Jump to content

De set van Edwin16, op bezoek bij...


Recommended Posts

Edwin is voorzitter van onze audioclub en via de club ik hem al jaren. Ik ben jaren geleden eens bij hem geweest, maar van luisteren kwam toen niks. Nu heeft Edwin andere speakers en zijn set veel beter op orde. Ik moet hier ook even vermelden, dat Edwin als hobby als basgitarist in een band speelt. Een goede laagweergave is voor hem dus heel belangrijk.

 

Eerst even de set beschrijving van de delen waar we naar hebben geluisterd:

Een Thorens TD2000 met Lyra element het merk en type van de phonovoortrap zijn met ontschoten.

Een Leema CD speler

Een Leema geïntegreerde versterker

Twee Dynaudio 30 speakers.

 

Ik heb alleen de luidsprekerkabels gezien, dit zijn ca. 10 m lange standaardkabels. Ik denk 2,5 mm2 stranded koper met transparante isolatie. De kabels zijn zo lang vanwege een paar boekenkasten waar de kabels overheen moeten. De rest van de kabel lagen achter de set en heb ik dsu niet gezien.

 

Dan de opstelling... Die is een beetje vreemd. Edwin woont samen met z'n vrouw in een huis met U kamer. De begane grond is eigenlijk helemaal open, op de hal en trap na in het midden van het huis. De luidsprekers staan op ca. 1,5 m uit elkaar min of meer op een hoek van de hal. Schuin naar de tegenover gelegen hoek gericht. Tussen de luidsprekers staat een laag rekje met daarop een echte Triniton TV en daar onder een DVD speler (denk ik). Het heeft in ieder geval niks met de set te maken. Die staat in een andere hoek van de woonkamer. Naast de set dus die twee boekenkasten waar de luidsprekerkabels overheen gaan.

In de andere hoek (tegenover de luidsprekers) staat een hoekbank, waarop ik de beste plaats mocht innemen.

 

Als eerste een stukje Steely Dan, en daarna Erik Clapton van de MTV  unpluged cd. Edwin vraagt wat mijn eerste indruk is. Ik vertel hem dat dit na twee nummers lastig is te zeggen. Maar wat opvalt is de enorme rust die de set weergeeft. Het duurt voor mij altijd even voor ik aan de akoestiek en set gewend ben. Elke ruimte en set klinken anders. Wanneer je een piano in een kerk zet, klinkt die ook anders als in een zwaar gestoffeerde woonkamer. Daarna volgen nog een heleboel CD en LP's. Daarvan kan ik zeggen, dat de klank van de CD en platenspeler niet fundamenteel van elkaar verschillen. Dat is gunstig, wanneer het verschil tussen die twee namelijk groot zou zijn, klopt er bij een van de twee of bij allebei iets niet. Hier niet dus. beiden hebben vrijwel hetzelfde klankkarakter.

 

Na anderhalf uur, heb ik een goed beeld van de eigenschappen van de set. Door de schuine opstelling, is er een zeer goed en homogeen laag. Helemaal geen last van staande golven en dat is in een woonkamer bijzonder. Zeker in een U kamer. Ons vorige huis had ongeveer dezelfde indeling, ik heb daar mijn audiohobby maar even gelaten voor wat het was. Daar was mijn toenmalig setje niet klinkend te krijgen.

Stemmen staan wat verder naar achter dan wat ik gewend ben, en ook aanslagen van gitaren, drums en percussie zijn minder fel dan ik graag hoor. Maar het is niet mijn set, en bovendien staat hij in een huiskamer. Wanneer het daar super dynamisch en transparant klinkt, is rustig luisteren lastig. Wanneer je bovendien wat rechter op en dichter bij de speakers gaat zitten is het klankkarakter ook al een stuk levendiger. Qua stereobeeld klopt het eigenlijk prima. Ondanks dat de luidsprekers redelijk dicht bij elkaar staan staan de verschillende instrumenten mooi los van elkaar en hoor je eigenlijk nauwelijks dat het geluid uit de speakers komt. De linkerluidspreker heeft wel wat meer body dan de rechter. De rechter staat wat vrijer in de ruimte wat dan natuurlijk de reden van de iets dunnere klank is. Een nummer van de CD Winter Songs van Terje  Isungset (gespeeld op instrument van ijs), laat zeer veel detail en een afgrond diep laag horen. Ik denk in eerste instantie dat het zo'n grote Japanse trom is, maar kennelijk is deze dan van ijs. Erg indrukwekkend...

 

En dan gaat het al snel over muziek. Ik heb weer de nodige nummers geshazamt, zodat ik die thuis ook kon beluisteren. van Al Di Meola tot Karel Kraayenhof (die ik een paar maanden geleden nog live heb gehoord) en van Kevin Eubanks tot Erik Vloeimans. En eigenlijk is dat toch waar het om gaat, genieten van de muziek.

 

Ik denk, dat kortere luidsprekerkabel meer levendigheid en transparantie zou opleveren, maar het maar de vraag of dat in deze huiskamer wenselijk is. Volgens Edwin klonken de Voormalige Dali's veel feller en dynamischer, maar daarmee ook een stuk vermoeiender.

 

Rest mij nog, om Edwin hartelijk te bedanken voor de gezellige en gastvrije middag.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hi Hans,

Bedank voor jouw recensie. Het was inderdaad een gezellige middag.

 

De draaitafel setup waar je naar geluisterd heb, is een Thorens TD2001 RDC / Isotrack (http://thorens-info.de/html/rdc___isotrack.html), een Lyra Delos element, een Musical Fidelity MX Vynl phono pre, SBooster, en dat alles met Supra kabels aan elkaar geknoopt.

De rust die jij noemt was ook een van de eerste dingen die ik hoorde toen ik de Dynaudio Contour 30 had aangesloten. Dit is absoluut een verbetering t.o.v. de Dali Mentor 6.

 

Wat de luidspreker kabels betreft.... de versterker tussen de luidsprekers zetten gaat 'm niet worden. Maar de kabels een stuk inkorten wel. Ze liggen immers nu over de kast heen. Met een beetje moeite kan ik ze ook er achter leggen, en 2x de hoogte van de kast inkorten. Alle beetjes helpen ;-)

Zodra ik dat heb gedaan laat ik het je weten!

Link to comment
Share on other sites

Leuk een review te lezen. Zo te zien luister je tenminste voor een deel hetzelfde als ik zo lees dat je na twee nummers nog eigenlijk niets definitiefs kunt zeggen over een set. Dynaudio’s hebben altijd wel mijn aandacht gehad vanuit het verleden zoals de contour en de confidence vloerstaanders. Heb die ook geregeld heel mooi horen klinken. En uiteindelijk gaat onze hobby maar over één ding. Muziek. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Een sfeerimpressie waar Hans naar geluisterd heeft:

 

De TD2001 met rubberen mat

CDD0-FC3-F-FA08-4915-8565-9-F8921359745.


De TD2001 zonder rubberen mat. Het Isotrack plateau is hier goed te zien

55-E65440-55-FE-451-B-BB0-C-975-FF0-B42-

 

 


 

 

Edited by edwin16
Link to comment
Share on other sites

On 5-7-2022 at 17:50, carl said:

Een serieuze draaitafel met serieus element. Ik speel nu met een TD 321: de voorganger.

Ook leuk 🙂 Met wat voor arm/element?

Zelf heb ik de 320 gehad, met o.a. een Ortofon Rondo Red. Was een prima combinatie.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, edwin16 said:

Ook leuk 🙂 Met wat voor arm/element?

Zelf heb ik de 320 gehad, met o.a. een Ortofon Rondo Red. Was een prima combinatie.


Met een Jelco 750 d element. Eerst met een Nagaoka MP 200 en nu met een Soundsmith Zephyr. Die laatste is vanwege de hitte nog niet ingespeeld.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...