Jump to content

Philips tweeter ad 0160 t8 met of zonder filter.


Groovy
 Share

Recommended Posts

Ik heb de tweeter op het bijbehorende filter aangesloten.
Met filter zacht geluid en duidelijk, zonder filter hard en duidelijk😀
Is  zonder  schadelijk voor de tweeters.
Wat is aan te bevelen.
Nu heb ik Harmonizers tot volle tevredenheid, maar ik wil wel eens wat proberen als ik iets in handen krijg🙃

Link to comment
Share on other sites

Ok.
Inmiddels ook met Cock contact gehad over hoe en wat.
Om de tweeter samen te laten gaan met de breedbanders is een ander filter nodig.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Naast dat je de frequentie moet begrenzen met het filter moeten de beide units ook gelijk getrokken worden zo dat ze even hard spelen en in de zelfde fase staan.

Per tweeter en bas speaker zal er een filter gemaakt moeten worden.

Om een filter te bouwen zal je moeten gaan meten.

Die metingen stop je dan in een programma zo als Boxsim of vitruxcad en daar kan je het filter in simuleren.

als je daar een goed plaatje hebt kan je ook beginnen met bouwen.

en dan gaat het tweaken beginnen dus een kleinere spoel hier en een andere c daar en dan maar weer luisteren tot je te vreden bent.

De meet microfoon zal je dan ook na elke wijziging nodig hebben om je werk te controleren.

Bij het bouwen van een speaker komt toch nog wel wat kijken.

Simpel wat aan elkaar knopen is eigenlijk blind gokken.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Kappa je zult ongetwijfeld gelijk hebben.
Maar ik ben a technisch, daarom probeer ik het gewoon om te ervaren wat het doet.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Roots said:

Het is meer beetje hobby "gepruts" van Groovy, wat erg leuk kan zijn overigens.

 

Die breedbander zonder iets ertussen direct aansluiten, en daar parallel over die tweeter met in serie 3.3uf tussen de plus.😉

Klopt, ik ben de prutser van het forum😇

Link to comment
Share on other sites

 

Natuurlijk is het leuk om een beetje te klooien maar ook een breedbander zul je moeten filteren. In de hogere frequenties (bv boven de 10kHz) gaat de conus een grillig frequentie verloop geven omdat ie op gaat slingeren. Hij kan het hoog niet bijhouden. Engelsen noemen dit "break-up"

 

Kijk, een breedbander kan veel weergeven. Het midden gaat prima. Het laag gaat wel maar niet zo goed want daar is ie eigenlijk te klein voor. Het hoog kan ie ook wel maar niet zo goed want daar is ie eigenlijk te groot (lees te zwaar)  voor.

Edited by Geerdie
Link to comment
Share on other sites

De Philips 9710 gaan hoog genoeg, de 12202 wat minder maar dat stoort mij niet, toch wil ik eens horen wat de tweeter daar doet.
Het is geen moeite om de tweeter te verwijderen hij zit in een plankje geschroefd.
Het kan goed zijn dat de klank van de breedbander negatief beinvloed word.

Link to comment
Share on other sites

Een tijdje geluisterd naar de tweeters boven de 12202 breedbanders, is het dan volgens de theorie geen goede match ik vind het helemaal niet verkeerd klinken.
Ik hoor echt wel meer hoog en de samenhang is er ook wel. Tja oude oren😀
Ik vind niet dat de breedbanders nu minder laten horen.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Groovy said:

Een tijdje geluisterd naar de tweeters boven de 12202 breedbanders, is het dan volgens de theorie geen goede match ik vind het helemaal niet verkeerd klinken.

 

Als je toch graag "prutst", laat de tweeters eens naar de zijkanten of naar de achterkant stralen, een beetje schuin omhoog.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben een hele tijd geleden eens bij Solostatic geweest en er werd mij toen een elektrostaat gedemonstreerd waarbij een supertweeter bovenaan in de kogelgewricht was gemonteerd waardoor die in alle mogelijke hoeken omhoog of opzij kon draaien. Was best interessant.

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Seed7 said:

 

Als je toch graag "prutst", laat de tweeters eens naar de zijkanten of naar de achterkant stralen, een beetje schuin omhoog.

Dat kan ik wel eens proberen,in de oude Philips cilinder luidsprekers straalde de tweeter recht omhoog, daar boven zat dan weer een schijf gemonteerd zodat het geluid verspreid werd.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bloom said:

k ben een hele tijd geleden eens bij Solostatic geweest en er werd mij toen een elektrostaat gedemonstreerd waarbij een supertweeter bovenaan in de kogelgewricht was gemonteerd waardoor die in alle mogelijke hoeken omhoog of opzij kon draaien. Was best interessant.

 

Wat je beschrijft kon ik zo snel niet vinden, maar wel dat Solostatic nog bestaat. Mooi.

De "extra" tweeter kan de ruimtelijke indruk vergroten en zorgt voor meer reflecties. Dat laatste verkleint ook de kans op kamfiltereffecten. Het werkt met name goed als de "hoofdluidspreker" nogal sterkt bundelt. Denk aan breedbanders en coaxiale systemen waarbij het membraan van de laagweergever ook de hoorn voor de tweeter vormt. Een extra tweeter in de deksel is dan een simpele oplossing. Je maakt hiermee echter nog geen omni zoals b.v. het Duitse Duevel doet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nog even melden dat ik de tweeters schuin omhoog achter op de open baffle heb geplaatst.
Dat klinkt het beste, ook hoor ik vrijwel geen scherpte meer.
Toch weer een beetje beter vind ik.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...