Jump to content

oude draaitafels


Seed7
 Share

Recommended Posts

Aangezien ik geen LP's meer koop en naar een geheel andere set(up) wil heb ik de afgelopen dagen de spullen eens uitgezocht en op een rijtje gezet. Naast de oude NA Hyperspace[*] staan er een Toshiba SR-370, een Technics SL1100-A en een SL1300MkII (met defecten). Afgezien van de NA allemaal DD's. Dan liggen er nog een Hadcock GH228 Export in erbarmelijke staat en een zwarte Jelco 12" pook. Elementen zijn er ook nog, een paar ADC's zonder naald (goed voor de prullenbak), een Goldring 1042 en tot mijn verbazing nog een Ortofon Jubilee LowRider. Ik dacht dat ik die rot-ortofon-dingen allemaal bij het grof vuil had gezet. Ten slotte is er nog een ASR Phonotrap, model weet ik niet. Een kleintje.

 

Uiteindelijk wil ik een of twee draaitafels houden en de SL1100 staat hoog op het lijstje, maar moet dan nog wel een decennium of twee mee kunnen.

 

In hoeverre heeft het zin om bij de Toshiba en de SL1100 de elko's te vervangen? Allebei komen ze uit de jaren 70. Normaal heb ik zo iets van wat draait dat draait. Ze worden echter amper gebruikt.

 

De SL1300MkII heeft het liftprobleem. Dat heb ik bij een aantal andere opgelost maar bij deze is het niet gelukt. Misschien toch nog een poging aan wagen. Ik meen me te herinneren dat ook de rubbers van het schubchassis niet meer goed zijn en dat die op z'n buik ligt. Iets om in de komende week mee te prutsen en anders naar het elektronica-afval.

 

Voor de SL1100 kan ik een aantal nieuwe arm borden maken zodat de Hadcock en de Jelco er ook op kunnen. Die laatste wordt passen en meten en de vraag is of het daarna nog wel uitwisselbaar blijft. De arm van de SL1300MkII kan er niet op, daar zit een heel stuk chassis aan vast. De arm van de Toshiba (OEM Jelco) zou er wel op kunnen. Da's een heel aardig ding maar geen topper. Wel beter dan wat er standaard op de SL1100 en SL1300 zit.

 

[*] Gisteren heb ik contact gezocht met NA over de Hyperspace omdat het ding er duidelijk anders uit ziet dan wat er tegenwoordig zoal langs komt. Vanochtend zat het antwoord al in de brievenbus. Het is een ouwetje, dat wist ik. Aan de hand van het serienummer (H|200199) kon men mij vertellen dat die geproduceerd is in januari 1999. Had ook #99 van 2001 kunnen zijn. De Hyperspace is in 1994 geïntroduceerd. Een van de dingen die me altijd op viel was dat ook het plateau er anders uit ziet. Het blijkt dat op een gegeven moment de dikte is aangepast van 53 naar 58mm. Langs de bovenrand zit dan een derde dempingsring, de mijne heeft er maar twee. Natuurlijk is ook de arm anders, volledig van aluminium in plaats van de aluminium/carbon combinatie. Een MkI dus.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

In hoeverre heeft het zin om bij de Toshiba en de SL1100 de elko's te vervangen? Allebei komen ze uit de jaren 70. Normaal heb ik zo iets van wat draait dat draait. Ze worden echter amper gebruikt.

 

Elco's gaan achteruit in kwaliteit, ook als je ze niet gebruikt.  Kijk gewoon of ze niet lekken.  Met een beetje geluk zitten er Panasonic elco's in die zijn heel robuust. 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

Elco's gaan achteruit in kwaliteit, ook als je ze niet gebruikt.

Harder of langzamer. Heb geen idee eigenlijk.

Ik ga ze van de week open schroeven, poetsen en bekijken. Dan testen of de gelijkloop nog een beetje op orde is.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Seed7 said:

Harder of langzamer. Heb geen idee eigenlijk.

Het hangt er vanaf hoe bewaard.  Een 's winters vochtige zolder? en 's zomers hete zolder? 

Voor alle elco's kun je 63 volt types nemen als dat qua formaat past. 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Groovy said:

maar wat is de waarde van de Toshiba als hij in orde is

Los van persoonlijke waarde, om en nabij de 350.- Het was destijds het topmodel van Toshiba (Aurex) dat het tegen de Technics SP10 MkI moest opnemen. Het heeft een soortgelijke motor en sturing. De plinth is massief blok met wat uithollingen van een trillingsarme / dode kunststof, speciaal hiervoor ontwikkeld. Ze hebben dat in der tijd ook voor luidsprekerkasten gebruikt. Het lijkt verder in alle opzichten op het "kleine broertje" de SR-355 maar met een betere arm. De draaitafel is in Nederland niet zo bekend en ik denk dat die eind jaren 70 door een aantal winkeliers vanuit Duitsland geïmporteerd werd, in plaats van rechtstreeks uit Japan. Nieuwprijs was 900.- DM in 1976-78

 

1 hour ago, Paulebappie said:

Audiokarma topic over recap van de SL1100, misschien handig?

Leesvoer, dank je.

 

Het serienummer van de SL-1100 is 000122. Een hele vroege dus.

 

48 minutes ago, Tubejack said:

Het hangt er vanaf hoe bewaard.

Normale woonkamer omstandig heden.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Groovy said:

Zo aan je beschrijving af te leiden is het wel een goede dt.

Kwa prijs net iets onder de TD126II & III, kwa prestatie zeker gelijkwaardig.

Er was ook nog een speciale versie net als bij Technics, zonder arm. Er zat dan wel een SME gat in de plinth.

Link to comment
Share on other sites

De Toshiba draait al een groot deel van de ochtend d'r rondjes. Strak op snelheid. De draaitafel moet echter wel uit elkaar. De schakelaars/knoppen voor het omschakelen van de snelheid werken niet feilloos.

 

Ook moet ik een oude modificatie opnieuw installeren, een ventielslangetje om de asjes van de anti skating en aan de vingerhouder van de headshell. Is voornamelijk voor de gemoedsrust.

 

Zelfs het extra gewicht voor zware elementen heb ik terug gevonden. Staat nu weer netjes in het daarvoor bestemde gaatje, links.

 

Serie #: 6Y680329, zouden ze daar bij Toshiba nog iets me kunnen?

 

toshiba_as.jpg.0ea37cd951478d9163c66f6096b483c2.jpg

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

De SL-1100 draait inmiddels ook weer rondjes. Had een nieuwe netstekker nodig en wat snelheids-tuning. Met het regelbereik van de knoppen boven op kwam ik er niet, dus de schroefjes onder het plateau een klein zwiepje gegeven. Toch wel fraai, 50 jaar oud. De Toshiba is 45 jaar oud, ik weet nog dat de ouwe hem kocht.

Link to comment
Share on other sites

Wat ik ga zeggen zal vast de wenkbrauwen doen fronsen, maar ik verkies de Toshiba SR-370 boven de mega populaire Technics 1200 serie.

Ofschoon ik deze Technics tafel in veel verschillende configuraties en sets heb gehoord, heeft geen enkele mij ooit enthousiast kunnen maken. Niet dat deze (of andere) Technics tafels iets fout doen, maar het doet gevoelsmatig (lees muzikaal) helemaal niets met mij.

Een aantal jaren geleden ben ik min of meer toevallig tegen de Toshiba aangelopen. Ondanks dat er een super low fi Akai elementje op zat en de tafel op een matig set was aangesloten, klonk de LP die ik door en door kende uitzonderlijk. Voor een zacht prijsje de tafel overgenomen (jammer van de beschadigde kap, maar een mens kan niet alles hebben) en direct een Nagaoka MP110 besteld.

Het resultaat was, en is, in mijn beleving fenomenaal. Deze draaiert heeft in mijn systeem een vaste plaats, naast de Dual 704 en Rega Planar 8,  verdiend.

 

Edited by Francois
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Francois said:

Wat ik ga zeggen zal vast de wenkbrauwen doen fronsen, maar ik verkies de Toshiba SR-370 boven de mega populaire Technics 1200 serie.

 

Leuk @Francois . De Toshiba heeft net als de Dual DD's, een vrij slappe aandrijving. Weinig koppel. De SL1100 en 120 Mk-niks hebben al een sterkere aandrijving. Alle latere modellen MKII etc. hebben de quartz precisie en meer koppel.

 

Ik heb wel wat met de massa + slappe aandrijving filosofie. Nottingham doet dat tot in het extreme.

 

Dan is er de arm van de Toshiba, m.i. een klasse beter dan alles wat Technics op hun 'consumenten draaierts' heeft gehad.

 

De kleinere SR-355(marktplaats) heeft een andere arm en das te merken. Ook een ander chassis maar de zelfde elektronica. Het is dat ik wil ontspullen, anders had ik er wel een bod op gedaan en er dan een houten pinth voor gebouwd en een andere arm er op. Misschien ook een leuke om eens een zwaarder plateau op te proberen. Een DD-Nottingham :)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

 

Leuk @Francois . De Toshiba heeft net als de Dual DD's, een vrij slappe aandrijving. Weinig koppel. De SL1100 en 120 Mk-niks hebben al een sterkere aandrijving. Alle latere modellen MKII etc. hebben de quartz precisie en meer koppel.

 

Ik heb wel wat met de massa + slappe aandrijving filosofie. Nottingham doet dat tot in het extreme.

 

Dan is er de arm van de Toshiba, m.i. een klasse beter dan alles wat Technics op hun 'consumenten draaierts' heeft gehad.

 

De kleinere SR-355(marktplaats) heeft een andere arm en das te merken. Ook een ander chassis maar de zelfde elektronica. Het is dat ik wil ontspullen, anders had ik er wel een bod op gedaan en er dan een houten pinth voor gebouwd en een andere arm er op. Misschien ook een leuke om eens een zwaarder plateau op te proberen. Een DD-Nottingham :)

Een aandrijving die echter voor niet DJ-toepassingen sterk genoeg is.  En inderdaad de arm van de Toshiba is erg mooi, SME geïnspireerd zonder twijfel.

En dat ontspullen is een ding..........eigenlijk heb ik ook niet de ruimte om 3 draaitafels neer te zetten. Ik heb gelukkig een heel tolerante en vooral geduldige vrouw........

Link to comment
Share on other sites

Ik las ergens dat je de Toshiba nog van je vader hebt gekregen Seed ? In dat geval zou ik hem voor je zoon opknappen. Leuk voor zijn studentenkamer over een paar jaar. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...