Jump to content

Rommelig laag bij digitale weergave.


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Dan strepen we door:

Stroomvoorziening

Dac

Interlink(Prefer)

 

Komen we uit op?

Van Veen, dempingsfactor van 2.

Monacor in speksteen behuizing, er zit wel een pompgat in maar het is geen basreflex?.. Zo zei Spido dat toch?

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Roots said:

Dan strepen we door:

Stroomvoorziening

Dac

Interlink(Prefer)

 

Komen we uit op?

House,  trance en moderne electronische muziek

Van Veen, dempingsfactor van 2. √

Monacor in speksteen behuizing, er zit wel een pompgat in maar het is geen basreflex?.. Zo zei Spido dat toch?√

 

Klopt behalve met vinyl , dat is geen probleem. √

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Roots said:

Dat diepe laag waar Seed het over had.....Waarom gaat het dan nog steeds over Dac's?

Omdat er in mijn set-up met digitaal problemen ontstaan, die er bij analoog niet of nauwelijks zijn. En ik ben blijkbaar niet de enige.  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Roots said:

Jij zou eigenlijk een rumble filter moeten hebben voor digitaal🤭

Het is gewoon een ander medium Roots.  Er zijn niet voor niets, masters voor analoog en digitaal.

Gewoon alle digitale spul de deur uit, alleen nog maar platen draaien en naar mijn analoge radio luisteren. 🤭

Toch blijf ik positief, er komt vast een oplossing. Ik denk multibit 🙋‍♂️  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Roots said:

Jij zou eigenlijk een rumble filter moeten hebben voor digitaal

Precies en dan met name voor speakers die je geen basreflex mag noemen.

 

Mijn Graafje heeft ook maar een dempingsfactor van 4. De Zingalies er aan en met het diep lag is het suboptimaal. Ik wissel dan gewoon de luidsprekers uit en gebruik de Translators met een gesloten kast met een Qt van 0.6. Als Jack het gat dicht maakt komt hij iets lager uit, volgens mij. (heb de drivers en volumes even opgezocht).

Als ik meer Rock'n'Roll wil dan gebruik ik de K+T CT-230.

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Seed7 said:

Precies en dan met name voor speakers die je geen basreflex mag noemen.*

 

Mijn Graafje heeft ook maar een dempingsfactor van 4. De Zingalies er aan en met het diep lag is het suboptimaal. Ik wissel dan gewoon de luidsprekers uit en gebruik de Translators met een gesloten kast met een Qt van 0.6. Als Jack het gat dicht maakt komt hij iets lager uit, volgens mij. (heb de drivers en volumes even opgezocht).

Als ik meer Rock'n'Roll wil dan gebruik ik de K+T CT-230.

 

 

*Volgens de ontwerper. 😉  Bij mijn dochters staat precies dezelfde buizen versterker, zij hebben geen problemen met het laag en streamen v.n.l. Spotify etc. De een speelt met Translators de andere met kleine basreflex.  Een demping factor 2 is natuurlijk afschuwelijk laag.  Jammer dat die versterker wél het mooiste geluid geeft bij analoog met de meeste details.  Door poorten dicht te stoppen verdwijnt het magische van de luidsprekers.  

 

Wat anders, valt het jullie niet op, dat er mensen van dit forum spelen met zo'n oude Philips CD-104 of CD-204 .... Die hoor je m.i. nooit klagen over hun digitale geluid.    🤔

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Uit mijn ervaring weet ik dat het laag bij mij met een andere DAC (met ESS Sabre) flink opknapte.

Een aparte streamer (Node) deed wonderen met de stemmen en het laag.

Een goede afgeschermde digitale coax interlink bracht de "bel" en het laag wéér een nivo omhoog.

 

Maar dit alles is niet goedkoop...

 

 

ps ik zie de versterkers van Hans niet als probleem. Niet zozeer omdat ik zelf óók met Array speel maar omdat ik nog nooit een versterker heb  gehad die zó strak in het laag is.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Tubejack said:

Wat anders, valt het jullie niet op, dat er mensen van dit forum spelen met zo'n oude Philips CD-104 of CD-204 .... Die hoor je m.i. nooit klagen over hun digitale geluid.    🤔

 

Zo'n 104 of 204 is dan alleen niet meer helemaal origineel meer. René N. (meen ik) en ikzelf spelen met een 204 en inderdaad is geluid daar op geen manier een issue meer bij. Dwz, analoog of digitaal speelt in feite daarbij geen enkele rol meer. Digitaal is wel veel makkelijker en goedkoper.

Link to comment
Share on other sites

Guido Tent heeft een tijdje een goede cd-speler als kit verkocht. Een aantal keer gehoord,  hij klonk analoog.

Naast een stabiele klok, voedingen etc viel op dat, hij een "24bit" multi-bit dac gebruikt maakte.

De PCM 1704.  Helaas maakt Burr Brown dat soort DACs  niet meer.   TI wel 🙂 

 

https://www.6moons.com/audioreviews/tentlabs/player.html 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, HansP said:

Dat zijn DAC chips die het R-2R principe hebben, en ik weet het niet zeker wie wie heeft opgegeten maar volgens mij is Burr Brown nu van TI.

Van 1998>

 

https://www.stereophile.com/news/10221/index.html

 

Bedankt voor de link Hans. Er staat me inderdaad ook bij dat TI  BB heeft overgenomen.

 

Uit de teskst.

" In tegenstelling tot delta-sigma-converters, is het BiCMOS-apparaat van Burr-Brown "niet gevoelig voor klokjitter"

 

Als nu ergens blijkt, dat met name het laag gevoelig is voor klok jitter dan ben je m.i. een heel eind. 🙋‍♂️

 

Link to comment
Share on other sites

Op een of anderen manier heb ik toch een voorkeur voor de 1 bit dacjes en dan ook het liefst gevoed met 1 bit software DSD dus.

De multibit oplossingen vind ik vaak te digitaal klinken en met een sigma/delta dac gaat dat gewoon beter.

Daarbij is de software van belang een 16 bit opname klinkt op een 1 biter net zo beroerd als op een 16 bit dac.

Dat heeft dan een klein beetje met de techniek te maken (je mist het brickwall filter) maar het meeste met de master waar bij DSD meer aandacht aan is besteed.

Rommelig laag herken ik eigenlijk helemaal niet. op magies heb je daar niet zo snel last van.

met pomphuizen destemeer.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, thingman said:

 

Zo'n 104 of 204 is dan alleen niet meer helemaal origineel meer. René N. (meen ik) en ikzelf spelen met een 204 en inderdaad is geluid daar op geen manier een issue meer bij. Dwz, analoog of digitaal speelt in feite daarbij geen enkele rol meer. Digitaal is wel veel makkelijker en goedkoper.

Klopt. In die zin dat ik daarmee speel. Maar ik geef nog steeds de voorkeur aan de lp. Ik zal binnenkort weer eens een cd en lp vergelijk doen, waarbij de cd en de lp dan allebei van een goed niveau zijn. En in mijn nieuwe situatie met een andere luisterruimte en dus ook een ander laag, maar nu wordt het toch ietwat offtopic.....

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, kappa7 said:

Op een of anderen manier heb ik toch een voorkeur voor de 1 bit dacjes en dan ook het liefst gevoed met 1 bit software DSD dus.

De multibit oplossingen vind ik vaak te digitaal klinken en met een sigma/delta dac gaat dat gewoon beter.

Daarbij is de software van belang een 16 bit opname klinkt op een 1 biter net zo beroerd als op een 16 bit dac.

Dat heeft dan een klein beetje met de techniek te maken (je mist het brickwall filter) maar het meeste met de master waar bij DSD meer aandacht aan is besteed.

Rommelig laag herken ik eigenlijk helemaal niet. op magies heb je daar niet zo snel last van.

met pomphuizen destemeer.

 

Mijn ervaring is dat juist multi-bit oplossingen warmer klinken. Momenteel speel ik met uitstekende delta/sigma dac, waar het jitter probleem van USB interface is opgelost. Verder is de meeste muziek gewoon 16bit PCM.  Een CD kan hier analoog klinken zonder digitaal randje. Hi-res heb ik niet perse nodig.  Maar soms heb ik het idee dat daar wat meer aandacht aan is gegeven. Soms hoor ik ook geen verschil tussen 16bit 44.1Khz en Hi-res welke soort ook en soms ook nauwelijks verschil tussen LP en CD. 

 

Ik denk dat @Hans van Liempd het bij het rechte eind heeft, veel troep komt via USB binnen. Daar heb ik zelf geen last meer van. 

Kijk maar, met dank aan AudioSienceReview.com 🙂

 

schiit-modius-balanced-usb-dac-jitter-au

 

  

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de afgelopen jaren veel dac's gehoord. Degene die het beste het laag weergaven waren de dac's met een hele goede voeding en niet die met een "adapter" voeding. Zo was het laag bij een Metrum Pavane veel beter als bij de instapper. In het midden/hoog zijn de verschillen veel kleiner. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Roots said:

Dan strepen we door:

Stroomvoorziening

Dac

Interlink(Prefer)

 

Komen we uit op?

Van Veen, dempingsfactor van 2.

Monacor in speksteen behuizing, er zit wel een pompgat in maar het is geen basreflex?.. Zo zei Spido dat toch?

Welke Prefer kabel? De MGK-18> Die sluit ik niet uit. Hoewel ik een zwak heb voor die draad kan ik wel zeggen dat hij aandikt in het laag. Mocht je nog ergens een MGK-6 hebben liggen, dan zou ik die proberen (zelfde kabel, dunner uitgevoerd en klinkt ook dunner)

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Sodejuu said:

Welke Prefer kabel? De MGK-18> Die sluit ik niet uit. Hoewel ik een zwak heb voor die draad kan ik wel zeggen dat hij aandikt in het laag. Mocht je nog ergens een MGK-6 hebben liggen, dan zou ik die proberen (zelfde kabel, dunner uitgevoerd en klinkt ook dunner)

MKG-6 gebruik ik voor mijn dac.  Bij de draaitafel MKG-18 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Prefer zijn zeer goede podium kabels. Knetter strak gewonden, ingepakt en afgeschermd, zodat de microfonie zeer laag is.

In mijn muzikantentijdperk heb heel wat prefer kabels gesoldeerd. Neem voor de gein eens een gitaar en luister wat een prefer kabel doet met bv de sustain ervan, is duidelijk korter. Maar voor een instrument of microfoon maakt dat niet uit dat want dat compenseer je dan wel weer...Meer zwart noemen wij audiofielen dat dan. Maar wat zat er eerst op de plek van dat zwart?

Link to comment
Share on other sites

Voor mij zit je het op het verkeerde spoor.

Ik heb in mijn getunede systeem met digitale source  ongeloofelijke strakke en droge  laag weergave. Studiogeluid als het ware,

Het zit hem in de juiste akoestiek en demping van de ruimte en een goede sub woofer naar mijn mening gesloten systeem is het beste, in combinatie met DSP met tijd correctie en juiste fase instelling. Nooit iets beters gehoord in mijn lange history van beurs bezoeken.   Simpel Rommelige bass weergave linken aan digitaal en een beetje erop los fantaseren vind ik dom.

 

Edited by marcel535i
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...