Jump to content

Reed review


carl
 Share

Recommended Posts

6 hours ago, Hans van Liempd said:

 

Nieuw zullen niet meteen weggegooid worden, maar eens natuurlijk wél. Er is wél weer aardolie nodig om die nieuwe te maken.

 

Een aantal jaren geleden was ik bij een handelaar in tweedehands machines en materialen. Daar stonden oliedrums vol met weggegooide LP's. Wanneer deze hype weer over is, gaat dat ook weer gebeuren.

En zwart vinyl..? Wat kun je daar van maken? Tuinpaaltjes waarschijnlijk. Dat is geen recyclen, maar decyclen. Wanneer er een product met exact dezelfde eigenschappen van gemaakt kan worden heet het pas recyclen.

Een hype is toch maar van korte duur? Zitten inmiddels in het 15de jaar van de vinyl-hype. 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Een hype is toch maar van korte duur? Zitten inmiddels in het 15de jaar van de vinyl-hype. 


Wat aanspreekt bij vinyl is dat het een fysiek medium is wat bovendien veel ruimte geeft voor tuning. Ik denk dat het voorlopig wel een blijvend medium is naast streaming want dat is/wordt het medium.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, carl said:


Wat aanspreekt bij vinyl is dat het een fysiek medium is wat bovendien veel ruimte geeft voor tuning. Ik denk dat het voorlopig wel een blijvend medium is naast streaming want dat is/wordt het medium.

Wat ik mooi vind van vinyl, dat alle informatie in de groef zit.  

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • Members
On 14-7-2022 at 15:29, Tubejack said:

Overigens staat er op het wereldwijde web een heel uitgebreid verslag over een muzikant die meewerkt aan een experiment en wiens muziek men in de studio digitaal én analoog opneemt. Vervolgens vergelijkt men de vinyl lacquer met het digitale. 

 

Blijkbaar heb ik dit draadje al die tijd over het hoofd gezien... Maar idd, daar heeft men mijn Reed tafel voor gebruikt. Grappig detail nog, die originele  lacquer, die heb ik gesigneerd mee gekregen voor Glenn omdat ze zijn muziek zo leuk vindt. Hij klinkt echt waanzinnig. Als je dit hoort vraag je je serieus af waarom mastering eigenlijk nodig is! En daarmee nog een mythe ontkracht: een lacquer kun je maar 1 of 2 maal draaien? Niet dus. Hij klinkt, na 10-tallen malen draaien, nog net zo goed en smetteloos!

 

Hier de link naar dat hele gebeuren voor wie het interessant vindt:

 

https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/digitaal-versus-analoog-een-echt-en-eerlijk-vergelijk/

 

Tevens deze post nog even gebruiken voor een ander draadje wat ik las in de sectie analoog, capaciteit en MC elementen: tijdens de opbouw voor de bovengenoemde sessie zijn we daar ook nog mee aan het experimenteren geweest op mijn aandringen, met de capaciteit op 0 klonk het zo veel beter, dat zelfs die studio jongens daar er nog een uur mee bezig zijn geweest omdat de theorie anders beweerd. Dat een MC element hier niet gevoelig voor is, kan dus ook weer naar het rijk der fabelen. Nu de industrie hier nog van gaan overtuigen zodat alle phonotrappen deze optie gaan krijgen...

Link to comment
Share on other sites

Op mijn Pass Kloon kan ik ook spelen met capaciteiten bij MC elementen en capaciteit maakt zeker uit. Uiteindelijk ben ik met 47 000 tevreden. 
 

Verder dank voor dit leuke filmpje Marco.

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Zal dit dan ook een reden zijn waarom de JK Acoustics Phono 65 en ultimate phono het zo goed doen met een MC element? Als ik het goed heb begrepen  is dit een current mode schakeling, die zich aanpast aan het element omdat deze in de schakeling is opgenomen. Volgens mij wordt dit principe ook in The Grail van VdH toegepast, maar daar kan Marco vast meer over vertellen. 

Link to comment
Share on other sites

  • Members
21 minutes ago, Duclaasie said:

Zal dit dan ook een reden zijn waarom de JK Acoustics Phono 65 en ultimate phono het zo goed doen met een MC element? Als ik het goed heb begrepen  is dit een current mode schakeling, die zich aanpast aan het element omdat deze in de schakeling is opgenomen. Volgens mij wordt dit principe ook in The Grail van VdH toegepast, maar daar kan Marco vast meer over vertellen. 

 

De Grails van van den Hul zijn LCR phonotrappen, die van JK volgens mij niet. Ze passen wel allebei automatisch de weerstand bij MC aan. Capaciteit bij de Grails is altijd 50 pF op MM, voorheen kon je daar nog via pluggen zelf de juiste waarde voor capaciteit en weerstand aanpassen, tegenwoordig is die optie achterwege. Bij JK kan ik daar niets over vinden.

 

Nou ben ik regelmatig afwijkend in wat ik zelf mooi vind en wat de industrie vind, zo laat ik mijn Trafomatic phonotrappen voor MM afsluiten op 280 kOhm ipv de standaard 47 kOhm, dit om dezelfde reden, alles klinkt gewoon vrijer, makkelijker en vloeiender. Zeker als je met step-ups werkt. Waarom? Al sla je me dood, maar het klinkt in mijn optiek en beleving gewoon veel beter! Diezelfde phonotrappen komen bij mij overigens ook allemaal aan met 0 pF capaciteit, al was het alleen al omdat een beetje phonokabel tegenwoordig al dik over die 100 pF zit. Furutech is helemaal een vreemde eend in de bijt met zijn ruim 500 pF phono kabels. Daar zou sowieso een waarschuwing op moeten zitten: Let op! Niet geschikt voor MM!

 

Zo zijn er nog wel meer tegenstrijdigheden hoor, voor- en eindversterkers aan elkaar koppelen bijvoorbeeld, in een perfecte wereld zou de uitgangs-impedantie van de voor versterker 0 Ohm moeten zijn. Dat gaat echter niet, dus zo laag mogelijk. Kijk maar eens wat er zo nu en dan voorbij komt, tot 10 kOhm aan toe...

 

Dan de ingangs-impedantie van de aan te sluiten eindversterker, in die geschetste wereld van ideaal zou deze zo hoog mogelijk moeten zijn, het liefst oneindig hoog. Wat doet de industrie? Weer die (gebaseerd op wat?) 47 kOhm. Een aantal kiezen dan gelukkig nog voor 100 kOhm, maar er zijn er ook bij die op 30 kOhm zitten of nog lager. Ga gelijk naar een mOhm of zo, zit je altijd goed!

 

Een vreemde wereld, die gestandaardiseerde van de Audio! Maar we dwalen af...

Link to comment
Share on other sites

Interessant verhaal Marco. Wat je schrijft propageert Cock van der Weiden (Sonore) ook al jaren. Ik heb veel van zijn spullen (en modificaties) en kan beamen dat die heel mooi klinken. Blijkt maar weer dat de echte kenners dus wel weten hoe het moet. En inderdaad jammer dat fabrikanten dat niet (willen) zien en anders adviseren.

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

Ik kende het verhaal al van langer geleden en heb het ook wel eens geplaatst. Omdat juist de opname altijd kan verschillen terwijl je daar als gebruiker geen kennis van hebt vond ik deze opzet een zo eerlijk mogelijk vergelijk. De uitkomst is voor mij een bevestiging van de potentie van vinyl. Het was voor mij een bevestiging in die zin wat ik altijd in een goede opzet van vinyl draaien al hoorde. Er klopt gewoon iets aan vinyl draaien ook al kan je stellen dat het allemaal niet perfect is. En ook al draaien we dan een product van stampers, er blijft kennelijk voldoende kwaliteit over. Overigens is van digitaal ook genoeg te genieten. Eigenlijk hangt het tegenwoordig vaak van mijn stemming af of met welk nummer ik als eerste begin wat me aanspreekt. Begin je met digitaal en blijf ik die avond meestal bij digitaal. Omgedraaid ook. Ik wil niet zeggen dat in digitaal geen emotie zit, maar analoog staat er meer synoniem voor. Of noem het maar levensecht. Voor mij persoonlijk dus een voorliefde voor vinyl. Maar ik zou niet willen kiezen tussen de twee. Er is van allebei moois. In die zin boeien discussies tussen analoog en digitaal mij niet meer. 

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

Ik kon mijn phonotrap m.b.v. een afstandbediening instellen. Zowel de afsluit-impedantie als capaciteit. Op mijn element (Micro Benz Glider low) vond ik een lagere afsluitweerstand juist beter klinken. Ik bleef ergens tussen de 100 en 250 Ohm hangen. Met het veranderen van de capaciteit hoorde ik geen verschil. En ik kende het verhaal van die hoge impedantie ook al en heb dat natuurlijk ook geprobeerd. Voor mij klonk een lagere afsluit-impedantie krachtiger en gecontroleerder.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...