD's  allemaal tot op zekere hoogte. In de pro-hoek zijn er geschikte dynamische luidsprekers. Te herkennen aan o.a. de hele korte spreekspoel, een relatief hoge Fs en een lage Qt (bij laagweergevers).

 

HiFi(end) luidsprekers zijn gemaakt voor 'vlak' en klein. Dan lever je op microdynamiek in.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

 

Hoorns, plasma tweeters, vellen (mits niet te groot), magnetostaten (mits niet te groot), Mangers, DDD's  allemaal tot op zekere hoogte. In de pro-hoek zijn er geschikte dynamische luidsprekers. Te herkennen aan o.a. de hele korte spreekspoel, een relatief hoge Fs en een lage Qt (bij laagweergevers).

 

HiFi(end) luidsprekers zijn gemaakt voor 'vlak' en klein. Dan lever je op microdynamiek in.

Inderdaad, tamheid troef bij de gangbare speakers. Magnetostaten, mits met krachtige magneten (dus niet Magnepan) kunnen het goed en kleurvrij.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, thingman said:

Inderdaad, tamheid troef bij de gangbare speakers. Magnetostaten, mits met krachtige magneten (dus niet Magnepan) kunnen het goed en kleurvrij.

 

Mhh, dan moet je toch eens naar mijn 20 jaar oude Magnepan MG 20's komen luisteren..... Die klinken helemaal niet "tam". Voorwaarde is wel dat je veel vermogen ter beschikking hebt, want als dat niet het geval is spelen ze inderdaad "tam". 

Link to comment
Share on other sites

Ik kan mijn Watt Puppy's ook niet tam noemen.

Maar in de transienten zit veel in. Vandaar de hoge bandbreedte bij de Array versterkers en transientvermogen tot 400 W. 

Dat is de 1 Hz die in elk instrument zitten waar Cock het over heeft. 

Maar dan zouden buizenversterkers met hun beperkte vermogen ernstig in het nadeel zijn. Terwijl ik toch het gevoel heb, dat dit juist bij buizenversterkers goed gaat.

Link to comment
Share on other sites

Tam.

 

Voor een praktisch vergelijk met je eigen set, ga eens naar een goede pro-audio verhuur zaak en huur een paar Stage Accompany Blue boxen. 15" laag en voor het hoog een bandje van 1 kHz tot 30kHz (ondanks dat er voor een bandje ook een trafo zit)

 

@Hans van Liempd 1. Je gooit voor het gemak alle buizenversterkers op een hoop. 2. Buizenversterkers (nu gooi ik ze op een hoop) vervormen prettig. En dat laatste doen ze zeker als ze kortstondig veel meer moeten leveren dan ze kunnen. Net zo als bandrecorders prettig vervormen als ze in de verzadiging gestuurd worden.

 

 

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik kan mijn Watt Puppy's ook niet tam noemen.

Maar in de transienten zit veel in. Vandaar de hoge bandbreedte bij de Array versterkers en transientvermogen tot 400 W. 

Dat is de 1 Hz die in elk instrument zitten waar Cock het over heeft. 

Maar dan zouden buizenversterkers met hun beperkte vermogen ernstig in het nadeel zijn. Terwijl ik toch het gevoel heb, dat dit juist bij buizenversterkers goed gaat.

 

Veel hangt af van het rendement van de speakers en de maximale onvervormde geluidsdruk en uiteraard de hoeveelheid vermogen.

Mensen onderschatten het belang van voldoende vermogen, maar ik heb vastgesteld dat veel liefhebbers niet zo luid spelen als ik. Mijn gemiddeld luisterniveau (op de luisterstoel) zit tussen de 80 en 95dB (niet bij de stille passages natuurlijk) .  Dat is behoorlijk luid. Ik wil graag het "live" gevoel ervaren.

 

3 minutes ago, Seed7 said:

Tam.

 

Voor een praktisch vergelijk met je eigen set, ga eens naar een goede pro-audio verhuur zaak en huur een paar Stage Accompany Blue boxen. 15" laag en voor het hoog een bandje van 1 kHz tot 30kHz (ondanks dat er voor een bandje ook een trafo zit)

 

 

Klopt, die dingen spelen vaak erg dynamisch !

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gydo said:

 

Mhh, dan moet je toch eens naar mijn 20 jaar oude Magnepan MG 20's komen luisteren..... Die klinken helemaal niet "tam". Voorwaarde is wel dat je veel vermogen ter beschikking hebt, want als dat niet het geval is spelen ze inderdaad "tam". 

Het is mijn bevinding maar, Guido. Ik ken jouw luidsprekers samen met die 1,5m hoge Levinsons en dat klinkt een stuk timmer en ziellozer dan de Apogee Stage met een oude KS-50 van Krell. Voor een vijfde van de prijs of minder. Nee, de tijd om onder de indruk te zijn van merken, cijfers en namen is lang voorbij.. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, thingman said:

Het is mijn bevinding maar, Guido. Ik ken jouw luidsprekers samen met die 1,5m hoge Levinsons en dat klinkt een stuk timmer en ziellozer dan de Apogee Stage met een oude KS-50 van Krell. Voor een vijfde van de prijs of minder. Nee, de tijd om onder de indruk te zijn van merken, cijfers en namen is lang voorbij.. 

 

Het zal ook wel in de combinatie en ruimte zitten.Bij mij speelt de Magnepan juist veel beter dan mijn vroegere  Scintilla's, die ik trouwens aanstuurde met een oude Krell KSA 100MKII. De tonale balans van de MG 20 is zeker beter, de Scintilla's excelleerden met bepaalde muzieksoorten (kleinere bezettingen).

Maar het maakt niet uit, ieder zijn ding nietwaar.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ove Rickland said:

Weer on-topic. Ik ga zaterdag, samen met Cock van der Weiden (Sonore). Niet dat ik wat wil kopen of vervangen, maar vooral voor de gezelligheid en om bekenden weer te zien.

 

Klopt, met die "magneet" er bij ga je weinig van de show zien, maar wel heel gezellig.😁

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Ove Rickland said:

Weer on-topic. Ik ga zaterdag, samen met Cock van der Weiden (Sonore). Niet dat ik wat wil kopen of vervangen, maar vooral voor de gezelligheid en om bekenden weer te zien.


Ik vind het ook zeer leuk om jullie weer eens te zien en dat geldt voor iedereen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...