Jump to content

kleine buizenversteker, Klipsch Heresy, grote kamer: toevoegen van sub?


Duplo
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ik heb een Leben 2x15w tube amp, en ik plan een set Heresy III 's aan te schaffen.  Ik heb evenwel een vrij grote leefruimte.  Aangezien de Heresy's niet bekend staan voor een fenomenaal laag, zou ik ook graag een subwoofer toevoegen.  De enige mogelijkheid is om de speakerkabels aan te sluiten op de sub, en vanuit de sub naar de speakers te gaan want er is geen aparte sub-out in de Leben.

Is dit een goeie manier van werken?  Want uiteindelijk sluit ik hoog-efficiënte speakers aan op de sub, gaat deze dit rendement hiervan uiteindelijk niet naar beneden halen, of hoe werkt dit exact?

Thanks!

Link to comment
Share on other sites

Dat is geen probleem.

Een andere optie is om de sub parallel aan te sluiten aan de speakers.

De speakers worden dan niet gefilterd in het laag maar de sub kan dan wel het laag iets liften.

Dit is overigens niet de juiste methode van aansluiten als je luid wil spelen.

Dan ga je tekort komen en kan je beter de speakers via het filter van de sub laten lopen.

 

Welke sub heb je in gedachten eigenlijk?

Link to comment
Share on other sites

Nee maar de sub wel.

 

Ik heb mijn Rel sub aangesloten op de Pre out van mijn Denon PMA 1500AE, maar ook rechtstreeks via de luidspreker uitgang...Rechtstreeks klinkt echt beter dan cinch, Het loopt vanzelf al natuurlijker over dan. Rel adviseert dat ook zo. Dat alles op mijn PC nearfield systeem....Voor surround kan je beter een sub out nemen natuurlijk.

 

Duplo..Ik zou voor de sub ook een kabel leggen naar de versterker en niet doorlussen vanaf de sub naar je speakers.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties.  Heb zelf nog geen sub in gedachte, en ook totaal geen ervaring mee.

De Leben heeft een "recording out", dus dat is de tape out me dunkt.  Als ik de sub paralel schakel, dan beïnvloed ik de weerstand toch, tenzij de weerstand van de sub gelijk is aan die van de Heresy's? 

Zelfde opmerking bij doorlussen.  Ik ben al zover (maar helaas nog niet verder :)) dat sommige subs dit kunnen, en ze filteren het laag uit het signaal.  Maar ook hier ga ik toch weerstand toevoegen in het signaalpad waardoor de efficiëntie van de Heresy's wordt beïnvloed (in praktijk: verlaagd)?

 

 

Link to comment
Share on other sites

De alsuitweerstand van een sub is verwaarloosbaar...Het is 20K tegenover 4 ohm ofzo(ik zeg maar wat). Daar merk of hoor je niets van.

Bovendien de afsluitweerstand heeft niets te maken met de efficiëntie van je speaker.

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Duplo said:

Bedankt voor jullie reacties.  Heb zelf nog geen sub in gedachte, en ook totaal geen ervaring mee.

De Leben heeft een "recording out", dus dat is de tape out me dunkt.  Als ik de sub paralel schakel, dan beïnvloed ik de weerstand toch, tenzij de weerstand van de sub gelijk is aan die van de Heresy's? 

Zelfde opmerking bij doorlussen.  Ik ben al zover (maar helaas nog niet verder :)) dat sommige subs dit kunnen, en ze filteren het laag uit het signaal.  Maar ook hier ga ik toch weerstand toevoegen in het signaalpad waardoor de efficiëntie van de Heresy's wordt beïnvloed (in praktijk: verlaagd)?

 

 

Nee de sub heeft juist een hele hoge weerstand en heeft daarom geen beïnvloeding van het signaal naar je speakers.

Dat signaal wordt dan in de sub verzwakt en via een  volumeregelaar naar de versterker in de sub gestuurd.

 

Link to comment
Share on other sites

Grote ruimte? Eigenlijk moet je aan de Cornwall. Steve Guttenberg is er helemaal weg van en hij is niet de enige.

 

 

 

Ook over de Heresy is hij enthousiast en ook daar geldt: wie niet.

 


Dit gaat allemaal wel over de IV serie maar er zijn zeker overeenkomsten.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor jullie inzichten, ik heb bijgeleerd.
Helaas was de verkoper van de Heresy's niet van zijn woord, en heb ik ze niet.  Blijkbaar is dit allemaal normaal tegenwoordig, maar bon.. Het is wat het is.

In elk geval, deze info komt zowiezo van pas in de toekomst. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

De Heresy's 4 hebben geen sub nodig voor muziek. 

 

Alternatief is wellicht een systeem met actief laag en passief hoog. De Leben lijkt me prima, zou ik niet weg doen

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Steve Guttenberg alias the audiophiliac speelt ook met deze en een kleine buizenversterker van Decware. Persoonlijk zou ik nog een stapje verder willen naar de La Scala. Maar let wel dat je ook iets verder moet afzetten van deze Klipschen. Anders krijg je luistermoeheid. En zowel voor dit soort speakers als de iets verdere zit moet je ruimte hebben. 

Link to comment
Share on other sites

On 16-9-2022 at 20:34, Mediator said:

Steve Guttenberg alias the audiophiliac speelt ook met deze en een kleine buizenversterker van Decware. Persoonlijk zou ik nog een stapje verder willen naar de La Scala. Maar let wel dat je ook iets verder moet afzetten van deze Klipschen. Anders krijg je luistermoeheid. En zowel voor dit soort speakers als de iets verdere zit moet je ruimte hebben. 

Daar heb ik inderdaad ook wel eens aan gedacht. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...