Jump to content

Dali Opticon 6 MK2 of Opticon 8 MK2


WalterVN
 Share

Recommended Posts

Ik heb gisteren het een en ander aan speakers beluisterd en heb mijn keuze laten vallen op een paar Dali Opticon 6 MK2. Deze zouden ook makkelijk aan te sturen zijn en hebben niet teveel ruimte nodig. Maar Dali heeft ook de 8 MK2. Het zitgedeelte van mijn woonkamer is ongeveer 25m2. Afstand tussen luidsprekers is ongeveer 3m en afstand tot luisterpositie is ongeveer 3.5m (speakers 30 cm van de achterwand).

Later wil ik nog twee rear speakers en een center speaker kopen om naast muziek ook van films te gaan genieten. De 8 MK2 heeft nog een wat krachtiger laag.

Wat raden jullie aan? Heeft de 8 MK2 meerwaarde in de ruimte die ik heb?

Positie speakers.jpg

Link to comment
Share on other sites

Welkom.

 

Een speaker moet in de ruimte passen.

Om van een tekening af daar iets over te zeggen is eigenlijk niet te doen.

Het is namelijk de combinatie van ruimte speaker en versterker die maakt of iets goed gaat.

Daarin zitten dus veel variabelen die allemaal invloed hebben op het resultaat.

Een grote speaker kan namelijk soms een resonantie frequentie aanspreken die erg irritant is en een kleinere heeft daar dan weer minder last van.

Andersom kan ook dat een ruimte het laag op vreet en je juist dat extra beetje nodig hebt.

Een kwestie van proberen dus.

Veel winkels bieden de mogelijkheid om de speakers thuis te beluisteren.

Doet de winkel daar niet aan dan bedank je voor de info en geef je aan dat je naar een winkel gaat waar dat wel kan.

Een goede zaak zal daar namelijk geen enkel probleem mee hebben en de spullen ter beschikking stellen.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat de luidspreker verder van de muur af moet. Het geluid weerkaats daar meer dan bij de luidspreker die vrij staat.
Het zou kunnen dat bij de luidspreker die bij de muur staat het volume luider klinkt is dan bij de andere die vrij staat.
 

Link to comment
Share on other sites

Kies de kleinste. Voor de prijs van de 8 kun je ook een Rubicon 2 nemen. Dat zou mijn keuze in deze situatie zijn (als je Dali wil).

 

Ik snap niet waarom mensen in dergelijke ruimtes altijd van die dikke vloerstaanders willen hebben staan. Zeker als je in de breedte speelt, spelen dergelijke 2-weg systemen altijd veel beter dan zo'n joekel. 

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...