Jump to content

Welke combinatie geeft het beste resultaat? en waarom? HOMC of LOMC?


Tubejack
 Share

Recommended Posts

8 hours ago, Mediator said:

 Ik speel inderdaad met een element van Len Gregory. Die is overleden en zijn elementen worden al een tijdje niet meer gemaakt. Reden dat ik de laatste twee van die elementen heb bijgekocht bij de importeur.


Interessant - ik zat me al af te vragen of hij ze zelf maakte/verbouwde of niet. Heb het element altijd willen horen.

Ik speel op mijn Oracle met een Benz Ruby MC en ik denk niet dat ik die combi in mijn leven nog aanpas. Op mijn Thorens 321 met Jelco heb ik met een Nagaoka MP 200 MI gespeeld ( hebben jullie bij Marco gehoord) en speel daar nu met een Soundsmith MI. Daar ben ik nog niet uit. Misschien eens een Dynavector 20 HO MC uitproberen van de winter. Maar ik speel nu even weinig. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, carl said:


Interessant - ik zat me al af te vragen of hij ze zelf maakte/verbouwde of niet. Heb het element altijd willen horen.

Ik speel op mijn Oracle met een Benz Ruby MC en ik denk niet dat ik die combi in mijn leven nog aanpas. Op mijn Thorens 321 met Jelco heb ik met een Nagaoka MP 200 MI gespeeld ( hebben jullie bij Marco gehoord) en speel daar nu met een Soundsmith MI. Daar ben ik nog niet uit. Misschien eens een Dynavector 20 HO MC uitproberen van de winter. Maar ik speel nu even weinig. 


Len Gregory maakte zijn elementen zelf. Met zijn overlijden is de hele productie gestopt. Heb daar de importeur nog wel eens over bevraagd of er niemand hem hielp en de boel kon overnemen. Maar kennelijk was dat niet het geval. Sound Smith is ook zo’n merk dat zover ik weet alleen MI maakt. Gaat wel tot een heel hoog segment lees ik. Wel zo’n dikke 7.000 dollar voor het duurste element. Wat bevalt niet aan je Soundsmith? Belangrijkste bij hifi is toch wel de ‘long term satisfaction’. Daarvoor moet alles dat je zelf belangrijk vindt kloppen. Heb je dat dan knijp in je handjes. Dus keep ‘m spinning. 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Tubejack said:

 Dan is er nog een groep die heet: MI Moving Iron.  Ik heb bij forumlid @audiofreak een Goldring 2500 gehoord. Heel mooi. 🙂

Nu je het toch daarover hebt. Goldring 2500 MI element. Inderdaad een prachtig element en zeer tevreden over. Toch draai ik nu al weer een aantal maanden met een Phasemation PP-200 MC LO element. De Phasemation klinkt meer verfijnder (overall) dan de Goldring. Het laag is weer wat voller/vetter bij de Goldring. De 3D soundstage is iets groter bij de Phasemation. De Goldring zit nu gemonteerd in een Thorens TD-325/SME 3012 draaitafel/arm combinatie bij een audiomaat van mij.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, audiofreak said:

Nu je het toch daarover hebt. Goldring 2500 MI element. Inderdaad een prachtig element en zeer tevreden over. Toch draai ik nu al weer een aantal maanden met een Phasemation PP-200 MC LO element. De Phasemation klinkt meer verfijnder (overall) dan de Goldring. Het laag is weer wat voller/vetter bij de Goldring. De 3D soundstage is iets groter bij de Phasemation. De Goldring zit nu gemonteerd in een Thorens TD-325/SME 3012 draaitafel/arm combinatie bij een audiomaat van mij.

Prachtig audiofreak 🙂 Jij hebt daar ook een hele mooie Fat Bob voor, met een Jelco 12".   Voor mijn Technics SL-1200GR is dat gewoon een maat te groot. Tot ongeveer 1/3 van de prijs van een draaitafel, voor een cartridge lijkt me een betere match.  Ik heb net mooie CK 5755 buisje binnen voor mijn PhonoDude.  Paartjes én beide triode helften exact gebalanceerd. Was niet eens duur.  Daarmee hoop ik, nog weer iets meer muziek uit de groeven te peuteren. 🙋‍♂️ 

Edited by Tubejack
update
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, audiofreak said:

Nu je het toch daarover hebt. Goldring 2500 MI element. Inderdaad een prachtig element en zeer tevreden over. Toch draai ik nu al weer een aantal maanden met een Phasemation PP-200 MC LO element. De Phasemation klinkt meer verfijnder (overall) dan de Goldring. Het laag is weer wat voller/vetter bij de Goldring. De 3D soundstage is iets groter bij de Phasemation. De Goldring zit nu gemonteerd in een Thorens TD-325/SME 3012 draaitafel/arm combinatie bij een audiomaat van mij.


 

Precies hoe ik dat ervaar Onno. Die verfijning bij een goede MC overtuigt me altijd weer. Maar dan hoor je weer een goede MM en dan hoor je toch weer meer “ballen”.  Maar voor mijn Thorens TD 321 vind ik toch dat de uitgangsspanning veel te laag is bij jouw Phasemation. 

 

Die Soundsmith moet ik eigenlijk nog een keer goed op zolder op mijn Ampearl beluisteren Mediator. Ik kom daar nog een keer op terug.

Link to comment
Share on other sites

Vergis je niet in de uitgangsspanning van de Phasemation. De opgaaf is welliswaar maar 0,28mVolt, maar hij heeft beduidend minder gain nodig dan de 0,25mVolt van de Ortofon die ik hiervoor had. Ik denk zelfs dat hij richting de 0,35-0,40 gaat, aangezien hij qua output vergelijkbaar is met de Glider L die ik kortstondig heb gehad. Mijn Phono pré heeft naar ik meen ca. 62 dB versterking en de output ligt vrijwel gelijk aan de apparatuur die op een Line input zit. 

Edited by Duclaasie
Link to comment
Share on other sites

Ik speel met een JK Phono 65, die is gebaseerd op als ik het goed heb het current mode principe. De spoelen van het element worden dus opgenomen in de schakeling ( correct me if I’m wrong), waardoor er geen sprake is van afsluiten. Dit is voor elementen met een lage impedantie een zeer geschikte methode om te versterken naar het schijnt. 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb nogal wat phonotrappen in huis gehad Duclaasie en de Pass Kloon van Roger vind ik wel erg goed op mijn Ruby. Op de TD 321 wil ik mijn Ampearl buizen Phono. Dan lijkt me een High output MC wel ideaal. Maar goed een MM/MC is niet helemaal van de baan. Ik heb voor de TD 321 de tijd 🤔 want echt niet beter dan mijn Oracle. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Waarschijnlijk niet helemaal het juiste topic, maar wat mij betreft is het verhaal nu voorlopig compleet. De 20 jaar oude buizen zijn nu allemaal vervangen. (op de gelijkrichter na.) Met nieuwe CK 5755 buisjes  is het resultaat verbluffend goed.  Het laat nu horen wat een relatief voordelige cartridge zoals de Goldring GX-1042 uit de groeven weet te halen.  Ik heb net met dit warme weer een paar LP's gedraaid zoals Gino Vannelli powerful people. Je geloofd je oren niet,  zo mooi 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Seed7 said:

De grote vergeler.

Tuurlijk dat mag en kan  iedereen vinden. 🙋‍♂️ Ik kijk al naar dat soort filmpjes al voor de eeuwwisseling.* Lang voordat Youtube bestond. 

Wat is er zo goed aan een AT-ART9 ? Die zou ik sowieso nooit zou kopen.  Veel te duur in verhouding met mijn draaitafel. Maar met een SL-1200G zoals in het filmpje dat jij postte. M.i. qua financiën meer in ballans. Oja ik heb de GX-1042 nu via mijn beste set spelen. 👍 

 

*Wij kregen maar liefst 3mbit/sec tijdens de proef. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...