Jump to content

Rommelig laag bij digitale weergave.


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

4 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Digitaal is niet persé slecht (soms zelfs zeer goed en ik omarm het deels ook), maar aan passie (of beter gezegd: gevoel van authenticiteit) ontbreekt het mij volledig bij deze bron. 

Straf, want vinyl vervormt vele malen meer, dus digitaal is authentieker dan vinyl.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gydo said:

Straf, want vinyl vervormt vele malen meer, dus digitaal is authentieker dan vinyl.

 

Ja maar, ja maar de romantiek dan...? Het geknetter en gespetter zonderde open haard aan de steken .... ;)

 

Authenticiteit is op alle media ver te zoeken, behalve als je "de band" in een keer opneemt en er verder van af blijft. En zelfs dan, je moet iets om balans in de opname te krijgen.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Digitaal is niet persé slecht (soms zelfs zeer goed en ik omarm het deels ook), maar aan passie (of beter gezegd: gevoel van authenticiteit) ontbreekt het mij volledig bij deze bron. 


+1

 

Het had zomaar mijn tekst kunnen zijn. Ze kunnen het tegenwoordig goed verhullen maar digitaal heeft altijd iets ‘zielloos’. Het is gewoon het negatieve kenmerk van digitaal dat als je langer luistert ‘je nog steeds bekruipt’. Maar vooropgesteld is dat je al heel lang van beide kunt genieten.

Link to comment
Share on other sites

Wat is zielloze apparatuur....  en wat wil je juist bekomen, weergave die jou bevalt of een weergave die aan het origineel niets wegneemt of toevoegt ?

Door de jaren heen ben ik onbewust meer beginnen kiezen voor apparatuur die zo neutraal mogelijk is. Ik denk even aan ASR Emitter nadien Jeff Rowland en nu Mola Mola. Ik heb juist het omgekeerde ervaren, hoe "neutraler" hoe "muzikaler".

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Bloom said:

Ik ben het met je eens, Guido. Als je tijd en zin hebt om eens van Wijnegem naar Hasselt af te zakken, ben je van harte welkom hoor.

Ik kom zeker nog eens af, maar dan in de herfst. Trouwens daartegen zullen mijn Magnepan's MG20 opnieuw spelen en ook jij bent hier welkom!

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Bloom said:

Dat wil iedereen, denk ik.

Wat ik belangrijk vind dat een ontwerp "aandacht heeft gekregen". Dat zo'n ontwerper zijn hart en ziel er in gestopt heeft.  Niet alleen zo'n laag mogelijke meetbare vervorming, maar ook zo'n manier, dat het prettig in het gehoor ligt. Niet alleen meten, maar ook luisteren. Die 2 kunnen echt prima samen gaan. 🙋‍♂️ 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Gydo said:

Wat is zielloze apparatuur....  en wat wil je juist bekomen, weergave die jou bevalt of een weergave die aan het origineel niets wegneemt of toevoegt ?

Ik ga voor het eerste, een weergave die me bevalt.

Het tweede is in principe een leuke gedachte maar onmogelijk. Je ruimte doet namelijk altijd mee en je zal dus een set nodig hebben die daar het beste inpast. Soms is dat een neutrale set maar een andere keer weer een set die juist wat tekortkomingen van de ruimte kan compenseren.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kappa7 said:

Ik ga voor het eerste, een weergave die me bevalt.

Het tweede is in principe een leuke gedachte maar onmogelijk. Je ruimte doet namelijk altijd mee en je zal dus een set nodig hebben die daar het beste inpast. Soms is dat een neutrale set maar een andere keer weer een set die juist wat tekortkomingen van de ruimte kan compenseren.

 

 

Als je een neutrale set in je ruimte zet is dat, volgens mij,  al een goede stap in de richting, akoestisch kan je altijd de nodige stappen zetten die ook de vrouwelijke commissie gunstig stemt. Dat kan een boekenrek zijn dat deels gevuld is (diffusie) of foto's geprint op een akoestisch doorlatend doek (van de kinderen of kleinkinderen draagt altijd een goedkeuring weg) met daarachter dempend materiaal.  Ik heb dat probleem echter niet, mijn vrouw luistert ook graag naar muziek en we vinden altijd een compromis.

Link to comment
Share on other sites

Tja er zijn 1000 (of meer) manieren om iets aan het laag te veranderen. Maar wanneer daar niks aan veranderd, behalve b.v. een andere netwerkkabel, waarom hoor ik dat het eerst in het laag? En ik niet alleen.

Luister eens naar Roon en JRiver op dezelfde set. Het laag is duidelijk anders.

Of een USB ingang t.o.v. een SPdif ingang. Het laag is duidelijk anders.

Of spelen via Wifi of via kabels en switches. Het laag is duidelijk anders.

 

Dus geen ander medium, geen ander akoestiek en geen sublaag filters en geen DSP.

 

Misschien dat Bruno een antwoord heeft?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

 

Misschien dat Bruno een antwoord heeft?

Ik heb het voorbije weekend Bruno over dit topic gesproken en ook zijn conclusie was dat vinyl totaal anders gemasterd word en dit zo goed als zeker de oorzaak is tussen de verschillen. Het laag word bij vinyl veel vroeger afgekapt en is onder de 100 Hz in mono en dat zou het grote verschil maken. Maar deze eenvoudige verklaring blijkt moeilijk aanvaard te worden.......

Link to comment
Share on other sites

Nou ehhh... problemen heb ik niet echt. Maar vind het bijzonder, dat kleine digitale veranderingen zo veel doen. Wat dan weer het eerst in het laag hoorbaar is, terwijl het in het hoog juist verwacht wordt.

 

Maar ik ben inderdaad kritisch wat het laag betreft. Ik vind dat een contrabas als een contrabas moet klinken en een elektrische als een elektrische. En de lage tonen van een piano ook herkenbaar moeten zijn. En een bassdrum als een bassdrum. En wanneer er meerdere laaginstrumenten tegelijk spelen, dat die dan ook afzonderlijk herkenbaar moeten zijn.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans van Liempd said:

geen sublaag filters

...en toch. sub laag klinkt naar niks, gerommel en gestommel. Stuur maar een zuivere 25 Hz door door je set. Voeg er nu een boventoon aan toe, 50Hz, dan de tweede en je zit al tegen het mid aan. Of probeer een 25Hz zaagtand, die geeft heel veel harmonischen, filter dat af op 150 - 300Hz. Is het wel echt het laag?

Dus, filter het sub laag eens weg en beoordeel of het verschil er nog steeds is. En of nu beide situaties rommelig zijn of juist beide niet. Installeer de EQ APO, speciaal voor windows met WASAPI en leef je uit.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gydo said:

Ik heb het voorbije weekend Bruno over dit topic gesproken en ook zijn conclusie was dat vinyl totaal anders gemasterd word en dit zo goed als zeker de oorzaak is tussen de verschillen. Het laag word bij vinyl veel vroeger afgekapt en is onder de 100 Hz in mono en dat zou het grote verschil maken. Maar deze eenvoudige verklaring blijkt moeilijk aanvaard te worden.......

Anderzijds, gewoon goed lezen wat Hans schrijft blijkt nog weer moeilijker te zijn...

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, thingman said:

Anderzijds, gewoon goed lezen wat Hans schrijft blijkt nog weer moeilijker te zijn...

Tja, niet iedereen heeft een hoog IQ zoals jij, dus mea culpa als ik je niet begrijp!

Ik heb al vaker opgemerkt dat je mijn bijdrage niet waardeert, ik vraag mij af wat ik in je weg heb gelegd.

Edited by Gydo
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...