Jump to content

Toonarm keuze


Duclaasie
 Share

Recommended Posts

Om de Volare helemaal af te maken “moet” er nog een keer een andere arm op. Aangezien ik nu met een Jelco speel en daar ook een mooie easy VTA voor heb zou een 9” of 10” Jelco TK 850 of 950 de makkelijkste keuze zijn. Helaas zijn deze natuurlijk niet meer verkrijgbaar, omdat Jelco er mee is opgehouden. Een Jelco zou dan dus een NOS of tweedehands exemplaar worden. 
 

Naast Jelco zijn er natuurlijk veel meer merken die mooie armen maken in 10” of 10’5”. Dit is tevens de maximale lengte die past vanwege de grootte van de plinth. In middels heb ik een lijstje met potentiële kandidaten die qua effectieve massa ook goed zouden moeten samengaan met de PP-300. 

 

Glanz MH10B / MH10BT
Sorane TA
Sorane SA
Reed 1h
Reed 2G
Reed 3P ( eigenlijk veel te duur)
Jelco TK-850 M ( hergebruik Easy VTA)
Jelco TK-950 M ( hergebruik Easy VTA)
Groove master 
Kuzma Stogi
Kuzma Ref.
Audiomods series 6 ( standaard micrometer tbv VTA)

 

Naar het schijnt zou Glanz een erg mooie combinatie zijn met de P-300, hoewel ik vermoed dat het ook met de overige armen wel goed zit. Hebben jullie eventueel nog suggesties of overwegingen die ik hier in kan meenemen of ervaring met betreffende armen? 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Duclaasie said:

Hebben jullie eventueel nog suggesties of overwegingen die ik hier in kan meenemen of ervaring met betreffende armen?

 

De armen van Nottingham Analogue zijn ook los verkrijgbaar, maar worden om een of andere reden over het hoofd gezien. Morch, Brinkmann.

Link to comment
Share on other sites

Ik wil sowieso geen unipivot of afgeleide daar van en qua effectieve massa minimaal 12-15 gram. Daarnaast bij voorkeur een wisselbare headshell, hoewel dat geen keiharde eis is. 
 

12 minutes ago, Roots said:

Welk zoekwerk moeten we zelf verrichten om daar advies in te geven😃...Links !?


nee, die zoektocht heb ik zelf grotendeels al wel volbracht. Ik zoek persoonlijke ervaringen en handvatten om een gedegen keuze te kunnen maken. Hopelijk zit hier kennis waar ik van kan profiteren. 
 

nog even te volledigheid een lijstje inclusief prijzen. 
 

Glanz MH10B 2100,-

Glanz MH10BT 3700,-

Sorane TA 1700,-

Sorane SA 1.2 2250,

Reed 1h 2600,-

Reed 2G 3600,- 

Reed 3P 4300,- 

Jelco TK-850 M ca. 1100,-

Jelco TK-950 M ca. 1500,-

Groove master 2375,-

Kuzma Stogi 2100,-

Kuzma Ref. 2850,- 

Audiomods Series 6 ca. £1100,-

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Duclaasie said:

Kort samengevat: koop maar wat en probeer het lekker zelf uit 😛


Ik zou toch maar eens even goed met Roger praten Duclaasie. Hij heeft laatst een Reed op een Feickert verkocht en was daar erg content over. Dat zal echter niet het goedkoopste model zijn geweest. Die Sorane vind ik dan weer zeer interessant. Die wordt ook door dezelfde importeur als Phasemation verkocht. Ook verwisselbare headshell.

 

Overigens wat heb je tegen een unipivot? 

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Roots said:

Nee , eigenlijk niet...Maar er is niemand die dat allemaal uitgeprobeerd heeft.

Misschien niet alles maar er zijn hier toch best wel mensen die best wel iets zinnigs over deze selectie kan zeggen.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kappa7 said:

Misschien niet alles maar er zijn hier toch best wel mensen die best wel iets zinnigs over deze selectie kan zeggen.

 

Van de 18miljoen inwoners zijn er ongeveer 10 die hier forummen...Daarvan zijn er weer een aantal die heel erg baat hebben bij bepaalde merken aan te prijzen.💁‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Valt erg mee.

Ik heb zelf ooit een dergelijke arm gebouwd en daarna heeft deze bouwer met mij contact gezocht om dat hij een aantal van mijn ideeën wilde gebruiken in zijn armen.

Hij heeft het sins dien aardig geprofessionaliseerd maar kiest er voor om de fabricage en verkoop in eigenhand te houden.

Qua arm zijn natuurlijk alleen mijn armen beter maar ik durf elke arm uit jou rijtje hier tegenover te zetten. dit speelt serieus goed.

Hier even een plaatje van mijn exemplaar.

iTRAX1C.jpg

 

 

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Duclaasie said:

een te hoog hobby gehalte

Als ik me niet vergist komt het basis ontwerp van Ladegaard, alleen waren de goot en rijder bij hem "op de kop" geplaatst ( @kappa7?).

Ladegaard was niet bepaald een hobbyist, maar een wetenschapper die heel veel van trillingsmetingen wist/weet. Ik heb hem een paar keer bij Bruel & Kjaer gesproken, maar dat ging over luidsprekers (betegelen die dingen!).

Link to comment
Share on other sites

Soms gaan dingen sneller dan je denkt. Ik kwam in mijn zoektocht een Reed 1H 9,5” toonarm tegen die als ex demo met flinke korting weg mag. Zo gauw ik mijn Jelco kwijt ben komt er dus een Reed op de Volare. Aangezien de Reed armen vaker met Feickert tafels worden gecombineerd en de effectieve massa van de arm goed zou moeten matchen met de PP-300 ben ik heel benieuwd naar de uitkomst. 
 

Daarnaast ben ik erg benieuwd in hoeverre de betere lagering en arm match tov de Jelco zich uit in een betere tracking. To be continued!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...