Jump to content

Bezoek aan Analogue Audio Products


Mediator
 Share

Recommended Posts

Afgelopen week bezocht ik Analogue Audio Products in Nieuwegein. Ik kom daar de laatste tijd vaker. Nu kwam ik er om mijn laatste aanschaf op te halen. Laatste aanschaf letterlijk en figuurlijk omdat ik nu ook wel klaar ben met mijn set. 

Laatste aanschaf is een hoofdtelefoonkabel die Wim van Kraanen speciaal voor mij gemaakt heeft. Hij heeft namelijk dit soort kabels niet in het assortiment. Aanvankelijk verwees hij mij dus door naar andere aftermarkt oplossingen maar helaas waren die geen verbetering. 

Wim dus weer gebeld en hem aangegeven dat alles wat ik heb gekocht inmiddels ook weer is verkocht en hij durfde de uitdaging wel aan onder 'no cure, no pay'. Helaas bleek er tijdens het afhalen een klein probleempje waardoor mijn bezoek wat uitliep en ik naast de hoofdtelefoon ook een set heb beluisterd bestaande uit de Rosso Fiorentino Siena speakers en een hoop hoogwaardige elektronica waaronder de Grimm Audio streamer, een Canever DAC en een Pathos eindversterker. 

Maar eerst de hoofdtelefoon die aan een pathos buizen/FET versterker was gekoppeld. Wim hoorde na een kort stukje al hoe de vork in de steel zit. Het klinkt iets tam. Ik had er twee nummers voor nodig om vast te stellen dat het wel goed klinkt maar dat het niet zo buizenachtig klinkt als mijn Unison Research. Het klonk wel goed maar ook wat technisch of hifi zo je wilt. 

De set met de Rosso Fiorentino speakers was even andere koek zeg. Een enorme klankrijkdom, binnen de kortste keren heb je door dat je heel ver in de muziek kan luisteren. Deze set had veel meer realisme dan luisteren via de hoofdtelefoon. Wel werd duidelijk dat Wim graag iets meer 'in de orkestbak' zit dan ik. Maar zoiets is met speaker plaatsing al voor een groot deel op te lossen. Ook hebben de Siena speakers iets meer hoog dan ik thuis heb. Maar dat is me al sinds jaar en dag bekend. Voor mij mag het hoog eerder een streepje minder. 

Wim had ook wat buizenversterkers staan zoals de Unison Research Performance. Echt een enorm groot ding. Daaronder op een schap stond de Graaf GM200 en een GM20. Ik herinner me dat ik vroeger een audio show bijwoonde en een aantal ruimtes waar ik al geweest was klinken erg goed. Ik was erg tevreden met die show en loop de ruimte van Analogue Audio binnen. De muziek begon en er werd rustige muziek met een zangstem gedraaid. Dat niveau van realisme was immens. Alsof er een soort aura in de zaal aanwezig was. Het raakte me zo dat ik vol ongeloof de zaal in keek en me afvroeg 'dit horen jullie toch ook wel?' Gelet op het feit dat het nog een halve minuut stil bleef nadat het nummer was afgelopen vermoed ik van wel. Dit geluid veroordeelde al het andere dat ik op de show gehoord had tot hifi geluid. En dat bij Wim op een paar Diapason speakers die niet eens mijn keuze zouden zijn.

Ik vroeg Wim waar hij op de shows waar hij met Diapason draaide altijd mee speelde. Zijn antwoord was resoluut de Graaf GM200. En hij voegde daar nog aan toe dat meestal tegen het einde van die drie daagde shows zo'n Graaf GM200 zo'n magie gaf dat het voor hem en anderen erg moeilijk was af te breken. Laat zo'n GM200 een drie dagen aan en je wilt gewoon niets anders meer dan muziek luisteren. Verslavend en magisch.  

Hier draait onze muziek hobby wat mij betreft om. Meer dan goed geluid, ruimte, 3D, zuiverheid, etc. etc. wat door de meeste topsets wordt voortgebracht en wat zeker mooi is en waarvan je zegt topgeluid en waarover je zelfs enthousiast bent. Maar heel héél af en toe is er ook het volgende niveau wat je zelden bereikt en waarvoor de meeste apparatuur gewoon niet in de wieg is gelegd. Iets dat lastig is te omschrijven. Noem het maar het volgende niveau van realisme maar dan wel op een manier die je haast schokkeert, het grijpt je bij de kladden en je raakt in je donder.

Ik heb behoudens die sessie die Wim van Kraanen toen hield dit niveau nooit meer meegemaakt. Wel net iets anders nog eveneens bij Wim toen hij met de (grote) home Monitors van Zingali speelde die dan meer mijn keuze zouden zijn dan die Diapasons. En zeker heb ik nadien goed geluid, erg goed en super geluid gehoord maar vergeleken bij wat ik toen hoorde toch technischer en meer hifi van aard. 

Helaas is zo'n GM200 nauwelijks meer tweedehands te koop en zijn die buizen steeds duurder en lastiger verkrijgbaar. De GM200 is ook niet zo vriendelijk voor het stroomverbruik dat toch al gauw richting een Kilowatt per uur gaat. Dus niet zo grappig voor de stroom rekening. 

Als er hier mensen zijn die begrijpen wat er geschreven wordt en/of soortgelijke ervaring hebben dan is dat misschien leuk om te delen. 

Link to comment
Share on other sites

On 3-9-2022 at 12:11, Mediator said:

Als er hier mensen zijn die begrijpen wat er geschreven wordt en/of soortgelijke ervaring hebben dan is dat misschien leuk om te delen. 

Edit: er mist wel een heel stuk tekst in de bovenstaande draad.

 

Ik deel je ervaring met de "sets" van Wim. Met name zijn Zingali Home Monitor aan m'n Graafje na een onderhoudsbeurt.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Dat is inmiddels een jaartje of twintig geleden Seed7. Maar ging het nu om dat gesprek, over de live muziek of beiden? Trouwens ook wel een land met mooie traditionele muziek. Ik zei het op een ander forum ook al: se trata de la pasión en la música.

Link to comment
Share on other sites

Mooi verhaal Mediator. Ik heb altijd genoten van demonstraties bij en door Wim, altijd muzikaal. 
 

Het is alweer meer dan 20 jaar geleden dat ik voor het eerst bij  Wim was. Ik kwam terug uit Engeland, waar ik bij mijn zoektocht naar een platenspeler, kennis had gemaakt met een Nottingham Analogue Spacedeck, die mij zeer goed was bevallen. Ik mocht bij Wim thuis, in zijn omgebouwde garage/schuur, luisteren naar de Spacedeck en Hyperspace. Ik kan me nog herinneren dat die speelden op een set Zingali’s (‘boekenplank’ model). 
Niet lang daarna had ik een Spacedeck thuis staan.  En ruim 20 jaar later nog immer een Nottingham Analogue gebruiker. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...