Jump to content

Welke combinatie geeft het beste resultaat? en waarom? HOMC of LOMC?


Tubejack
 Share

Recommended Posts

Deze vraag "spookt" al een tijdje door mijn hoofd.  Natuurlijk heb ik al enig onderzoek gedaan anders stel ik de vraag niet.

Er zijn nieuwe HOMC's, die m.i. erg goede eigenschappen hebben, dat het eindresultaat mogelijk beter is een LOMC +step-up trafo.

 

Wat vinden jullie?    

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Roots said:

Het is meer hoe minder je moet meeslepen op je cantilever hoe beter het gaat zijn.

 

Dat is een goede.  Maar als je die kleine signaaltjes moet versterken met een step-up trafo dan gaan in die trafo toch ook weer fijne details verloren? 

Link to comment
Share on other sites

Ik ben zelf van mening dat een HiMC voor mij het beste resultaat geeft.

Daar heb ik nu verschillende exemplaren van gehad en die bevallen mij prima.

De huidige is een gemodificeerde Benz Glider en heb niet het idee dat ik daar iets mee mis. 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Roots said:

Yups...antwoord heb je al klaar toch😄

Met (of dankzij)  betaalbare moderne HOMC cartridges van tegenwoordig, vermoed ik dat het iets complexer is.  Misschien dat er ergens een optimum is.  Relatief lichte spoeltjes en toch zeg 2...2,5mV output, dat makkelijk direct door b.v. een buizen Phono-stage  versterkt kan worden. De uitspraak van Henk Niemeijer staat nog helder voor de geest.  "Jack je kunt het beste een Benz Ace M nemen, die spoeltjes zijn licht genoeg, het verschil met de Low versie ga je niet horen. Terwijl je Phono-stage veel minder hard hoef te werken. We zijn nu 10...15 jaar verder....  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Roots said:

Onze KT88...Sander zei ooit eens: Je moet niet een MC element met buizen willen versterken.🙋‍♂️

Helaas KT88 is niet meer, net als Henk.  🙄 Dan hadden we nu een levendige discussie.  Maar die uitspraak van Sander staat me ook bij. Natuurljk eigenwijs als ik ben, ging ik het e.e.a. proberen. Ik speelde met een Benz Ace. Op papier kwam daar 0,8mV uit, in de praktijk 1,1mV.  Daarbij was de optimale afsluit weerstand voor een Ace 22kΩ.  Wat bleek, met een ECC83 buis ging het goed en kon ik de Ace zonder step-up gebruiken. 🙋‍♂️   

Link to comment
Share on other sites

Waar leggen we in dezen de grens tussen HO en LO? De extreem lage oude Ortofon elementen met bijvoorbeeld 0,12 mVolt output zijn zonder step-up voor de meeste voorversterkers amper aan te sturen, maren kennen toch een flinke schare fans. Persoonlijk zit ik liever boven de 0,25 mVolt, zodat het ook zonder step-up is aan te sturen. Mijn Phasemation PP-300 geeft op papier 0,28 mVolt, maar als ik hem met de 0,25 mVolt van mijn vorige Ortofon vergelijk geeft hij toch duidelijk wat meer prik af. ICM de JK Acoustics Phono 65 is het naar mijn idee in ieder geval een erg mooie match, waarbij ik geen behoefte heb aan een HOMC met bijvoorbeeld 2,5 mVolt uitput. 

Link to comment
Share on other sites

Geringere bewegende massa geeft een beter dynamisch gedrag. Elektronica heeft geen enkel probleem om die hele kleine signaaltjes op niveau te brengen. De vraag is welk dynamisch gedrag op de plaat moet nog te volgen zijn? Als je dat weet en een zekerheid factor 10 neemt dan weet je waar je als elementbouwer naar moet streven.

Buizenversterkers kun het signaaltechnisch prima. Of het dan nog "klinkt" is een andere vraag. Niet, ben ik bang en dat was dacht ik ook de KT's insteek. (lees de Philipsboeken over instrumentele elektronica uit het buizentijdperk)

 

Het zelfde verhaal gaat ook voor MM op. Je kunt eenvoudig de staafjes metaal of magneet kleiner maken. Resulteert in minder signaal. Dit past alleen niet meer bij de gebruikelijke MM versterkers. Die hebben geen instelbare versterking. Grado heeft het wel gedaan met de 0.5mV Master Statement (of andersom). Ik gebruik die in combinatie met een Graaf vv die wel de instelmogelijkheid heeft. 47kOhm en een hogere versterking.

 

De elementen worden er duurder door, ondanks het geringere materiaal gebruik en de versterkers worden er duurder door (voeding, ruisvloer, componenten).

 

(met alleen geringe massa ben je er niet, soepelheid van de ophanging van de massa is het andere aspect)

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

 

34 minutes ago, Tubejack said:

Dat zijn veel variabelen Seed7 .  Maar laten we het eens simpel houden.

 

En door die variabelen is het niet simpel te houden. Zie hier het manco in vrijwel alle "high-end" vergelijkingen. Maar in ieder geval vraag je naar maar een enkel aspect om op te beoordelen.

 

Uitgaande van de vraag, kan ik slechts zeggen dat mijn voorkeur zou uit gaan naar de LX zonder step-up. Een trafo is voornamelijk een impedantie omvormer en veel minder een "versterker". In plaats van een H zou ik voor een MM/MI kiezen. (hoe meer van dit soort manke vergelijken op een of ander aspect ik doe hoe dichter ik bij een Decca uit kom of een low output MI)

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Die Goldring 1042, is nu wel ingespeeld.  Ik vind het een wonderlijke cartridge, in combinatie met mijn Phonodude. Details, ruimte, mooie stemmen en fraai laag, dat niet massief klinkt, maar meer gelaagd. Misschien is dat/ dit wel het maximum, met mijn Technics SL-1210Gr. Maar het is leuk, om verder te kijken, niet?😉 Ik zat te denken aan de nieuwe Eroica HX vandaar mijn vraag over HOMC. Maar wellicht, dat er nog meer uit de 1042 is te halen. Het is wel het geluid, dat ik mooi vind en muziek maakt met de SE set die er nu staat. 🙋‍♂️     

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Seed7 said:

Cartridgeman? Decca?

Als je heel veel geduld en geluk hebt een oude Empire EDR.9

De vorige fout die ik gemaakt heb,  "een relatief te dure cartridge voor de draaitafel", wil ik niet opnieuw maken. Naar Decca heb ik eerder gekeken. Daar had Spido het af en  toe over.  Zo'n cartridge heeft eenzelfde prijskaartje dan mijn hele Technics draaitafel, de Music maker III komt in de buurt. Voor een vintage Empire EDR.9 worden stevige prijzen gevraagd. Dus ik denk dat de volgende stap een draaitafel is met een nog stabielere constructie, gelijkloop en betere arm.  Uiteraard weer direct drive., dat werk zo mooi.  🙋‍♂️

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Wat ik ook leuk vond was een Stax  elektrostatisch element met eigen equalizer.
Ik heb ook een Benz Wood en een Emt tsd 15 en classic Ortofon Spu gehad en nog meer.
Ik doe het nu met minder o.a Philips gp 412 en ben daar tevreden mee.



 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Tubejack said:

 

Radio element in een radio draaitafel. Zoals het hoort :) De draaitafel is de basis, het is altijd verbazingwekkend hoe ver je met een eenvoudige ET95 in een top draaitafel komt. Andersom werkt dat niet zo. Een Frog in een Fisher Price blijft meh. Het is net zo als met top sport. Je kunt de snelste sprinter ter wereld zijn, maar als je door een modderbad moet sprinten zul je wel de snelste zijn, maar geen wereld records neerzetten. Jij, als hardloper en niet top sprinter gaat ook harder op een goed baan.

 

Ik zag dat Jico met een Shure M44 vervanger heeft. Misschien iets? Denk het niet.

 

Waar ik eigenlijk naar keek is of de MC van Jico nog gemaakt wordt. Niet dus maar nog wel her en der verkrijgbaar. Er komt een nieuwe versie die direct 4x zo duur is :( Die eerste versie met keramische body en houten bovenkantje was akelig fraai voor de E800.- die het moest kosten. De enige MC die ik nog heb overwogen.

 

De AT-VM7xx serie kan nog interessant zijn, maar eerder anders dan "beter" dan de 1042. Wel heel fraai is het concept van hun top MC de ART-1000 waar de spoeltjes op de "juiste plaats" zitten, direct boven de naald in plaats van aan het einde van de pook. Een idee analoog aan wat Decca doet.

 

Tenslotte, als je graag prutst, een longhorn versie van de Grado green? Of het modificeren van de naadldrager?

rotatedgrado-400x300_480x480.png?v=15136

 

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Een vriend van mij heeft 8 verschillende toonarmen en draaitafels. in elke draaitafel monteert hij het best klinkende element en dat is lang niet altijd het duurste.
Hij heeft een aantal  elementen vanaf e300 tot boven de e1000.

Maar een instelbare phono kan een element laten klinken zoals het bedoeld is.
Ik denk dat Jack en ook anderen met hun kennis alles uit een element kunnen halen.
Een nieuw duur element zal ik niet gaan kopen.
Ik vond bij mij de mc elementen toch het beste klinken, maar er is nog zoveel anders, dat maakt de keus moeilijk.
 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Groovy said:

Dat geeft rust🙂

Er zijn  nog een paar kleine dingetjes die ik in de PhonoDude kan veranderen. Zoals hier en daar een metaalfilm door een koolfilm weerstandje te vervangen. Dubbeltjes werk. Verder wat capaciteit toevoegen op de ingang. Zit nu op +/- 150pF, dat is inclusief interlinks. Goldring adviseert  150..200pF. 

Lekker fijn slijpen 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...