Jump to content

Gr research 24 strand luidsprekerkabels diy. Da's écht waar voor je geld...


Nico H
 Share

Recommended Posts

Het is ook maar net in welke set een bepaald type kabel wordt toegepast. De uitwerking van dezelfde kabel, kan heel anders uitvallen in een andere setup.

Ik was helemaal niet ongelukkig met de audioquest, maar deze kabel past domweg beter in mijn set. 

Link to comment
Share on other sites

On 25-8-2022 at 10:05, Nico H said:

Het is ook maar net in welke set een bepaald type kabel wordt toegepast. De uitwerking van dezelfde kabel, kan heel anders uitvallen in een andere setup.

Ik was helemaal niet ongelukkig met de audioquest, maar deze kabel past domweg beter in mijn set. 


In dat kamp zat ik tot een paar jaar terug ook wel Nico. Maar nu kijk ik daar toch wat ambivalenter naar. Het doel van onze hobby is om het oorspronkelijke signaal zo min mogelijk geweld aan te doen. Er treedt altijd verlies op maar het is zaak dit zo klein mogelijk te laten zijn. Volgens een goede bekende die ik toch bijzonder serieus neem zijn er kabels in omloop waarbij je vanuit opbouw al kunt vaststellen dat die niet neutraal gaan zijn zodra je ze aansluit.  Apparatuur hoort ook zo min mogelijk geweld aan te doen aan het signaal. Alles hoort dus de goede zin van neutraal te zijn. Die kabels en apparatuur kun je dus ook goed combineren. Heb je een apparaat dat het al niet zo nauw neemt met neutraliteit dat kom je waarschijnlijk ook uit op een niet neutrale kabel. Maar dan ben je eigenlijk al de foute weg ingeslagen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een Audioquest Columbia tussen mijn DAC en voorversterker hangen...Het is geen slechte kabel..Maar als die de helft minder had gekost was het al duur zat....De versie met zilverdraad kost gewoon 500euro duurder! De meerprijs ervan is enkele euro's, zo duur is zilver niet!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mediator said:


In dat kamp zat ik tot een paar jaar terug ook wel Nico. Maar nu kijk ik daar toch wat ambivalenter naar. Het doel van onze hobby is om het oorspronkelijke signaal zo min mogelijk geweld aan te doen. Er treedt altijd verlies op maar het is zaak dit zo klein mogelijk te laten zijn. Volgens een goede bekende die ik toch bijzonder serieus neem zijn er kabels in omloop waarbij je vanuit opbouw al kunt vaststellen dat die niet neutraal gaan zijn zodra je ze aansluit.  Apparatuur hoort ook zo min mogelijk geweld aan te doen aan het signaal. Alles hoort dus de goede zin van neutraal te zijn. Die kabels en apparatuur kun je dus ook goed combineren. Heb je een apparaat dat het al niet zo nauw neemt met neutraliteit dat kom je waarschijnlijk ook uit op een niet neutrale kabel. Maar dan ben je eigenlijk al de foute weg ingeslagen.

Goed samengevat. Mee eens...

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Roots said:

Ik heb een Audioquest Columbia tussen mijn DAC en voorversterker hangen...Het is geen slechte kabel..Maar als die de helft minder had gekost was het al duur zat....De versie met zilverdraad kost gewoon 500euro duurder! De meerprijs ervan is enkele euro's, zo duur is zilver niet!

Ik draai zelf met audioquest water xlr tussen dac en versterker. Ze "doet" het prima,  maar eerlijkheid gebied te zeggen dat in het land der blinden éénoog koning is. Met andere woorden: ik heb daar op die plek nooit de behoefte gehad om er iets anders tussen te hangen. Misschien eens een leuk experiment om op die plek nog eens wat anders te proberen. 

Link to comment
Share on other sites

Ik ben wel nieuwsgierig naar de Chinese kabels. Dus bij aliexpress een "Nordost Odin 2" RCA interlink besteld, 75 euro voor 2 x 1 meter.

Hij gaat een originele Nordost Blue Heaven vervangen tussen voor- en eindversterker die net te kort is dus ik kan mooi gaan vergelijken...

 

Zodra ik nieuws heb zal ik de ervaringen posten hier.

Link to comment
Share on other sites

On 28-8-2022 at 18:19, Paulebappie said:

Ik ben wel nieuwsgierig naar de Chinese kabels.

Dat had ik nou ook. Ik heb daarom de Dragon serie speakerkabel en de Wel Signature digitale coax van AudioQuest over laten komen van Ali. Dat is wel smullen hoor...

Edited by Geerdie
Link to comment
Share on other sites

Even een update op de GR Research kabels. 

Nu iets meer dan twee weken in gebruik, en het geluidsbeeld is vergeleken met een week terug nog sterk verbeterd op alle fronten. 

 

Iets meer diepte naar achter, maar de losheid, en naklank is wat op mij heel veel indruk maakt. Scheiding tussen instrumenten en zang is echt schitterend. Het gemak waarmee de hele set nu het geluidsbeeld neerzet, ik kan het nog niet geloven eerlijk gezegd. De kleinste details komen ook schijnbaar moeiteloos tot uiting. Bas is droger, en mooi onder controle.

Ik had géén idee dat mijn systeem tot deze prestaties in staat is.

 

Nou, draaien met 't spul...

 

Edited by Nico H
Link to comment
Share on other sites

Graag gedaan. 

Inderdaad een mooie stap vooruit, echter er valt altijd nog werk te verzetten omdat het perfecte systeem niet bestaat. Maar wanneer een opname goed is, klinkt ze ook écht goed. Nadelen heeft deze setup ook. Onvolkomenheden komen soms genadeloos naar voren. Waar dat vroeger meer met de mantel der liefde werd bedekt. Mooi voorbeeld is bijvoorbeeld bij voice overdubs in oudere opnames. De azimuth van één van de recorders, wijkt bijvoorbeeld iets af. Dit geeft een lispelend effect in wanner zo'n tape op een andere machine wordt gedraaid met iets afwijkende azimuth.  Helemaal vervelend wordt het, wanneer men later heeft getracht dit te "herstellen" door eq. Dat hoor je meteen.  

Edited by Nico H
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
On 28-8-2022 at 18:19, Paulebappie said:

Ik ben wel nieuwsgierig naar de Chinese kabels. Dus bij aliexpress een "Nordost Odin 2" RCA interlink besteld, 75 euro voor 2 x 1 meter.

Hij gaat een originele Nordost Blue Heaven vervangen tussen voor- en eindversterker die net te kort is dus ik kan mooi gaan vergelijken...

 

Zodra ik nieuws heb zal ik de ervaringen posten hier.

 

7 maanden later..

 

Klinken verrassend goed in vergelijk met de originele Nordost Blue Heaven. Meer hoog zonder enige scherpte waardoor de detaillering toeneemt, ervaar het als directer, luchtiger en sneller. Opnames klinken meer "live" (ja omschrijf het maar eens :-)

Ook weer teruggegaan naar de Nordost na een paar maanden, ik miste meteen de frisheid.

 

Blijkbaar doet deze kabel het goed in mijn systeem, ik vond hem fijn klinken.

 

MAAR 

 

Ineens een luide brom bij het aanzetten, klinkt als losse verbinding. Kabel opengemaakt en inderdaad kabelbreuk bij de plug. Buiten dat ook een hele gammele ground verbinding die niet altijd goed contact maakt met het versterkerdeel. De kabel heeft veel aparte adertjes en deze zijn echt met broddelwerk aan de plug vastgemaakt. De plug zit ook heel strak om de kabel dus als je hem open- of dichtdraait komt er spanning op de soldeerverbindingen.

 

Conclusie:

Kabel klinkt prima maar afwerking en pluggen zijn ver beneden peil.

Ik zou er andere pluggen aan willen zetten maar de kabel is 10mm dik waardoor de kabel erg stug is, er komt veel stress op de aansluitingen te staan mede door het gewicht. Dus ik ga op zoek naar een flexibele(r) interconnect.

 

Omdat ik toch nog steeds het Chinese kabelvirus heb.. Ben ik ook benieuwd naar de 12TC speakerkabel uit China, dus daar 2x3 meter van besteld. Mede door de ervaringen van Nico en Kappa.

 

Zodra nieuws zal ik weer posten. 🙃

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

12mm of zo iets, als je de kabel in elkaar drukt dan wordt de kern groter.

Je zou met gemak nog een tuinslang van 3cm er door kunnen doen.

Maar bedank wel hoe dikker de kern ho korter de kabel wordt.

Je moet dus wel rekening houden met wat extra kabel lengte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ik luister nu een aantal weken naar deze kabel 2x3 meter (nog) zonder koord er in. De Chinese 12TC zeg maar.

Vervangt een Nordost Solar Wind die te kort was.

Erg fijne kabel! Mooi stereobeeld en wat meer dynamiek en druk in vergelijk met zijn voorganger.

Ik heb aardig wat kabels geprobeerd de laatste maanden maar deze blijft in de set. 12mm koord besteld.

 

Link to comment
Share on other sites

Om te beginnen wordt er aan kabels van een "bekend merk" enorme bedragen verdiend. Op de High End beurs heeft men het, zonder blikken of blozen, over interconnects van 40.000 dollar. Is dat nodig om van muziek te kunnen genieten? Wel nee.

 

Dan China. Wij weten niet precies hoe het zit. Wat voor materialen worden er gebruikt etc.? Sommige Chinese fabrikanten zijn boeven. Zodra jij als opdrachtgever  weg bent, stoppen ze er goedkoper spul is. Je weet dus niet wat je krijgt/koopt. Er is een overigens filmpje waarop te zien is, dat er in 1 fabriek spullen voor diverse beroemde Ëuropese merken worden gemaakt, o.a. Sonus Faber. 

 

Kabels moeten matchen met de rest van de apparatuur alsmede de akoestiek in je ruimte. Heb je felle speakers en een felle versterker, een felle bron en kabels die het laag wat tegenhouden, in een kamer met veel glas en strakke oppervlakten, dan heb je een internationale puinhoop, die niet om aan te horen is. Een kabel zelf is niet meer en minder dan een (ongewenst) filter. 

 

Zelfs een voor- en eindversterker moeten met elkaar matchen en dat weer in het totaal. Dat heb ik laatst mogen ervaren. De prijs speelt daarbij een ondergeschikte rol. Ik had hier een paar combinaties die niet om aan te horen waren. Het is niet eenvoudig om alles met elkaar goed spelend te krijgen.

 

Tot slot. Al jaren gebruik ik zelfbouwkabels van Creative Audio, die dit niet zelf hebben. Deze kabels met lucht als diëlectrum zijn eenvoudig zelf te maken tegen geringe kosten.

Bij mij heeft dat goed uitgepakt. Dat is natuurlijk geen garantie voor anderen. Maar het is eens te proberen.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kappa7 said:

Die kabels van audio creatieve heb ik hier ook gehad, prima kabel maar ik hou het nu toch bij deze Chinese Kimber's

Wat was het verschil bij jou George?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Geprikkeld door alle positieve recensies heb ik aantal meters 8 tc gekocht dat nu aan het inspelen is. Het is idd ruimtelijker en meer gelaagd. Zet mooie soundstage neer maar…het klinkt ook hard. Met klassieke stukken als de piano een flinke ram krijgt is dat niet echt mooi. Het is hard en soms beetje scherp. Ik hoop dat het enorm bijtrekt maar het valt dus op dat punt behoorlijk tegen.

Link to comment
Share on other sites

Ps let op,  dit probleem heb ik vooral met klassieke muziek, maar heb het idee dat het daar ook het meest nauw luistert. Wat bij pop bijdraagt aan dynamiek, energie en levendigheid wordt bij klassiek best onaangenaam.

Edited by jepe!
Link to comment
Share on other sites

Weer terug naar Harmonic technology kabel. Geluid veel homogener, warmte. Stem van Anne Burtonin BlueBurton heeft weer warmte die hyper analytische 8tc absoluut niet kon weergeven. Misschien te ongeduldig maar als je het na een dag warm draaien niets vind dan kan het lijkt mij ook niet fantastisch meer worden denk ik.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...